Robot
Rock Band 3

Tremannabandet FZ konstaterar att plast inte har rockat så hårt sedan det första Guitar Hero släpptes för fem år sedan. Läs vidare för besked om varför Rock Band 3 är en revolution för musikspelen.

#electronic-arts, #rock-band-3, #guitar-hero, #rock-band, #mtv-games


Medlem
Rock Band 3

Givet köp. Spelar med den gamla gitarren tills Squier-gitarren släpps.

Medlem
Medlem

Hoppas att mitt elektoniska trumset fungerar med MIDI-Pro adapter

Medlem

Wow, det är fan inga billiga grejer alltså.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Lol, att det här går hem asså.....


signatur

B lup

Medlem

Guitar hero är en sak, men nu är det nästan på punkten till att det vore effektivare att lära sig ett riktigt instrument..


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Ja, men då kan du ju köpa Fenders "riktiga" gitarr. Fast den är ju ännu dyrare, förstås...

Medlem

Förstår inte varför ni påstår att man inte lär sig på riktigt om man inte spelar och lär sig med noter. Finns gott om etablerade musiker som är notanalfabeter.

Medlem
Skrivet av dariush:

Förstår inte varför ni påstår att man inte lär sig på riktigt om man inte spelar och lär sig med noter. Finns gott om etablerade musiker som är notanalfabeter.

Jag håller med, ingen i Beatles kunde läsa noter och dom anses väl vara ganska seriösa musiker? Kurt Cobain kunde inte heller men skrev ändå bäst musik Om du spelar klassisk gitarr är det bra att kunna läsa noter men om man är rock musiker så funkar tabs och gehör lika bra, bara mycket lättare

Medlem

Jag hittar ingen sida som säljer något mer en endast spelet? Vart köper man instrumenten eller ett paket med trummor gitarr och keyboard?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag måste säga att upplägget av recensionen var klockrent. Jag har väntat på att någon skall börja skriva recensioner ur fler recensenters synvinkel (framförallt för spel som är menade att spelas av flera personer). Nu vet jag inte om det gjorts tidigare, men det är det första jag sett och jag gillar det.

Klockrent att det verkar vara en ganska spridd skara recensenter också, med representanter allt från "nybörjare" till någon som spelar ett riktigt instrument (det var åt minstone intrycket jag fick).

Vad gäller spelet så verkar det riktigt kul, men prislappen skrämmer iväg mig.


signatur

Murphy's lag är min ofrivilliga livsfilosofi.

Skägg.
10 Chambers

Poet, kul att du gillade det. Vi har kört det till och från på stora titlar sedan #Unreal Tournament 2004, perfekt för mp-spel.


signatur
Medlem

Årets bäst skrivna recension enligt mig, riktigt härligt att alla fick skriva sitt egna stycke. Jag kanske skaffar det här med den nya gitarren någon gång i framtiden. Skulle vara kul att faktiskt få ett grepp på att spela på riktigt, helt klart den bästa simulatorn ute på marknaden nu


signatur

Game long and prosper

Medlem

Detta verkar riktigt intressant. Speciellt guran med "riktiga" strängar på, blir troligtvis ett inköp i framtiden!

Satt och kollade genom bilderna i hopp att cymbalerna har fått egna "lanes", alltså tre nya från RB1/2. Så var dock inte fallet utan det var mer en cymbalformad nota. Är det nu någon som kan förklara varför? Är det för mer känsla eller poäng etc?

Inaktiv
Skrivet av predator:
Skrivet av dariush:

Förstår inte varför ni påstår att man inte lär sig på riktigt om man inte spelar och lär sig med noter. Finns gott om etablerade musiker som är notanalfabeter.

Jag håller med, ingen i Beatles kunde läsa noter och dom anses väl vara ganska seriösa musiker? Kurt Cobain kunde inte heller men skrev ändå bäst musik Om du spelar klassisk gitarr är det bra att kunna läsa noter men om man är rock musiker så funkar tabs och gehör lika bra, bara mycket lättare

Notskrift är och förblir bättre än tabs, om man kan det alltså. Att det vore bättre för en speciell musikstil är skitsnack

Ont: Verkar kul, men som sagt. Gränsen är snart nådd att det är dags att plocka upp ett riktigt instrument istället.. För dom som inte gjort det redan

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av CaaL:

Satt och kollade genom bilderna i hopp att cymbalerna har fått egna "lanes", alltså tre nya från RB1/2. Så var dock inte fallet utan det var mer en cymbalformad nota. Är det nu någon som kan förklara varför? Är det för mer känsla eller poäng etc?

