The Pirate Bay-målet i hovrätten i dag

Medlem
Skrivet av Ike:
Skrivet av eagiz:

Frågan är inte om fildelning är rätt eller fel, utan om det är värt att ta bort personlig integritet och mänskliga rättigheter för några lobbyisters skull och angående artister så tjänar de mer än någonsin, så de ska du inte komma och säga att de har det dåligt.

Vilka mänskliga rättigheter pratar du om då? För du vet väl att ens upphovsrätt är en mänsklig rättighet det också?

Och att säga att artister tjänar mer än någonsin är som att säga att folk har aldrig klätt bättre i vitt. Du inser kanske att det finns en hel del artister runtom världen, inte bara dom som kommer på mtv awards.

Konsekvensen av att helt stoppa fildelning helt blir att övervaka precis allt du gör på internet, det är inte ett pris jag personligen är villig att betala med alla de följder såsom självcensur och liknande det kommer få, och det finns inga som helst garantier att en framtida regering kommer hålla fingrarna i styr med en sådan övervakningsapparat som FRA och datalagrings direktivet till sitt förfogande, det senare som snart kommer läggas som lagförslag i riksdagen.

Här borde jag nog klippa av men här kommer lite magstark PP propaganda.

Allt skit kommer så här lagom efter valet för att man skulle tiga ihäl allt vad Pirat Partiet står för, minimera risken att PP kommer in, inga debbatter har överhuvudtaget förts från de etablerade partierna, i stället fick vi ett SD i riksdagen (grattis sverige ).

TPB målet som först skulle hållas före valet skjöts upp, och nu klommer sanslösa lagförlag i såväl EU som riksdagen såväl som i USA, allt är bara så sjukt tajmat att man vet inte om man ska skratta eller gråta, man blir fan mörkrädd.

Om detta är vad medie industin vill för att rädda mellanhänder som inte ens behövs längre så känner jag fantamig ingen som helst sympati för dem, artister har det lättare än någonsin för att kunna leva på sitt verk enligt vissa studier (som jag inte orkar leta upp), skivindustin behövs inte längre.

Film och Spel industrin är en annan femma, men med lite innovation vad gäller distribution så kommer det nog gå vägen, folk vill betala om dem kan, men inte för vad som helst.

Medlem
Skrivet av Ike:
Skrivet av eagiz:

Frågan är inte om fildelning är rätt eller fel, utan om det är värt att ta bort personlig integritet och mänskliga rättigheter för några lobbyisters skull och angående artister så tjänar de mer än någonsin, så de ska du inte komma och säga att de har det dåligt.

Och att säga att artister tjänar mer än någonsin är som att säga att folk har aldrig klätt bättre i vitt. Du inser kanske att det finns en hel del artister runtom världen, inte bara dom som kommer på mtv awards.

Jo artister som aldrig skulle få något kontrakt för något bolag och då aldrig nå ut med sin musik. Tur att det finns internet och torrent sidor, asso för deras skull.

Inaktiv

Är "medhjälp till brott mot upphovsrättslagen" så allvarligt att det ger 1 års fängelse och 30 mille i böter? Det är lägre straff på våldtäkt, misshandel och mycket annat... Eller är det så att pengar kan köpa "rättvisa"?

Medlem

30 miljoner är ingenting jämfört vad dom tjänar på adsen.

Medlem

Hurrah för Piratrörelsen, Piratpartiet, Piratbyrån och The Pirate Bay

Medlem

Privata fängelser har ju asstor pengako i staterna för alla dem de lyckas bura in för att de röker gräs. Kanske det är dags att investera i privat fängelse för att kunna bura in 80% svenska folket för fildelning snart. Tydligen tjänar man ju inte pengar på brott, men det hindrar ju inte en att tjäna pengar på brottslingar, och det är nog det de svenska corperat fatcatsen satsar på gissar jag. För övrigt totalt emot att dessa omtalade grabbarna åker dit för något de inte gjort sig skyldig, lägg ner å gå ut å jaga nå våldtäcksmän istället.

