Migrän - Någon annan än jag som besväras av detta?

Medlem
Migrän - Någon annan än jag som besväras av detta?

Hejsan..

Tråkigt nog började jag besväras av migrän i slutet av skolterminen i våras och jag har börjat bli väldigt trött på detta..

Jag får ungefär migrän varannan Torsdag klockan tre fast ibland kan det komma på lördagar också.

Min migrän börjar med att jag får fel med synen och missar väldigt mycket när jag tittar (vet inte riktigt hur jag ska beskriva det) och sen kommer illamående/huvudvärk och jag brukar bli självmordsbenägen pga smärtan.

Allt detta går över efter kanske 5h med en liten huvudvärk som följer efter i kanske 2 dagar.

Migränen får mig att missa en torsdags lektion som jag bara har på torsdagar och jag har nu IG i det ämnet pga migränen och det är en av dom största anledningarna till varför jag är så trött på det.

Så nu undrar jag ifall det är någon mer här på forumet som har migrän och kan någon lösning eller ett sett att förhindra migränen eller minska den

ps. Fick glasögon i fredags för att jag har brytningsfel (ser halva bokstäver tydligen) och hoppas starkt på att den tar bort migränen

Var inte blyga

Medlem

Prata med en läkare. Borde väl finnas nån form av medicin med mera.

Wikipedia:

Akut behandling [redigera]
Ibland behövs inga läkemedel, utan det kan räcka att sova eller vila i ett mörkt rum för att huvudvärken skall avta. Vanligare är dock att det behövs någon form av läkemedel. Grundbehandlingen är då smärtstillande läkemedel, som tabletter eller stolpiller innehållande acetylsalicylsyra, ibuprofen, diklofenak, paracetamol eller naproxen. Vid illamående kombineras behandlingen ofta med ett läkemedel mot detta, till exempel metoklopramid. Om dessa läkemedel inte hjälper är det vanligt att behandla med triptaner. Tidigare användes ofta ergotaminpreparat.[3]

Förebyggande behandling [redigera]
Patienter med migrän använder ofta själv förebyggande strategier som regelbundna sömnvanor och att undvika provocerande faktorer så långt möjligt. Mer specifika icke-farmakologiska metoder som visats ha effekt är akupunktur, avslappningstekniker, kognitiv beteendeterapi och biofeedback. Vid täta migränattacker använder man ofta daglig, förebyggande läkemedelsbehandling. Vanliga preparat som används är betablockerare som metoprolol och propranolol, epilepsiläkemedel som valproat och topiramat, depressionsläkemedlet amitriptylin och kalciumblockeraren flunarizin.[1] P-piller och minipiller kan hjälpa om man har hormonbaserad migrän men de kan även förvärra migränen. Migrän med aura kan ibland lindras genom att hyperventilera så tidigt som möjligt när synfenomen börjar uppträda i synfältet.[källa behövs]

Är väl värt ett försök iaf. Hoppas det ordnar sig

Medlem

Tack för svaret, jag brukar faktiskt trycka i mig 2 huvudvärks tabletter och en allergitablett när jag märker att synen är på g att försvinna och gå och lägga mig.. Men problemet är ju att jag missar lektionen som är på torsdagen :/

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Tack för svaret, jag brukar faktiskt trycka i mig 2 huvudvärks tabletter och en allergitablett när jag märker att synen är på g att försvinna och gå och lägga mig.. Men problemet är ju att jag missar lektionen som är på torsdagen :/

Skulle nog kontakta läkare för att få nån typ av recept för "bättre" medicin. Bör väl finnas känns det som.

Medlem

Kan ju alltid kolla med skolsköterskan om det finns något.

Medlem

Brukar också få migrän. Speciellt vid dålig sömn eller överdriven ansträngning. Kan oftast bli en relativt traumatisk upplevelse.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

nj
Medlem

Jag har haft migrän hela livet (fått det från min mamma) och det finns helt klart roligare saker att råka ut för.

