God jul alla, nytt grafikkort!

Medlem
God jul alla, nytt grafikkort!
Medlem

Har redan 5870 som slår detta på fingrarna. Väntar på 6900-serien innan det kan bli aktuellt med upgradering.

Medlem

Köp så många du vill, väntar på 6900-serien jag.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Har redan 5870 som slår detta på fingrarna. Väntar på 6900-serien innan det kan bli aktuellt med upgradering.

Okej ...

jag trodde att 6870 var efterträdaren till 5870 eftersom det var liknande namn. Själv väntar jag på antilles deras dubbelkort 6990!

Undrar ifall HD6990 kommer bli så bra som man hoppas... ETA på release?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:

Undrar ifall HD6990 kommer bli så bra som man hoppas... ETA på release?

Presterar det bättre än 5970 så byter jag det mot mitt 4870x2.

En fråga bara. En datorbuti tar 900 kr för att klocka min qx9650 3,0 ghz processor. Är det ett rimligt pris? Dem sa att det tar 2 timmar att klocka den för att komma upp till snabbast möjliga hastighet så att det blir stabilt, sedan får den stå på över natten och är den stabil nästa dag så är dem klara med den.:O

Medlem

lol trimma själv

Medlem
Skrivet av highspeed:

lol trimma själv

Vet inte hur man gör!:|

Medlem
Skrivet av landahl:
Skrivet av highspeed:

lol trimma själv

Vet inte hur man gör!:|

Det finns gott om How-to ute på the Internetz..

Kom bara ihåg att läsa vad det säger i din garanti innan. Fuckar du upp professorn pga att du överklockat den, så är det mycket möjligt att du får stå för kalaset själv.

Med detta sagt, har du en Intel eller nyare AMD med ett bra BIOS, så kommer datorn antingen bara klaga och inte låta dig starta eller frysa och återställa sig själv till fabriksinställningar. Det är värt att se över din kylning + strömförsörjning innan eftersom det förstnämnda kommer att jobba hårdare efter OC (Over Clocking) och det sistnämnda kan hindra dig från att göra det överhuvudtaget. Detta eftersom din processor kan dra upp till det dubbla i Watt beroende på hur mycket du ställer upp den.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Har man pengar att blåsa kan man oc annars ska man låta bli av just skälet ifall nått går fel.

Som ovanstående sa så är det mycket säkrare att oc idag men det finns risker som man bör vara medveten om.

Och innan man börjar bör man ställa sig får man en märkbar skillnad spelmässigt i ett spel om ja då är det bara att köra på.

Själv har jag ingen ork och hålla på , jag sparar lite mer istället och köper kraftigare grejer istället.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

enligt arken är rekommenderade maxspänningen 1.3625 för din cpu: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=33921&processor=QX9650&s...

sen bara dra upp den högt direkt typ 4k? och testa stabilitet i spel och i program.. testa 10 min med detta program: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=201670

du behöver inte köra den 24 timmar för att testa stablitet, viktigast är att den fungerar för det som du gör!

det är ju extrem serien din cpu så den har väl ingen låst multiplayer, borde göra det ännu enklare, så bara ändra den i bios. Hur du gör detta beror på ditt moderkort och hur det ser ut bios så det är inget jag kan hjälpa dig med, såvida du inte screenshottar bios bilder och visar på forumet så kan du få ledhjälp Men att trimma en cpu klarar en 5årig av, det är typ 1-5 värden du leker med i bios, och kör du bara max spänningen som intel rekommenderar och har bra kylning, typ säg under 80c load? så ska det inte vara någon fara.

landahl, har du missat Överklocknings FAQn på sweclockers?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:

landahl, har du missat Överklocknings FAQn på sweclockers?

Jag vågar inte klocka själv så jag tänker låta en datorbutik göra det. Jag vill ha den klockad eftersom jag kommer köpa Radeon 6990 (dubbeklortet) när det kommer ut.

Bara så du vet, det finns en chans att datorn kan bli långsammare utav överklockningen. Hade fått ett måndags-exemplar utav min gamla C2D E8400 och när jag klockade den så fick jag lägre prestanda. Och nej, det var inga inställningar som var fel.
Anyway, rekommenderar dig att försöka få tag i en gammal dator som ingen använder som du kan klocka, det är bra att veta hur man gör. ^^


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:

Bara så du vet, det finns en chans att datorn kan bli långsammare utav överklockningen. Hade fått ett måndags-exemplar utav min gamla C2D E8400 och när jag klockade den så fick jag lägre prestanda. Och nej, det var inga inställningar som var fel.
Anyway, rekommenderar dig att försöka få tag i en gammal dator som ingen använder som du kan klocka, det är bra att veta hur man gör. ^^

mm också märkt detta, någon som är kunnig som vet varför det blir så ibland?

LinX testet visar ju Gflops, det kanske är det som man ska hålla koll på?

Medlem

Måste man hålla på och ändra spänningen på minnena också?

Skrivet av landahl:

Måste man hålla på och ändra spänningen på minnena också?

Inte alltid, men ofta. Beror på hur högt man ska klocka processorn.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

sapphire, har tydligt nått oc program som ska vara riktigt händigt och som tydligen fungerar på hela 6xxx serien oavsett modell, dock i beta, men den hanterar spänningar o annat smått o gott


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

sapphire, har tydligt nått oc program som ska vara riktigt händigt och som tydligen fungerar på hela 6xxx serien oavsett modell, dock i beta, men den hanterar spänningar o annat smått o gott

Läckert! Det får man spana in.

Medlem

Spelar det egentligen någon roll prestandamässigt i spel om man klockar processorn när man kör i upplösningar som 1920/1200 och uppåt?

Medlem
Skrivet av landahl:

Spelar det egentligen någon roll prestandamässigt i spel om man klockar processorn när man kör i upplösningar som 1920/1200 och uppåt?

Det beror på hur mycket du klockar.

1
Skriv svar