Vilken xbox 360?

mmx
Medlem
Vilken xbox 360?

Hej på er alla,

Det är så att jag har ett problem just nu. Har fått grönt ljus av min kära sambo(hehe) att införskaffa en xbox 360 hem till oss men det är lättare sagt än gjort då det är en djungel av olika "modeller" av xbox 360.

Läste för ett tag sedan att det kom ut en ny "slim" 360 och att den hade ny design på insidan med lägre värme samt strömförbrukning men också att det då på grund av det skulle låta mindre. Sen av det jag sett på nätet t.ex. webbhallen så verkar det ju endast finnas slim versionen kvar. Förut fanns det väl typ arcade, pro, elit osv? Det innebar väl att man fick olika saker i paketet väl. Men nu är väl allt likadant med bara slim eller?

Sen undrade jag lite annat med.

1. Vad menas med bundle när dom skriver det ibland för olika paket?

2. Vad är det för skillnad på att köpa ett 360 slim med 4gb hdd med medföljande 250gb än att bara köpa istället en 360 slim 250gb?

3. Sen är det någon skillnad att köpa ett paket med 360+spel eller kan man köpa bara 360 och sen köpa ett spel som man själv vill eller?

4. Har försökt hitta en bra ratt med pedaler men dom har ju visst slutat tillverkat ratten -08? Några bra tips där?

Några spel jag är intresserad av är iaf följade:

F1 2010
Red dead redemption
FIFA 11
PGR3 eller 4

Några bra tips på fler?

Nåja vet att det låter som en massa dumma frågor men jag har haft och använd endast PC sedan 10år tillbaka, min senaste konsol var psx runt -97 eller något hehe

Hoppas på hjälp iaf, tack i förhand!

Medlem

1. Att det är ett paket med ett spel eller hårdvara, kan även vara en speciell design på själva maskinen för spelet, t.ex Halo Reach och Fable 3.

2. Vi gör så när vi inte har maskiner med en för-installerad HD på 250GB då säljer vi en 4GB (arcade) 360 slim + 250GB HD (lös) för samma summa som en med 250gb för-installerad (jobbar på gamestop).

3. Ingen skillnad, beror på vad du tjänar pengar på som sagt. Vill du ha Black Ops, Fable 3 eller Halo Reach så kanske en bundle (se 1.) är för dig.

4. Finns en bra ratt just för 360'n, kommer däremot inte ihåg vad den heter, MC något har jag för mig.

Eftersom du ska köpa en 360 så slänger jag på dessa i din "tips" lista:

'Fable' serien
'Halo' serien (med masterchief IMO) annars Halo Reach för MP.
Forza motorsport 3
Alan Wake
'Mass effect' serien

Tycker jag är bra spel, vissa tycker annat, kolla på video reviews av spelen innan du köper för att få en bra idé av vad du kan förvänta dig.

Mvh André

Medlem

Mycket bättre svar än det föregående förmår jag inte att skriva.
Däremot tips på bra spel kan du finna i tidigare skrivna trådar t.e.x
http://www.fz.se/forum/xbox/basta-xbox-spelen-110068

mmx
Medlem

Tack för svaren! Då vet man Får se om man hittar några intressanta spel.

En sak jag dock undrar över hur fungerar det i spelen. Har jag förstått rätt så ska man kunna på achivement poäng ifall man klarar saker i singel player/multiplayer. Är det bara som i world of warcraft att man får en achivement eller kan man använda poängen till något?

För microsoft poängen som man kan köpa är väl för att kunna köpa saker och ting online via xboxen typ arkad spel, demos osv?

Eller kan någon bara förklara detta för känner mig helt förvirrad vill helt enkelt kunna få ut så mycket som möjligt på vad man kan göra så jag inte missar något hehe

Förresten är det denna ratt du menade

[http://www.webhallen.com/spel/xbox_360/116819-madcatz_x360_wi...]

Medlem

Achievments (360) eller Trophies (PS3) är bara poäng för din "profile" så att andra kan se hur du fixar grejer i spel och dylikt, de används inte till någonting förutom för att visa för andra att du har klarat svåra saker i ett spel etc.

MS points (microsoft points) används som currency/valuta i marketplace för att köpa arcade spel så som Shadow Complex och hyra filmer etc, sådant går att köpa i butik likaväl som på marketplace.

