Digitalt skydd

Medlem
Digitalt skydd

Funderade idag på att byta upp mitt lilla virusskydd. Har inte haft nån ordentlig koll på marknaden sen jag bytte till det kostnadsfria Microsoft Security Essentials. Microsofts bidrag till en mer skyddad dator har funkat väldigt bra faktiskt, har inte haft ett virus så långt ögat kan nå, men jag måste tillägga att jag endast är inne på FZ, min mail, banken och några musiksidor så jag kör rätt safe. Sedan började jag fundera på att om jag skulle råka klicka in på någon skum länk, hur skyddad jag är. Kan det vara värt att investera i ett "riktigt" virusskydd?

Använder ni virusskydd, och vilket isåfall?

#blogg

Digitalt skydd

McAfee på min "stora" stationära, AVG på min "lilla" bärbara samt F-Secure på min "stora" bärbara. Alla funklar lika bra. Undvik dock Norton 360, det kommer sega ned din burk ordentligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Antecknat! Något utav programmen du gillar mer? Och nej, Norton är borträknat. Tack för tipsen!

McAfee har suverän brandvägg, så därför gillar jag det mest. Det finns andra program som också är helt OK, typ Kaspersky, du får testa dig fram.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tack igen! NOD32 verkar fint också. Får väl prova ett först.

Medlem

Har kört gratisverionen av Avast! i flera år och brukar även installera det på brukar jag fixar upp åt vänner och bekanta. Väldigt liten footprint prestandamässigt och har fungerat klockrent för alla jag tipsat om det. Har dock ingen erfarenhet av deras paketlösning med brandvägg m.m.

Medlem

Det bästa virsuskyddet är gratis och kommer förinstallerat i din skalle förhoppningsvis. Sunt förnuft kallas det på svenska. Men vill man vara lite extra säker sådär för o inte få in skumma maskar så tar NoScript och ABP hand om din browser.

Mjukvarubrandvägg ser jag ingen anledning at använda i dessa dagar då alla har bredband och med detta har routrar/gateways med inbyggda brandväggar.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Tack för alla tips, ska se över alla alternativ

1
Skriv svar