Medlem

Det kommer alltid finnas ett sätt att dela filer. napster, kazaa, DC++, Torrents. Nästa steg finns redan... magnet link. om TBP försvinner så kommer alla pirater bara gå till ett annat ställe.

Medlem
Skrivet av Ike:
Skrivet av Rurounin:

Allt skit kommer så här lagom efter valet för att man skulle tiga ihäl allt vad Pirat Partiet står för, minimera risken att PP kommer in, inga debbatter har överhuvudtaget förts från de etablerade partierna, i stället fick vi ett SD i riksdagen (grattis sverige )..

På något sätt kan jag förstå att det gör det. För en dag kommer alla piratpartister växa upp och förstå att när det kommer till mänskliga rättigheter, frihet, yadayada så är tpb-rättegången och allt runtomkring det som diskussionen kring huruvida man får bära mössa i skolklassrummen, dvs helt ointressant. Man får välja sina strider liksom. Och exemplet främlingsfientliga partiers blomstran runtom Europa känns mkt mer på tapeten.

Jag kan hålla med om att det är helt ointressant in the big picture och det kommer inte ha någon som helst positiv effekt för medieindustrin att se dem fällda, särskilt då det inte kommer påverka TPB över huvud taget.

Det är lite som att skjuta sig i foten, folk blir arga och vill se förändringar... problemet är bara att de som är arga kommer glömma alla svek och brutna löften fram tills nästa val, det tog ju bara ett år denna gången att glömma till exempel, vad gör då 3½-4 år?

Förhoppningsvis kommer många andra PiratPartier runt om i världen få sin talan och måla upp en bild av deras ideologi som gemene man kan förstå, just nu verkar många tro att de vill ha allt gratis och kör sina patetiska "piratkopiering är stöld" argument när verkligheten är en helt annan per defenition.

Alternativet för piratkopiering är inget alternativ som får finnas i en demokrati.

Medlem
Skrivet av Ike:

På något sätt kan jag förstå att det gör det. För en dag kommer alla piratpartister växa upp och förstå att när det kommer till mänskliga rättigheter, frihet, yadayada så är tpb-rättegången och allt runtomkring det som diskussionen kring huruvida man får bära mössa i skolklassrummen, dvs helt ointressant. Man får välja sina strider liksom. Och exemplet främlingsfientliga partiers blomstran runtom Europa känns mkt mer på tapeten.

Hur tänker man när man tänker att personlig integritet och yttrandefrihet är något barnsligt? Jag antar att du också tycker att självcensur är bra för folket och att övervakning hjälper samhällen? Sovjet Unionen funkade också väldigt bra enligt dig va? Kanske misstog ditt inlägg dock, vet inte.

Visst är fildelning fel på vissa sätt, men faktan kvarstår och det är att artister får in pengar på andra vis än via skivor, det är också en utveckling framåt, kassettband försvann också trots att de som sålde dem var emot införandet utav CD. Om alla som gnällde skulle få stoppa utvecklingen skulle vi kunna sitta här med kassettband och inga spel än idag.

Men visst fildelning utav Spel och film är väll inte riktigt försvarbart dock. Men de har ju inte försökt komma på lösningar direkt, visst Steam finns för spel och funkar rätt bra men är onödigt dyrt ofta och Voddler har bara skit, men utvecklarna själva försöker bara motverka och försvårar ofta för de som faktiskt köper varan (DRM).

Man kan avskräcka folk, man kan skrämma folk, man kan jaga en hel generation, man kan kriminalisera en hel generation men man kan aldrig, och återigen, aldrig döda en idé.

Medlem
Skrivet av danjoh93:

Det är klart att de ska fällas, de har ju begått brott! Jag ser att folk klagar på spel och film-bolagen redan tjänar så mycket pengar. Det beror ju på att det faktiskt finns ärligt folk som KÖPER saker... Varför skulle man legalisera nedladdning? Då kan vi ju bestämma att andra yrkesgrupper också ska jobba gratis. Suck, vart är världen på väg?

Kan du ge mig ett exempel på vilket brott någon av dessa personer har begått och sålunda står åtalad för?

