Spel - billigare än någonsin

Robot
Spel - billigare än någonsin
Medlem
Spel - billigare än någonsin

Yeeey! tycker det är bra att spel blir billigare men marknaden är ju större nu pga globaliseringen också

Medlem

När jag såg Gamestop (eller de kanske hette EB Games då) ta 699:- för Boog & Elliot och den sortens dynga kunde jag lätt upprört konstatera att spel i alla fall inte är för billigt.

Medlem

PC-spel kostar 300-400kr ungefär vid release nu för tiden. Det är ganska lagom.

Testpilot

Japp PC spel e fint billiga numer.

Fast jag bränner pengarna på Collectors Edition på de flesta spelen jag köper

Medlem

Va?! Jag köpte Super Mario Bros1 för 270kr 1984 när jag var liten. Det var väl rätt nytt då? Spelen måste varit jävligt dyra borta i staterna då... För här i Sverige kan jag inte minnas att i alla fall Nintendospelen kostade så mycket. Inte till Amiga heller...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Du kanske köpte det begagnat då för det var förbaskat dyrt här också.

Medlem

T.Mani: Vi kunde haft det billigare, Nintendo och Bergsala fick ju böta stora pengar för att dom sammarbetade med att hålla uppe priserna.
Tja, vi ska nog tacka prisjakt och internet för billigare spel. Kollat man prisjakt, kan man hitta nya Xbox 360-spel för 499kr etc.. Kollar man hos GAME eller Gamestop så ligger samma spel på 699kr.

Medlem

Jag betvivlar detta. Jag vill minnas att jag kom över mina spel betydligt billigare än dagens konsolpriser. Jag anser fortfarande att 600:- är alldeles för dyrt då spel brukar hålla knappa 20-30 timmar. 4-500:- känns som ett rimligt pris enligt mig.

Medlem

Inget spel är värt nog att kosta 600 kr tycker jag. Jag håller med bapelsin, högst 400 eller 500 kr


signatur

//Nothing worth doing in life is easy.

Medlem

Man fick ju ändå mycket mera spel för pengarna förr..

Medlem

kommer ihåg när jag köpte Toejam & Earl till megadrive for 450 el 550kr (ca 91-92) mamma var INTE glad

Medlem
Skrivet av Sleazarn:

Man fick ju ändå mycket mera spel för pengarna förr..

Det är ju både sant och falskt vill jag ju påstå...

Men jo, för mig så känns det som man fick mer för pengarna förut... ifall man inte köper de prissänkta spelen såklart.

Köpte Medal Of Honor-samlingen, Baldur's Gate + expansion och Sacred 2 Gold Edition för 198 kr idag.

DET var ett köp som jag är väldigt nöjd över.

Medal Of Honor-samlingen är ju 10 st spel som kostade ca 400 kr st när de släpptes.

Och de andra också... lite skillnad va? Jag kan inte förstå varför spelen ska kosta så mycket när de är nya... sänk priserna och sälj mer.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Va?! Jag köpte Super Mario Bros1 för 270kr 1984 när jag var liten. Det var väl rätt nytt då? Spelen måste varit jävligt dyra borta i staterna då... För här i Sverige kan jag inte minnas att i alla fall Nintendospelen kostade så mycket. Inte till Amiga heller...

Räknar du med att den svenska kronan var bra mycket starkare då? Den har ju sjunkit något enormt, kolla bara här: http://korturl.se/pdjm

100 kronor enligt 2008s värde motsvarar 33 kronor 1984. Och tvärtom, 100 kronor år 1984 motsvarade 301 kronor 2008.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Va?! Jag köpte Super Mario Bros1 för 270kr 1984 när jag var liten. Det var väl rätt nytt då? Spelen måste varit jävligt dyra borta i staterna då... För här i Sverige kan jag inte minnas att i alla fall Nintendospelen kostade så mycket. Inte till Amiga heller...

270 kr år 1984 motsvarar 565 kr år 2009
Källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveck...


