Steam - Varför är det så sjukt dyrt där?

Medlem
Steam - Varför är det så sjukt dyrt där?

Bara undrar, 59.99 euro (580kr) på Steam för call of duty black ops.
450kr på webhallen, de skiljer ju sjukt mycket.

Man tycker ju att, om det är digitalt så borde det vara betydligt billigare?
Så för att slippa(?) ett flashigt plastfodral, en dvd skiva och en fin manual så måste man betala 130 spänn?

Förvirrad.

Medlem

För att Steam är ett jävla skitpåhitt för oss i Europa när dollarn suger. 1$ = 1€, you do the math.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Men deras reor är kanon

Medlem

Köper bara när det är rea, annars är det ju snordyrt.

Medlem

lol, detta är ju helt sjukt.

http://www.steamprices.com/eu/

Kan ju undra varför inte nog med folk har klagat så de nått ända fram till nån ansvarig.

Men som vanligt så är girigheten större än önskan att ha nöjda kunder.

Avstängd

Jo, problemet fanns inte riktigt innan de bytte valuta till euro. Tidigare betalades allt i dollar, men sedan bytte de till euro för oss i Europa. I processen la de dessutom till momsen i priset, vilket drog ner priset en smula, men summan av kardemumman blev ändå ett påslag på ca. 10-15 %. Detta varierar förstås i och med valutaförändringarna.

Medlem

Det är som med bensinen.. resten av världen sponsrar USA:s låga priser. Det är du och jag som får betala så att jänkarna förblir "happy shoppers".

Det är upp till mig att köpa det eller inte. Personligen har jag bara köpt på rea de sista månaderna. Man kan hitta lite nice saker där ibland.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

sällan jag köper något på steam just för det här med valutan.
Visst fan tycker man det känns girigt av dem att inte låta oss andra ta del av den låga dollarn *insert random curse*


signatur

Suup homie

Medlem

"Varför är det så sjukt dyrt där?"

För att tillräckligt många idioter betalar priset.

Medlem

Spelutvecklaren har möjlighet att betala via en annan metod som gör det mycket billigare men väldigt få uttnytjar det , säger inte att det blir billigare än butik men klart billigare en normal på steam store dvs.

har för mig torchlight körde det när det kom till steam , osäker nu dock.

Många köper för att
1. Man vill samla alla spel man köper på ett ställe istället för att använda ex andra digitala nedladdnings tjänster.
2. bekvämlighet tar ut priset.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Köp spel ifrån andra internetbutiker/vanliga butiker. Lägg in spelet på Steam efter. Njut av det bästa ifrån två världar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

MFC
Medlem
Skrivet av kebbe:

"Varför är det så sjukt dyrt där?"

För att tillräckligt många idioter betalar priset.

+1


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Köp spel ifrån andra internetbutiker/vanliga butiker. Lägg in spelet på Steam efter. Njut av det bästa ifrån två världar.

Är också ett alternativ men återigen inte lika bekvämt,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Spelutvecklaren har möjlighet att betala via en annan metod som gör det mycket billigare men väldigt få uttnytjar det , säger inte att det blir billigare än butik men klart billigare en normal på steam store dvs.

har för mig torchlight körde det när det kom till steam , osäker nu dock.

Många köper för att
1. Man vill samla alla spel man köper på ett ställe istället för att använda ex andra digitala nedladdnings tjänster.
2. bekvämlighet tar ut priset.

Precis. Jag köper på steam, tycker det är ok med ett par hundralappar för att slippa plastbiten och manualen. Sedan är det för bekvämlighet samt att jag inte har något tålamod, tar rätt lång tid när man beställer på webhallen mm. Tycker inte är jag är en idiot för det.

Inaktiv
Skrivet av fibnot:

tar rätt lång tid när man beställer på webhallen mm. Tycker inte är jag är en idiot för det.

Jobbigt att vänta 1-2 dagar eller att få förhandsbokade spel innan release!


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Som sagt, så länge folk köper där behöver dom ju inte justera priserna.

Jag har slutat köpa där annat än på rea, utan beställer på webhallen eller spelbutiken eller nåt. Jag har t o m köpt från Direct2Drive en gång, där jag betalade i dollars och priset + tull blev ändå 90kr lägre än på Steam och det jag fick var en nyckel för att aktivera spelet i Steam...

Medlem
Skrivet av amphix:
Skrivet av fibnot:

tar rätt lång tid när man beställer på webhallen mm. Tycker inte är jag är en idiot för det.

Jobbigt att vänta 1-2 dagar eller att få förhandsbokade spel innan release!

Oftast förhandsbokar jag inte spel innan release, vill se vad folk tycker innan. Men när jag väl känner för att spela nått så vill jag oftast spela det direkt, inte om 2 dagar. Som sagt, jag har inte mycket tålamod och då funkar detta fint

MFC
Medlem

Det som sker på Steam är inget konstigt. Olika spel har olika priser i olika länder och valutor. Ju fler som handlar ett spel desto högre pris under en period, tills spelt tjänat sitt syfte sedan sänks det beroende på en massa faktorer.. ren marknadsmässig prissänkning. Sedan kan man tycka att det är bajs men business is business...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Varför är det så sjukt dyrt där?"

För att tillräckligt många idioter betalar priset.

Man undrar ju inte om de tänkt på att en minskning av priserna kan öka deras kunders konsumtion.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Eftersom spel uvecklare/distributörer har 2 metoder att få betalt så undrar man ju om man verkligen ska skylla på valve, i detta fall.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Reorna är bra, annars är det mycket dyrt där.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av RAMMESTUSS:

Anledningen till att deras priser är så höga är ju att de i stort sett har monopol på digital försäljning av spel. Om flera aktörer sålde samma spel digitalt skulle priserna sjunka.

Är ju inte riktigt sant, finns ett flertal aktörer inkl vissa webssiter i sverige så har vi webhallen,cdon,spelbutiken som säljer digitalt.

Kruxet är att man inte vill ha flera klienter liggandes på datorn vilket gör att man håller sig till en aktör iaf i mitt fall.

betyder inte att jag inte ibland köper spel i retail , är det collectors edition eller dyl så är det givetvis retail som gäller.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar