Styrketräning - vad är grejen?

Flakmonkey
Styrketräning - vad är grejen?

Jag tränar en hel del, minst tre pass i veckan, ofta fler än så. Något som jag dock väldigt sällan eller snarare aldrig gör är att styrketräna. Anledningen till det är egentligen väldigt enkel, jag tycker det är förbannat tråkigt helt enkelt. Vad det beror på vet jag inte riktigt. Kanske är det för att jag är dålig på det, men skulle jag gissa på något så skulle jag nog säga att det är lite för händelselöst och icke konditionsansträngande. Jag gillar ju att hålla högt tempo, få hög puls och omväxling i träningen vilket gör att friskis och svettis olika pass passar mig mycket bättre. Det kan vara allt från vanlig gympa (otroligt manligt jag vet), via spinning till cirkelfys som är den formen av träning som jag tycker bäst om.

Vet inte om det är fler som känner såhär men det tycks ju inte vara så vanligt bland killar iaf. De flesta verkar ju tycka att det är roligare att press lite bänkpress, köra dips, bicepscurl och allt vad det heter. Eller så är det kanske så att det är det alla gör för att det är det som förväntas och är det så så hoppas jag att flera prövar på lite andra former av träning. Det finns faktiskt jätteroliga grejjer och om det är något som jag verkligen kan skriva under på så är det att ombyte förnöjer. Idag hängde jag ju tex med några kollegor på jobbet ner på gymet under lunchen (dagens andra pass då det var gympa på morgonen innan jobbet ) och körde lite överkropp. Kommer nog inte göra det varje dag direkt, men titt som tätt kommer jag lätt göra det enbart för att det är kul att variera sig. Tror att det är väldigt lätt att tröttna annars faktiskt...

#blogg

Medlem
Styrketräning - vad är grejen?

Det gäller att tänka på vikterna som lvl:s. Varje gång man lyfter en tyngre vikt går man upp en lvl.

Medlem

Till en början är alla olika muskler tråkiga att träna och det kan kännas tungt mentalt att göra olika övningar, men när man har tränat samma muskler ett antal gånger är det som om man får bättre motorik i dem, man känner mycket tydligare hur trött musklen är och hur många repetioner till man orkar, det är först då jag tycker tränigen är rolig. Själv konditionstränar man så sällan att det istället blir den som är den mentalt jobbiga biten

Medlem

Har du prövat crossfit? Har tyvärr inte hunnit göra det eftersom jag flänger runt så mycket, men när man pratat med folk som tränar det så verkar de flesta vara tokiga i det.

Medlem

Personligen har jag aldrig förstått varför man betalar för att gå på friskis och svettis osv när man kan vara ute i naturen och träna med diverse omväxlande aktiviteter. Det är väl en storstadsgrejj antar jag

Medlem

För mig är styrketräning överlägset all annan konditionsträning (och märk väl att jag tränar en hel del kondition, har bla gjort en svensk klassisker) just för känslan. Jag tycker det är inspirerande att bli starkare och utvecklas, självklart har jag mål/delmål när det gäller styrketräning precis som vid konditionsträning. Sen får man ett grymt endorfinpåslag efter passen med.
Mitt tips är att du lär dig lite övningar (knäböj, marklyft, bänkpress) och ger det en chans. Vill du ha hög puls är det inget problem, kör knäböj med hög intensitet så får du se på puls. Det du beskriver i inlägget kallas för övrigt för "disco-byggning" dvs man tränar bara bröst och biceps.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Håller helt med Nocturne. Jag har också tränat en hel del kondition i mina dar, men efter att jag varvat med och kommit igång med styrketräning så har jag förbättrat hela min löpning.

Det går att träna kondition samtidigt som du styrketränar - det kallas att köra Super-set. Det går till som så att du varvar två övningar (börja med olika muskler och senare kan man köra samma) åt gången utan vila emellan, tanken är att aktiverar en muskelgrupp så att den andra muskelgruppen kan vila sig, eftersom det inte är någon vila emellan så arbetar hjärtat (konditionen) konstant. Jag brukar t o m köra med pulsklocka och brukar ligga mellan 170 - 185 under hela styrketräningspasset! En annan fördel är att ett pass på sex olika övningar går att göra på en halvtimme vilket passar mig perfekt som gillar att träna på lunchen.