MvH André

Satsa på den nya ver. Mindre, tystare, och trådlös uppkopling.
Samt gör sig snyggare vid tv:n.
Säljs med olika bundles.

Mixxx har bättre koll.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Ja, exakt, det är den jag menade.

mmx
Medlem

Satt och kollade på spel på webhallen och undrade om en sak. Under varje spel typ där det står release info osv så står det också:

720p/1080i/1080p

Hur fungerar det exakt? Väljer spelet själv vilket som passar beroende på vad tvn klarar? Vi har sen några månader tillbaka köpt en 50" plastma tv. Den ska klara 720p/1080i/1080p vad jag vet

Samma sak undrar jag över ljudet. Då vi har ett sony 5.1 hemmabio ljud så undrar jag över om det ingår kablar från 360 till systemet eller måste jag köpa någon typ av sladd?

mvh

Medlem

720p/1080i/1080p är upplösningen och på spelet så är det vilka format den stödjer (i = interlaced och p = progressive).

Spelet väljer den högsta upplösningen beroende på vad för kabel du har till tvn, dvs 480i/p för AV kablar och 720 > 1080i/p för HDMI. Du får ställa in det som din TV stödjer vilket i detta fall är 1080i/p, finns nog en guide när man startar konsollen första gången som tar dig igenom det, enkelt är det hur som helst.

Då behöver ni isåfall en optisk (finns uttag på 360'n) kabel för det följer INTE med några sladdar utöver ström samt standard (EJ HDMI) video kablar med en ny 360.

mmx
Medlem

Okej skönt och höra att 360 ställer in sig själv då vid installationen

Men behöver jag köpa en HDMI sladd för att kunna utnyttja möjligheten för 1080p eller räcker det med standard sladden(är det scart?)? För läser man om denna hdmi sladd så står det att man kan då använda 1080p om jag förstått rätt?

http://www.webhallen.com/spel/xbox_360/79737-microsoft-hdmi_c...

För en vanlig optisk sladd för ljudet kan man köpa i vilken butik som helst som har elektronik ju. Undrar mest hur man gör om det finns en fördelare ifall man vill ha optiskt till både datorn och 360 från tvn

Medlem

HDMI kabel medföljer. (iaf. till Elite, så jag utgår ifrån att det gäller Slim med)

mmx
Medlem

Enligt vad mixxx sa så ingår det inte en hdmi sladd, så förstod jag det iaf. Sen om man kollar på webhallen med innehållsförteckningen så ser jag inget om att hdmi ingår. Men oavsett är det bättre att ha en hdmi sladd för bilden än standardsladden vilket är scart, (blandar ihop alla typer nu hehe) eller?

Medlem

Det verkar märkligt.
Ja Hdmi är betydligt mycket bättre än Scart.

Edit; Det ser ut att stämma att endast Av-kabel medföljer. Snålt med tanke på att Elite hade komponent, Av och HDMI inkluderat. :/

Medlem
Skrivet av bapelsin:

Det verkar märkligt.
Ja Hdmi är betydligt mycket bättre än Scart.

När jag hade min elite så fick jag ej med en HDMI och jag har inte sett några i lådorna på jobbet heller, samt på webhallens inehållsförteckning etc.

mmx
Medlem

Måste nog skrivit fel, det är visst Xbox 360 komposit-A/V-kabel som följer med, det är väl inte scart då eller vad det kallas. Försöker googla runt och hitta svar här, jag är lite förvirrad nu när det kommer till att kunna koppla in 360 på rätt sätt. ah.....

Hdmi kabel köpes separat!. surt sa populasen, sött sa komersen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag köpte min vanliga svarta Elite(ej bundle eller något särskilt alls) för ett par år sedan, då fick jag AV, komponent och Hdmi.

mmx
Medlem

Måste man köpa deras HDMI sladd från microsoft eller funkar en vanlig från kjell och company eller något?

Jag tänkte mig iaf så här:

TV: HDMI 1 till HDMI i xbox 360
Hemmabio: Optisk till xbox 360

Anledningen till HDMI är ju att dels kunna få full 1080p, men att pga optisk kunna använda hemma bio systemet för ljudet. Vad jag har läst så skickar ju både HDMI och komposit ljud till tvn. Men med optisk går det istället till hemma bio systemet. Men ska nog gå ner till Game eller någon affär och be dom verifiera allt så kan jag i sådana fall köpa sladden på plats.

