Folkdräkten - till för alla

Medlem
Folkdräkten - till för alla

Det är väl ingen som har undgått Sverigedemokraternas försök att knyta till sig den svenska flaggan och nu senast den svenska folkdräkten. 30-årskrisande Jimmie Åkesson med sin 20-åriga flickvän kom iklädda folkdräkt till riksdagens öppnande.
Politiker pratar, och debattartiklar handlar, om allt annat än huvudpoängen - låt inte främlingsfientligheten ta VÅRA symboler.
Men ur mängden kliver några lokalpolitiker ifrån Karlstad ut, Vänsterpartisten Håkan Svenneling och Miljöpartisten Martin Oscarsson kom till Karlstads kommunfullmäktige på öppningsdagen iklädda den svenska folkdräkten. De kommenterar sitt val av kläder genom en ytterst träffande mening:
– Vi vill poängtera att folkdräktsbruket är öppet för alla och att man inte behöver vara främlingsfientlig för att bära dem.

MIN KAMP vill tacka dessa lokalpolitiker för att ha sett vad det egentligen handlar om, och gör det på detta klockrena sätt. Och vi tackar (såklart) genom att klä oss i folkdräkt!

[ia=23059; medium]

PS. MIN KAMP finner inte den svenska folkdräkten vacker, och anser även att priset för en folkdräkt är alldeles för dyr för att kallas "folkdräkt".

#blogg


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Folkdräkten - till för alla

Är väl fritt för alla och bära den om de vill. Dessutom är inget lands folkdräkter snygga eller "i tiden".

Medlem

Tror du missuppfattade poängen.
På samma sätt som nationalisterna kidnappade den svenska flaggan på 80- och 90-talen gör dom ett till försök på folkdräkten. Därav var agerandet från lokalpolitikerna i Värmland klockrent. Det drar hela SD:s "Se vad svenska och folkliga vi är medans alla de andra partierna är gråa, trista och kulturellt neutrala - VI ÄR SVENSKARNA" i sank. Underbart!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vi lever i en demokrati, vill någon använda våran folkdräkt m.m ska dom få göra det. Förstår inte riktigt problemet. Alla har rätt till sin egen åsikt och klä sig hur de vill.

Vem har sagt att man måste vara främlingsfientlig för att bära den?

Förstår heller inte riktigt din poäng. SD må vara främlingsfientliga och fördomfulla men thats it. Skulle inte kalla dom rasister eller nynazister av flera olika skäl.

Vem bryr sig om några nynazister "snott" våran flagga. Ingen kan ta en nationell symbol. Flaggan är fortfarande det samma. Den är fri för alla att använda till det mesta. Förutom att skända den givitvis.

En symbol för vårat land och rike. Har själv en svensk flagga i fullskaligt format på väggen över soffan, rätt trevligt :). Tror du man bryr sig i andra länder när olika höger extrema partier använder flaggan som symbol? Bara i Sverige kan man koppla något till en åsikt pga av en enkel aktion.

Nationalism är SD's grej. Knappast nåt oväntat.

Vi ska vara glada att det är SD som har en stor väljarkår och inte ND (national-demokraterna). Då hade vi sett en betydligt mer skrämmande politik. Det är dock ganska underhållande att läsa ND's valprogram. "Judarna styr europa bla bla bla" *Spooky :o*. Läsa trådarna om ND på flashback är oxå lite småkul. Flashback kryllar ju av högerextremister.

Och SD har en poäng, andra partier är ganska tråkiga i jämförelse. Alla partier har ju näst intill exakt samma åsikter. Alliansen har inte gjort mycket annorlunda som Sossarna skulle gjort som exempel. Moderaterna kanske skulle byta namn till Social-Moderaterna?

Ska för visso inte säga ngt, röstade ju själv på alliansen.

Medlem

tl:dr

Skrivet av Fargo:

Förstår heller inte riktigt din poäng.

Skrivet av Fargo:

Vem har sagt att man måste vara främlingsfientlig för att bära den?

Precis. Ingen. Det. Är. Poängen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det är bara hur andra kommenterar folkdräkten som gör den främlingsfientlig, Hitler och Stalin bar kostym, inte fan gör det alla advokater till nazister och kommunister?
Samtidigt är svenska flaggan en kristen symbol i grunden vilket någon kärring i italien inte vill lära ut till sina barn...hon fick rätt för övrigt...om krusifix visserligen men många inom EU börja ställa frågan om kors i allmänhet.
Sen spelar det ingen roll vilka extremister som bär dräkten, miljönissar, kommunister eller SD, alla är lika djävla blåsta. Tror annars att dräkten kan ha haft att göra med SDs kampanj för pensionärerna då runt 99,9% av dom som äger en dräkt är medlemmar av PRO eller SPF...
Men som sagt en man i kostym stödjer nazismen, en man i folkdräkt PRO....

