counter mot tidig toss 2-3 gate push

Medlem
counter mot tidig toss 2-3 gate push

hej,

jag lirar på plat nivå. låg länge låst på rank 50, men har på sistonde börjat vinna varje match genom att göra följande:

2-3 gates så snart som möjligt, chronoboosta ut zealots tills jag har 4, sen anfalla samtidigt som jag techar (cybercore, gas, forge, warpgates, en till gateway).

jag har än så länge vunnit varje gång. vad kan man göra för att countra den strategin? det enda jag kan komma på är att scouta den tidigt och sedan turtla/techa upp...

Medlem

tidig reaper agression skulle funka mot denna build


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Som Zerg blir den lite knepigare om man inte scoutar den, speciellt om du lyckas gömma gatesen som proxies, annars är ju snabba roaches bra counter mot en tidig zealot push.


signatur

P.L.U.R

Medlem

likaså en terran walloff, protoss walloff samt zerg roach. (fick stryk två gånger på raken, mmmm sweet hybris....)

det verkar dock som mycket hänger på kartan: stor öppen ramp (typ scrapstation) så blir det bra mycket svårare att försvara än om du har en liten choke (typ lost temple)

Inaktiv

som zerg är en def byggnad, queen och ett par lings helt tillräckligt för att ta denna build. man måste dock se dom 2 gatesen i början! annars kan man gå mot en FE, då blir det jobbigt

Inaktiv

2 gate är nog fortfarande en helt ok öppning trots att den är gammal och zealot nerf.

Men för att vara riktigt stark bör du sätta dina gates lite längre ut från din bas. tex på scrap eller LT. Walla av expon med dem. Efter att dina första 4 zealots gjort sitt (eller är på väg att göra sitt) gör du ett par till om det behövs och fixar forge + kanoner bakom din wall off. Sen expanderar du ELLER fixar 2 gas + cyber core och gör det till en 4 warpgate.

Detta är sjukt lurigt mot en Zerg som inte scoutar bra. Om du expoar bör han antingen gör en banelingbust eller drone+expo som en idiot själv. Men om du gör 4 gate bör han skaffa massa lings, ling/roach eller ling/hydra. Scoutar han inte och inte svarar på rätt sätt är det en garanterad vinst för dig. Svarar han rätt så har du fortfarande alla möjligheter att vinna.

Vet man inte vad toss gör i detta läget är det 50/50 på att man är körd eftersom man totalt ägs om man gissar fel. Svårt att förhindra OL scout mot en bra spelare dock..

Det roliga är om du tittar in i Zs bas med en probe precis före dina zealots och ser spine + lite lings. Finns det inget som stoppar dig från att dra dig tillbaks och försvara din expo. Och Z har skippat sin egen expo och gjort massa onödigt sjafs som spines som bara saktar ner honom

Takt adda mig på sc2. Izzachar 981. Så kör vi lite!

1
Skriv svar