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Kommer ihåg att jag köpte NES-spel för 5-600 spänn när det begav sig. Så det är ju inte så farligt nuörtiden. Men då fick man ju en fysisk kasett med massa elektronik i och allt sånt. Nu kostar det ju samma även om man får rätten att ladda ner det från nätet utan mellanhänder och reproduktionskostnader.

Medlem
Skrivet av bapelsin:

Jag betvivlar detta. Jag vill minnas att jag kom över mina spel betydligt billigare än dagens konsolpriser. Jag anser fortfarande att 600:- är alldeles för dyrt då spel brukar hålla knappa 20-30 timmar. 4-500:- känns som ett rimligt pris enligt mig.

Nu är mina gamla Super Play-nummer anno 1996 nerpackade på vinden någonstans, men det sista numret av Super Play hade ju t.ex. de klassiska gamla Nordic Games-annonserna. Nypris för de flesta SNES-spelen var 399-599:-. Några helt färska titlar hade följande priser:

Lost Vikings 2 649:-
FIFA Soccer '96 599:-
Sim City 2000 699:-
Worms 649:-

Saturn-spel låg på 499:-. Spelia sålde svenskimporterade N64-spel för 600-700. Osv.

Vi får dessutom inte glömma inflationen. Kolla SCBs prisomräknare:

400 kronor år 1996 (Årsmedeltal) motsvarar 471,98 kronor år 2010 (Augusti).
500 kronor år 1996 (Årsmedeltal) motsvarar 589,97 kronor år 2010 (Augusti).
600 kronor år 1996 (Årsmedeltal) motsvarar 707,97 kronor år 2010 (Augusti).
700 kronor år 1996 (Årsmedeltal) motsvarar 825,96 kronor år 2010 (Augusti).

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Va?! Jag köpte Super Mario Bros1 för 270kr 1984 när jag var liten. Det var väl rätt nytt då? Spelen måste varit jävligt dyra borta i staterna då... För här i Sverige kan jag inte minnas att i alla fall Nintendospelen kostade så mycket. Inte till Amiga heller...

"271 kronor år 1984 (Årsmedeltal) motsvarar 571,66 kronor år 2010 (Augusti).

Detta innebär en förändring med 110,95%"

http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649

Medlem

Rätt duktigt gjort att köpa ett spel 3 år innan det släpptes här i Sverige.

Medlem

Men en viktigare faktor är väl [kr/h speltid], som också fungerar som ett kvalitetsmått tycker jag. En trend är väl att spelen tenderar att bli allt kortare också vilket gör dom billigare, eller har jag fel?

Medlem

Själv tycker jag att de flesta spel idag innehåller väldigt lite innehåll för 600 spänn(konsol), och oftast kommer det DLC som INTE är gratis.

Spel till PC är sällan som jag köper eftersom oftast är det ooptimerat skit(t.ex portningar). Då kan de ge sig fan på att jag piratkopierar skiten.

Bioware och Valve är nog de jag inte piratkopierar av. Blizzard, piratkopierade först StarCraft 2, men det visade sig leva upp till mina förhoppningar, och mer t.om så jag köpte det.

Inaktiv

Steams ultrareor har för mig gjort piratkopiering helt meningslöst. Vilket jag är mycket nöjd över, det betyder bara att jag bevisat mitt egna argument om att priset på spel är den största anledningen till att jag piratat spel förr. Sedan jag började köpa på steam har jag inte piratat alls och min spellista har på två år växt från CS och Half-Life till 326 stycken lagligt köpta titlar. Är spelen tillräckligt billiga så finns det inte längre något försvar för att skaffa dem pirat. Så länge de inte lägger på överdrivna skydd som gör att spelen blir BÄTTRE om man skaffar dem pirat. Typ krav på att vara online för att kunna spela single-player t ex. Men med så många bra och billiga titlar att spela så är det ju knappt att man hinner spela det man köpt, så då blir det lättare att helt enkelt bara bojkotta de titlar som lägger in sådana system, som lätt kan kännas som en vädjan från utvecklarna om att INTE köpa deras spel.

I vilket fall som helst: Lättillgänglighet och låga priser = det bästa sättet att motverka piratandet.