Vet inte varför men det fungerar riktigt bra i alla fall, de har ju samma färger som pukorna så det känns naturligt.


signatur
Medlem

Harmonix har verkligen släppt ett solitt spel med det nya, intressanta Pro Mode. Dock behöver de få större stöd för deras DLC för att jag ska kunna bli tillräckligt intresserad för att köpa det. Just nu går det inte att spela en enda av deras gamla DLC på Pro Guitar, det är en bra mängd där som man skulle vilja spela också. Tror inte att Arcade RB någonsin kommer att vara aktuellt för mig. Jag gillar Guitar Hero's notsystem för mycket. Deras trummor och sång också.

Måste också se hur mötet av Mustang gitarren kommer att vara. Mad Cats är ju inte direkt kända för att producera sån hög kvalité på deras kontroller.

Medlem

Jag var riktigt impad av Pro Mode. Som jag skrev så har jag länge velat ha ett läge som är lite lättare att spela men ändå med mycket att göra. Som Hard men utan den orange knappen, ungefär (jag KAN spela vanliga Hard, men jag får så jäkla ont i handen efter ett tag, fixar bara inte att trycka på orange hela tiden). Nu har jag det läget! Fast jag lade märke till att några av de låtar vi spelade på Medium faktiskt hade 2-3 orange noter. Det kan jag dock leva med när de är så pass mycket roligare än tidigare Medium-låtar. Och en Tom Petty-låt (som dock Calle och Jakob av någon anledning vägrade spela :/)!

Det är i alla fall helt klart att Rock Band vinner 2010. De lägger till nya instrument, ett nytt och massivt förbättrat spelläge och en mängd nya roliga låtar. Guitar hero lägger till en pseudo-rollspelsstory...

Jag gillade också att skriva recensionen så här, med tre recensenter som bollade fram och tillbaka. Vi gjorde det alldeles för lite på Super Play-tiden, hoppas det blir mer sånt här på FZ, och varför inte på PCG!

Medlem

...önskar bara att jag fått lite bilder på Calle som jammade på synthen som värsta Vince Clarke! Men jag ville ju spela lite själv också.

Medlem
Skrivet av anon_78917:
Skrivet av predator:
Skrivet av dariush:

Förstår inte varför ni påstår att man inte lär sig på riktigt om man inte spelar och lär sig med noter. Finns gott om etablerade musiker som är notanalfabeter.

Jag håller med, ingen i Beatles kunde läsa noter och dom anses väl vara ganska seriösa musiker? Kurt Cobain kunde inte heller men skrev ändå bäst musik Om du spelar klassisk gitarr är det bra att kunna läsa noter men om man är rock musiker så funkar tabs och gehör lika bra, bara mycket lättare

Notskrift är och förblir bättre än tabs, om man kan det alltså. Att det vore bättre för en speciell musikstil är skitsnack

Ont: Verkar kul, men som sagt. Gränsen är snart nådd att det är dags att plocka upp ett riktigt instrument istället.. För dom som inte gjort det redan

Hah, ganska off topic men iaf, vad jag menar är att om du spelar i en klassisk orkester så måste du kunna läsa noter, det behöver du verkligen inte om du spelar i ett rockband, vilket de flesta gör som spelar elgitarr.

Medlem

En liten detalj: Alla instrumenten har sk "midi-utgång" så du kan spela på syntar o sånt med dom!

Medlem

400 för keyboarden verkar rejält i underkant. Den enda butiken som listar spelet + keyboarden (cdon) säljer den för 1299kr medan spelet endast kostar 449kr på samma butik. 850kr för endast keyboarden alltså, vilket är på tok för mycket.

Medlem

blir sugen, men lite saftigt pris...


signatur

where are you going to stand the buss wit the high benzin+

Medlem

Men jag har hör att man behöver köpa "pro-låtar" om man ska spela dem i pro läge eller går alla nya 80 låtar i pro läge?

Medlem

Efter att ha lekt lite med keyboarden så får jag säga att dom verkligen har tagit ett gigantiskt kliv framåt. Känns nytt, fräscht, och förbannat roligt att klinka runt där. Väntar bara på att Gitarren skall komma till svedala, release datumet skjuts ju upp hela tiden...

Och lite off, Mats Nylund, det är enklare att spela på hard om du alltid har lillfingret på den orangea knappen, och använder pekfingret till Grön och Röd, mindre slitning i handen då.

1
Skriv svar