Eller ska man skaffa denna istället för HDMI?

http://www.webhallen.com/spel/xbox_360/46049-microsoft-xbox_3...

mmx
Medlem

var inget med sladde n:P

Medlem
Skrivet av mmx:

Måste man köpa deras HDMI sladd från microsoft eller funkar en vanlig från kjell och company eller något?

Jag tänkte mig iaf så här:

TV: HDMI 1 till HDMI i xbox 360
Hemmabio: Optisk till xbox 360

Funkar super, har själv denna setup hemma.

Skrivet av mmx:

Anledningen till HDMI är ju att dels kunna få full 1080p, men att pga optisk kunna använda hemma bio systemet för ljudet. Vad jag har läst så skickar ju både HDMI och komposit ljud till tvn. Men med optisk går det istället till hemma bio systemet. Men ska nog gå ner till Game eller någon affär och be dom verifiera allt så kan jag i sådana fall köpa sladden på plats.

Eller ska man skaffa denna istället för HDMI?

http://www.webhallen.com/spel/xbox_360/46049-microsoft-xbox_3...

Tycker inte du bör skaffa kabeln du länkade till dels för att det är en AV kabel med lite extra men inget fullfjädrat HD, samt att HDMI är just för HD (High-Definition Multimedia Interface).

Kör som sagt inget märkes grejs för HDMI, t.ex något från MS (microsoft) eller dylikt, en vanlig kabel för 59 kr fungerar utmärkt och man märker ingen skillnad på den eller en för 399kr.

Skrivet av mmx:

Såg precis att vi inte hade optisk kontakt på hemma bio systemet, den kör bara scart till tvn, sen finns det visst bara en hdmi utgång där som man nog kan använda. hmm... blir snart galen här på hur jag ska göra haha

Det du kan göra för att lösa HDMI problemet, ifall du behöver fler platser är att skaffa en HDMI-hub(eller heter det splitter?), vilket är precis som det låter, en samling med kanske 4 stycken HDMI platser för TV's med få HDMI platser helt enkelt.

Kan du verkligen få ut 5.1 surround ljud via scart då? Verkar lite knepigt hur man ska få allt sådant att gå ihop men isåfall så är det ju att prova med detta:

360 >hdmi> TV
360 >scart*>surround ljud

*koppla bara in A/V kabeln som du får med och sedan ljud kablarna in i surround systemet, men det kanske bara ger 2.1.

mmx
Medlem

Känner mig riktigt klantig just nu. Enligt vad jag nu såg så ska den visst ha optisk kontakt på hemma bio systemet. Vi har Sony DAV-DZ260 så sökte lite på nätet, måste ha sett fel på baksidan av lådan.

Då blir det nog
360>hdmi>tv
360>optisk>surround ljud

Det bör nog fungera bäst. Sen får jag se hur jag ska koppla in datorn till tvn och få surround ljud med. Antagligen kommer dom i butiken säga samma sak som du skrev att man får skaffa någon typ av dosa som delar upp både hdmi och optiska sladden så det funkar till flera.

Medlem

Yes, tyckte det verkade konstigt att ett surround system inte hade en optisk utgång, löste sig hursomhelst

Bor du i Stockholm? Om ja, så får du gärna svinga förbi Bålsta där jag jobbar så kan vi plocka ihop rubbet åt dig

Om inte annat, fråga på så svarar jag (samt andra) så slipper du komma hem med massa ?? för det är oftast då allt går åt skogen

mmx
Medlem

hehe ja lite synd då för jag flyttade till skåne för 5 år sedan (bott hela mitt liv i sthlm annars):) annars hade jag nog kommit förbi!

Har kollat på amerikanska forum angående vårt hemma bio system så det kommer nog bli som du sa.

TV>hdmi splitter>hdmi till varje en av dessa>dator,360, wii(sambon vill ha wii med...)

Sedan samma sak med optisk till datorn, 360, wii, alla på samma sätt. Såg t.o.m. någon amerikan som sa att han kopplade sin ps3 på liknande sätt

1
Skriv svar