"Det här visste jag inte!" Vi ser dokumentärer tillsammans.

Medlem
"Det här visste jag inte!" Vi ser dokumentärer tillsammans.

Kära forumanvändare. Jag tänkte att jag kunde presentera dokumentärer som jag finner kunskapsberikande här på forumet, som vi sedan alla kan diskutera. När diskussionen svalnar eller det kan vara tid kommer jag länka till en ny dokumentär.
Jag ska försöka hålla det blandat mellan politik/religion/historia/naturvetenskap/etc. för att vi varje gång inte ska diskutera exakt samma saker.

Den här veckan blir det en dokumentär om Koranen som visats av SVT. Den finns bara tillgänglig t.o.m. den 17:e oktober - så jag hoppas att folk hinner se den och diskutera innan dess.
Avsnittsinformationen lyder:
"Koranen har blivit världens mest inflytelserika ideologiska text. Vad står i Koranen och hur påverkar den människorna som tror att texten är Guds ord?"

http://svtplay.se/v/2185462/dokumentarfilm/koranen_del_1_av_2

Del 2 som sänds på söndag (den 17:e) går djupare in på brännpunkterna om brott och straff samt kvinnans roll.

Låt tankarna och åsikterna flöda!

---

Tycker det är en nyanserad dokumentär som tar upp många olika infallsvinklar på Koranen och praktiserande islam. Finns många punkter man kan dyka närmare i. Bl.a. det stora inflytandet som muslimer har haft på västerländska samhällen.
Det viktigaste dokumentären gör i min mening är att att belysa de STORA skillnader som finns inom den muslimska och arabiska världen (t.ex. att kristna palestinier i hög grad röstade på Hamas).

Ser fram emot avsnitt 2!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Riktigt bra initiativ bjosarn, förhoppningsvis så kan folk se till att hålla diskussionen på en bra nivå.
Jag lärde mig något av del 1, och ser fram emot del 2.

Som du säger så har den muslimska världen varit med och format västvärlden bra mycket mer än vad man kan tro, vi hade troligen inte vetat särskilt mycket om europas tidiga historia om det inte hade varit för islam.

Ganska kul när man väl tänker på det, islam som målas som västvärldens hot var en av dom ledande faktorerna till att västvärlden är som den är idag.

Den poängterar också vikten av att veta att Islam har ingen central maktposition som kristendomen har, det finns inga riktiga präster, munkar eller andliga ledare inom islam då islam i sig motsätter allt som har med andliga ledare att göra, vilket gör det felaktigt att benämna islam som en homogen enhet.

Jag är glad att SVT tog tag och gjorde en dokumentär om islam faktiskt, det är ett ämne som är mer aktuellt nu än på väldigt länge och det är viktigt att visa vad som pågår bakom kulisserna och inte bara en massa skrämmande nyhetsuppvisning.
SVTplay är nog seriöst en av dom bästa sakerna med sverige, på tal om ingenting. :3

Det kanske är alldeles för tidigt för att tänka på nästa dokumentär (nästa vecka kommer vara del 2 av dokumentären om islam),jag skulle dock vilja tipsa om en annan som går på SVTplay just nu som handlar om kina.
länk.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Den poängterar också vikten av att veta att Islam har ingen central maktposition som kristendomen har, det finns inga riktiga präster, munkar eller andliga ledare inom islam då islam i sig motsätter allt som har med andliga ledare att göra, vilket gör det felaktigt att benämna islam som en homogen enhet.

Sa de något om imamer?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Greger:

Den poängterar också vikten av att veta att Islam har ingen central maktposition som kristendomen har, det finns inga riktiga präster, munkar eller andliga ledare inom islam då islam i sig motsätter allt som har med andliga ledare att göra, vilket gör det felaktigt att benämna islam som en homogen enhet.

Sa de något om imamer?

