Flakmonkey
Paltkoma

Sitter just nu på tunnelbanan och känner mig rejält dåsig. Till viss del beror det nog på att det var lite fest igår, men med tanke på att jag ändå kom i säng relativt tidigt så är det långt ifrån den enda eller största anledningen. Nej min trötthet beror på något som många kanske har hört talas om men som alla inte varit med om - paltkoma. De som inte upplevt en sådan tror nog att det är precis som en vanlig matkoma och även om de självklart inte är helt fel ute när de gör det antagandet så är paltkoma något annat. Eller kanske snarare något mer.

Det är helt enkelt något med palt som gör att det hela blir värre (eller bättre om man nu gillar känslan) än annan mat. Den sätter sig direkt och man känner sig så djävulskt mätt och trött. Och du behöver inte ens äta särskilt mycket. Nu åt jag visserligen rätt mycket på dagens paltmiddag hos mina föräldrar. Man måste ju liksom passa på när möjligheten finns för det är inte så många gånger per år som min familj äter palt – kanske två tre gånger max. Fyra blev det för mig och det får jag som sagt sota för nu. Tror nog det kommer bli svårt att hålla sig vaken genom kvällens NFL-match (Bears vs Redskins för övrigt) och skulle jag börja spela TV-spel så kommer jag med största sannolikhet vakna av att handkontrollen trillar ner i golvet.

Nej jag får nog vara taktisk ikväll och förbereda mig för sängen direkt när jag kommer hem. Svida om till något bekvämt, ställa klockradion för ringning, ta ur linser, etc etc så att det inte gör alltför mycket om/när jag slocknar i TV-soffan...

#blogg

Medlem
Paltkoma

Låter inte som något jag ska prova! Var på Kvarnen på medis idag, som jag för övrigt starkt kan rekommendera, och åt med släkt och vänner. Jag tog åt mig lite för mycket känner jag, speciellt av den där underbara äppelpajen. Kommer att sova riktigt gott inatt.

Medlem

4st!?! Jag brukar få magknip efter två och sen däcka i soffan.

Medlem

Kan man äta palt söderut? Hade som fått för mej att det är nåt man äter i norrland

Flakmonkey

4 st är ingenting.... brorsorna åt ju 6 st var... men antar att det är priset man får betala för att man gått ner och äter mer normalt Och självklart kan man äta det söderut, fast det är ju ovanligare och vi hade nog aldrig ätit det i vår familj om inte mina två föräldrar kommer från norrland

1
Skriv svar