Youtube galenskaper

Medlem
Youtube galenskaper

Tycker det varit lite slött så tänkte att vi kunde liva upp det lite mer här.

Tanken är att vare ett lite mer informativt FZ WTF och med fokus på klipp från Youtube.
Posta klipp som du hittat som är helt galet wierd men ändå roligt, knasiga catchy låtar, internet memes etc.
Om du kan/det behövs, beskriv om vad i helsike det är vi ser, eller länka till något som kan det (tex knowyourmeme.com).

Som exempel tar vi en gammal klassiker: Caramelldansen
knowyourmeme.com

Så för att börja så kommer här något från galenskapens hemland Japan.

Detta är en konsert där huvudpersonen är Hatsune Miku, som nog kan klassas som världens första virtuella superstjärna.
Eftersom hon inte finns i verkligheten så projiceras hon på en glasskärm för att kunna framträda.
Gorillaz använde sig av en annan teknik för att göra något liknande under MTV Music Awards 2005.
Vad jag vet så har det aldrig gjorts en hel konsert på detta sättet innan, men den blev tydligen väldigt lyckad.

Sådär, kom med fler konstiga/knäppa saker man kan hitta på Youtube.

Medlem
Skrivet av Uzza:

Tycker det varit lite slött så tänkte att vi kunde liva upp det lite mer här.

Tanken är att vare ett lite mer informativt FZ WTF och med fokus på klipp från Youtube.
Posta klipp som du hittat som är helt galet wierd men ändå roligt, knasiga catchy låtar, internet memes etc.
Om du kan/det behövs, beskriv om vad i helsike det är vi ser, eller länka till något som kan det (tex knowyourmeme.com).

Som exempel tar vi en gammal klassiker: Caramelldansen
knowyourmeme.com

Så för att börja så kommer här något från galenskapens hemland Japan.

https://www.youtube.com/embed/i_RVLOsUW6U

Detta är en konsert där huvudpersonen är Hatsune Miku, som nog kan klassas som världens första virtuella superstjärna.
Eftersom hon inte finns i verkligheten så projiceras hon på en glasskärm för att kunna framträda.
Gorillaz använde sig av en annan teknik för att göra något liknande under MTV Music Awards 2005.
Vad jag vet så har det aldrig gjorts en hel konsert på detta sättet innan, men den blev tydligen väldigt lyckad.

Sådär, kom med fler konstiga/knäppa saker man kan hitta på Youtube.

lol wtf!!
nu kommer jag gå med hakan nere resten av dagen... det där känns fan omänskligt.


signatur

Have a good time!

Medlem

Det där får en verkligen att känna sig kluven O_o Tekniknörden i mig säger "Fan vad coolt!" medan en annan del säger "Vart har vi kommit egentligen?"


signatur

Videomupp

MFC
Medlem
Skrivet av WildThing:

Det där får en verkligen att känna sig kluven O_o Tekniknörden i mig säger "Fan vad coolt!" medan en annan del säger "Vart har vi kommit egentligen?"


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av WildThing:

Det där får en verkligen att känna sig kluven O_o Tekniknörden i mig säger "Fan vad coolt!" medan en annan del säger "Vart har vi kommit egentligen?"

Personligen så tycker jag mycket mer om detta än hur det ser ut i musikindustrin idag, där sångaren står i spotlighten och tar åt sig all ära.
Direkt så kanske det inte verkar vara någon skillnad, som att det lika gärna kunde varit Lady Gaga som stod där. Om man dock tittar närmre så ser det annorlunda ut.
De som får berömmelsen här är faktiskt de som skapar musiken. Det är accepterat at Hatsune Miku endast är ett program vars uppgift är att tillhandahålla en röst, därför är det en helt annan fokus på de som i grunder är ansvariga för musiken, och vad deras kreativitet har lyckats åstadkomma.
Och tack vare hur internet ser ut idag så kan de som gör denna musik få ut den utan att behövas dras in i det tunga kommersiella maskineriet som musikindustrin är.

