Så ser morgondagens pc-spel ut

Inaktiv
Skrivet av best_jeppe:
Skrivet av Mistarfajlip:

Så här snygga hade spel varit för flera år sedan om inte konsolerna hade hållit utvecklingen tillbaka. Se bara på Crysis som kom ut 2007.

Precis. Konsolerna har agerat bromskloss när det gäller det grafiska de senare åren och precis som andra säger så behöver man inte bry sig förrän det kommer en ny xbox och/eller playstation...tyvärr.

Man sparar iaf mycket på att slippa uppgradera datorn då konsollerna håller tebax utvecklingen...

Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av best_jeppe:
Skrivet av Mistarfajlip:

Så här snygga hade spel varit för flera år sedan om inte konsolerna hade hållit utvecklingen tillbaka. Se bara på Crysis som kom ut 2007.

Precis. Konsolerna har agerat bromskloss när det gäller det grafiska de senare åren och precis som andra säger så behöver man inte bry sig förrän det kommer en ny xbox och/eller playstation...tyvärr.

Kan inte alls hålla med, inget hindrar en utvecklare från att göra ett spel som går bra på konsol men är mycket snyggare/bättre på PC, förutom den klara bristen på köpare. PC-gamers sitter inte alla på de dyra/grymma riggar som de vill påstå, snarast tvärt om...
Eller ska vi se de populära PC-exklusiva spelen då?
WoW? Sims? Farmville (onlinspel men poppulärt)? Minecraft? Star Craft 2?
Ingen av dem har särskilt bra grafik, och ändå är de på toppen bland populära PC-spel. Ska vi se grafiska monster som Chrysis så är försäljningen direkt blygsam. PC-spelare tycks generellt sakna hårdvaran som krävs.

OnT:
Tycker personligen inte alls att det var särskilt imponerande, tyvärr, står nog över ett Direct X 11 kort om de inte presenterar något bättre. Sterila miljöer helt utan liv/väder/något, med samma träd/buske klonad i oändlighet och utan något direkt imponerande, visst är detaljnivån högre men grafiken känns bara ännu mer fake/steril tyvärr.
Tycker man borde jobba på att kunna hålla sådan grafik och ha fungerande AI/fysik, satsa på att få in väder/vind djurliv, träd som rasar och möjligheten att skada miljöerna. Oförstörbara miljöer om än högdetaljerade, känns så väldigt 90-tal.

Håller med dig om att "dom" borde satsa mer på fysik och skapa mer dynamiska världar.

Håller dock inte alls med dig när du nämner FarmVille som ett utmärkande PC-spel. Känns lite som du svalt Activisions och de flesta andras skitsnack om att det är där PC-branschen har sin framtid.

Medlem
Skrivet av robineng:
Skrivet av best_jeppe:
Skrivet av Mistarfajlip:

Så här snygga hade spel varit för flera år sedan om inte konsolerna hade hållit utvecklingen tillbaka. Se bara på Crysis som kom ut 2007.

Precis. Konsolerna har agerat bromskloss när det gäller det grafiska de senare åren och precis som andra säger så behöver man inte bry sig förrän det kommer en ny xbox och/eller playstation...tyvärr.

Man sparar iaf mycket på att slippa uppgradera datorn då konsollerna håller tebax utvecklingen...

JA klaga för fasen inte på konsolerna.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

3dmark är bara skit, spel kommer aldrig se ut som dom gör sina benchmarks, och hur många spel hitills är dx10 only.. inte många, sen 11 lär ju inte heller slå igenom då konsoller verkar ha en stor inverkan på dom flesta spel som släpps till flera format.

DX10 floppade för att:

1: Vista floppade
2: Konsollerna saknar fullt Dx10-stöd

DirectX 11 hade en mycket bättre utgångspunkt, men konsollerna håller tillbaka utvecklingen som vanligt. DX10 och DX11 är mycket mer effektiva än DX9, ändå kan inte utvecklare skriva spel i native DX10/11 eftersom det halverar gruppen potentiella köpare.

Skrivet av kebbe:

Crysis och Uncharted 2 ser båda betydligt bättre ut än så.

Det här testet demonstrerar Tesselation och ordentlig Depth of Field - en konsoll saknar stöd för dessa funktioner och även om stödet hade funnits så hade inte beräkningskraften varit tillräcklig.

Skrivet av best_jeppe:

Precis. Konsolerna har agerat bromskloss när det gäller det grafiska de senare åren och precis som andra säger så behöver man inte bry sig förrän det kommer en ny xbox och/eller playstation...tyvärr.

