Vilket är världens fulaste språk?

Medlem
Vilket är världens fulaste språk?

...är en fråga jag ställde mig häromdagen.

Försöker få så många åsikter samlade som möjligt med denna enkät: http://www.surveymonkey.com/s/8BZDQGP

Vad gör ett språk fult/fint?

(Detta är som ni säkert har gissat - ett skolprojekt. Dock ett väldigt minimalt svenskaprojekt där min ambitionsnivå troligtvis är för hög för mitt eget bästa. Men fasen, det intresserade mig.)

Medlem

Finska är det fulaste, hands down.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Medlem

Arabiska är det i särklast fulaste språket någon kan vara sur på, helvete vad dom Spottar och fräser och halv kräks på sina egna tungor...

Det är också jävligt snett för när det talas i välmenande ton så kan det vara riktigt behaglig.


signatur

P.L.U.R

MFC
Medlem

Jiddish utan konkurrens.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag har fruktansvärt svårt för danska och tyska...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Finska är det fulaste, hands down.

this.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Danska.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av SorbP:

Arabiska är det i särklast fulaste språket någon kan vara sur på, helvete vad dom Spottar och fräser och halv kräks på sina egna tungor...

Det är också jävligt snett för när det talas i välmenande ton så kan det vara riktigt behaglig.

Tycker det är ett riktigt vackert språk som tydligt visar känslor och som kopplas mycket till kroppsspråk. Till skillnad från exempelvis norska där det är svårt att FÖRSTÅ vilket sinnestillstånd någon är genom att endast lyssna på dem (om man inte förstår exakt vad de säger). Här kan jag även ha problem med vissa östasiatiska språk, men de brukar ha ett tydligare kroppsspråk vilket underlättar "ickeverbal" kommunikation.

När det kommer till skrift tycker jag det persiska skriftspråket är mycket vackert. Det ryska "tufft" förhistoriskt sätt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Nederländska, eller flamländska som det kallas ibland. Mest för att det är så sjukt förvirrande. Ljudspråket låter som en blandning av tyska, franska, danska, svenska.. dvs det tar en stund att fatta att det är inget av dem, hehe.

Sen har vi ju skånskan också..


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av LupX:

Nederländska, eller flamländska som det kallas ibland. Mest för att det är så sjukt förvirrande. Ljudspråket låter som en blandning av tyska, franska, danska, svenska.. dvs det tar en stund att fatta att det är inget av dem, hehe.

Sen har vi ju skånskan också..

Nederlänskan *rys* Helt klart värst. Har hört Holländare säga detsamma om sitt eget språk! Så det kvalar in bra på en förstaplats.

Men @ skånskan: Det finns många dialekter i Skåne:
Inte samma överallt.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Medlem

Holländska


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Skånska och småländska..

fast värst är stockholmska.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

MFC
Medlem
Skrivet av Sipmo:

Skånska och småländska..

fast värst är stockholmska.

Jag gissar att du är är från Norrland


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Holländska och Afrikaan

Medlem
Skrivet av LupX:

Nederländska, eller flamländska som det kallas ibland. Mest för att det är så sjukt förvirrande. Ljudspråket låter som en blandning av tyska, franska, danska, svenska.. dvs det tar en stund att fatta att det är inget av dem, hehe.

Sen har vi ju skånskan också..

Flamländska och nederländska är INTE samma sak.
Flamländska är den BELGISKA varianten av nederländska. Det är i princip nederländska, med uttal och ord lånade från franskan.