TL;DR: Det är musiken det handlar om, inte vem som framför den.

Men ja, oavsett vad man tycker är tekniken imponerande.

Skrivet av Uzza:

Eftersom hon inte finns i verkligheten så projiceras hon på en glasskärm för att kunna framträda.

Mmmm... glasskärm...


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem
Skrivet av Uzza:
Skrivet av WildThing:

Det där får en verkligen att känna sig kluven O_o Tekniknörden i mig säger "Fan vad coolt!" medan en annan del säger "Vart har vi kommit egentligen?"

Personligen så tycker jag mycket mer om detta än hur det ser ut i musikindustrin idag, där sångaren står i spotlighten och tar åt sig all ära.
Direkt så kanske det inte verkar vara någon skillnad, som att det lika gärna kunde varit Lady Gaga som stod där. Om man dock tittar närmre så ser det annorlunda ut.
De som får berömmelsen här är faktiskt de som skapar musiken. Det är accepterat at Hatsune Miku endast är ett program vars uppgift är att tillhandahålla en röst, därför är det en helt annan fokus på de som i grunder är ansvariga för musiken, och vad deras kreativitet har lyckats åstadkomma.
Och tack vare hur internet ser ut idag så kan de som gör denna musik få ut den utan att behövas dras in i det tunga kommersiella maskineriet som musikindustrin är.

TL;DR: Det är musiken det handlar om, inte vem som framför den.

Men ja, oavsett vad man tycker är tekniken imponerande.

Jo, det är en bra poäng och du känner uppenbarligen till artisten och upphovsmännen mer än vad jag kan säga att jag gör, men handlar det verkligen inte om "artisten" ändå i just detta live fall?

Jag menar, dem har ju garanterat designat henne med sexappeal i baktanke. Hade det VERKLIGEN bara handlat om musiken så hade dem ju inte designat en person till henne i slutändan, då hade ju musiken bara fått leva sitt eget liv. Men visst är det "renare" än musikindustrin i övrigt, men jag har svårt att tro att inte någon del här ändå handlar om artisten, i alla fall när det gäller just liveframträdanden av henne/den/det

Bara genom att skumma igenom kommentarerna så verkar det ändå vara stor fokus på henne, sedan om dem fokuserar på henne som en faktisk artist eller ett program är iofs svårt att veta, känns som om ämnet snabbt blir förvirrat i en "Vad är riktigt och ej" diskussion

Måste ju säga att låten är jävligt catchy ändå


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Shaker of Salt!?:
Skrivet av Uzza:

Eftersom hon inte finns i verkligheten så projiceras hon på en glasskärm för att kunna framträda.

http://gordon.fz.se/bildcache/f/fcye2rm13ujwbspgaokh7lt5xqd90...

Mmmm... glasskärm...

HAHA jag tänkte exakt samma sak! =D=D

MFC
Medlem
Skrivet av Shaker of Salt!?:

Mmmm... glasskärm...

Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag skrattar för att det är roligt eller för att jag är trött men ... tills vidare

ROFL


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av WildThing:

Jo, det är en bra poäng och du känner uppenbarligen till artisten och upphovsmännen mer än vad jag kan säga att jag gör, men handlar det verkligen inte om "artisten" ändå i just detta live fall?

Jag menar, dem har ju garanterat designat henne med sexappeal i baktanke. Hade det VERKLIGEN bara handlat om musiken så hade dem ju inte designat en person till henne i slutändan, då hade ju musiken bara fått leva sitt eget liv. Men visst är det "renare" än musikindustrin i övrigt, men jag har svårt att tro att inte någon del här ändå handlar om artisten, i alla fall när det gäller just liveframträdanden av henne/den/det

Just live kanske det är mer artisten som är i fokus, men här tror jag att även det lite att göra med att det är någon som inte existerar i verkligheten nu har "fått liv" och uppträder mitt framför ögonen på en.
Sen så är en konsert inte bara en musikupplevelse, utan också ofta en visuell upplevelse. Och om det då inte fanns någon på scenen som man kan identifiera som sångaren så skulle det nog kännas lite konstigt.

