Processorer amd vs intel!

Medlem
Processorer amd vs intel!

Jag har läst mycket och kollat amd:s processorer jämfört med intels processorer när det gäller spelprestanda.
Amd:s dyraste fyrkärninga processor kostar ca 1400 kr och intels dyraste 6 kärniga kostar ca 10 000. Jag har sett att i upplösningar från tex 1920/1080 så presterar amd:s processor något bättre i vissa spel än Intel:s och i dem andra har dem samma fps. Detta betyder att jag funderar skarpt på att byta till amd processor (flagskeppet) nästa gång jag köper en helt ny dator.

Vad tycker ni?

Medlem

Ska inte intel i7 processorn vara overkill?

Tror det är så obefintlig skillnad när det gäller processorer idag, Lägger man en någorlunda saftig summa på en processor idag så lär man få kvalité oavsett märke.

Är det inte grafikkortet och ramminnet och en sjukt snabb hårddisk allt hänger på nuförtiden?

Medlem

Intel regerar fortfarande prestandamässigt med sina processorer. Här är ett test som kan vara läsvärt.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Intel regerar fortfarande prestandamässigt med sina processorer. Här är ett test som kan vara läsvärt.

Ja i spel med dem låga upplösningarna men inte i upplösningen 1920/1080 och uppåt då är det ingen som helst skillnad.

Medlem

Det går inte att jämföra AMDs bästa med i9. Det är helt olika kategorier på processorer. Det är snarare AMD vs Intel's i5-serie om du vill ha rättvisa jämförelser.

Och tja, Intel kostar lite mer, men blir inte lika varma och jag har för mig att de drar mindre el. Nu är i och för sig processorer inte så eltörstiga så det är väl inte hela världen.

En sak att tänka på dock är att i5 och uppåt för Intel har hela nordbryggan inbyggd i processorn. Det betyder att inte bara minneskommunikationen sköts direkt av processorn (det gör AMDs processorer också), men den sköter även PCI-Express (alltså grafikkort), och det är en komponent mindre på moderkortet som kan strula.

Än så länge i mitt liv har jag aldrig upplevt en strulande processor. Moderkort har jag varit med om dock. Det var en bra anledning för mig att skaffa Intel (blev en Core i5 750, överklockad från 2.66GHz till 3.92GHz, och då har jag inte ens börjat pressa temperatur eller voltage).

Medlem

Jag köpte ny rigg för ett par månader sedan.. den mest felfria dator som jag haft:

Gigabyte GA-X58A-UD5 X58
i7 930 / 2.8 GHz - LGA1366 @ 3.5 GHz
Crucial Ballistix Tracer - Memory - 6 GB : 3 x 2 GB (1333MHz)
Samsung SpinPoint F3 x 2 i Raid 0
EVGA GeForce GTX460 768MB Superclocked
Corsair H70 Vattenkylare
Corsair TX650W

Processorn idlar kring 28C. Jag har inte mätt hur varm den blir under press men jag såg att precis när jag stängt ner ett spel så låg den runt 50C så någonstans mellan 50-60 grader med överklockning.

EDIT: Och HT gör skillnad. VRay är ca 30% snabbare med HT aktiverat oavsett vad kritikerna säger.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar