Ska min SSD/Win 7 boot specifik vara såhär långsam?

Ish
Medlem
Ska min SSD/Win 7 boot specifik vara såhär långsam?

Hej, jag är en sån som i princip aldrig stänger av datorn, men jag märkte idag att det tar 1min 25sek för datorn att boota. Jag kör Windows 7 Ultimate på en Corsair Force 120 Gb. Det jag har gjort är att stänga av några onödiga program och ställt in att jag har 4 kärnor (i7) i msconfig.

Jag är inte ute efter några skrytbara resultat, men ska man tro youtube så är väll 25-40 sek ganska normalt?
Det är ju bra mycket snabbare än vad jag får.
Har inte kollat nyligen, men när jag installerade disken så körde jag HD tune och alla värden såg ok ut. Så vad är "problemet" ?

Tack på förhand.

/edit, kanske ska sägas också att väl inne i windows so flyer allt på bra. Laddningstider och uppstarter av program och spel är jag riktigt nöjd med.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Väl inne i win7, om du gör en soft-reboot tar det lika lång tid då också?

En uppstart i win7 kan kännas väldigt långsam om man som du bootar om sällan efter den ibland passar på att göra diverse underhåll innan loginrutan dyker upp. Dessutom så kanske du ska kolla om du startar mycket tillsammans med Windows, t ex Steam etc. Enbart i testsyfte kanske du ska rensa bort allt som autostartar tillsammans med windows.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

En annan grej du ska komma ihåg är också att desto mer sällan du bootar om, desto mindre prioriterar din SSD filer som används i uppstarter.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Ish
Medlem

Det där med att det går långsamt om man startar om sällan visste jag inte. Förklarar ju en hel del.. Den är ju riktigt rapp annars så då har det säkert med det att göra. Jag tackar för svaren och känner mig nöjd så .


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av jonis:

En annan grej du ska komma ihåg är också att desto mer sällan du bootar om, desto mindre prioriterar din SSD filer som används i uppstarter.

Nej!

TS: Du ska ha bra mycket kortare boot tid än det där.
Tar mig 2-3 min just pga att mitt raid kort laddar en kernel under den tiden i stort sett, efter det går det på nolltid.

Kör 2xKingston SSD diskar i raid0

Medlem

Gick efter denna tweakguide och fick min SSD disk att fungera som det är tänkt.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Ish
Medlem

Tackar.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

1
Skriv svar