Final Fantasy XIV

Robot
Final Fantasy XIV

Square Enix gör ett nytt försök att erövra MMO-genren. Vi plockar fram tålamod och intuition och kastar oss huvudstupa rätt ut i hjälplöshetens rike.

#final-fantasy-xiv, #square-enix, #final-fantasy-xi


Medlem
Final Fantasy XIV

Efter att ha kikat på lite trailers och liknande så har jag bestämt mig för att verkligen undvika den här sörjan.

Medlem

Efter att inte ha kunnat aktivera betan, med Square Enix otroligt dåligt fungerande konto-system och dåligt dimensionerade sidor gav jag upp.
En vecka efter det att betan var avslutad svarade de i alla fall på mitt mail om mina problem med beta-aktiveringen. Då hade det gått nästan 14 dagar se'n jag skickade mailet.

Medlem

Ni gör rätt i att undvika det här spelet, jag är sjukt besviken.

Medlem

SE var inte vidare informativ i FFXI och 14 är ju nästan som en remake. Alla startområden och huvudstäder verkar vara indirekta kopior av vardera. Nu har jag inte spelat så mycket så jag kommit till någon stad som motsvara Jeuno (en typ central handelsstad mellan 3 nationerna i spelet) men det lär ju finnas.

De som spelat FFXI kommer nog ihåg att huvudmenyn kommer fram med snabbknappen "-" (minus på numeriska tangentbordet) men för övrigt är kontrollerna lite bökigare än FFXI, trots att även det var till Playstation.
En sak jag inte förstår är vad du menar med två konton på hemsidor, för jag kör bara med en sida och det är den man fyller på crysta (deras alternativ till time-cards antar jag eftersom de tar betalt för varje karaktär igen så kan de inte ha time-cards för alla alternativen 1 char. 2 char etc)
Denna för att vara extra tydlig:
https://secure.square-enix.com

Den andra sidan som heter något i stil med square enix members har jag inget konto på.

Men det är ju sant att de inte ger mycket hjälp, jag saknar det lilla utropstecknet ovanför de NPC som har quests m.m. men FFXI hade inte det. Uppenbart att SE valt att ha kvar deras "avancerade" spelstil som i princip riktar spelet mot äldre spelare med extremt tålamod.
Vem vill prata med alla NPC'er i spelet för att hitta rätt eller vem sjutton bryr sig om vilken tid på dygnet eller åt vilket väderstreck karaktären är vänd åt när de craftar i warcraft t.ex.

Denna funkar rätt bra i craftingen i FFXI:
http://www.ffxionline.com/forums/attachments/crafting-synthes...

Har man spelat FFXI så kommer man rätt snabbt igång med FFXIV men spelet saknar en hel del som man tycker de borde lärt sig under dessa 8 år som gått. Dels att många vill att det ska gå snabbt att hitta viktiga NPC'er som ger quest osv och inte att man vill läsa 20 sidors uppsats för att sedan inte få ut något från deras ljudlösa (english voiceover enbart på cutscenes?), stand-by NPC's.
Har man inte polare som spelar det här samtidigt så blir det nog väldigt trist.

Medlem

En diss om FF11 var att man bankade krabbor från början till slut, efter att ha granskat sparade videos från en Japansk lirare som streamar på ustream ( http://www.ustream.tv/user/shunti00 ) verkar det nu handla om getter och elemental-feér i FF14.


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Medlem

Blev sjukt less bara efter ca 1 timme i betan. Man vet knappt vad man ska göra än mindre vart man ska gå. Kartan är otroligt värdelös. Dom borde hålla sig till singelplayer spel.

-3/+5


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Och är vi förvånade? Inte jag, spelet är kasst, var det sen man fick se första gameplayet, förblev så ända till release, så enkelt är det. Förstår inte hur folk orkar försöka försvara spelet. Som att de har köpt spelet för sin veckopeng och nu måste till varje pris försvara sitt inköp för att själv må bättre.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Testade betan, verkligen inget jag återvänder till. Inte alls min smak.

Medlem

Tjenare

jag har lirat detta sen beta och lirar fortfarande och visst jag kan hålla med om att det e lite svårt att komma igång efter man inte får större förklaringar hur saker och ting fungerar . men det kräver juh dock inte många minuter att lära sig hur grunderrna funkar men meny , figh osv. om man skulle vilja läsa ite hjälp osv så har dom en länk i manualen som följer med som man kan besöka

där finns en massa tips och hjälp att komma vidare med spelet

Jag tycker att man ska ge spelet en chans och lira ett tag , eftersom storyn som man följer är väldigt intressant sen så är det väldigt vackert spel

till er som köpte collector´s ni måste hålla med om att te koppen man fick är de bästa koppen någonsin

Tack för filmen, då slipper man köpa det. Det här är spelet Uwe Boll kunde ha gjort.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Lite väl kort recension, den tog inget upp om stridssystemet eller crafting systemet.

Fiske svårt, chocobos är sjuka och krångligt betalsätt kan man summera recensionen med känns det som.
Lite mer utvecklad recension vore trevligt att läsa även om det är mesta dels negativt.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Tack för filmen, då slipper man köpa det. Det här är spelet Uwe Boll kunde ha gjort.

haha nä han skulle ha gjort det totalt ospelbart!

Medlem
Skrivet av Gascogne:
Skrivet av walter_iego:

Tack för filmen, då slipper man köpa det. Det här är spelet Uwe Boll kunde ha gjort.

haha nä han skulle ha gjort det totalt ospelbart!

Så det var Uwe Boll som gjorde spelet?

HEYOOOH!


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Men jag fick ju ingen tekopp :/. Då hade det kanske blivit en trea :).

Det är sant att man inte måste ha ett Members-konto, men det var det mest uppenbara i paketet, så jag reggade ett sådant först. Bara för att så småningom inse att det inte hade något med spelet att göra, och att man skulle använda ett helt annat konto för att faktiskt spela... Onödigt förvirrande.

Medlem

Ha! Jag sa i kommentarerna till förtitten att spelet får 2/5 :D. multiplicera det med två och det blir..... just det.

4.0

Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Ha! Jag sa i kommentarerna till förtitten att spelet får 2/5 :D. multiplicera det med två och det blir..... just det.

4.0

Varför ska man multiplicera dem?

Jag gillade XI och hade hoppats på att detta skulle bli bra. Nu ska jag dock bort på en längre resa så jag hade inte tänkt skaffa spelet förens nångång nästa år så förhoppningsvis har dom fixat det värsta med spelet och gjort det någorlunda spelbart tills dess.

Kanske är lika bra att skaffa det till PS3 helt enkelt istället. Det är väl bara att plugga in ett USB-tangentbord för chattens skull då.

Medlem

>Ser ut som en burk som har ett läderband runt om med spel namnet på med lock på. Efter nogrann koll och tester så kommer jag fram till att det är en termomugg som jag vill kal för "te kopp" efter som jag är en te drickare :P, aja den håller värmen väldigt bra med locket och metalen känns kall även om det är varm dryck i den

Så man behöver inte vara rädd att det ska bli märken på borden

Medlem

Föga förvånande att detta sulle faila, tyvärr.


signatur

Welcome to the Manglerdome

1
Skriv svar