CiV 5, vågar man ge sig ut på det?

Medlem
CiV 5, vågar man ge sig ut på det?

Yo!

Suttit och grumat på det här spelet nu ett bra tag sen dert släpptes, om det är värt ett köp.

Min strategikärlek sitter på spel som:
Rise of Nations
Age of Empires
och liknande ekonomibyggande RTS.

Hur är CiV5 mot en relativt ny spelare i dess våg?
Ska man helst ha erfarenhet från tidigare CiV spel eller är CiV5 snäll även mot nya spelare?

Tackar på förhand.

Medlem

Civ 5 är snällt och låter dig lära dig spela i din egen takt. Med många nationer att spela som och en hel del att utforska så räcker det länge. Det är ju naturligtvis långsammare än RTS-spel, men det är ju självklart. Det finns möjlighet att bestämma allt själv, eller automatisera vad man inte vill pilla med på egen hand. Många svårighetsgrader gör att man kan anpassa spelet efter eget tycke och det finns flera vägar till seger.

Medlem

Har du inte testat demot? Jag hade inte spelat något Civ tidigare och kom in i det ganska snabbt.

Inaktiv

Civ IV är bättre och roligare.

Inte schysst mot spel serien om du börjar med 5an. Det håller inte riktigt måttet

Medlem

Civ 5 är helt klart bättre än Civ IV så dra igång med det.

Som sagts dock så är det ju inget RTS, men det borde inte hindra om du nu gillar strategi spel.

Medlem

Hejsan! spelat hela serien så jag måste säga att 5 är riktigt bra, lite buggig för mig i multiplayer dock.
Civ 4 med exp är riktigt bra också.. så du har några timmar att lägga ner om du vill köra igenom båda:;)

Gillar man turbaserade spel så är det helt ok!

//cluedo

Ish
Medlem

Kan inte rekomendera det faktiskt.. Inget nytt.. Väldigt simplet.. AoE i turbaserat format. AI'n är stendum, och det finns väldigt lite enheter med tanke på att man täcker 2000 år eller nått..


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Civilization har inga beröringspunkter med Age of Empires däremot har serien en hel del gemensamt med Rise of Nations. Den stora skillnaden ligger i spelsättet Real time och Tuns based. Brian Reynolds som gjorde Rise of Nations hade tidigare designat Civ 2, det kan ju vara en anledning till likheten.

Gillade du Rise of Nations så kommer du säkert att gilla Civilization, frågan är bara vilket spel du ska börja med. Civ 4 Complete Edition kan man ju köpa för 99 kronor just nu. Det kan vara en anledning till att köpa den. Frågan är om du gillar komplexiteten i det spelet. Civ 5 är rejält förenklat jämfört med fyran så det kan ju möjligen vara ett bra sätt att bekanta sig med serien. Svårt val.

1
Skriv svar