"Din eller ditt xbox 360" Självklart heter det din xbox?

Medlem
"Din eller ditt xbox 360" Självklart heter det din xbox?

Hej! Min kompis och jag har under ett tag nu haft en diskussion om det heter din eller ditt xbox 360. Självklart heter det din xbox. Så nu undrar jag om jag skulle kunna få hjälp av er i fz forum att bekräfta det så att han tror på mig!

Medlem

Kollar man på google så står det "Din" väldigt mycket iaf.

Medlem

Det heter i alla fann "din box", så då låter ju "din xbox" mest logiskt.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

jag säger nog båda faktiskt, tycker inte det låter nån direkt skillnad

Medlem

Jag skulle säga Ditt, men det är alltid svårt med Svengelska ord

Medlem

Jag säger nog båda tror jag, Men måste nog säga att "Din" xbox låter vettigare, men vad vet jag, jag är finne.

Medlem

Mailade microsoft och fick ett snabbt svar därifrån väldigt bra kundsupport måste jag säga (Y)
"Hej Gustav,

Jag är helt beredd att hålla med dig, "din Xbox" låter helt klart mer grammatiskt korrekt.

Vi använder oss dock av "ditt Xbox konto" när vi pratar om bland annat Xbox Live. Känner ni att det behövs en second opinion så kan ni kontakta Xbox supporten direkt :

http://www.xbox.com/sv-SE/support/contact/

Ha en bra dag!

Har du några ytterligare frågor så är du givetvis välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Microsoft AB

Petter

Swedish Microsoft Customer Service"

Medlem

Men ditt xbox säger man ju... Din xbox låter ju helt snett:O

Medlem

Ditt krysslåda?
Helt klart "Din Xbox".

Inaktiv

Eftersom att "Xbox" är ett låneord från engelskan så är både "ditt" och "din" samt "xboxen" och "xboxet" lika rätt. Sen att jag personligen tycker att "din" och "xboxen" låter bättre är en annan sak.

Ungefär samma sak som med ordet "guild" så är både "guildet" och "guilden" rätt.

Rätta mig gärna om jag har fel.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Min/Mitt Kexbox.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

din xbox och ditt xbox 360

Medlem

"Din". Ingen snack om saken.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det är precis som choklad. Man säger inget av det. Man säger isf din xbox konsol. Bara din, ditt, en, ett Xbox är fel. Man säger inte din/ditt choklad det heter din chokladkaka isf.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

det heter "Ditt Xbox"


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

Saxar in mitt svar på en tidigare diskution om samma ämne.

Skrivet av Paiden:
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av FZ.Medlem:

.
Jag äger ett xbox 360, men jag är medveten om att ps3 är en lika bra spelkonsol.

Finn ett stort fel.

Det heter EN xbox?

(Eller säger ni 'det boxet' också när ni pratar om en låda?)

Ingen större skillnad?
Både låter bra..

Men det ena är grammatiskt fel. EN är rätt, ETT är fel, punkt slut.

Beror väl egentligen på vad en Xbox 360 är. Om det är EN spelkonsol/maskin eller kanske ETT underhållningssystem eller liknande. Om man tänker sig det sistnämnda så är det väl ändå helt ok att säga ETT Xbox 360?
Glöm inte att "Xbox 360" och för den delen "Playstation 3" är varumärken och inte produkttyper, alltså är det inte "Xbox" eller "PS3" i sig som bestämmer genus.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Som att säga ditt dator istället för din


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Om man bryter ner ordet Xbox så kan man säga att det är gjort av 2 ord. X och Box. Det heter Ett X men det heter En Box. Man refererar alltid till det sistnämnda ordet. Ta tex äpple, det heter ett äpple men det heter en äppelpaj därför att man refererar till det sista ordet som är paj. Ett blir ditt och en blir din. Ditt X men din Xbox.

mmx
Medlem

Ditt xbox tycker jag låter bättre, fast samtidigt kan jag hålla med om det motsatta:)

Medlem

Din.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Tror jag säger "ditt" faktiskt. Kanske har med dialekt/region att göra?

Och angående det här:

Skrivet av GeggaSWE:

Det är precis som choklad. Man säger inget av det. Man säger isf din xbox konsol. Bara din, ditt, en, ett Xbox är fel. Man säger inte din/ditt choklad det heter din chokladkaka isf.

Man kan mycket väl säga bara Xbox, det är ett namn på en produkt, precis som kexchoklad eller Twix.

Precis som de två senare är två exempel på choklad, är PS3 och Xbox två exempel på konsoler.

Och:

Citat:

Jag är helt beredd att hålla med dig, "din Xbox" låter helt klart mer grammatiskt korrekt.

Vi använder oss dock av "ditt Xbox konto" när vi pratar om bland annat Xbox Live.

Där är det ju dock "konto" som styr (om det ska vara din eller ditt) och inte xbox.

1
Skriv svar