Bioshock-skaparen: "PC är framtiden"

Medlem
Bioshock-skaparen: "PC är framtiden"

U WISH

Medlem

Helt rätt, konsoller kommer och går, PCn som platform kommer finnas i många år framöver.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem

Enligt mig är Kotaku väl egentligen mer av än spelblogg än spelsajt.

Både och.

Nåt sånt.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

True story!


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Han är faktiskt aningen lik Mulder i X-files!

Medlem
Skrivet av Harpa:

Enligt mig är Kotaku väl egentligen mer av än spelblogg än spelsajt.

Både och.

Nåt sånt.

Skulle mer kalla det för en personlig blogg som det postas all möjligt skit på.

Medlem

Harpa, lasershock mfl.: Intresseklubben antecknar och ändrar.

Medlem

men urs vad äckligt. jag vill hellre se en comback på arkaden.. men utöver det konsol ftw. folk som spelar dator är flottiga *_*

Medlem
Skrivet av svebbe:

men urs vad äckligt. jag vill hellre se en comback på arkaden.. men utöver det konsol ftw. folk som spelar dator är flottiga *_*

Snarare inte nöjda med medioker styrning och grafik.

Medlem

Death to the console!


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Inaktiv
Skrivet av Puerten:
Skrivet av svebbe:

men urs vad äckligt. jag vill hellre se en comback på arkaden.. men utöver det konsol ftw. folk som spelar dator är flottiga *_*

Snarare inte nöjda med medioker styrning och grafik.

Fast det kan faktiskt utvecklas det med precis som allt annat.

Medlem

PC 4 ever
Visst, det finns en hel del bra spel till konsoler vilket helt klart är varför farsan skaffa en PS3 o jag skaffa en 360, men om de spelen fanns till PC så skulle jag hellre ha kört där xD

Medlem

Yeah... I can see that!

Inaktiv

Ända spelen som görs sig riktigt bra på konsol är 3e persons spel i stil med Zelda/GTA/GoW, fighting spel och vissa sorters arkad spel samt arkadaktiga bilspel.

Har själv en xbox och fps, strategi eller rollspel är ju inget som man vill lira på xboxen.

Medlem

Detta kommer hända när DX:HR släpps och alla som älskade första spelet spränger samtliga konsolutvecklares kontor.

Medlem

PC är den rätta vägen


signatur

Meep!

Medlem

@Kartraith
Det är ju bara det att PC:n aldrig är en och samma plattform. Fan vad trött jag blir på folk som håller på endera sida. "PC ÄR BÄST!" "PS3 ÄGER FAIL60" "360 K*****R PS3 BAKIFRÅN!"... de flesta kommenterar är mindre drastiska än så men det är bara för att folk vill kamouflera sig, de vet att om de visar sig själva som fanboys så blir det drastiska reaktioner. En PC är en konsol med ett öppet operativsystem, annars är det bara att kolla på PS3 innan de tog bort Other OS, och en Konsol är en PC med ett låst operativsystem. Hårdvaruskillnader finns självklart.

I alla fall, det är väl självklart att PC plattformen inte är död. Fler personer äger en eller fler datorer som samtidigt äger en enda konsol än det finns folk som äger fler personer som äger fler konsoler än datorer. Innan det faktumet ändras kommer PC:n inte dö.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Att PCn dör ut är ett faktum, piratkopieringen är för stor och utvecklingen går helt enkelt för fort för att locka speltillverkare, inge vidare skoj när du jobbat och slitit med ett spel och alldeles innan release så släpps en ny API som tillåter något nytt och ditt spel hamnar i skuggan. Nä, i spelväg så kommer tjänster som Onlive dominera i framtiden, och då spelar det ingen roll om du sitter framför en dator, TVn eller med mobilen för den delen, du kommer få samma grafik vilket som.