Dom nämnde det när dom pratade om skillnaden mellan sunni och shiamuslimer, och där var det såklart motstridigheter eftersom sunnimuslimer verkligen är stenhårda på inga andliga ledare medans shiamuslimer tillåter sådana.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Väldigt intressant! Tack för länken bjosarn.

Jag har sett Gregers Kulturrevolutions-dokumentär och har inget mer användbart att säga just nu än: det är svårt att vara människa.

Jag har även sett bjosarns doku-tips om Islam, del 1.
Splittringen inom religionen verkar alltså främst bero på att Koranen, precis som alla religiösa texter innehåller så många olika budskap (som ofta verkar motsäga varann), att man kan tolka alltihop lite som man vill enligt vilken situation man befinner sig i för tillfället. Detta tillsammans med den stora geografiska utbredningen av Islam gör det historiskt sett praktiskt taget omöjligt för splittringar att inte inträffa, och olika fraktioner att bildas.
Vissa grupper tycker därmed (utifrån deras tolkningar av Koranens läror) att det är rätt att döda oliktroende eller de som anses vara fiender till Islam. Detta har i modern tid pga kolonisering och militära ingrepp från västvärlden, mer specifikt GB och USA, som det visas på i dokumentären, lett till upphov av dagens extremistiska terroristgrupper.
Om man kollar på "västvärlden vs Islamska värderingar/extremister", så... vad ska man säga?
När människor från olika geografiska platser med olika kulturer och olika värderingar (ovanpå människans medfödda rädsla för det okända) slår ihop blir det lätt till skit. Båda sidor har fel (att invadera ett folkslag och försöka tvinga på dem sina egna värderingar är ondska, att bomba folk åt helvete med bilbomber och flygplan är ondska), och båda sidor är för invanda (läs: hjärntvättade) i sina egna uppfattningar för att lyssna på den andra sidan.
Så vad vi har är en konflikt utan en lösning i sikt, som kommer att resutera i många fler döda innan, om nånsin, den är över.
Jag blir deprimerad av att tänka på allt det där.
Tack för att du deprimerade mig, bjosarn!
Snyftelisnyft. :'(


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem

Tack för denna tråd!

Kul att det finns fler än jag som ser på dokumentärer via svt play!
Finns väldigt mycket bra material på den sidan.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

MFC
Medlem

Dokumentärer is the shit. Synd bara att jag tröttnat på dokumentärer om islam mm. Måste se mer natur och teknik innan jag kan hoppa tillbaka i religionsbaljan igen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Dokumentärer is the shit. Synd bara att jag tröttnat på dokumentärer om islam mm. Måste se mer natur och teknik innan jag kan hoppa tillbaka i religionsbaljan igen.

Se Cosmos! Se till att fixa en lite uppdaterad version bara.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av MFC:

Dokumentärer is the shit. Synd bara att jag tröttnat på dokumentärer om islam mm. Måste se mer natur och teknik innan jag kan hoppa tillbaka i religionsbaljan igen.

Se Cosmos! Se till att fixa en lite uppdaterad version bara.

Cosmos finns på youtube faktiskt! På denna herres kanal, vet ej hur lagligt det är dock fast den har varit uppe i över två år nu så jag antar att det är inget som dom bryr sig om.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Bah, vetenskap, schmetenskap.

Kolla på "man on wire". Gillar du inte den har du inget hjärta. Och troligen ingen hjärna heller.

Medlem

Inte religion men...

http://svtplay.se/v/2191821/uppdrag_granskning/del_7_av_16__k...

Granskande samhällsprogram. Din e-post, din inloggning på Facebook, dina bilder och inte minst dina kontokortsuppgifter. Allt ligger lättillgängligt i din dator - och är långtifrån så skyddat som du tror. Uppdrag granskning avslöjar hur lätt en brottsling kan komma över dina mest privata uppgifter, utan att du ens märker att du haft besök. I samma program: I våras berättade Uppdrag granskning om en båtolycka som fick svåra följder. Många har hört av sig och undrat vad som hänt sedan dess.

Väldigt intressant minst sagt.