It´s in the eye of the beholder

Medlem
Skrivet av bjosarn:

tl:dr

Skrivet av Fargo:

Förstår heller inte riktigt din poäng.

Skrivet av Fargo:

Vem har sagt att man måste vara främlingsfientlig för att bära den?

Precis. Ingen. Det. Är. Poängen.

Ah. :P.

Medlem

Anledningen till att den svenska flaggan har blivit en 'symbol för nazism' är pga all hets från vänstern, media, mm, i samhället, som kallar alla för nazister så fort de vill sjunga nationalsången eller liknande. Att ens diskutera invandringspolitiken har blivit tabu. Det finns ingen som helst anledning till att hetsa mot svenska flaggan. Och det är skillnad mellan nationalism och nazism!

Medlem

Att bära folkdräkten kan nog tolkas som rasistiskt av många tbh. Personligen skulle jag aldrig bära den inte pga av att den kan tolkas som rasistisk utan för att den är ful helt enkelt.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Anledningen till att den svenska flaggan har blivit en 'symbol för nazism' är pga all hets från vänstern, media, mm, i samhället, som kallar alla för nazister så fort de vill sjunga nationalsången eller liknande. Att ens diskutera invandringspolitiken har blivit tabu. Det finns ingen som helst anledning till att hetsa mot svenska flaggan. Och det är skillnad mellan nationalism och nazism!

Har du legat under en sten de senaste 20 åren? Hur har du kunnat missa alla diskussioner om invandring som har varit under denna period? Eller har du bara gått på någon form av martyrpropaganda från de s.k. "nationalisterna"? För hade du haft någon koll om inrikespolitik och invandringsfrågor så hade du nog haft bättre koll än så.

Historikern Mattias Tydén skriver bl.a.:
"Vi har hört visan förut: Det är förbjudet att forska eller skriva om brott begångna av invandrare, världsfrånvända vänsterliberaler förskönar det mångkulturella fiaskot, eliten vågar inte berätta hur det egentligen ligger till – kort sagt: locket ligger på i invandrardebatten. Detta är Ny Demokratis och Pia Kjærsgaards argument i repris. Men de håller inte bättre i dag.

Faktum är att sociologer och kriminologer återkommande behandlat kriminalitet bland invandrare alltsedan Britt Sveris Utlänningars brottslighet i början av 1980-talet. Brå genomför regelbundet undersökningar av ”hur ’svensk och utländsk bakgrund’ tillsammans med andra sociala faktorer bidrar till att förklara registrerad misstänkt brottslighet ”. I massmedia frodas reportagen om problem och konflikter relaterade till etnisk segregation och presstexternas bild av ”invandraren” är som Ylva Brune visat i en avhandling minst sagt stereotyp.

Problemet är alltså inte att något lock ligger på i invandringsdebatten, utan myten om att locket ligger på. Med denna myt som grund kan de självpåtagna sanningssägarna i SD och på andra håll träda fram."

PS:
http://www.youtube.com/user/raefzm88


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Anledningen till att jag svarar först nu är för att jag nu satt och läste igenom några av dina äldre inlägg och såg detta först nu (måste ställa in så att jag får e-post vid svar på kommentarer. My bad)

Bott under en sten säger du? Hitills har jag uppfattat dig som någorlunda bildad, till skillnad från de andra personerna i dina kretsar (detta är iaf min första uppfattning, och jag kan mycket möjligen ha fel.) Men när du argumenterar emot
min kommentar om att den extrema vänster influerade press som vi uppenbarligen har
i detta land, så bevisar du endast ditt egna okunnande.

Anledningen till att det inte finns något 'lock' på invandringsdebatten, beror ju på att
den är tabu att ta upp från första början. Om vi inte diskuterar den frågan, hur skall vi då kunna fatta beslut i den?

Roligt du måste ha haft när du skapade det Youtube kontot. Kan dock inte påstå
att det var moget gjort. Jag antar att jag haft fel uppfattning om dig, då detta verkligen inte var roligt gjort alls.
Jag får be dig att ta bort kontot så att det inte uppfattas som att jag skapat det.

1
Skriv svar