Saker som kan trigga migrän är väldigt olika, men jag vet att jag har problem med olika sorters lysrör, i högstadiet så visade det sig att halva lokalen skolan låg i hade för hög strålningshalt av något slag (lite för många år sedan nu för att jag ska minnas exakt) vilket upptäcktes efter att jag fick migrän nästan dagligen ett tag.
Andra saker som kan trigga är stress, dålig sömn, synfel (för mig dröjde det ett tag innan jag blev van vid mina glasögon så jag fick även migrän av att använda dom) och ja allt möjligt annat.

Om du nu får det vid väldigt särskilda tidpunkter så kan det vara en idé att prata med någon på skolan om det har gjorts någon förändring i de lokaler där du befinner dig före det bryter ut för det kan vara en orsak.
Annars så kan det vara ren stress som utgör problemet, även om du inte känner dig stressad så kan du vara det vilket får kroppen att bete sig annorlunda och då orsakar migrän.

Vad som hjälper är rätt olika, när jag gick i högstadiet så fungerade koffeinmagnecyl hyfsat för mig (koffein överhuvudtaget kan vara rätt effektivt mot huvudvärk/migrän för mig, så har jag inte tillgång till tabletter av något slag så dricker jag kaffe vilket kan hjälpa).
En läkare tipsade för något år sedan om Pronaxen i en hög dos, maxdos är 1000mg per dygn och vid migränanfall så kan man ta 750mg på en gång och det har hjälpt rätt bra för mig, dock så är Pronaxen rätt tufft för magen så har du känslig mage så kan du vilja prata med en läkare om det.
Andra sorters NSAID kan vara effektiva med, tex diklofenak som tex säljs som "migränmedicinen" Eeze som använder aktiva substans som Voltaren. Den fungerar dock inte alls på mig utan förvärrade bara min migrän men alla är vi olika.

Sedan finns det specifika migränmediciner med, en del av dom måste dock tas före anfallet bryter ut för att vara effektivt, själv så har jag inte provat någon sådan för jag har kunnat hantera migränen rätt bra på andra sätt.

FASS.se har all nödvändig information om mediciner, kan vara bra att läsa genom innan du börjar äta något så du vet vilka biverkningar de riskerar orsaka och så.

Medlem

Eeze kan förhindra hela migränanfallet för mig om jag hinner ta medicinen i tid, dvs när synen börjar bli skev. Hinner "plasma-ränderna" dyka upp så räknar jag med att få skallebank som vara några timmar och om kroppsdelar börjar domna bort så vet jag att jag har XX-antal timmars helvete framför mig. Men Eeze hjälper fortfarande mot illamåendet, det är huvudvärken som är det kniviga för min del.
En kall/våt handuk liggandes över ögonen/pannan underlättar dock medan jag försöker sova, det ska vara så mörkt och tyst som möjligt.
Får jag skallebank så räknar jag med att bli sängliggandes i 1-2 dagar, grymt jobbigt.

Medlem

Hej NJ, tack för svaret.

Ska kolla med skolan ifall det har blivit några ändringar i salen där lektionen är för min migrän började där och utlöses nästan alltid där.

Dock var jag ju hos optikern och kollade min syn, hade brytningsfel och fick ett par glasögon som jag ska använda när jag anstränger ögonen. Förhoppningsvis så hjälper det och kanske stoppar migränen någorlunda.

Tyvärr så är min mage väldigt känslig men jag ska kolla upp alla era tips här, tack igen alla.

*edit Lowaim, får testa Eeze och om det förhindrar migränet helt och håller och jag kan fortfarande vara med på lektionen hade det varit GRYMT bra. Men som sagt man får ju hoppas.

Tack

MFC
Medlem

Det där bör man ju kolla upp. Kan ju vara annat än migrän.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Välkommen till klubben

Ta o gå till läkare Asap, så du får göra ett EEG o kolla upp det ordentligt.
-Vill ju inte missa om det är nått värre än migrän.