Ett enda exempel?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Ike:
Skrivet av eagiz:

Frågan är inte om fildelning är rätt eller fel, utan om det är värt att ta bort personlig integritet och mänskliga rättigheter för några lobbyisters skull och angående artister så tjänar de mer än någonsin, så de ska du inte komma och säga att de har det dåligt.

Vilka mänskliga rättigheter pratar du om då? För du vet väl att ens upphovsrätt är en mänsklig rättighet det också?

Och att säga att artister tjänar mer än någonsin är som att säga att folk har aldrig klätt bättre i vitt. Du inser kanske att det finns en hel del artister runtom världen, inte bara dom som kommer på mtv awards.

Men det är bara dom som kommer på "mtv awards" som klagar. De som redan tjänar förmögenheter på sin musik/film.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Själv vill jag ha möjlighet att donera pengar till artisterna, direkt till dem ner i deras ficka. Så de mindre artisterna faktiskt kan tjäna lite pengar.

Medlem
Skrivet av Ike:

Jag vet inte, har PP egentligen någon annan viktigt fråga dom brinner för? Dom vill avföra upphovsrätten, va? Om man hade gått in och plockat ner alla servrar i Nederländerna för 5-6 år sen då, hade dom ens funnits då? För vi hade väl förmodligen varken haft FRA eller IPRED isf.

Om du verkligen bryr dig så är här ett axplock från deras maifest de gick till val med, det är ju kul att du har så starka åsikter om ett parti du inte vet någonting om.

As for namnet så är det helt irrelevant, presonligen gillar jag namnet då det ger en stark identitet som många partier saknar även om jag förstår att folk kan vara lite trångsynta och ignoranta som bedömer ett parti efter dess namn.

Medlem

Frågan är inte om de fälls, utan hur mycket de får betala
Målet är redan uppgjort, med USA som övervakare, ska vi satsa på 30 miljoner (dollar) för att farbror Sam ska vara nöjd?

Medlem

Ingen som vet var man kan lyssna på rättegången efter att den har varit? Har inte tillgång till internet på dagtid. Och hittar bara småklipp på Sverigesradio. Någon?


signatur

Jäh..

Internet censureras.Idag slår det i kraft i USA sidor kommer inte bara censureras utan tas bort från internet. Liksom i Kina och sker det i USA sker det snart i Sverige också.


signatur
Skrivet av Ike:

Så nu menar ni att Google är lika mkt att skylla på för att man genom deras söksajt kan hitta piratebay och andra fildelningssajter? Piratebay gör inget "fel" för dom tvingar ingen att ladda upp upphovsrättskyddat material där? Jag kommer att tänka på när man var liten och retade sin bror med att "luften är fri, luften är fri!".

Och sen hävdar man att åtalen bara sker p.g.a press från företag och andra länder, eller att ipred-lagen är frihets- och integritetskränkande, farliga utvecklingar osv.
Jag undrar om alla nätpirater egentligen värnar så om folks frihet eller om det bara handlar om att man vill kunna fortsätta tanka sin skit på tpb.

Nu ska jag in på tpb och tanka ner senaste family guy. Det enda som skiljer mig från er är att jag vet vilken hypokrit jag är.

Fanimej exakt det jag tänkte själv

Förstår inte hur man kan tycka att dom inte gjort nåt fel

Straffbart? En svår fråga...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det PB sysslar med är definitivt straffbart, inga invändningar mot det, men gillar inte mycket av omständigheterna runt fallet... hatar lobbyism innerligt, något som Sverige annars är ganska fritt från.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

att utveckla ett läkemedel kostar ofantliga summor pengar.. patentet sträcker sig i 20 år.. varför gäller upphovsrätt livet ut? vad är det som gör att det är värt mera än läkemedel?.. det alla antipirater heter det alltid att det är så synd om artisterna.. va lite realist.. dom hade inte precis bra betalt för skivorna innan heller.. och det finns idag en betydligt större spridning på musiklyssnande spelande etc.. som genererar köpare.. allt som laddas ner hade inte sålts om det inte gick att prova gratis..


signatur

spriten räddade mig från sporten

12
Skriv svar