kryptering av oskyddat trådlöst nätvärk?

Medlem
kryptering av oskyddat trådlöst nätvärk?

hej! vet inte vart denna tråd skulle vara så det får bli här

jag har ett w-lan usb nätverkskort som är av modell GIGABYTE GN-WB01GS

och jag "lånar" grannens oskyddade trådlösa nätvärk och undrar om det på något vis kan kryptera allt jag gör så han/hon inte ser vad som skicka över nätverket.?

tack i förhand!

en bild på GIGABYTE GN-WB01GS

Medlem

Man behöver väl ett certifikat för att kryptera?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Är det lagligt?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Som att "Låna" grannens kreditkort.
Det är iförsig grannens ansvar att ha lösenord och ett ordentligt skydd på sitt wifi.

Det du gör och vill göra är tekniskt sett stöld eller utnyttjande av annans egendom.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

1. Sluta parasitera grannens nätverk.
2. Skaffa eget trådlöst.
3. Kryptera din trafik.
4. Profit!


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Vad jag vet, är WAP osäkrare än den modernare WPA 2 tekniken i den bemärkelsen att WPA 2 har tyngre kryptering.

Vad beträffar utnyttjande av andras trådlösa nätverk:

T ex:
Enligt nyhetsartikeln har Åbo tingsrätt bedömt situationen som ett brott. Dock vet jag inte i under vilken paragraf detta fall behandlar.

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2009/3/31/w25511.php


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

MFC
Medlem

Hoppas du inte är min granne...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Du skulle kunna köpa en tjänst som Ipredator, Relakks eller Dold.se... surfar du igenom en sån VPN tjänst så kan ingen se vad du gör. Dom kostar dock pengar (med andra ord du kan likaväl köpa en egen lina).

Det sagt så... sluta sno från din granne och skaffa ditt eget. Det är inte säkert att använda andra människors hårdvara för surfa på nätet.

Vill den personen så kan dom utan problem helst se all din trafik.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Du skulle kunna köpa en tjänst som Ipredator, Relakks eller Dold.se... surfar du igenom en sån VPN tjänst så kan ingen se vad du gör. .

NJaaa, ingen kan se vad han gör EFTER han skickar sina request till "VPN-servern", vilket gör dig anonym utåt dvs när man tex tankar olagligheter (det enda man ser utåt blir ipreddator).MEN eftersom han är inne på sin grannes nätverk kvarstår samma problem, dvs grannen kan se vilken data-trafik som sker ut mot vpn-tjänsten. DVS ingen som helst skillnad i anonymitet.

PS. NOT okej, du "lånar" ju inte bensin av din grannes bil för att åka till jobbet varje morgon .DS

Medlem

VPN ska vara krypterade från din burk, annars är det inget VPN, så Ipredator torde kryptera direkt från burken annars är det tämligen uselt.

Hursomhelst, skaffa ett eget nätverk, eller kanske fråga grannen om ni ska dela på det? Din granne kan se absolut allt du gör annars, men kunskapen lär väl inte finnas där om hon inte ens skyddat sitt nätverk.

Medlem

Logga in på hans router med User: "Admin" Password: "1234" eller liknande och kryptera nätverket


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar