matråd för låg budget

Medlem
matråd för låg budget

Innan jag flyttade hemifrån visste jag att maten skulle vara största utmaningen med att bo själv och nu cirka 7 månader sen dagen jag tog mitt pick och pack och stack till min egna lilla 1:a på 27 kvm så kan jag inget annat än bara hålla samma åsikt eftersom jag levt på färdigmat skräpmat kok och grillad korv, köttbullar med potatismos-pulver, bacon och pasta med diverse pulver såser, kebab och pizza och hamburgare från lokala grillen osv osv, och jag känner att fan min hälsa går åt skogen när jag äter sån här simpel lättlagad "mat" varje dag, ändå har jag inte tiden/orken/pengarna att göra en schysst måltid som både är nyttig och god

Det är därför jag skapar denna tråd för oss ensamboende vare sig studenter eller heltids arbetande eller bara för dem som är för lata för laga hälsosam men billig kost så vi kan dela med oss av råd eller tips för en bättre måltid

Egentligen borde väl jag börja med att ge ett recept eller tips men eftersom jag är så fantasilös när det gäller hälsosam kost så hoppas jag någon av er kan börja så lets shake it baby!


signatur

Suup homie

MFC
Medlem

Lär dig hitta matvaror som kan ge flera typer av maträtter och sedan laborera. Bland/Nötfärs är en sådan... kan bli biffar, köttbullar, köttfärssås, tacokött, kött till soppa och mycket mer. Finns andra sådana råvaror som du kan utnyttja. Poängen är att hitta grundläggande råvaror som kan ge många typer av maträtter, just nu har jag dålig fantasi (förutom bland/nötfärs) men jag tror du kan klura ut fler saker som kan göra det varierat.

Och nej, det tar inte lång tid att göra många av dessa maträtter.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Generellt tips är att laga stora laddningar grytor/såser/whatever på helgerna och dela upp i portionsförpackningar o slänga i frysen.

Sen ere bara ta fram o koka lite ris/pasta/potatis/bulgur då det ska ätas. (sånt brukar inte frysa någe vidare)

Ett annat tips är att VECKOHANDLA på den lokala stormarknaden (ta bussen om du måste), kutar man ner till kvartersbutiken 4 gånger i veckan blir det mycket dyrare i längden.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Köp ägg och börja laga grejer med ägg. Snabbt, inte mycket att diska, har allt utom c vitamin i sig, och billigt.

Skippa onödiga portioner och intag while at it - pengar att lägga på nöjen och dyra intressen > kasta pengarna i sjön och göra sig själv tjockare och onyttigare.


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Eller så skaffar du dig en kvinna bara, helt enkelt. Problem solved!

Skrivet av Sebastian Lind:

Eller så skaffar du dig en kvinna bara, helt enkelt. Problem solved!

Nja, det där med kannibalism är ju inte direkt socialt accepterat här i Sverige.
...Vad?


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem

Soldatens ärtsoppa, tomatsoppa med lök och kyckling, löksoppa, tacos.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av weizenbier:

ändå har jag inte tiden/orken/pengarna att göra en schysst måltid som både är nyttig och god

Tips till dig är att börja med att ändra din inställning till hälsa och din kropp. Inga recept i världen kommer att ändra den här inställningen.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av weizenbier:

ändå har jag inte tiden/orken/pengarna att göra en schysst måltid som både är nyttig och god

Tips till dig är att börja med att ändra din inställning till hälsa och din kropp. Inga recept i världen kommer att ändra den här inställningen.

ej ja.. jag skapade ju tråden just för att jag valt att ändra inställning och få lite tips på vägen

eller menar du att jag bara ska ändra iställning så börjar jag automatiskt laga nyttig mat för alla fina recept som flyger runt helt osynligt i luften dras in genom näsborren rakt upp i skallen på mig?

