Snap beta 1 släppt!

Medlem
Snap beta 1 släppt!

Efter många och långa pauser har jag nu färdigställt första versionen av mitt filskickarprogram Snap!

Ni är mer än välkomna att testa programmet och komma med åsikter, synpunkter, tips, beröm, kritik osv.
ALLT är intressant! Från hängningar till minsta lilla grammatikfel.

[http://gustavkarlsson.se/?page_id=1003]

Om ni hittar en bugg:
Maila gärna logg-filen till mig och försök ge en så god beskrivning som möjligt av felet och annat som kan vara relevant (OS, java-version, hur nätverket ser ut osv.)

gustav.karlsson [at] gmail.com

Medlem

Varför ska man använda detta program istället för t.ex. msn eller lägga upp filen på RapidShare? Vad är fördelen med just detta mot för andra alternativ? Har ingen att testa med men vad jag kan se så måste man ändå ge varandra information om ip-nummer och någon autentiseringskod (som man nog skickar över mail eller msn) så varför inte bara skicka filen direkt samtidigt som denna information via ett annat medium?

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Varför ska man använda detta program istället för t.ex. msn eller lägga upp filen på RapidShare? Vad är fördelen med just detta mot för andra alternativ? Har ingen att testa med men vad jag kan se så måste man ändå ge varandra information om ip-nummer och någon autentiseringskod (som man nog skickar över mail eller msn) så varför inte bara skicka filen direkt samtidigt som denna information via ett annat medium?

/ LordDaimos

Rapidshare och liknande är fildelningstjänster och har i grunden ett annat syfte.

Det ligger dock någonting i det du säger om msn och liknande.
IP och port behöver man dock inte meddela, all info som behövs skickas i "autentiseringskoden".

Än så länge är fördelarna inte överväldigande. Man slipper dock varningar om "farliga filtyper" samt att det enligt mina tester går snabbare (maxar direkt min 100Mbit-lina iaf). Dessutom fungerar det på de flesta plattformar (de som stödjer Java).

De stora förbättringarna kommer dock i en framtida version när man ska kunna skicka hela katalogträd vilket inga IM:s klarar på ett tillfredsställande sätt. Samt att alternativ för att komprimera och kryptera överföringar ska tillkomma.

Men i dagsläget tycker jag det är det bästa alternativet för att skicka stora filer.

Du kan för övrigt skicka en fil till dig själv (i praktiken kopiera en fil) utan problem om du vill testa

Medlem

MSN är ju segt. Provar Snap och återkommer


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Får det inte ens att funka när jag försöker skicka filer till mig själv. Jag har senaste Java, öppnat rätt port i routern och öppnat rätt port i router.

Citat:

IOException: Connection timed out: connect

Sen skulle det vara smidigt med bakåtknappar lite överallt. Ex om man går in i "Send" men sen vill gå tillbaka till main och in i "Recieve" måste man starta om programmet.

Vet du vad felet som jag får kan bero på?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Achronos:

Får det inte ens att funka när jag försöker skicka filer till mig själv. Jag har senaste Java, öppnat rätt port i routern och öppnat rätt port i router.

Citat:

IOException: Connection timed out: connect

Sen skulle det vara smidigt med bakåtknappar lite överallt. Ex om man går in i "Send" men sen vill gå tillbaka till main och in i "Recieve" måste man starta om programmet.

Vet du vad felet som jag får kan bero på?

Det enda jag kan komma på spontant är att du faktiskt INTE öppnat rätt port i routern. Men skicka loggfilen till mig så ska jag ta en titt på det.

Bakåtknappar kommer i nästa version

EDIT: Du kan också under advanced testa att ändra host till localhost om du skickar till dig själv, men det ska inte behövas.

Medlem

Haha, du har så rätt så. Det var en lite box man var tvungen att klicka i för att aktivera porten som jag missade.

För övrigt funkar det riktigt bra! Har prova med två polare och vi maxxar hastigheten åt båda hållen, riktigt trevligt

Skickar inte stora filer så ofta, men när jag gör det kommer jag definitivt använda Snap. Keep up the good work!


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Achronos:

Haha, du har så rätt så. Det var en lite box man var tvungen att klicka i för att aktivera porten som jag missade.

För övrigt funkar det riktigt bra! Har prova med två polare och vi maxxar hastigheten åt båda hållen, riktigt trevligt

Skickar inte stora filer så ofta, men när jag gör det kommer jag definitivt använda Snap. Keep up the good work!

Tackar så mycket, and I will!
Det här är det första jag kodar som jag släpper för allmänheten och det känns verkligen underbart om folk använder det.

Tänk också på att det kommer uppdateras, så håll utkik efter nya versioner (1.0 borde släppas under den kommande veckan).

EDIT: Jag har bestämt mig för att (tills vidare) inte lägga in några bakåtknappar... Av olika själ.

Medlem

Ny version ute!
Whoop whoop!

Den har nu en version-checker så jag slipper spamma inlägg om det i fortsättningen

1
Skriv svar