Medlem

Såg denna dokumentar för 1 eller 2 år sen på tv och tyckte den var riktigt bra. Men jag blev samtidigt på dåligt humör, av både ilska o sorg.
Tycker den visar på kyrkans ofattbara makt och dubbelmoral, bl.a.

http://www.imdb.com/title/tt0814075/

Medlem
Skrivet av Fargo:

Inte religion men...

http://svtplay.se/v/2191821/uppdrag_granskning/del_7_av_16__k...

Granskande samhällsprogram. Din e-post, din inloggning på Facebook, dina bilder och inte minst dina kontokortsuppgifter. Allt ligger lättillgängligt i din dator - och är långtifrån så skyddat som du tror. Uppdrag granskning avslöjar hur lätt en brottsling kan komma över dina mest privata uppgifter, utan att du ens märker att du haft besök. I samma program: I våras berättade Uppdrag granskning om en båtolycka som fick svåra följder. Många har hört av sig och undrat vad som hänt sedan dess.

Väldigt intressant minst sagt.

Vad dokumentären berättar om är sak samma, så länge det är en bra dokumentär. Hade tänkt se denna senare idag, tack för tipset Fargo.

Skrivet av ironsten:

Såg denna dokumentar för 1 eller 2 år sen på tv och tyckte den var riktigt bra. Men jag blev samtidigt på dåligt humör, av både ilska o sorg.
Tycker den visar på kyrkans ofattbara makt och dubbelmoral, bl.a.

http://www.imdb.com/title/tt0814075/

Verkar intressant, den finns inte på internet måntro? (lagligt då såklart).

Ville berätta att del 2 av dokumentären i OP finns på svtplay nu, rekomenderas till alla att se om ni såg första delen!

http://svtplay.se/t/103478/dokumentarfilm


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag har material för alla som är lite utslitna på religösa politiska grejer.

BBCs samtliga dokumentärer kring musik i alla dess former har hållit mig sällskap över sommaren. Har supit bort proxy-tricksen och länkarna som behövdes för att streama det från deras site dock

Det är lite mumbo-jumbo moonlanguage i dom för oinvigda men det blir lättare att förstå oss flummiga musikaliskt lagda som kan göra musik med allt från betongblandare till pianoklaviatur, det kanske lyckas göra någon intresserad också. Det finns mer till musik än att lära sig spela ett instrument och göra sånt som alla andra redan gjort.

(Krautrock, Alchemists of Sound, Synth Britannia, icke-BBC "Imagine - The Story of the Guitar", Channel 4 "How Music Works")

För de fotosugna gäller The Genius of Photography och Master Photographers. Mycket att lära, sinnen att expandera, djupa tankar triggas.


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av MFC:

Dokumentärer is the shit. Synd bara att jag tröttnat på dokumentärer om islam mm. Måste se mer natur och teknik innan jag kan hoppa tillbaka i religionsbaljan igen.

Se Cosmos! Se till att fixa en lite uppdaterad version bara.

Cosmos är en riktigt bra dokumentärserie, men efter att ha kollat på The Universe så finner jag den en gnutta bättre. Den går igenom allt man kan tänkas vilja veta om universum och dess mysterium. Ungefär som en remake av Cosmos fast i större tappning.

http://www.imdb.com/title/tt1051155/

Medlem
Skrivet av Mahone:

Cosmos är en riktigt bra dokumentärserie, men efter att ha kollat på The Universe så finner jag den en gnutta bättre. Den går igenom allt man kan tänkas vilja veta om universum och dess mysterium. Ungefär som en remake av Cosmos fast i större tappning.

http://www.imdb.com/title/tt1051155/

Ska jag försöka få tag på, Carl Sagan är svårslagen.

Såg för övrigt den här nyss. Den är sevärd. Huruvida den är faktiskt korrekt etcetera är en annan fråga.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mahone:

Cosmos är en riktigt bra dokumentärserie, men efter att ha kollat på The Universe så finner jag den en gnutta bättre. Den går igenom allt man kan tänkas vilja veta om universum och dess mysterium. Ungefär som en remake av Cosmos fast i större tappning.

http://www.imdb.com/title/tt1051155/

Ska jag försöka få tag på, Carl Sagan är svårslagen.