^this

Skrivet av Grumbledock:

Kan inte alls hålla med, inget hindrar en utvecklare från att göra ett spel som går bra på konsol men är mycket snyggare/bättre på PC, förutom den klara bristen på köpare. PC-gamers sitter inte alla på de dyra/grymma riggar som de vill påstå, snarast tvärt om...

Det är inte bara att säga: "Nej, killar - nu gör vi ett skitsnyggt spel!". Det svåra är att skapa en spelmotor som kan skala ordentligt. Crytek är det enda företag som visar framfötter och bygger CryEngine 3 till att vara just en motor som kan skala upp grafiken på datorer utan att det hålls tillbaka av vad en liten konsoll klarar av (som då inte är särskilt mycket). Att skriva en spelmotor är ingen liten sak, det kräver tid, kompetens och pengar - när halva köpgruppen ändå inte kommer att kunna dra nytta av godheterna eftersom de spelar på föråldrade XBOX och PS3:or så är det rätt självklart att man väljer att inte lägga pengar på en mer skalbar spelmotor.

Skrivet av Grumbledock:

Tycker personligen inte alls att det var särskilt imponerande, tyvärr, står nog över ett Direct X 11 kort om de inte presenterar något bättre.

Du har greppat att 3Dmark är ett testprogram och inte ett spel, right? Det testar hur bra kort klarar av tunga grafiska features. Sådär tung tesselation eller avancerad DoF kommer förmodligen aldrig användas i ett spel.

Skrivet av Grumbledock:

Sterila miljöer helt utan liv/väder/något, med samma träd/buske klonad i oändlighet och utan något direkt imponerande, visst är detaljnivån högre men grafiken känns bara ännu mer fake/steril tyvärr.

Det är som sagt inte ett spel och inte en film, det är ett testprogram för att mäta prestanda.

Skrivet av Grumbledock:

Tycker man borde jobba på att kunna hålla sådan grafik och ha fungerande AI/fysik, satsa på att få in väder/vind djurliv, träd som rasar och möjligheten att skada miljöerna. Oförstörbara miljöer om än högdetaljerade, känns så väldigt 90-tal.

Varför kan man inte göra båda?


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Den här tråden är fan en enda stor facepalm tills man kommer till Pingvins inlägg. Maken till ignorans och okunskap ser jag sällan. Men det här är ju en spelsida; så man kanske inte kan anta att någon skall göra sig besväret att fundera lite innan man skriver ett inlägg. Förlåt att jag är bitter, men FZ's användarbas har bara fallerat mer och mer sedan det var en dedikerad Quake-sida. =P /Gammal och gubbig nörd

Medlem
Skrivet av LoCK:

Den här tråden är fan en enda stor facepalm tills man kommer till Pingvins inlägg. Maken till ignorans och okunskap ser jag sällan. Men det här är ju en spelsida; så man kanske inte kan anta att någon skall göra sig besväret att fundera lite innan man skriver ett inlägg. Förlåt att jag är bitter, men FZ's användarbas har bara fallerat mer och mer sedan det var en dedikerad Quake-sida. =P /Gammal och gubbig nörd

Sannerligen, mycket derp i de här nyhetskommentarerna.

Medlem

Mycket snack om vad som håller tillbaks vad:

http://www.youtube.com/watch?v=Epx3JBvErfk

Kolla speccen på datorn, enyoj!

Medlem

Jäklar, där snackar vi grafik!


signatur

Game long and prosper

Medlem

kan ingen skapa en benchmark i spelkänsla istället? Skulle vara mer intressant

Medlem

Wow? Nej det där med grafik är inget som imponerar på mig verkar det som.

Medlem

Tycker det bara är bra att man bromsar grafikutvecklingen, speltillverkarna kan ju inte ens optimera spelen med dagens grafik vilket leder till att folk måste köpa nya datorer även fast det inte är märkvärd skillnad på grafiken på vissa spel. Jämför GTAIV och Mafia2, GTAIV skyllde på att det var ett next-gen spel medan Mafia 2 utvecklarna visste hur i helvete man optimera ett spel.

Inaktiv

DX11 är riktigt bra och utvecklarna har fattat det. Även om det inte kommer massor med spel ännu så sipprar de in sakta men säkert. Civilization V finns i DX11-native med rätt tung tessellation och AA m.m (AA finns inte i DX9 versionen pga rendreringstekniken).

Nästa steg är också att börja använda 64-bit ordentligt. Spel på PC i 64-bit versioner skulle kunna använda långt över 2GB minne. Med tanke på att just Windows 7 x64 slagit igenom hårt hos gamers, så kommer också supporten för det. Det är dock inte omedelbart, eftersom sånt tar tid.

