Final Fantasy XIV

Robot
Final Fantasy XIV

Final Fantasy handlar om episkt rollspelande. Därför känns det logiskt att släppa ett andra onlinerollspel i serien, och vi har provspelat det en smula inför recensionen.

#final-fantasy-xiv, #world-of-warcraft


Medlem
Final Fantasy XIV

låter som en floppelifloppdopp.
Aldrig gillat ff och deras förra online spel vr ju ingen direkt höjdare.

Medlem

"till skillnad från de onlinerollspel som satt standarden idag (läs: World of Warcraft) håller Final Fantasy XIV dig i handen betydligt mer än vi är vana vid, på gott och ont. Dels leder det här förstås till en viss frustration, men det gör det också lättare att fatta vad som försiggår och du leds på ett naturligt sätt in i den pågående storyn."

...

"Tyvärr ärar man också den gamla Final Fantasy-traditionen att inte förklara ett enda dugg, så det tar ett tag innan man fattar grunderna"

Eh, jag förstår inte?

Medlem

Spelet sågas just nu av kritiker, föga förvånande, spelet är en katastrof inom design.
Roligaste recensionen går att hitta här som i princip summerar EXAKT allt jag hatade om spelet. http://www.gametrailers.com/video/review-hd-final-fantasy/705...


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Hmm, komplicerad inledning till ett onlinespel. Låter som det inte är så många som kommer orka ta sig an företaget att faktiskt börja spela eller börja spela mer seriöst. Tror inte jag har tålamod med att sitta förvirrad och förtvivlad

Medlem

4.0!


signatur

Redigerat 2010-05-23 13:37 av dig

Square "Fail" Enix senaste kalkon...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Pff kolla in recensionen av FF14 på gametrailers, såå skön recension och dem sågar det totalt
http://www.gametrailers.com/video/review-hd-final-fantasy/705...

Skrivet av anden416:

"till skillnad från de onlinerollspel som satt standarden idag (läs: World of Warcraft) håller Final Fantasy XIV dig i handen betydligt mer än vi är vana vid, på gott och ont. Dels leder det här förstås till en viss frustration, men det gör det också lättare att fatta vad som försiggår och du leds på ett naturligt sätt in i den pågående storyn."

...

"Tyvärr ärar man också den gamla Final Fantasy-traditionen att inte förklara ett enda dugg, så det tar ett tag innan man fattar grunderna"

Eh, jag förstår inte?

Jag reagerade också på det där.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av anden416:

"till skillnad från de onlinerollspel som satt standarden idag (läs: World of Warcraft) håller Final Fantasy XIV dig i handen betydligt mer än vi är vana vid, på gott och ont. Dels leder det här förstås till en viss frustration, men det gör det också lättare att fatta vad som försiggår och du leds på ett naturligt sätt in i den pågående storyn."

...

"Tyvärr ärar man också den gamla Final Fantasy-traditionen att inte förklara ett enda dugg, så det tar ett tag innan man fattar grunderna"

Eh, jag förstår inte?

Jag reagerade också på det där.

I FF11 fick "the community", precis som i FF14, gissa sig fram varje gång något nytt infördes och ändrades. Plus att man var tvungen att sitta och gissa sig fram vad som hände i FF13 om man inte ville sitta och läsa i deras codex var 30 min. Katastrof i speldesign om ni frågar mig.

Medlem

Detta spelet är fruktansvärt dåligt. Det går inte att beskriva.
Jag förstår inte hur man kan göra ett spel där spelaren lämnas helt vind för våg. Det drivs av filmsekvenser hela tiden, verkligen, hela tiden. Det är buggigt och ofärdigt, och du introduceras till karaktärer till höger och vänster utan att fatta vem som är vem eller varför saker händer, inte heller känns det som du är en del av det.

Vill ni ha en -lång- videorecension av detta spel så rekommenderar jag att hitta Yogscast på youtube. Det är två britter som är ganska skoj att lyssna på, och de tog sig an detta spel två veckor innan release.

Medlem
Skrivet av Keasar:

Spelet sågas just nu av kritiker, föga förvånande, spelet är en katastrof inom design.
Roligaste recensionen går att hitta här som i princip summerar EXAKT allt jag hatade om spelet. http://www.gametrailers.com/video/review-hd-final-fantasy/705...

Det lustiga är ju hur det fortfarande finns fåntrattar som försvarar dethär spelet. Läs bara kommentarerna till den videon.

Förhoppningsvis leder den stundande floppen till att Squenix lägger av med de här jävla online-fantasierna. Förhoppningsvis.
FF borde aldrig blivit ett MMORPG överhuvudtaget.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem
Skrivet av anden416:

"till skillnad från de onlinerollspel som satt standarden idag (läs: World of Warcraft) håller Final Fantasy XIV dig i handen betydligt mer än vi är vana vid, på gott och ont. Dels leder det här förstås till en viss frustration, men det gör det också lättare att fatta vad som försiggår och du leds på ett naturligt sätt in i den pågående storyn."

...

