Hög processoranvänding?

Inaktiv
Hög processoranvänding?

Hey!

Sitter med min Asus UL30VT och upptäckte ett mystiskt problem i morse. Startade datorn och satte igång Windows Media Player för att lyssna på en låt innan jobbet. Efter ca. 2 minuter in i låten laggade datorn fast, likaså ljudet och sedan startades hela datorn om av sig självt. Hade inte tid att kolla upp det mer utan var tvungen att dra till jobbet.

När jag kommer hem så uppstår inte problemet, dock så har ljudet hackat till 1-2 gånger under den timmen jag haft den igång nu. När jag öppnar aktivitetshanteraren så ser jag att processoranvändingen pendlar mellan 15-40% till att ibland gå upp på över 90%. Varför så hög processoranvänding och så sviktande? Har inte speciellt många eller krävande processer igång över huvudtaget.

(Värt att notera kan vara att jag har varit tvungen att lämna in datorn på service för en kraschad hårddisk förut. Kan det vara så att också denna hårddisken är på väg att dö?)

Medlem

Laggar datorn fast permanent med ett hackigt ljud som loopas? Får du en bluescreen också?

Inaktiv
Skrivet av 73mpl4R:

Laggar datorn fast permanent med ett hackigt ljud som loopas? Får du en bluescreen också?

Nu verkar allt vara i sin ordning igen. Vad som hände var - som du säger - att datorn laggade fast och ljudet loopades. Strax efter dog den och startades om av sig självt.

Tror att problemet ligger i tjänsten Windows Media Player Network Sharing Services. När Media Player startades så drog den en jävla massa processorkraft... Efter att jag tog bort network sharing tjänsten verkar det fungera felfritt igen. Mysko-pysko. :/

Medlem

Hm. Det låter väldigt skumt. Har faktiskt samma problem, ska försöka testa din lösning!

Inaktiv

Någon uppdatering som gått snett måhända?

Medlem

Finner hela tiden kopplingar till mitt grafikkort och shockwave flash. Alla uppdateringar och drivrutiner är nyast och har installerats utan problem, ett antal omformateringar har även gjorts. Minnena har jag dock inte kollat.

Inaktiv

Den dagen då datorer bara funkar helt felfritt på alla sätt och vis blir jag glad.

Medlem

Äh, vad ska man då bli sur på?

1
Skriv svar