Ex Knäböj - Bänkpress. Kör först 12 repetitioner knäböj sedan utan att vila kör du direkt 12 repetitioner bänkpress. Gör detta 3 - 4 set utan vila emellan.

Andra övningar jag brukar köra "mot varandra" är: Marklyft - Mage, Dips - Latsdrag etc

Flakmonkey
Skrivet av StarscreamSWE:

Det gäller att tänka på vikterna som lvl:s. Varje gång man lyfter en tyngre vikt går man upp en lvl.

Förväntade mig minst ett sånt svar på en sajt som FZ

Skrivet av twoee:

Till en början är alla olika muskler tråkiga att träna och det kan kännas tungt mentalt att göra olika övningar, men när man har tränat samma muskler ett antal gånger är det som om man får bättre motorik i dem, man känner mycket tydligare hur trött musklen är och hur många repetioner till man orkar, det är först då jag tycker tränigen är rolig. Själv konditionstränar man så sällan att det istället blir den som är den mentalt jobbiga biten

Jo ligger nog mycket i det, men jag har svårt att se att det skulle bli så mycket roligare även om jag blev bättre och ser resultat. Eller ja resultaten blir ju roliga eller snarare motiverande, men inte själva träningen som sådan. Det är ju fortfarande extremt repetitivt.

Skrivet av zAjben:

Har du prövat crossfit? Har tyvärr inte hunnit göra det eftersom jag flänger runt så mycket, men när man pratat med folk som tränar det så verkar de flesta vara tokiga i det.

Nej det har jag inte testat men funderat på det... även tänkt prövat på H.I.T (High Intensity Trainging) som ska vara som cirkelfys fast uppskruvat några grader - så det är nog min grej

Skrivet av Fonclbrich:

Personligen har jag aldrig förstått varför man betalar för att gå på friskis och svettis osv när man kan vara ute i naturen och träna med diverse omväxlande aktiviteter. Det är väl en storstadsgrejj antar jag

Är ju få saker som är skönare än att ta en löprunda ute i skogen, men ombyte förnöjer som sagt och det är riktigt kul att köra pass med andra människor. Pass finns ju på andra ställen också, men friskis är betydligt mer avslappnat än SATS tex, där det handlar mer om att visa upp sig än träning känns det som ^^

Skrivet av Nocturne:

För mig är styrketräning överlägset all annan konditionsträning (och märk väl att jag tränar en hel del kondition, har bla gjort en svensk klassisker) just för känslan. Jag tycker det är inspirerande att bli starkare och utvecklas, självklart har jag mål/delmål när det gäller styrketräning precis som vid konditionsträning. Sen får man ett grymt endorfinpåslag efter passen med.
Mitt tips är att du lär dig lite övningar (knäböj, marklyft, bänkpress) och ger det en chans. Vill du ha hög puls är det inget problem, kör knäböj med hög intensitet så får du se på puls. Det du beskriver i inlägget kallas för övrigt för "disco-byggning" dvs man tränar bara bröst och biceps.

Ifrågasätter inte att styrketräning är förbannat bra, men det är ju bara så tråååkigt! Sen så har jag ju inte heller som mål att bli stor utan jag vill ju få användbara muskler och få lite smidighet i det hela, så nog lite därför som jag tror att cirkelfys och sånt passar mig Men när jag väl kommer köra styrka med kollegorna så blir det just de tre övningarna... igår var det bänkpress och så lite axelrodd eller vad de kallade det... och knäböj är visst deras favvo så lär bli mycket sånt

Medlem

Av egen erfarenhet så går tråkigheten över ganska snabbt. Jag tränar inte heller för att bli stor, bara stark. Det är härligt att känna sig stark tycker jag, risken att du blir stor är ganska liten, speciellt om du konditionstränar samtidigt. Det tar lång tid att bygga muskler ren.

En annan fördel med styrketräning som kommer hjälpa dig i din löpning är att du blir starkare i bålen (core), detta kommer göra att du orkar springa längre med en bra hållning. Många vet inte hur slitsamt det är för ryggen att springa och cykla.

Ge det en chans och gå in med en positiv inställning, jag tror nog inte du tyckte det var kul att springa i leran med regnet ösande första gången du joggade heller.


signatur

Tempus fugit.

Flakmonkey

Starkare bål är ju bra, men då går jag hellre på ett Core-pass Kanske helt enkelt är gemenskapen av att göra saker i grupp som jag gillar... det och att ha någon som skriker på mig ^^

1
Skriv svar