Tack för det televerket

Medlem
Tack för det televerket

Ja eller hur man nu säger, en riktigt trevlig överraskning i eftermiddags med värderingen av lägenheten. Vi köpte för 1.34 miljoner och fick den efter ca 6 månader (och omfattande renovering) omvärderad till 1.5. Nu har det gått ytterligare ett år och vi fick erbjudande att omvärdera i samband med att mäklare skulle sälja en annan lägenhet i huset. Lite kul, men också allvar med tanke på att vi hade chans på att bli av med topplånet om den hade gått upp till 1.6 eller mer.

Det kan ju innebära en relativt stor förändring i ekonomin att bli av med topplånet då den mesta delen av räntepengarna går just dit. Efter att ha varit på banken och fått en uppskattad värdering baserat på några grundläggande parametrar på 1.45 så var vi inte hoppfulla direkt.

Då min fru ringer mig på arbetet i kväll så låter hon lite pirrig och glad, hon ber mig gissa vad mäklaren hade sagt och jag sa "max 1.55". Men jösses vad jag blev förvånad när hon meddelar att vi nu bor i en lägenhet värd hela 1.75 miljoner!! Det är lite drygt +400 000 på 1 1/2 år. Nu i efterhand kan man ju lätt säga att det lönar sig att äga sin bostad och att det absolut lönar sig att renovera. Något som jag var skeptiskt till till en början. Att köpa en trasig lägenhet för att laga den?? Nej det lät inte så spännande tyckte jag, framförallt lät det som en himla massa arbete.
Nu utfördes det mesta av arbetet av min svärfar bland annat och det hade nog varit omöjligt för oss att genomföra det annars. Stort tack till alla som var med och bidrog!

I morgon ringer vi banken och tar reda på precis vad det här innebär, men skönt känns det!

Tyvärr strular Flickr för mig och det innebär att jag inte kan länka bilder därifrån för tillfället. Hade tänkt bjuda på ett höstträd, men det får vänta en stund.

// Manuel

#blogg

Medlem
Tack för det televerket

Fastigheter säger jag bara, en vetenskap i sig. Grattis hur som helst! 400 lax mer är ju fint

Medlem

Tack så mycket, det känns toppen. Man måste ju verkligen komma in någonstans, få in en fot i bostadsmarknaden. Hur ska man annars kunna lägga en handpenning på en villa för >3 miljoner?? No way josé

Medlem

Nä det finns ju bara inte. Sen tror jag, som i ditt fall, att om man känner en bra hantverkare som kan göra en del eller mycket så är det lite lättare och billigare

Medlem

Det har du helt rätt i. Sånt är en stor fördel. Alltid mycket dyrare att köpa färdigrenoverat.

1
Skriv svar