Såg för övrigt den här nyss. Den är sevärd. Huruvida den är faktiskt korrekt etcetera är en annan fråga.

Såg lite av slutet av de där på TV för ett tag sen, rätt intressant faktiskt. Dom får fram resultat, dom löser bostadsbristen och regeringen får inte fram ett skit. Synd bara att de hela va en bluff. Detta bevisar ju bara en av många brister i den amerikanska regeringen.

Måste ta och se hela någon dag, de verkar ju som sagt intressant

The Universe kan du börja med att titta här
http://www.youtube.com/watch?v=mbR9Qfx-VLw

Vet inte om alla avsnitt finns på Youtube dock, men de är en början. En nackdel jämfört med Cosmos är att Carl Sagan inte är med, det blev en lite personlig undervisning med honom Men jag tycker informationen man från av The Universe är bättre, den är lite mer färsk då de skiljer 30år mellan dom, och mycke har hänt inom astronomin dom senaste 30 åren

"Yes Men Fix the World var bra. Ett par modiga infiltratörer, det där.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Inaktiv

Money as Dept
Money as Dept II Promises Unleashed

Borde alla se vare sig man är intresserad av ekonomi eller inte.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=LZWsZyShR_s
En gammal Svensk dokumentär från 1992 om krockar mellan invandrare och rasister. Man ser även en o annan skymt av Sverigedemokraterna i dokumentären. Den finns i 10 delar på youtube. Ganska intressant. Rassisterna i videon är så underbart korkade. Ren komedi. Exempel: En blond tjej säger att hon är nationalist och INTE rasist. Hon hatar inte judar invandare osv. 10 min senare går hon och HEILAR med sina kompisar. xD

Vidare i dokumentären får man även en stark förståelse varför dom är rasister över huvudtaget. Man ser även en väldigt ung "Dogge" (Cykel på köpet!)

Utima Thule syns även med å ett hörn. Antagligen de som verkar ha minst emot invandrare av alla i videon.

Medlem

Fargo en jävligt bra dokumentär faktiskt

jag får tillbaks minnen från 90 talet då man var en liten knatte som precis börjat utforska staden.

jag och ett gäng klasskamrater hade hört om helikopterplattan i gamla stan som var ett känt umgängesplats för just ny-nazister så vi ville utforska stället på dagtid, gick förbi när vi såg ett stort gäng ny-nazister vid åldrarna 15-25 hänga där och dricka öl, det tog inte lång tid tills dem såg och började jaga oss, och vi sprang som vi aldrig sprungit förut, tänk oss fem små grabbar i åldrarna kanske 6-7 år av blandat ursprung går förbi och blir jagade av ett gäng skinskallar som hailar och skriker glåpord av rasistiskt innehåll.

nää för fan det var en läskig period och första gången jag fick uppleva en renodlad rasism på en mer personlig front

Jag är bara glad att synen av hat fyllda ny-nazister i bombarjackor inte är lika vanligt längre i storstan


signatur

Suup homie

Medlem

Riktigt tragiskt hur en del människor inte vet bättre.

Jobba med integrationen och hjälpa invandrare in i det svenska samhället. Den faktorn verkar inte finnas i deras värld.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

MFC
Medlem
Skrivet av amphix:

Money as Dept
Money as Dept II Promises Unleashed

Borde alla se vare sig man är intresserad av ekonomi eller inte.