"Tyvärr ärar man också den gamla Final Fantasy-traditionen att inte förklara ett enda dugg, så det tar ett tag innan man fattar grunderna"

Eh, jag förstår inte?

Ok, det blev kanske lite oklart... Jag menar egentligen att spelet i början inte låter dig göra ett enda dugg själv, allt ska föregås av låååååånga cutscenes (som för all del är fina), och därefter får du prova något i trettio sekunder. Om du fattar hur man gör, för spelet förklarar väldigt lite, gränssnittet är en grotesk djungel och man struntar i de konventioner som trots allt uppstått i genren. Förvirrande och nedlåtande på samma gång, alltså.

Medlem

Eller för att förtydliga ytterligare, i början leder spelet in dig i storyn på ett ganska grovhugget sätt. Dock utan att förklara hur man faktiskt GÖR någonting.

Medlem
Skrivet av kaealy:

I FF11 fick "the community", precis som i FF14, gissa sig fram varje gång något nytt infördes och ändrades. Plus att man var tvungen att sitta och gissa sig fram vad som hände i FF13 om man inte ville sitta och läsa i deras codex var 30 min. Katastrof i speldesign om ni frågar mig.

FF online spelen är för lite mer hardcore spelare.
Bra att det inte är för lätt, *host wow host*
FFXIV kommer inte bli en wow-killer, men det är tur det, för då slipper man alla gnats.

Tyvärr har jag inte dator för XIV, annars hade jag lirat det, hört mycket bra om det, av hardcore folket.

Medlem

Hört att servrarna står tomma, inte så många som får uppleva sin 4.0 alltså. Tippar på att spelet lägger ned innan jul och att det får en 2:a av FZ.

Medlem
Skrivet av Pettson87:
Skrivet av kaealy:

I FF11 fick "the community", precis som i FF14, gissa sig fram varje gång något nytt infördes och ändrades. Plus att man var tvungen att sitta och gissa sig fram vad som hände i FF13 om man inte ville sitta och läsa i deras codex var 30 min. Katastrof i speldesign om ni frågar mig.

FF online spelen är för lite mer hardcore spelare.
Bra att det inte är för lätt, *host wow host*
FFXIV kommer inte bli en wow-killer, men det är tur det, för då slipper man alla gnats.

Tyvärr har jag inte dator för XIV, annars hade jag lirat det, hört mycket bra om det, av hardcore folket.

Hardcore fanatikerna menar du? En hardcore gamer vet hur ett spel bör fungera, vilket inte är som FFXIV. Största besvikelsen ... någonsin.

Jag skulle vlija påstå att det är en större flopp än Daikatana!

Medlem
Skrivet av Cho-Arrim:

Pff kolla in recensionen av FF14 på gametrailers, såå skön recension och dem sågar det totalt
http://www.gametrailers.com/video/review-hd-final-fantasy/705...

Gamespot sågade det ännu hårdare:

http://www.gamespot.com/pc/rpg/finalfantasy14/review.html?tag...

Medlem

Själv tycker jag FFXIV är ett skönt spel efter ha klurat ut hur saker och ting fungerar, dock så finns det lite saker om inte fungerar helt som man vill än.
Tex. Inget auctions house (ska komma med nästa patch), lite segt interface och ingen större tutorial eller hjälp alls.

Ska bli intressant och se FZ's recension på spelet, hoppas ni testar det under längre tid än Gamespot hehe.

Medlem

Suck, de känns som FF skaparna sätter Kvantitét före Kvalité.....
Hur jäkla många FF har inte kommit ut de senaste åren? känns som 4-5 bara i år

Medlem
Skrivet av Smuck:

Suck, de känns som FF skaparna sätter Kvantitét före Kvalité.....
Hur jäkla många FF har inte kommit ut de senaste åren? känns som 4-5 bara i år

För att svara på din fråga, hittade siffror fram till 2007

2006 släpptes det 7 FF-spel, 2007 släpptes det 8. (Källa: http://www.ffcompendium.com/h/release.shtml)

Inte jättelångt från ett i månaden. Ganska illa tycker jag.

Medlem
Skrivet av Wortex:
Skrivet av Smuck:

Suck, de känns som FF skaparna sätter Kvantitét före Kvalité.....
Hur jäkla många FF har inte kommit ut de senaste åren? känns som 4-5 bara i år

För att svara på din fråga, hittade siffror fram till 2007

2006 släpptes det 7 FF-spel, 2007 släpptes det 8. (Källa: http://www.ffcompendium.com/h/release.shtml)

Inte jättelångt från ett i månaden. Ganska illa tycker jag.

Fast det är väl inte Square Enix eller samma team som gör alla spelen? Det är ju en väldigt stor variation på titlarna och finns till nästan alla plattformar.

Synd att de verkar ha misslyckats så hårt med XIV för XI var riktigt kul på sin tid. Dessvärre verkar det ju som att dom tagit med allt som var dåligt från det spelet och gjort det ännu sämre hehe. Crap.

1
Skriv svar