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Men en viktigare faktor är väl [kr/h speltid], som också fungerar som ett kvalitetsmått tycker jag. En trend är väl att spelen tenderar att bli allt kortare också vilket gör dom billigare, eller har jag fel?

Det skulle vara kul om de gjorde en undersökning av det också. Hur lång tid det tog att klara ett genomsnittligt spel för x många år sedan jämfört med i dag.

Precis som att många upprepar "spel är så dyra" tycker jag många säger "spel är så korta", vore onekligen intressant att se om så är fallet. Det kan ju vara så att vi i dag har andra referensramar.

Medlem

Var länge sedan jag piratade spel, orkar inte hålla på med sånt. Hinner ju knappt spela alla spel man betalat för ^^


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Under 400 kr så kan man börja säg att spelen är billiga


signatur

Life is short, Play more!

Medlem
Skrivet av 2infinity:

Yeeey! tycker det är bra att spel blir billigare men marknaden är ju större nu pga globaliseringen också

Vet du vad globalisering betyder? Det har definitivt inget med det att göra... Visst en del outsourcing existerar, men det är inte direkt så att det är underbetalda koreaner som sitter och kodar åt Blizzard och DICE! (ok några koreanera är det säkert!) Men Globalisering syftar på den kapitalistiska internationella utveckling inom politik, ekonomi och kultur. Stora företag anställer folk i fattiga länder och säljer dyrt i länder där det är eftertraktat!

Medlem
Skrivet av Morgurthion:

Steams ultrareor har för mig gjort piratkopiering helt meningslöst. Vilket jag är mycket nöjd över, det betyder bara att jag bevisat mitt egna argument om att priset på spel är den största anledningen till att jag piratat spel förr. Sedan jag började köpa på steam har jag inte piratat alls och min spellista har på två år växt från CS och Half-Life till 326 stycken lagligt köpta titlar. Är spelen tillräckligt billiga så finns det inte längre något försvar för att skaffa dem pirat. Så länge de inte lägger på överdrivna skydd som gör att spelen blir BÄTTRE om man skaffar dem pirat. Typ krav på att vara online för att kunna spela single-player t ex. Men med så många bra och billiga titlar att spela så är det ju knappt att man hinner spela det man köpt, så då blir det lättare att helt enkelt bara bojkotta de titlar som lägger in sådana system, som lätt kan kännas som en vädjan från utvecklarna om att INTE köpa deras spel.

I vilket fall som helst: Lättillgänglighet och låga priser = det bästa sättet att motverka piratandet.

Håller totalt med, min steam samling är dock bara uppe i en 150 spel ännu, dock är de flesta fullpris spel... Vad som är fel är sveriges ungdom som fått för sig att saker och ting ska vara gratis! Och sen kommer ett jävla fjant parti som piratpartiet och säger att det är som att förinta en hel ungdomsgeneration? vaddå ungdomsgeneration?säga att det borde vara lagligt att kopiera och sprida film, musik och spel? som någon annan gjort, som yrke? Det är ungefär som att säga att allt jag gör på jobbet kan alla få för det är liksom okey... Jag bakar bullar och är indie utvecklare... Grattis bullar åt alla... och självklart ska ni få pirata mina spel sen när jag blivit känd! För det är ju våran rättighet! Eller hur, den dagen... Då dödar jag er!

Inaktiv

699kr för ett spel är svinigt och så som de jämför i artikel kan man då jämföra en av de första bilarna med en ny bmw. Då är bmw:en skit billig. De kanske borde ta några miljarder för den eller?


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem
Skrivet av MiXiE:

699kr för ett spel är svinigt och så som de jämför i artikel kan man då jämföra en av de första bilarna med en ny bmw. Då är bmw:en skit billig. De kanske borde ta några miljarder för den eller?

Va?

Medlem

Jäkla FZ, skrev ett väldigt långt inlägg och så bara uppdaterade FZ automatiskt sidan och allt försvann.

Orkar inte skriva allt igen, men spel är billigare idag. Kommer ihåg när min kompis köpte Mortal Kombat till sin Mega Drive för 800kr. Plus att priserna på spel i dag sjunker så himla snabbt, vänta ett halvår och det är runt halva priset.

12
Skriv svar