Har haft migrän sedan jag var liten pjatt, hade nästan ett anfall i veckan då det var som värst, hade en viss förmåga att slå till på fredagseftermiddagar eller lördagar då man var ledig och fick slappna av.

Vissa maträtter kan även öka risken för migränanfall fick jag reda på då, (nya rön kanske säger annorlunda) men man skulle hålla sig borta från mörk choklad, lagrad ost och rödvin bl.annat.

Som tur är så försvann det nästan helt under/efter puberteten (kan tydligen göra det då det e hormonstorm i kroppen ;P) och nu är jag betydligt bättre, kanske ett anfall en gång om året eller så.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Verkar fasen inte vara så trevligt med migrän. Tjejen brukar få migränanfall ibland och ligger ena stunden och gråter i sängen pga huvudvärken för att sen en stund senare rusa upp och kräkas. Ibland kommer anfallen flera gånger efter varandra med bara någon timmes mellanrum.

Det enda som hjälper för henne är att ta Eeze/Neoeeze så fort som möjligt när anfallet är på väg.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Tack för tipsen igen, ska vänta med läkarbesöken för att först se ifall glasögon har någon verkan på migränen. Har ju ändå bara haft dom i tre dagar nu :). Förhoppningsvis så minskar migränen rejält.

Medlem

Jag tror du kommer slippa migrän nu när du har fått glasögon. Lider man av migrän/huvudvärk enbart under skoltid brukar de bero på dålig syn. Man läser mycket i böcker och på tavlan, och utan att vara medveten om det så anstränger sig ögonen och hjärnan ganska intensivt om man inte har glasögon.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Jag tror du kommer slippa migrän nu när du har fått glasögon. Lider man av migrän/huvudvärk enbart under skoltid brukar de bero på dålig syn. Man läser mycket i böcker och på tavlan, och utan att vara medveten om det så anstränger sig ögonen och hjärnan ganska intensivt om man inte har glasögon.

Det sa optikern också, har inte haft migrän sedan jag fått glasögon så jag hoppas på det bästa

Inaktiv

Tjena. Har också migrän sådär varannan vecka eller hade innan.

Aldrig vetat exakt varför. Ibland när jag ätit dåligt. Nästan alltid dagen efter jag druckit kaffe och därmed sovit dåligt. Ibland kommer det trots att man levt som världens nytto människa med träning, god sömn, bra kost... Har glasögon/linser och brytningsfel men kan få migrän även om jag använder mina glasögon som är helt rätt inställda.

Vad som dragit ner antalet anfall rejält är att jag så fort jag känner av början till migränet, suddig syn, lite ont så tar jag en voltaren. Fick det tipset av min mossa som också har migrän. Det gör att det inte bryter ut på nåt vis för mig iaf. Inga andra verktabletter fungerar för mig. Jag tar nog en voltaren i veckan nu. Troligen hade jag itne fått migrän i majoriteten av fallen ändå men får nu migrån kanske 1gång varannan månad istället och får alltid anfall endast när jag itne haft voltaren tillhands eller sovit mig in i migränet och därmed inte kunnat ta voltaren i tid.

Det fungerar inte med voltaren om det har brytit ut till fullo när jag tar den, går de så långt är jag dömd till 4-5h som ett kolli i sängen. Jag tror det är så för många andra också vad jag hört.

Finns väl en anledning till att det finns specifika läkemedel (zomig nasal) som tar bort migrän direkt även om du är mitt uppe i skiten. Har aldrig provat då en dos kostar 100kr. Men funderar på att köpa och spara till tillfälle då man absolut måste vara migrän fri, jobbintervju etc om det skulle bryta ut vid sådant tillfälle. Lägg dock märke till att detta läkemedel endast hjälper mot migrän och inte annan typ av huvudvärk och att det inte ens kan tas i förebyggande syfte.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/...

