Är Steams dominans för stor?

Robot
Är Steams dominans för stor?
Medlem
Är Steams dominans för stor?

Är det inte som med allt annat? supply and demand?
Jag använder nästan helt uteslutande Steam. Har dock även använt Impulse och annat liknande och kommit fram till att Steam passar mig bäst. Tyvärr är priserna höga men det är ju en bekvämhetsfråga. Med en msn-liknande funktion, snyggt utseende, lätt överskådligt osv så har jag inte hittat något annat som jag gillar. Är det så fel?
Steam har mött en stor målgrupp. Dom får mycket skit på sitt egna forum men ändå stannar folk. Det gör dom väl för att det inte finns något bättre passande alternativ? Ska dom lägga sig ner och spela döda för att ge andra en chans?
Rikta istället kritiken mot de företagen med liknande tjänster.

Medlem

Inget fel med steam bara dom dyra priserna. om man nu inte tänker på deras enorma rabatt ibland :3

Medlem

Tycker steam borde bojkottas tills vi får normala priser, att översätta alla priser från dollar rakt av till euro är ju idiotiskt.

Medlem

Det ända jag tycker är lite illa med steam är att man jämt måste starta Steam om man ska spela CoD t.ex.. föredrar den " gamla " tiden, men om folk föredrar det så här så :/

Medlem

Instämmer med vad som redan skrivits. Inget fel på steam, förrutom priserna. För övrigt tycker jag att steam är riktigt bra(fast det har det inte heller alltid varit).

Inaktiv

Fördelen med steam tycker jag är att man slipper fippla med skivor hit och dit om man har blåst sin maskin på OS och hela rasket. Samt att man kan om man är riktigt sugen på ett lir köpa det via steam så fort man har sitt kreditkort tillgängligt, istället för att springa ner till en butik eller beställa det och vänta x antal dagar på att få det hemlevererat.

Men visst kan jag hålla med om att monopolet aldrig är fördelaktigt för oss konsumenter. För mycket inlåsning är ju aldrig riktigt bra..

Kan väl bara hoppas på att steam ändrar riktning och blir till det bättre framöver.

Inaktiv

Priserna på Steam är ju riktiga drömpriser. Jag köper aldrig spel genom Steam då det är så mycket dyrare!

Medlem

Jag gillar Steam på många sätt men vägrar köpa därifrån tills priserna blir vettiga. Orsaken till att de har de höga priserna är att det är extremt lätt att följa försäljningsstatistik i realtid. Då kan man vid behov "panikjustera" priserna nedåt om man märker att ingen köper.

Tycker det är fult att ta så mycket extra som de gör, därför köper jag fortfarande spel via webhallen/elgiganten osv...

YES.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

1. Gör steamworks frivilligt
2. ????
3. Profit!

Att knyta ihop sjäva spelen och en försäljningskanal är otroligt korkat. Lika dumt som att mat från willys bara kan stoppas in i kylskåp från siemens.

Medlem

vadå, ska vi börja använda games for windows live eller?

Medlem

Konkurrens är en bra krydda som behövs


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

"Kritiska röster höjs bland annat mot att man måste installera programmet och att man i vissa fall ständigt måste vara uppkopplad för att ens kunna spela."

Pratar hon om Steam eller spel rent allmänt? Jag menar vilket större spel man laddar ner måste man inte installera? Dessutom har väl de flesta digital nerladdning ett eget program man måste installera för att kunna ladda ner spelen? Iaf de jag har provat !

Jag använder mig av Steam dagligen, Och precis som någon sa så använder jag i princip helt uteslutande Steam till att köpa spel.
Att dom är störst har väl sina orsaker, Ska vi bojkotta Shell, Statoil bara för att dom i princip är störst i världen vad det gäller bensinstationer?

Sen förstår jag inte heller detta med "intvingade i ett hörn" det är väl för he****e ingen som tvingar folk att använda Steam till att handla spel? Community't är ju också bra, man ser om folk har gott anseende (i de flesta fall), Men man ser ju även hur länge folk spelat spel (antal timmar).

Jag har inget emot att betala någon hundralapp extra för ett spel då jag slipper skiva, fodral och annan skit som kommer ligga och skräpa. Sen måste ju Steamworks som vilken återförsäljare som helst tjäna på sina tjänster.

Nej, tveksam till att detta har med monopol att göra, snarare feta VD's, Direktörer osv som gråter över att de får för dålig lön.
Precis som med musikindustrin skyller på fildelning så skyller dom bort sig !


signatur

- Wiiga -

Medlem

Jag håller med om det som står i artikeln. Steam är dyrt för de har ingen direkt konkurrens. Så jävla drygt att man måste starta alla spelen man köpt genom Steam och att man måste ha det igång hela tiden när man spelar också. Visst Steam har bra kompisfunktioner men om man som jag inte använder de så är det bara jävligt drygt!