Det enda som är bättre just nu på PC är indie-genren, sen är i stort sätt allt annat bättre på konsol. Bortser man från SC2 och Diablo 3 så kan jag inte komma ihåg senast jag såg fram emot något exklusivt spel på PC, men listan är lång på konsol. KZ3, Gears 3, Uncharted 3, Fable 3 (vilket jag fick idag, grymt som fan), många 3or :P, GT5, ja listan kan göras lång, och då har det redan släppts en hel del spel under året.

Släpptes det lika många bra spel på PC så visst, då hade jag kunnat hållt med honom, men nu släpps det bara en massa expansioner till WoW och The Sims samt en massa dåligt portade multiplattformspel som man lika gärna kan lira på konsol då de va det dom va gjorda för redan från början.

Medlem

Skulle man kunna använda tangentbord och mus så hade jag kunnat tänka mig att spela allt på konsoll

Detta kommer nog aldrig hände, eftersom tillverkarna tjänar sjuka pengar på handkontrollerna jämfört med om du kan koppla in ett tgb och mus som du köpt på ICA


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av warh0g:

Skulle man kunna använda tangentbord och mus så hade jag kunnat tänka mig att spela allt på konsoll

Detta kommer nog aldrig hände, eftersom tillverkarna tjänar sjuka pengar på handkontrollerna jämfört med om du kan koppla in ett tgb och mus som du köpt på ICA

Visste inte att ICA sålde produkter från Razer

Medlem

Alla har så förträffligt starka argument här. Så länge det finns pengar att tjäna kommer ingenting att dö, sedan kan man ju skylla på publiken för att ens spel inte säljer om man tycker det är kul.

Ur artikeln:
"What's the future of the PC? Social games? MMOs? Freemium? - Fuck if I know. But I know this: The PC will always be the place that drives innovation"

och

"What's the future of PCs? - Again, fuck if I know."

Ingenstans står det "PC is the future!", och även om det stod det så är det upp till tolkning. Är det där man kommer tjäna mest pengar? Är det på PC ny-tänkande spel kommer att skapas? Är det PC hårdvara/tekniken som kommer utvecklas?

Medlem
Skrivet av Mahone:

Att PCn dör ut är ett faktum, piratkopieringen är för stor och utvecklingen går helt enkelt för fort för att locka speltillverkare, inge vidare skoj när du jobbat och slitit med ett spel och alldeles innan release så släpps en ny API som tillåter något nytt och ditt spel hamnar i skuggan.

Nja, att det skulle vara ett faktum är något överdrivet. Det första argumentet om piratkopiering har använts i 20 år och ändå hänger PC:n fortfarande med som en av de stora plattformarna för spel. Vad det gäller det andra argumentet förstår jag inte riktigt vad du menar. Visst går utvecklingen snabbt framåt men det tar ändå tid för ny teknologi att spridas bland de stora massorna, så att ett spel skulle hamna i skuggan bara för att ett nytt API släpps låter inte troligt.

Inaktiv
Skrivet av Mahone:

Att PCn dör ut är ett faktum, piratkopieringen är för stor och utvecklingen går helt enkelt för fort för att locka speltillverkare, inge vidare skoj när du jobbat och slitit med ett spel och alldeles innan release så släpps en ny API som tillåter något nytt och ditt spel hamnar i skuggan. Nä, i spelväg så kommer tjänster som Onlive dominera i framtiden, och då spelar det ingen roll om du sitter framför en dator, TVn eller med mobilen för den delen, du kommer få samma grafik vilket som.

Men snälla rara människa, pirat kopiering finns på ALLA plattformar, även PS3'an.
Piratkopiering är inget argument för att spel/film/musik inte säljer, det är en bort förklaring som funnits i över 30 år.

Var som Microsoft klagade på att Halo 2 inte sålde på PC, de var ju konstigt! Enda kravet var ju att de var Vista exklusivt och många människor som har PC vill ju lira HALO, eller hur?

Onlive i nuvarande status är bara patetiskt, med input lag och dålig framerate pga du inte har bra uppkoppling är idiotiskt, teknologin är bra i teorin men vi är inte ens i närheten för att komma dit.