Tyvärr är ämnet ointressant för de flesta. Men det kommer bli intressant när bensinen kostar 20 spänn och mjölken 30 per liter...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av weizenbier:

Fargo en jävligt bra dokumentär faktiskt

jag får tillbaks minnen från 90 talet då man var en liten knatte som precis börjat utforska staden.

jag och ett gäng klasskamrater hade hört om helikopterplattan i gamla stan som var ett känt umgängesplats för just ny-nazister så vi ville utforska stället på dagtid, gick förbi när vi såg ett stort gäng ny-nazister vid åldrarna 15-25 hänga där och dricka öl, det tog inte lång tid tills dem såg och började jaga oss, och vi sprang som vi aldrig sprungit förut, tänk oss fem små grabbar i åldrarna kanske 6-7 år av blandat ursprung går förbi och blir jagade av ett gäng skinskallar som hailar och skriker glåpord av rasistiskt innehåll.

nää för fan det var en läskig period och första gången jag fick uppleva en renodlad rasism på en mer personlig front

Jag är bara glad att synen av hat fyllda ny-nazister i bombarjackor inte är lika vanligt längre i storstan

Hehe joo. Men de som var med i dokumentären verkade inte direkt vara av våldsam typ.. Missförstådda och utstötta skulle jag nog påstå. Sökte sig till kretsar där dom kan få respekt och vänner. Flera av dom erkänner i filmen hur dom var mobbade i skolan. Sen bytte dom till hela den här Ny-nazist stilen med bombar-jackor och martinskor m.m och vipps så var dom inte mobbade längre. Man kan jag förstå varför dom valde den vägen dom gjorde.

Skulle vara intressant och höra hur de lever idag. Bra dokumentär iaf. Den lägger inte svart på vitt.

@MFC vad som är ännu mer skrämmande är ju att USA har lagt ut ÄNNU ett finanspaket på ett antal miljarder för att "smörja" ekonomin. Och boräntan ligger nästan på 0%. Om krisen förvärras avsevärt är USA ganska körda...

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

@MFC vad som är ännu mer skrämmande är ju att USA har lagt ut ÄNNU ett finanspaket på ett antal miljarder för att "smörja" ekonomin. Och boräntan ligger nästan på 0%. Om krisen förvärras avsevärt är USA ganska körda...

Vill inte dra igång någon diskussion i den här tråden om den globala ekonomin så jag skapade en ny tråd men.. be afraid... be very afraid.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Exakt Fargo, att dem inte lägger svart på vitt gör ju hela dokumentären så bra, man får ju verkligen en inblick i deras sätt att se på saker under den tiden, och till en viss del kan jag till och med känna en viss förståelse för vissa av nynazisterna

jo skulle vara roligt och intressant att få se en fortsättning av personerna från dokumentären, vilka som valde att fortsätta med den livstilen, vilka som bytte åsikt och hur dem är i dag.
Lilla dogge vet vi ju redan om i alla fall


signatur

Suup homie

Medlem

Hittade inte dokumentären om plaster i miljön som jag såg för typ ett halv år sen, där dom hittade jättesmå plast fragment på alla möjliga delar av världen och deras stränder. Blev fasen deppad av att se den, här är nån liknande film.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/vbstv/article3998477.ab

Medlem
Skrivet av weizenbier:

Exakt Fargo, att dem inte lägger svart på vitt gör ju hela dokumentären så bra, man får ju verkligen en inblick i deras sätt att se på saker under den tiden, och till en viss del kan jag till och med känna en viss förståelse för vissa av nynazisterna

jo skulle vara roligt och intressant att få se en fortsättning av personerna från dokumentären, vilka som valde att fortsätta med den livstilen, vilka som bytte åsikt och hur dem är i dag.
Lilla dogge vet vi ju redan om i alla fall

Hahaha! Ja dogge. Han är ju inte så mycket wannabe-gangster längre. Han har sålt sig till de mesta :P. Jag asgarvade när man såg han rappade och han gjorde "ak47-animationen".

Medlem

Tjena!

Under senaste uppdrag granskning som var den 14 sep-2011, tar man upp mer om ämnet invandring och förorter. Riktigt intressant. Även svt debatt tog upp ämnet förorter.

Vad anser ni att regeringen borde göra för att minska våldet i dessa områden?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

12
Skriv svar