Medlem

Våga vägra Steam på alla punkter!

Medlem
Skrivet av Zpiritual:

1. Gör steamworks frivilligt
2. ????
3. Profit!

Att knyta ihop sjäva spelen och en försäljningskanal är otroligt korkat. Lika dumt som att mat från willys bara kan stoppas in i kylskåp från siemens.

Steamworks API är frivillig. Ingen tvingar att integrera spelen med Steam. Däremot föredrar jag att utvecklare gör det då. Man får så mycket gratis som t.ex invite/party system, VAC, distributionskanal för OSX och Windows, community integration, steam cloud m.m.

Vi får se nya features när DotA 2 kommer ut. http://www.steampowered.com/steamworks/

Själv utvecklar jag ett spel som jag integrerar tajt med Steam just för att få dessa fördelar. Steam är överlägsen jämnfört med GFWL, GamersGate m.m. Istället för att vara kritisk mot utvecklarna/Steam (Valve) så bör konkurrenterna tänka om och erbjuda en tjänst som konsumenten vill ha!


signatur

Steam: wizzler

Medlem

Xfire har ju börjat konkurrera lite nu iaf, bra det!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Fördelen med ett program är att man slipper ha igång 3-4 olika likandnde system i bakgrunden, dvs ett för varje spel man kanska vill spela snart.
Steam är dock dyrt och deras monopol är väl en orsak, sedan så ser ju dem att de faktiskt säljer till de priserna.
så varför sänka priserna när de kan tjäna mer ?

Det jag mest ogillar med digitala versioner av spel är att vissa inte tillåter att man spelar offline.
Skall väl dem skita i om jag vill spela i sommaestugan utan internet eller dylikt.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Bara bökigt att ha spelen på två eller flera platformar så håller mig till en, slutat köpa nya spel på Steam dock för de är alldeles för dyra. Men någon cross platform eller annan standard så man kan köpa spel från företag A men fortfarande köpa från företag B men använda samma program

EDIT: kollade precis gamersgate.com och deras priser var dyra oxå så en platform räcker om det är samma priser

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Har inga problem med steam mer än att jag ibland kan tycka att det krävs nästan till alla onlinespel.
steam käns onödigt till onlinespel


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

en liten fråga, varför tycker folk det är drygt att starta steam för att spela ett spel man köpt med steam.
Har dom dåliga datorer ? eller är det så att starta steam tar 5 sekunder och tid är pengar

Medlem

Problemet med Steam är deras syn på den europeiska marknaden.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Hatar steam, kul att köpa typ 10 spel o glömma bort pw, och allt, och inte veta hur man gör för att få tillbax accet, där är cirka 1000-5000 kr borta ...


signatur

Rwa?

Medlem

Steam är bra, men jag ogillar Steamworks väldigt mycket. Om man köper ett singleplayer spel i butik så ska man inte behöva aktivera det online och verifiera det för att kunna spela.

Medlem

Steam-spel är svindyra. Det är helt otroligt att något man köper digitalt med minimalt antal mellanhänder kostar MER än en fysisk vara som säljs i en butik.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Jag har redan bojkottat alla spel som använder steam sedan ett tag nu jag tänker inte stötta dom och jag råder alla andra att sluta med det. Men det är ju precis som med facebook och liknande online strukturer.

Jag vill ha kontroll över det jag äger, det är som vissa elbilar som man kan köpa bilarna men bara hyra batterierna, så när batterierna går sönder eller inte klarar det dom ska längre och kallas in så måste man skrota bilen för det finns inget annat sätt att lösa det på. Ny Tekniks artikel om Elbilar
Ge mig tillbaks min frihet att göra vad jag vill med det jag köper därför bojkottar jag alla den här centraliserade smörja som har börjat växa fram.

ps: ja jag har bojkottat facebook också

Medlem

Jag tycker personligen Steam och Steam works är as bra.

Funktionaliteten, vännerlisata, community, achievements, spela utan skiva, automatiska uppdateringar osv är hur bra som hellst, det enda som jag klagar på är priserna och att man inte kan registrera cd-keysen till alla spelen de har i deras store(dvs att jag köpt ett spel de har i sin store irl och vill registrera den keyn för att kunna ha det via steam)

men i huvudsak är det priserna som e de största problemet, COD:BO t.ex skulle aldrig köpa det på steam för 600:- när jag kan få det i affär för 450:-, har dock inte köpt det men det är ett bra exempel.

Anledningen till att STEAM vinner är att det är bra och funkar. Just nu har jag 75 spel i min steam katalog.

Medlem

Konkurrensen är inte för stor förens tjänster som är lika bra blir undanknuffade - det finns inga tjänster som är lika bra, alltså är inte konkurrensen för stor


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Enda jag hatar med steam är priserna på vissa spel, helt åt helsike ibland.

123
Skriv svar