Skrivet av Sebastian Lind:

Eller så skaffar du dig en kvinna bara, helt enkelt. Problem solved!

haha jo bra ide dock inte lika lätt att förverkliga!

jag tackar för tipsen allihopa!
men det är fortfarande lite tomt på just tips om maträtter.
är alla lika fantasilösa som mig eller har ni kvinnor som står och gör maten åt er?
i såna fall be dem skriva ner deras mat tips här för bövelen

Skrivet av Naraccas:

Soldatens ärtsoppa, tomatsoppa med lök och kyckling, löksoppa, tacos.

soldatens ärtsoppa är ingen personlig höjdare men tomatsoppa med lök och kyckling låter som en väldigt god och simpel ide som man kan bygga ut så det tackar man för


signatur

Suup homie

Medlem

Några tips om inköp av varor.
Köttbullar blir godast om man gör dom själv och inte behöver det bli så mycket dyrare heller än industrigjorda.
Det brukar alltid komma erbjudanden om billig köttfärs i 2kg förpackningar som är lätt att dela upp i 200-250gr påsar att frysa in, så det räcker till bra många måltider för en ensamboende person.
Och som någon tidigare skrev, så kan man göra mycket med köttfärs.

Kolla i annonsbladen i butiken du handlar i eller får hem, dom kanske har bra kampanjer för basvaror som potatis, pasta och andra varor som t.ex. köttfärsen, så spar man några slantar där också.
Fläskotlett och -karré i bit brukar väldigt ofta säljas billigt och med det kan man göra mycket gott.

Soppor av olika slag brukar alltid vara bra billig mat. Kyckling brukar vara billig och ofta brukar dom vara med i priskampanjer. Passar perfekt i soppa.
Det är kryddor, soja, oljor och andra sådana matlagningstillbehör som kan dra iväg kostnaden i början om man inte redan har skaffat sig sånt innan, men dom räcker länge och håller länge, så det är en bra investering för att göra maten godare.

En kycklingrätt:

Pitapocket med kyckling och majs

Ger 4 stycken (4 portioner)
Tar 20 minuter
Svårighetsgrad: Lätt

Du behöver:
500 g kycklingfilé
1 msk smör eller olja
1 påse fajita kryddmix
140 g majs (1 liten burk)
1 förpackning pitabröd
1 kruksallat
1 burk tomatsalsa
1 förpackning guacamole

Gör så här:
1. Strimla kyckling¬filéerna.
2. Hetta upp matfettet och stek strimlorna cirka 2 minuter på var sida tills de fått lite färg.
3. Strö i kryddmixen och häll i vatten enligt förpackningen. Låt det sjuda cirka 4-5 minuter på svag värme. Sätt till majsen och låt allt bli varmt. Salt och peppar behövs inte för det finns i kryddmixen.
4. Servera med värmda pitabröd, sallad, salsa och guacamole.

Och så tar vi något med köttfärs också då:

Citronfärsbiffar med pestopasta

4 personer
Tid: 29 min

1 tjock skiva formbröd
1 dl fil eller yoghurt
1 vitlöksklyfta
1 citron
4 msk hackad persilja
4 msk hackad gräslök
600 g lamm- eller nötfärs
4 portioner pasta
2 msk smör
1,5 dl grön pesto på burk
3 tomater
Salt och peppar

Gör så här:
1. Riv brödinkråmet i små bitar och lägg i en bunke. Släng kanterna. Häll i filen/yoghurten och rör om.
2. Tvätta citronen och riv i det gula på skalet. Riv också vitlöken ner i bunken.
3. Hacka persiljan och gräslöken. Ner i bunken.
4. Rör ner färsen, salta och peppra. Forma 12 små biffar.
5. Sätt igång pastakoket.
6. Stek färsbiffarna i smöret.
7. Häll av allt vatten från den färdiga pastan utom en knapp dl. Rör ner peston i pastan.
8. Servera genast med citronbiffarna och citronhalvor att pressa över. Skivad tomat får duga som sallad.

Tips!
Man behöver inte vara ingenjör för att sno ihop egen pesto och den blir fräschare än burkad.
Mixa ihop bladen från 1 kruka basilika, 1 dl olivolja, 40 g pinjenötter och en nypa salt. Häll i 50 g riven parmesan och mixa lite till. Klart!