Men angående sex appeal, så var det inte tanken alls.
Från början när de första Vocaloid rösterna släpptes av olika företag så gjordes det just utan något för att representera rösten. Det blev dock aldrig någon stor succé.
När sedan Hatsune Miku utvecklades så bestämde sig det företaget att gå en annan väg, att just ge rösten ett ansikte och på så sätt göra det lättare för dom som lyssnar att knyta sig till den. Samtidigt så bestämde de sig också att inte ge henne en personlighet, utan hon skulle vara som en tom bok och det var sedan upp till låtskrivarna att ge henne den personlighet de vill för låten.
Jag tror detta är en av de bidragande faktorerna till att hon blivit så stor som hon är.

Skrivet av WildThing:

Bara genom att skumma igenom kommentarerna så verkar det ändå vara stor fokus på henne, sedan om dem fokuserar på henne som en faktisk artist eller ett program är iofs svårt att veta, känns som om ämnet snabbt blir förvirrat i en "Vad är riktigt och ej" diskussion

För mig så fokuserar jag personligen på att musiken låter bra, inte det faktum att det är Miku som sjunger. Det finns många bra låtar som använder sig av andra Vocaloids som jag även lyssnar på.
Dessutom så har jag testat Vocaloid själv, så jag har stor respekt för dom som kan göra bra låtar. Det kräver mycket möda för att se till så att dom sjunger bra.

Skrivet av WildThing:

Måste ju säga att låten är jävligt catchy ändå

Jag kan garantera dig att det finna fler låtar som är bra, då det finns så oerhört mycket potential bland användarna av Vocaloid.
För att ge ett exempel, och samtidigt komma tillbaka lite OT, så är här en låt som är ganska knasig men lätt att fastna för.

Medlem

Okej, då förstår jag lite mer Jäkligt coolt med en artist ändå som alla har tillgång till, i större utsträckning än kanske annars. Är det så att rösten skapas helt i programmet eller är det förinspelade grejer som synthas till? Förstod inte riktigt hur det låg till där.


signatur

Videomupp

Medlem

Man behöver en person att utgå ifrån. Vocaloid motorn bygger på att den har tillgång till många olika fonetiska uttryck som den kan bygga upp sången med.
Då behöver man person som faktiskt kan ge exempel på det, och detta spelas sedan in.
Sedan för att göra rösten unik så modifieras den och blir då den unika röst som kommer representera den slutgiltiga produkten.

För att ge ett exempel så gav Miriam Stockley sin röst till Miriam, som gjordes för första versionen av Vocaloid (Hatsune Miku gjordes för den andra versionen).

Teoretiskt så skulle en Vocaloid kunna sjunga på vilket språk som helst i hela världen, problemet blir att det måste finnas fonetiska uttryck som passar.
Därför så väljer utvecklarna att rikta in sig mot ett språk för att begränsa hur mycket material som behövs spelas in.
På grund av detta så finns det just nu enbart Vocaloids för antingen Engelska eller Japanska.
Detta hindrar dock inte användarna att försöka få dom att sjunga i ett språk de inte är avsedda för, med hyfsat resultat eller nästan bara helt åt skogen.

I Mikus fall så meddelade dock utvecklarna förra veckan att de kommer skapa en engelsk ljudbank för henne, om det finns tillräckligt med stöd för en sådan.

Medlem

Ingen som har några egna länkar?

Här är i alla fall en väldigt ny video, som nog kommer bli en stor hit.

Rap News vs News World Order
Featuring secret guest star

Tycker den är helt awesome.

Medlem

Hahahaha! Så skön!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

1
Skriv svar