Flickvännens mamma tjajar alltid om "hur farligt" voltaren är så jag får väl länka detta till dig innan jag sänder dig till döden. Lägg märke till i den undersökning intog man 100mg/dag som "låg dos" vilket är fyra tabletter.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article421894/Voltaren-for-...

Medlem

Tack för tipset Jonne, ska kolla med morsan som är undersköterska ifall hon vet något angående voltaren!

Medlem

Torsdagen avklarad, inget migrän än sålänge! Känns jätteskönt att ha vart utan migrän i nästan tre veckor nu.

Medlem

Får också migrän ibland. Nog det drygaste jag vet. Känns som huvudet ska sprängas i 5-6 timmar, sen har man lite småont i 1-2 dagar. Ska testa voltaren som jonne länkade till. Hoppas den hjälper

Har haft exakt samma migrän som du son of Rambo
Spydde alltid efter den intensiva huvudvärken efter 4-5-6 timmar
och då släppte den värsta värken

Synfelen som blir kan väll bäst beskrivas som såna där "sol fläckar" man får när man tittat i en för stark lampa/solen så man ser fläckar mitt i synfältet. Så man inte kan läsa liten text eller se vad en klocka är
Kan annars glädja dig med att just den här "versionen" av migrän som du/jag o många fler har brukar växa bort när man blir äldre.
För mig i typ 19 års åldern

edit: ingen medicin hjälpt för mig provade lite olika...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Har en just nu.
Mineral obalans i kroppen, för mycket salt eller något sånt, skärm ljusstyrka 0.1. tror jag går och lägger mig.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Glad att andra som har migrän hittar till denna tråden och kanske får hjälp och tips som jag.

Banänä, hoppas verkligen det växer bort, det hade varit otroligt skönt.
Är 17 år just nu och hoppas att det är bara 2 år kvar av migränen.

Traveller in time, jag tänker på dig You may rest in peace..

Medlem

Dra ner på mjölk och mjölkprodukter och se om du märker någon skillnad.
Ett stort glas mjölk och migränen kommer som ett brev på posten för mig. Gratängost och liknande verkar inte påverka mig utan det kan jag äta hur mycket som helst.
Tror jag läst att Ljungberg, som har riktiga migränproblem, blir utslagen av en ostskiva typ.
Tar jag en treo tidigt så går det bra. Tjejen har Imigran men de kostar typ 250:- styck (högkostnadsskydd thank god) men de är så sjukt äckliga när det går ner i halsen
Eeze är totalt värdelöst för mig.

Medlem

Kan inte dricka laktos så det blir inte så mycket mjölk..

Då är denna jättebra

Jag fick nästan alltid migrän om det gick typ +6 timmar mellan måltider, men oftast var det helt random, kan inte koppla ihop nått som folk säger av vin/ost/choklad eller nåt.


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Whooo dagen efter huvudvärk!.
Det enda positiva med detta är att konstigt nog smakar godis bättre efter migrän. Speciellt bananskum godis och skumsvampar.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Dricker den mjölken

Traveller in time, Det är så sant! Cola har aldrig smakat bättre efter migrän, och det är det enda positiva med det!!

Avslagen fruktsoda efter migrän! Som om hjärnan fått en omstart och kräver att palletten tillgodogörs.:up:


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Avslagen fruktsoda efter migrän! Som om hjärnan fått en omstart och kräver att palletten tillgodogörs.:up:

Haha!

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

en bild räcker nog

Då är denna jättebra

Jag fick nästan alltid migrän om det gick typ +6 timmar mellan måltider, men oftast var det helt random, kan inte koppla ihop nått som folk säger av vin/ost/choklad eller nåt.

Åfyyyfan, Arlas Laktosfria mjölk smakar ju kokt kartong *ryser*

Testa Valios laktosfria mjölk, den smakar faktiskt som mjölk ska smaka. (möjligtvis nååågot sötare, men inte så det stör)

Edit: ang mat som kan trigga Migrän, hittade lite info om det Här


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

12
Skriv svar