Och vill man sen lyxa till det lite på helgen genom att köpa lite dyrare kött så kommer här ett recept:

Strimlad lövbiff med paprika och nötter

4 portioner
Tid: 29 min

500 g lövbiff
4 portioner ris
1 stor grön paprika
1 lök
1 vitlöksklyfta
350 g champinjoner, eller shiitake eller ostronskivling
2 + 2 msk olja
3 msk japansk soja
100 g cashewnötter
Salt och peppar

Gör så här:
1. Skär lövbiffen i 2 cm strimlor. Salta och peppra.
2.Sätt igång riskoket.
3. Kärna ur paprikan och skär i strimlor.
4. Skala och klyfta löken, skala och skiva vitlöken.
5. Ansa svampen och skär i stora bitar.
6. Fräs paprikan, löken, vitlöken och svampen i en stekgryta i 2 msk av oljan tills det mjuknar och får lite färg.

Salta och peppra.
7. Fräs lövbiffen i en stekpanna i resten av oljan. Dela upp köttet på två omgångar och stek på riktigt hög värme

så att lövbiffsstrimlorna snabbt blir brynta. Skyffla genast över till svampen och paprikan i grytan.
8. Häll i sojan och rör om.
9. Hacka cashewnötterna grovt.

Tips!
Om man vill hålla ner kostnaden lite, så blir det lika gott med fläskkött som man strimlar också.

Man kan också servera det med detta tillbehörsrecept, som är gott och billigt:

Champinjonsallad

300gr färska champinjoner

Dressing:
1-2msk vitvinsvinäger
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
3 vitlöksklyftor
1dl olivolja
Dragon
Gräslök

Tillredning:
Skär champinjonerna i skivor.
Blanda dressingen och häll över svampen.
Låt det dra en stund.

Detta är en rätt jag brukar göra rätt ofta, billigt, enkelt och snabbt gjort och är smidigt att frysa in:

Kebabgryta

för 4 portioner
Pris: billig
Tid: 20 min

Ingredienser:

400 gram kebabsplit
2 st gula lökar
1 st krossad vitlöksklyfta
1 msk kebabkrydda
1 st burk skivade champinjoner
1 st burk krossade tomater
1 st buljongtärning
1 tsk matolja

Tillagning:
Fräs lök och vitlöken i oljan i en kastrull med tjock botten.
Tillsätt kryddorna, tomatkrosset och buljongtärningen.
Låt koka upp
Rör i kebabköttet lite i taget, låt koka upp emellan.
Rör i champinjonerna
Låt puttra tills allt är genomlagat, cirka 10 minuter.

Servera med kokt ris, sallad och gröna ärtor.

Rekommenderat tips!
Jag brukar blanda i strimlad paprika också och lite paprikapulver för att förhöja smaken på grytan.


signatur
Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Eller så skaffar du dig en kvinna bara, helt enkelt. Problem solved!

Undrar hur din kvinna skulle regera på det där ifall hon såg det!?


signatur
Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Haha! Klockren

Medlem

Är också nyutflyttad och lever på låg budget.
Det viktiga jag märkt för att spara pengar (har gått om kosing kvar efter en månad) är att du snålar in på små saker som att t.ex. köpa kassar här du går och handlar. Använd istället samma kassar som du gjorde förra gången du handlade. Jag handlar varannan dag och tjänar in cirka 300kr per år på att göra detta detta. Samma sak med budgetmärken vs finare märken.. köp t.ex. eldorado någon gång istället för scan. Cykla istället för att ta bussen osv.

En annan viktig sak att skippa är att käka ute. En pizza för 60 spänn räcker till ungefär 6-7st pyttipanna måltider.. ha det i bakhuvudet. Restaurang är något man bara unnar sig ibland, t.ex. en speciell fredagkväll eller så.

Mattips är svårt att ge: vad gillar du? Själv käkar jag i princip varje lunch/middag någon kötträtt, t.ex. kyckling, hamburgare, bacon eller köttbullar kombinerat med pommes, pasta eller ris. Sen har jag olika tillbehör, som t.ex. bambuskott, champinjon, grönabönor eller tomat.