Samt det enda konsoller gjort på senaste tiden är action spel, jag saknar mina Baldurs Gate, Dungeon Keeper m.m. som inte påverkas pga konsol portar.

Medlem

Minecraft. PC. 'Nuff said.

Skämt åsido (fast egentligen skämtar jag inte - är helt såld på Minecraft), jag tror inte PC kommer att försvinna som spelplattform inom överskådlig tid, oavsett vad olyckskorparna säger. Trots piratkopiering är det en för stor marknad för att ignoreras.

En utav PC:ns svagheter är också dess styrka; till skillnad från konsoler som bara uppdateras i generationer så får PC:s hela tiden kraftfullare hårdvara, inte minst med nya grafikkort som snabbt går om konsolerna i kapacitet.

Man får inte heller glömma att många Indie-spel och mods utvecklas nästan enbart på PC (även om Live och PS-Store har lyckats öppna upp en marknad för små indie-spel).

Sedan har vi ju så klart MMOs och seriösare simulatorer och mer hardcore-spel som traditionellt är svårsålda till konsoler.

Konsolerna har ju så klart sina fördelar. Nu när Sony och Microsoft ger sig in i striden med rörelsekänsliga kontroller så tror jag bara att det kommer att utkristallisera skillnaderna mellan PC och konsoller ännu mer.

Själv äger jag en high-end PC (nåja, någorlunda high-end iaf) och en PS3. Vissa spel spelar jag helst på PCn, andra på PS3:an. I min mening utesluter inte det ena den andra, och de som tror det är bara trångsynta fanboys.

Medlem

Så är det, pcn har så mkt mer fördelar än en konsol. Konsol är bara en budget pc med mkt färre användningsområden och prestanda.

Inaktiv

Vore PC framtiden så skulle inte konsolmarknaden öka så som den gör och speltutvecklare skulle inte satsa så mycket som dom gör på konsolerna idag.

Att PC kommer finnas kvar som spelplattform råder det väl inga tvivel om men jag tror att det är mest bara en tidsfråga innan det kommer tjänster i stil med OnLive som är betydligt bättre utvecklade i takt med att uppkopplingarna världen över blir allt bättre. Lägg sedan till bättre utvecklade kontroller till konsolerna så att FPS- och RTS-spelare inte längre har något att gnälla om. Vilken spelnörd kommer då att fortsätta köpa en PC och uppgradera den vartannat år när man kan köpa en konsol utan några större behov eller krav på hårdvara?

Jag kommer med största sannolikhet inte få medhåll på ett spelforum som FZ men det är ju bara att se till trenden med att byta sin stationära PC till en laptop. Allt fler går över till laptops och köper sig en konsol att spela på för gemene man har tröttnat på att behöva uppgradera sin dator med jämna mellanrum, kopieringsskydd som stjälper mer än det hjälper, spel och windows som kraschar i tid och otid m.m.

Personligen tröttnade jag för ca 3 år sedan och köpte en 360 och en Mac. Blev så klart utskrattad av mina kompisar som precis som jag var, en hardcore PC-användare som mer eller mindre idiotförklarade folk som spelade FPS-spel på konsol med handkontroller och Mac var det sämsta skit man kunde köpa.

Idag har så gott som ingen av mina kompisar en speldator längre utan de flesta sitter med 360 eller PS3 och en laptop och ingen verkar ha några som helst planer på att bygga ihop en speldator igen.

PC som spelplattform kommer att dö. Det är bara en tidsfråga.


signatur

You must construct additional pylons.

Bra sagt...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det är klart! PC:n är den enda plattform som det kan ske riktig, FRI innovation på. Konsolerna är enbart begränsningar efter begränsningar.

PC:n är frihet!

Medlem
Skrivet av Yoda:

Han är faktiskt aningen lik Mulder i X-files!

+1

12
Skriv svar