Det är bara att kolla på Steams HW survey:
http://store.steampowered.com/hwsurvey
Windows 7 64-bit är det mest populära operativet nu.

Medlem

Ett exempel på vad ett PC-system kan göra av ett konsollspel som MW2: http://www.youtube.com/watch?v=zQ-SjmcfnhE

Vad gäller billig hårdvara så tror jag konsollföretagen tar igen pengarna med råge på mjukvaran.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Usch, en gul bil, är det framtiden!?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Tycker det bara är bra att man bromsar grafikutvecklingen, speltillverkarna kan ju inte ens optimera spelen med dagens grafik vilket leder till att folk måste köpa nya datorer även fast det inte är märkvärd skillnad på grafiken på vissa spel. Jämför GTAIV och Mafia2, GTAIV skyllde på att det var ett next-gen spel medan Mafia 2 utvecklarna visste hur i helvete man optimera ett spel.

Grejen är den att spel för PC och spel för Konsoler är helt olika uppbyggda och därför gör det bökigt att överföra den ena till den andra. PC och Xbox är förvisso någorlunda lika men PS3an är tydligen ganska knepig och svår att göra spel till. Hade spelen gjorts för PC marknaden främst så hade de såklart varit mer optimerade än spelen är idag.

Pengarna ligger i konsolerna och eftersom konsolerna har en begränsad teknisk vidd så kommer de i slutändan nå en bristningsgräns (vilket jag tror de börjar nå nu) där det inte går att göra det snyggare än vad det är medan PC-platformen ständigt utvecklas och på så sätt finns det ingen direkt gräns.


signatur

Live like a windrammer as you fuck!

Medlem

Detta bör väll folk förstå att det är mycket enklare och billigare att utveckla spel till en konsol som har exakt likadan hårdvara världen över. En PC styrka är också des svagheten, en PC kan nästan vara byggd med vilka komponenter och drivrutiner som helst, tror hellre att man spenderar tid på att koda ett nytt spel än behöva sitta och koda en massa patchar...

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Tycker det bara är bra att man bromsar grafikutvecklingen, speltillverkarna kan ju inte ens optimera spelen med dagens grafik vilket leder till att folk måste köpa nya datorer även fast det inte är märkvärd skillnad på grafiken på vissa spel. Jämför GTAIV och Mafia2, GTAIV skyllde på att det var ett next-gen spel medan Mafia 2 utvecklarna visste hur i helvete man optimera ett spel.

Det här med att "optimera" är inte så enkelt. Det handlar inte bara om att konsoller är mindre varierande än datorer, det handlar mer om att "optimeringar" på konsoll snarare handlar om att man slår ner på detaljrikedom, upplösning och effekter.

Det är klart att ett spel flyter på bättre på en konsoll när upplösningen är 720p, texturerna är dassiga och effekterna tonats ner. Det är mer en kapning av bildkvalitén än en optimering.

Riktig optimering, där man tar vara på tillgängliga resurser och ser till att det inte finns flaskhalsar i koden... ja, det är sånt som kräver mycket av utvecklaren. Som det ser ut idag behöver inte de flesta utvecklare bry sig om riktig optimering, de sänker bara bildkvalitén istället. Spel som släpps idag är inte särskilt krävande (med några få undantag).

Skrivet av Buio:

DX11 är riktigt bra och utvecklarna har fattat det. Även om det inte kommer massor med spel ännu så sipprar de in sakta men säkert. Civilization V finns i DX11-native med rätt tung tessellation och AA m.m (AA finns inte i DX9 versionen pga rendreringstekniken).

Nästa steg är också att börja använda 64-bit ordentligt. Spel på PC i 64-bit versioner skulle kunna använda långt över 2GB minne. Med tanke på att just Windows 7 x64 slagit igenom hårt hos gamers, så kommer också supporten för det. Det är dock inte omedelbart, eftersom sånt tar tid.

Det är bara att kolla på Steams HW survey:
http://store.steampowered.com/hwsurvey
Windows 7 64-bit är det mest populära operativet nu.

Det faller återigen tillbaka på konsollerna. PCn har tillgång till massiva mängder minne, men Xbox360 sitter med 512MB delat minne. 512MB. Delat minne. Det är ungefär vad de billigaste grafikkorten på marknaden idag har.

En ny generation konsoller behövs om spelen ska få sig en skjuts framåt på grafik-sidan.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

12
Skriv svar