Veckans citat #3

Medlem
Veckans citat #3

Eftersom det har dröjt med veckans citat så lade jag ner extra mycket tid för att få något riktigt (o)smakligt uttalande, som man självklart kan skratta åt.

MIN KAMP presenterar Mikael Hällgren (känd på forumet som @Mikaelh)!

"Mångkultur i alla ära - men kan dom inte fira på sin egen nationaldag?"

Efter att ha pratat om så extrema saker som total assimilation av invandrare kan man väl inte ha mage att klaga när människor med utländsk bakgrund vill vara med och fira den svenska nationaldagen? Enligt mig är det svårt att finna ett mer paradoxalt och trångsynt uttalande.

MIN KAMP funderade ett tag att skänka en version av Frihetsgudinnan som pris för denna veckans citat (storleken på priset skulle motsvara intoleransen i citatet), men här så behandlar vi alla lika.

GRATTIS, bidraget vann Veckans citat #3!

[ia=22450; medium]

Källa: http://www.facebook.com/mikaelh89?v=wall

#blogg


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Veckans citat #3

Hahaha!

Medlem

Jag känner på mig att mikaelh heller inte uppskattar när folk firar sin "egna" nationaldag. Det kan inte vara lätt att vara nysvensk, allt man gör är fel.

Medlem

Bra jobbat!! Fortsätt i denna stil. Ser alltid fram emot din blogg så lite mera aktivitet skulle uppskattas.

Medlem
Skrivet av Kovski:

Det kan inte vara lätt att vara nysvensk, allt man gör är fel.

Kan inte hålla med mer. Det är lätt för de rädda att endast se fel i allt vad den marginaliserade gruppen gör. Precis som Palme sa: "Fördomen [...] är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla. Okunnighet om andra människors särart, rädsla för att förlora en position - ett socialt privilegium, en förhandsrätt."

Skrivet av assman:

Bra jobbat!! Fortsätt i denna stil. Ser alltid fram emot din blogg så lite mera aktivitet skulle uppskattas.

Tackar så mycket! MIN KAMP ska uppdateras mer frekvent i framtiden.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Upptäckte det här blogginlägget av misstag. Är det inte lite av ett lågvattenmärke - till och med för att vara skrivet av dig? Du måste ju låta mig få bemöta kritiken om du citerar mig och skarpt kritiserar mig.

Det jag menade (med det ytterst gamla citatet) var att om vi firar den svenska nationaldagen i Sverige så ska vi ju fira svensk kultur. Om man vill fira sin nationaldag och är från Irak så kan man ju fira sin nationaldag när Irak har nationaldag.

Ser inget osmakligt i det. :S

Om du vill ha ett nyare citat så kan du istället citera:

Skrivet av Mikael Hällgren:

Det är trevligt att samtala med olika människor med olika åsikter. Mångfald - ja tack!

Fast det gäller ju att välja relevanta saker...

Det säger ganska mycket att du måste ta ett halvår gammalt citat för att ens hitta något som du vill anmärka på. Dessutom rycker du citatet ur sitt sammanhang.

Snacka om att kasta sten i glashus. Du gillar inte om jag går och tar ett citat ur koranen och citerar rakt av utan närmare förklaring.

Snacka om hyckleri.

Eftersom det var plumpt uttryckt och eftersom det kan missuppfattas så har jag bläddrat igenom min logg och tagit bort det.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Är det inte lite av ett lågvattenmärke - till och med för att vara skrivet av dig?

Nej. Absolut något av det bästa som har publicerats.

Citat:

Du måste ju låta mig få bemöta kritiken om du citerar mig och skarpt kritiserar mig.

Ser inte problemet.

Citat:

Det jag menade (med det ytterst gamla citatet) var att om vi firar den svenska nationaldagen i Sverige så ska vi ju fira svensk kultur. Om man vill fira sin nationaldag och är från Irak så kan man ju fira sin nationaldag när Irak har nationaldag.

Jag vet att det kan ses som "gammalt" för dig. Du som vänder politiska åsikter/vetenskapliga inriktningar över en natt. Men jag tycker människor får ta emot det de förtjänar när de säger idiotiska saker. Och nu försöker du vända på historien. Du själv hänvisade till ett pressmeddelande från SD, eller hur?

Skrivet av SD:s Pressekretariatet:

: Vi vill inte förbjuda någon att visa upp- eller ta del av företeelser som kurdisk folkmusik, albansk mat eller afrikansk dans, men vi vänder oss emot att det sker i offentlig regi på Sveriges nationaldag.

Det står inte att någon vill fira en annan nationaldag än den Svenska, bara att de vill göra det genom bl.a. dans, musik, och mat.
Dina andra vänner på Politiskt Inkorrekt skriver:

Skrivet av PKI:

Det svenska lyser allt mer med sin frånvaro, under tiden som alla andra som äger Sverige (alla utom svenskarna alltså) ges mer och mer utrymme för varje år som går."

