Blizzard stämmer skapare av StarCraft 2-fusk

Robot
Medlem
Blizzard stämmer skapare av StarCraft 2-fusk

Så jävla rätt! hoppas fler företag börjar med samma sak!

Drw
Medlem

It's about to get heavy!

Medlem

De har ju manskapet att genomföra sånt här, så varför inte? Helt rätt av dem IMO.

Medlem

Ja, det hela gäller ju bara multiplayer matcher så det är väl inga problem. Någon som har någon aning om varför de kallas för budbärare? :-/


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Ja, det hela gäller ju bara multiplayer matcher så det är väl inga problem. Någon som har någon aning om varför de kallas för budbärare? :-/

Det med budbärare är en egen tolkning av hur kritiken mot Blizzard på andra ställen på nätet sett ut.

Det vill säga:

"Hur kan man stämma skaparna? Det är ju fuskarna som fuskar. Det är som att stämma Google för att det går att finna olagligt material".

Eller dra valfri Piratebay-parallell.

Jag säger definitivt inte att jag håller med om de tankarna, men det är ändå rätt många som tänker så. Intressant att se hur ni förhåller er till de resonemangen.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Yaaay, rätt åt dem.

Medlem

Helt rätt sätt dit dom i en perfekt värld finns inte dryga myglare

Ish
Medlem
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Proximately:

Ja, det hela gäller ju bara multiplayer matcher så det är väl inga problem. Någon som har någon aning om varför de kallas för budbärare? :-/

Det med budbärare är en egen tolkning av hur kritiken mot Blizzard på andra ställen på nätet sett ut.

Det vill säga:

"Hur kan man stämma skaparna? Det är ju fuskarna som fuskar. Det är som att stämma Google för att det går att finna olagligt material".

Eller dra valfri Piratebay-parallell.

Jag säger definitivt inte att jag håller med om de tankarna, men det är ändå rätt många som tänker så. Intressant att se hur ni förhåller er till de resonemangen.

Den stora skillnaden här är väl att Piratebay inte tjänar något. Moralen säger väl också att det är fel att tjäna pengar på andras missär. Men med den logiken så bör ju vissa, hela länders befolkning stämma vapenindustin till följd av krig.. Beror helt på hur man ser på det.

Jag har inga problem med att ett gäng som aktivt tjänat pengar på att sprida sånt här skit får betala för det. Men är det juridiskt korrekt? Vad är liksom. Med rättengången i USA är det nog omöjligt att säga.. Men personligen hoppas jag att dem åker dit på det. Även om jag inte spelar Starcraft 2.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Det är väl som pirat-material som finns på nätet. Ingen idé att plocka en vanlig svensson egentligen utyan de som skapar materialet, alltså scenen för det mesta.

Om de tar bort skaparna av fusket, patchar bort nuvarande fusk så är väl det på rätt väg ändå? Tycker att de inte är budbärare utan epedemier... Förbannade fuskare och fuskskapare

Medlem
Skrivet av Proximately:

Den stora skillnaden här är väl att Piratebay inte tjänar något. Moralen säger väl också att det är fel att tjäna pengar på andras missär. Men med den logiken så bör ju vissa, hela länders befolkning stämma vapenindustin till följd av krig.. Beror helt på hur man ser på det.

Jag har inga problem med att ett gäng som aktivt tjänat pengar på att sprida sånt här skit får betala för det. Men är det juridiskt korrekt? Vad är liksom. Med rättengången i USA är det nog omöjligt att säga.. Men personligen hoppas jag att dem åker dit på det. Även om jag inte spelar Starcraft 2.

Tror du alla banners som får hänga på The Pirate Bay får göra det gratis?

Medlem

Helt rätt, sopa bort "elitist" fuskarna.

Medlem

Helt rätt, kick'em in da balls


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Inaktiv
Skrivet av Ish:
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Proximately:

Ja, det hela gäller ju bara multiplayer matcher så det är väl inga problem. Någon som har någon aning om varför de kallas för budbärare? :-/

Det med budbärare är en egen tolkning av hur kritiken mot Blizzard på andra ställen på nätet sett ut.

Det vill säga:

"Hur kan man stämma skaparna? Det är ju fuskarna som fuskar. Det är som att stämma Google för att det går att finna olagligt material".

Eller dra valfri Piratebay-parallell.

Jag säger definitivt inte att jag håller med om de tankarna, men det är ändå rätt många som tänker så. Intressant att se hur ni förhåller er till de resonemangen.

Den stora skillnaden här är väl att Piratebay inte tjänar något. Moralen säger väl också att det är fel att tjäna pengar på andras missär. Men med den logiken så bör ju vissa, hela länders befolkning stämma vapenindustin till följd av krig.. Beror helt på hur man ser på det.

Jag har inga problem med att ett gäng som aktivt tjänat pengar på att sprida sånt här skit får betala för det. Men är det juridiskt korrekt? Vad är liksom. Med rättengången i USA är det nog omöjligt att säga.. Men personligen hoppas jag att dem åker dit på det. Även om jag inte spelar Starcraft 2.

Om du bara visste vad annonsörerna får betala för en liten banner på TPB. (eller, fick iaf...nu vet jag inte hur det är).

Medlem

Go Blizz! Shoot em in the back

Medlem

Ett nytt bevis på att när det gäller pengar är ALLT tillåtet. det finns liksom en gräns för vad konsumenten accepterar när det gäller spelutgivarnas girighet, Ubisoft klev över den tidigare iår med deras DRM. Jag tror blizzard närmar sig den gränsen lite för snabbt nu

Inaktiv

Det här kan ju bli spännande på riktigt. Inte för att jag bryr mig om folk fuskar på battle net eller inte. Det är ju ändå inte särskillt vanligt med fuskare imho.

Kanske lite off topic, men laddar man inte hem alla bilder man tittar på i webläsaren också. Det är väll © på dem också, det kan ju få lite olustiga följder ifall blizzard vinner det här på alla punkter.

Medlem
Medlem

Hell its about damn time!

Medlem

Good move, dock så är det viktigt att juridiska processer inte ersätter KORRIGERANDET av TRASIG KOD vilket är vad som tillåter hax från första början. Man kan inte stämma bort sin kassa programmering.

Och "fördelen" (lol) med hax är ju att de fortsätter att driva fram fixar till kodbasen. Lite som att få Blizz att notera hålen genom att sträcka in handen genom ett av dom och nita devsen i pungen underifrån, istället för att nyttja den ofta utopiska Submit bug-funktionen som mer ofta än inte i spelindustrin blir till ingen nytta.

Men som sagt, good move. Så jävla drygt med fuskare! Die fuckers.

Medlem

Hoppas Blizzard vinner, OCH att det svider riktigt rejält för de som byggt fusken, (inte bara förlora sina intäkter, utan även få betala ur egen ficka) så att det avskräcker folk att bygga fusk till Diablo 3 när det väl kommer ut

Medlem

Dom som skapar fusk skapar fuskare och det i sin tur skapar problem för oss andra som vill att det ska vara sjusst enl dom regler som gäller i spelet.

Har inga problem med fusk i singelplayer inte heller spelutvecklare däremot i mp ska det inte förekomma,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Helt rätt.

Jag hade gärna sett att de även fick betala kostnaden Blizzard haft för att neutralisera deras fusk. Skapandet av fusk borde räknas som likvärdigt med skapandet av virus.

Gäller det spel jag spelar så bör man även utöka straffet med att de får sina fingrar bruta så det inte gör om det.

Sen har Notumforce rätt i att detta bara bör gälla MP spel då fusk i SP inte har någon negativ påverkan för övriga spelare.

Medlem

Bättre att Blizzard lägger ner mer tid på wow. Så många hackers, spammers osv som finns i det spelet är ju helt sjukt!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Det går inte komma till 100% rätta med fusk det finns överallt det kommer inte spela någon roll att de stämmer. Se bara som exempel på Boxning där lägger sig folk för att tjäna en hacka. Eller de som tar anabola - ska vi stämma de som kom på anabola? Känns långsökt!

Känns lite lågt att stämma någon för en sådan sak om inte annat tror jag det är girighet från blizzard inte att de vill hjälpa dem som inte fuskar.

Nä staterna har sina skumma regler!
- De kör ju på folk i trafiken bara för att kunna lämna in en stämning att de fått whiplashskada då någon gjort ett misstag i trafiken.

Tycker det räcker att de banat folket som fuskat det är nog med straff.

Medlem

Har Blizzard verkligen någon laglig grund för den här stämningen? Det verkar som att de i första hand försöker bredda begreppet upphovsrättsbrott ytterligare och det klingar inte bra i mina öron.

Citat:

Upphovsrättsbrottet bygger på att när användarna av fusken (hacksen) nyttjar dem så laddas skyddat innehåll från StarCraft 2 in i datorns ramminne vilket bryter mot EULA:n samt ToU:n.

Nu vet jag inte hur det aktuella fusket fungerar men vanligtvis brukar sådan programvara använda sig av data från originalinstallationen av spelet. Att det skulle räknas som upphovsrättsbrott att med ett tredjepartsprogram ladda in sådan data i datorns minne verkar helt absurt, och även om det är ett brott så bör det vara användaren, och inte skaparen, av programmet som begår det. Att det, med användaravtalet, skulle gå att reglera vilken data som får läsas in i ramminnet verkar också absurt.

Som sagt, jag vet inte hur just det här fusket fungerar. Är det så att det medföljer upphovsrättsskyddat material med själva programvaran finns det validitet för stämningen. Om inte, anser jag att Blizzard borde lägga ner det här fallet omgående.

Personligen tycker jag det är som att stämma en vapentillverkare för att någon skjutit "olovligt" en annan person. Det spelar roll om det finns noll vapen eller 300,000,000 vapen i världen, det enda som spelar roll är om någon/några kommer använda dom.

Nu är jag inte insatt i detta ämne, men om deras "utveckling av vapnet" i fråga bryter mot EULA och copyright osv är det ju en annan sak också. Men skulle det falla en dom just för att "dom utvecklat ett vapen som ger fördel" så hoppas jag vapenindustrin är nästa, fäller man någon för att utveckla något så löjligt (i sammanhanget) som ett fusk till ett spel, kan man hellre dömma någon för att utveckla "fusk som tar liv".

Inatt jag drömde något som, jag aldrig drömt förut...

Medlem

Mission 1) Ta reda på hur mycket tillgångar företaget har och hur mycket pengar dom tjänat ihop på sin business

Mission 2) Stämma dom på den summan, gånger 2.


signatur

Läs igen vad du precis skrev innan du trycker "Skicka". Lät det intelligent och som om det kommer efter att ha läst på lite innan?

Medlem

Helt rätt. Multiplayerfusk ska de åka dit som fan på. Tokigt löjligt av Blizzard att banna folks BattleNet-konton bara för att de fuskar i singleplayer dock.

Medlem

Hm, jag vet inte, det beror nog lite på hur mycket Blizzard stämmer dom för.

Det är meningen att det ska vara en tankeställare och straff, inte förstöra någons liv. Sedan är det väl så att fusk-skaparna tjänar singa pengar genom ads, eller? Vilket inte ska likställas som försäljning av själva fusket.

123
Skriv svar