Håller dock med om att nederländska är ett av dom fulaste språken som finns. Amerikansk engelska är inte så vackert heller.


signatur

HELL BOB! DU DEN ALLSMÄKTIGE! DU ÄR EN!
Tjock nörd i Dublin

Medlem

Svenska, brittisk engelska samt norska.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Danska är en styggelse utan dess like i min mening. Hatar språket. Hatar, hatar, hatar!:evil:Uttalet alltså. Skriften har jag inget större problem med, av nån anledning.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Svenskan...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Danska räknar jag knappt som ett språk, det är bara ett läte.
Arabiska språk låter som en massa halvrytmiska kräkningar, fast det beror ofta på sinneslaget hos den som talar det.
En del asiatiska språk är lika behagliga att lyssna på som naglar mot en griffeltavla.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av LupX:

Nederländska, eller flamländska som det kallas ibland. Mest för att det är så sjukt förvirrande. Ljudspråket låter som en blandning av tyska, franska, danska, svenska.. dvs det tar en stund att fatta att det är inget av dem, hehe.

Sen har vi ju skånskan också..

Nederlänskan *rys* Helt klart värst. Har hört Holländare säga detsamma om sitt eget språk! Så det kvalar in bra på en förstaplats.

Men @ skånskan: Det finns många dialekter i Skåne:
Inte samma överallt.

Hur kan man ogilla flamländskan?
[http://www.youtube.com/watch?v=5X1VIyZe3Ws]

Min röst går nog till arabiskan, har svårt för gutturaler.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Tror ni att fördomar spelar stor roll? Tänker ni verkligen bara på ljudet? Arabiskan är enligt mig väldigt fint. Däremot är svenskan betydligt mer "svajig" i melodin.

Vissa kopplar finlädskan till mumin t.ex. Andra tänker på fulla gubbar. Vissa tänker på terrorister när de hör arabiska. Vissa kanske tänker på intellektuella filosofer när de hör grekiska. Andra kanske tänker på kyrkan när de hör latin.

Hör vi verkligen? Hur ska vi kunna bedömma engelskan när vi inte hör, utan lyssnar? Bjosarn verkar faktiskt vara inne på en slags logisk linje. Man kan säker hålla på och analysera antal vokaler, i vilken formation, etc.etc.

Medlem

Jag tror verkligen att fördomar spelar in. För 20 år sen så var allting ryskt "farligt" och fientligt, bara att kolla på hur t.ex media porträtterade en ryss. Var det en snäll man/kvinna man oftast såg? Nej, det var en hemsk person som hatade västvärlden och allt vad som hade med frihet att göra.

Rulla fram tiden tills nutid och du ser väldigt, väldigt sällan en ryss som visas i dåligt ljus. Vem är det istället som pratar ett "hemskt och farligt språk" och hatar västvärlden och allt vad som har med frihet att göra?

Du tänker säkert på en man med mörkt hår, säkerligen en brunare nyans på hyn och när personen skriver något på ett papper ser det mycket troligt ut såhär bland annat ;

.

Så ja, fördomar spelar extremt stor roll, även hur dom olika språken visas i media spelar såklart även in (vilket oftast anspelar på just fördomar och stereotyper).

Personligen så tycker även jag att finska är ett oerhört fult språk, det har troligen mycket att göra med att jag inte exponerar mig särskilt mycket för det finska språket och dom är rivaler till det svenska hockeylandslaget, så mina känslor för dom spelar såklart in i hur jag 'vill' höra dom tala.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

För egen del skulle jag kunna säga att min uppfattning om språk förändras om jag lär mig det (tyska fult->fint) och om jag utsatts för det i hög grad (italienska neutral/fint->fult, arabiska neutral/fult->neutral/fint). Sen finns det språk som jag inte ändrat uppfattning om när jag utsatts för/lärt mig det (tex franska).

Med det sagt: Jag tycker att finska är fult, men skulle jag utsättas för det eller lära mig det skulle jag troligtvis ändra uppfattning. Framför allt det senare. När man lär sig ett språk, kan man nog ofta finna en annan slags skönhet i det än vad man hör när man inte kan det.

Medlem

Danska och Tyska delar nästan förstaplats om man frågar mig.

Medlem

Arabiska är i särklass det fulaste och vidrigaste läte som jag har någonsin hört.Men franska språket framfört av en vacker kvinna är nog det finaste jag har hört.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

I like where this thread is going.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

12
Skriv svar