Skippa förresten bröd och pålägg.. sjukt mkt dyrare än andra kolhydratskällor som pommes eller ris.

Om du tycker maten blir tråkig köp då olika kryddor - de räcker länge om man är sparsam.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av bjosarn:

haha den var ju hel grym
perfekt när man inte vet xD


signatur

R.I.P The_maxx

Bra recept, annat tips är att hålla sig nära mamsen och pappsen så att man få lite gratis käk...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

MFC
Medlem
Skrivet av Ramrod:
Skrivet av Sebastian Lind:

Eller så skaffar du dig en kvinna bara, helt enkelt. Problem solved!

Undrar hur din kvinna skulle regera på det där ifall hon såg det!?

ZOMG ring Tiina Rosenberg... genuslarmet har gått!

F.ö. är kvinnor generellt duktiga på att laga mat, har inget att göra med diskriminering.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

F.ö. är kvinnor generellt duktiga på att laga mat, har inget att göra med diskriminering.

Kan bero på att det är de som oftast fått göra det.

Medlem

[quote=båtsman][quote=MFC]F.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

En personlig favorit för mig är att göra en stor portion lasagne och frysa in - kostar inte mycket, smakar riktigt bra & en ugnsform räcker i flera dagar.

Annars gillar jag även ravioli burkar, kostar väl en femma styck och tar 2 minuter att värma upp

Medlem
Skrivet av bjosarn:

haha jo det här tipset var ju guld värt faktiskt, det blir min nya startsida.. sorry FZ !

men jag tackar för alla tips ni gett grabbar, tror faktiskt jag ska försöka mig på att göra en kalops imorgon kväll, sist så tog det ju ungefär 3 timmar men visst fan var det värt det

jag återkommer med en rapport så får vi se om det var lyckat eller ej


signatur

Suup homie

Medlem

Blodpudding för hela pengen! Och bacon. Falukorv är jävligt billigt med. Korv-stroganoff är sjukt gott dessutom.

Medlem

signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv

Havregrynsgröt till frukost. Löjligt billigt och bra mycket nyttigare än fil och flingor, mackor etc.

Kan lägga i valfri frukt också

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Havregrynsgröt till frukost. Löjligt billigt och bra mycket nyttigare än fil och flingor, mackor etc.

Kan lägga i valfri frukt också

Säg vad man vill om hur havregryn smakar, men om jag lyckas hitta en frukost som jag utan problem kan stå mig 8-12 timmar på med en rejäl portion, säg till.

Medlem
Skrivet av Genemos:
Skrivet av jonne_man:

Havregrynsgröt till frukost. Löjligt billigt och bra mycket nyttigare än fil och flingor, mackor etc.

Kan lägga i valfri frukt också

Säg vad man vill om hur havregryn smakar, men om jag lyckas hitta en frukost som jag utan problem kan stå mig 8-12 timmar på med en rejäl portion, säg till.

Frukost på 8-12 timmar ?? :O:O
Du vet väl att man ska äta minst 5 gånger om dagen!?
Du kommer aldrig hitta en frukost i hela världen som håller dig flytande i 8-12 timmar.
En frukost ska hålla dig fram till lunch, sen är det dags att fylla på energi igen.

Stackars din kropp om du enbart äter frukost under dagen. :\

Sen är just havregrynsgröt alla matråd, coacher och allt vad dom heter som dom rekommenderar att äta till frukost, helst med nå frukt och bär.
Det är den bästa energi du kan ge din kropp på morgonen, plus att det är bra fibrer m.m. och sen ev. en hårdbrödmacka med nå kött på eller annat protein.


signatur
Medlem

För övrigt smakar havregrynsgröt godare om man gör den på mjölk istället för vatten, om det nu är smaken som är boven i dramat. Det blir lite stuvningsartat och inte lika torrt.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Det beror också på vilken sorts havregrynsgröt man använder. Den bästa jag testat hittills är Gyllenhammars. Då blir konsistensen som bäst och gröten som godast.

Axas tycker jag är tråkig och alldeles för torr och grynig.

1
Skriv svar