Varför ska Gandhi alltid jiddra?

Flakmonkey
Varför ska Gandhi alltid jiddra?

Sitter här och spelar #Civilization V som jag gör rätt ofta numera och bara njuter av Firaxis hantverk. Som i alla tidigare delar i serien är det ju i det närmaste omöjligt att sluta spela. Nu har jag tex ställt in mobilens larm på att ringa 12:00 så att jag ska tvinga mig själv att mig bort från datorn, laga lite lunch och sen fixa och dona lite här hemma som jag behöver göra. Jag har faktiskt svårt att tänka mig en bättre tiddödare än CIvilization. Till och med när man väntar på att datorn ska göra sin turn (vilket tar en stund hos mig eftersom datorn inte är den hetaste) så är det intressant eftersom man ju vill veta vad AI:n ska hitta på och vilka enheter och byggnader det är som kommer bli klara hos mig.

Just AI:n är ju annars den delen som flest personer har opponerat sig mot när det gäller CIV5 och även om jag inte tycker att den är så värdelös som många tycks anse så finns det helt klart saker att anmärka på. Eftersom jag inte spelar på någon av de högsta svårighetsgraderna just nu så är det inte "smartheten" i AI:n som jag stör mig så mycket på utan snarare personligheterna hos motståndarna och då främst den hos Mohandas Karamchand Gandhi. Kanske är det jag som har helt fel syn på honom, men jag hade för mig att han inte var en man som förespråkade våld utan fred. Det syns det emellertid inte mycket av i Civ5.

Jag har spelat några omgångar nu och varje gång har jag fått möta Gandhi och varje gång har han förklarat krig mot mig efter några rundor av hot. Har jag gjort något för att förtjäna det? Inte så vitt jag vet iaf. Jag är ju en sån där spelar som gillar att vinna omgången på annat sätt än genom våld och väljer därför att lägga mer kraft på att utveckla mina städer än att ta andras. Kanske är det ren avundsjuka från hans sida? Kanske tål han inte att se att någon med kapitalistiska värderingar kan utveckla en civilisation som är både mer utvecklad och gladare än vad hans är? Vad hans mindervärdeskomplex än bygger på så leder hans krigsförklaringar inte till annat än hans egen död. För har man väl förklarat krig mot mig, då finns det ingen återvändo. Då kan man kommer krypande med guld, rökelse och myrra, jag kommer inte vila förrän de har utplånats från planetens yta - och då hjälper det inte att man ser extra hjälplös ut i sitt lakan och runda glasögon.

#blogg

Medlem
Varför ska Gandhi alltid jiddra?

Jag har aldrig haft några problem med Gandi, utöver att hålla mig till en stad när jag spelar som honom. Det är alltid tyskarna som ska ut och kriga... lite realstikiskt alltså, rent historiskt.

Flakmonkey

Jo Bismarck är ju aggresiv, men det ska han vara... Hmm, har de olika mycket emot olika nationer? Tänkte om tyskar lättare startar krig mot Frankrike, etc? Det skulle ju varit lite kul.

1
Skriv svar