Det blir dessutom roligare när du försöker gå här ifrån med någon form av värdighet och väljer att skriva:

Skrivet av Mikael Hällgren:

Det är trevligt att samtala med olika människor med olika åsikter. Mångfald - ja tack!

Ett uttalande som går emot alla de politiska strämningar som du annars anser dig vara anhängare av; Sverigedemokraterna, Politiskt Inkorrekt, Sionister, osv.

Citat:

Det säger ganska mycket att du måste ta ett halvår gammalt citat för att ens hitta något som du vill anmärka på.

Fanns mycket att anmärka på, men eftersom det var "Veckans citat" var jag tvungen att lyfta fram det som belyste din okunskap på bästa sätt - vilket du nu också bekräftar. Jag hade gärna fortsatt, men du verkar inte tycka om att bli granskad på det sättet och har därför "låst" din vägg.

Citat:

Snacka om att kasta sten i glashus. Du gillar inte om jag går och tar ett citat ur koranen och citerar rakt av utan närmare förklaring.

Skillnaden är att du inte gör någon efterforskning kring ett slumvis utvalt citat ur koranen, medan MIN KAMP bygger argumentationen via korskontroller.

Citat:

Eftersom det var plumpt uttryckt och eftersom det kan missuppfattas så har jag bläddrat igenom min logg och tagit bort det.

Det glädjer mig, dock är det bara ett sandkorn av din öken av "plumpliga" uttalanden och skeva bild av "mångfald".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Medlem
Skrivet av bjosarn:

Ett uttalande som går emot alla de politiska strämningar som du annars anser dig vara anhängare av; Sverigedemokraterna, Politiskt Inkorrekt, Sionister, osv.

Den enda "politiska strömning" som jag är anhängare av är demokrati. Jag definierar mig inte som "sverigedemokrat" eller liknande. Och såvitt jag vet har jag ingen "vän" på PI.

Inlägget om olika åsikter och mångfald skrev jag efter en kvälls diskussion med en person som är för massinvandring och emot SD. Jag höll inte med henne - men jag respekterade hennes åsikter. Det är kul med mångfald och många olika åsikter.

Det jag vänder mig emot är den dåliga integreringen (som mycket beror på för många på för kort tid) och islamiseringen av samhället. Religion ska bort från samhället - inte djupare in i det.

Jag har alltså inget emot mångkultur eller mångfald.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det jag vänder mig emot är [...] islamiseringen av samhället.
Jag har alltså inget emot mångkultur eller mångfald.

Jag måste säga att du blandar och ger. Du säger att du inte har något emot ett mångkulturellt samhälle, med du är emot den muslimska kulturen i samhället. Argumentet låter kulturrasistiskt. Lite som att säga "alla går bra, förutom svarta".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Mikaelh:

Det jag vänder mig emot är [...] islamiseringen av samhället.
Jag har alltså inget emot mångkultur eller mångfald.

Jag måste säga att du blandar och ger. Du säger att du inte har något emot ett mångkulturellt samhälle, med du är emot den muslimska kulturen i samhället. Argumentet låter kulturrasistiskt. Lite som att säga "alla går bra, förutom svarta".

Jag är emot all religion eftersom den är förlegad och förtryckande. Inte minst emot kvinnor och homosexuella (som jag trodde du värnade om).

Du får kalla det rasism eller vad du vill. Men jag har själv upplevt religion under nästan hela mitt liv. Så jag vet vad jag pratar om.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag är emot all religion eftersom den är förlegad och förtryckande. Inte minst emot kvinnor och homosexuella (som jag trodde du värnade om).

För det första gör du en tvärsäker distinktion mellan religion och kultur? De flesta religions- och kulturforskare skulle inte hålla med, utan säga att religion och kultur kollaborerar med varandra på olika sätt under olika historiska och samhälleliga kontexter.

För det andra, att religion endast skulle vara förtryckande anser jag vara okunnigt. Exempelvis befrielseteologim som har bidragit till stora samhällsförändringar i bl.a. Afrika, Sydamerika och Asien. Många känner väl till munkarnas uppror i Burma? Och när det gäller nyare New age-rörelser (som "moder jord"-religioner) så har jag svårt att hitta det "förtryckande". Religion KAN verka i ett förtryckande syfte, det är dock inte nödvändigt.

För det tredje, löjligt att du försöker insinuera att jag inte "bryr mig om" kvinnor och homosexuella.

Citat:

Du får kalla det rasism eller vad du vill. Men jag har själv upplevt religion under nästan hela mitt liv. Så jag vet vad jag pratar om.

Jag kallade det "kulturrasism". Argumentet att din uppfattning grundar sig i att du har "upplevt religion" fungerar inte. Med en sådan logik skulle 85% AV JORDENS befolkning avsäga sig sin religiositet idag. Och konstigt nog är det inte det som händer. Även i västerländska länder som Sverige har religiositeten börjat öka (edit: med de mått som nu finns, dock är det möjligtvis sannolikt att religiositeten är någorlunda konstant).


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

1
Skriv svar