Frustrerande spelögonblick #4 -- Bishoujo Senshi Sailor Moon: Another Story

Frustrerande spelögonblick #4 -- Bishoujo Senshi Sailor Moon: Another Story

Frustrerande spelögonblick

Under mina år som obotlig spelfanatiker har jag lirat igenom hundratals och åter hundratals spel till alla möjliga format. Vissa spelögonblick har varit mer frustrerande än roliga dock, och några sådana tänkte jag lista här. Listan fylls på löpande alltefter jag kommer ihåg gamla störiga minnen och är alltså based on a true story. Förhoppningsvis kan du relatera, men antagligen inte.

Frustrerande spelögonblick #4: Bishoujo Senshi Sailor Moon och taskigt batteriminne

Bishoujo Senshi Sailor Moon: Another Story är ett ganska mysigt gammalt Super Famicom-rollspel som dessvärre är relativt okänt i väst. Jag minns inte särskilt mycket av historien längre, mer än att storyn tar vid efter Bishoujo Senshi Sailor Moon S (som i sin tur bygger vidare på vanliga Bishoujo Senshi Sailor Moon och Bishoujo Senshi Sailor Moon R) och att spelet var ruskigt obalanserat och mycket levlande krävdes när man kom till nya områden.

Vad jag däremot har goda minnen av är kapitel två då de olika Sailor-hjältinnorna sprids ut till så olika områden som Europa, Nepal och Kanada. Det är först här som äventyret kan sägas börja på riktigt, men tyvärr har jag aldrig kommit längre än så här på grund av taskigt batteriminne.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/w7-KLIr3P2c?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;re..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/w7-KLIr3P2c?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;re..." type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Liten demonstration av spelet, dock är detta en till synes fan-översatt version

Tänk dig själv att du har spelat X antal timmar på ett schysst j-rpg och sen en dag lugnt sätter dig i soffan för att fortsätta. Du startar upp spelet och ska ladda sparfil men märker att det är tomt...

...
...
...

VAD FAN!??!?!?! Är helt enkelt det enda uttryck som är passande just då. Mitt japanska ex av Bishoujo Senshi har raderat mina sparfiler fastän jag gjort TVÅ FÖRSÖK att spela igenom äventyret, och såvida jag inte köper en ny kassett igen lär jag aldrig komma vidare. Bara tanken på en tredje re-start får mig att vilja köra upp en batong i ögat.

Det är precis sånt här man kan kalla för ett frustrerande spelögonblick.

#blogg

Medlem
Frustrerande spelögonblick #4 -- Bishoujo Senshi Sailor Moon: Another Story

Hände mig samma sak, fast i nwn. Inte kul att spela om 2 timmars sittande framför datorn...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Frustrerande var ordet. Det går dock att byta batteri i kassetten. Vad som krävs är en 3,8mm gamebit-skruvmejsel, ett nytt batteri (ett vanligt CR2032 knappcellsbatteri vill jag minnas) och lite lödningskunskap (batteriet sitter fastlött på kretskortet).

Fairfax:
Coolt! Synd bara att jag är teknikhandikappad, så skulle jag börja löda och greja skulle jag antagligen bränna upp hela kassetten.

Enklare att be damen (som huserar i Tokyo för tillfället) att skicka hem en ny kassett, tror jag!

Medlem

Om spelet inte nyproduceras kommer förmodligen alla kassetter lida av samma problem. Det är inte supersvårt att byta batteri. Har du ingen elektronikintresserad kamrat som kan bända upp kassetten åt dig?

Medlem

Annars om du nu äger spelet, så borde du kunna spela igenom det via en emulator?
Inte för att jag förespråkar sånt, men ibland får man ta till sådana knep och helst om man nu äger originalet.


signatur

Nioreh:
Jodå, det har jag i och för sig. Det här ska vi nog kunna lösa.

Ramrod:
Nu är du ute på djupt vatten, bäste herrn! Emulatorer är väl olagliga tror jag (gråzon?), så det alternativet undviker jag.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ramrod:
Nu är du ute på djupt vatten, bäste herrn! Emulatorer är väl olagliga tror jag (gråzon?), så det alternativet undviker jag.

Emulatorer är inte olagliga, däremot kan ROM:arna vara det.
Men det var därför jag påpekade att jag inte förespråkar det, men äger man originalet, tycker jag man kan använda det om inte annat sätt går.
Du kan ju på ett billigt sätt att göra en egen ROM av ditt original också, vilket jag vet, inte är olagligt.

Det är för oss utanför Japan ett bra sätt att spela spel som aldrig hittat hit också, som fans av spelen har översatt med mera.
Men det är väl en mer moralisk fråga när det gäller spel som är nära på omöjliga att få tag på, om man ska använda det eller inte.

Men det var bara ett förslag, anmäl mig inte! 8)

Dock kan du ju hoppas att spelet kommer ut på Virtual Console annars. Det är ju lagligt i alla fall.


signatur

Ramrod:
Sant det du säger. Att spelet skulle dyka upp på VC däremot känns dessvärre otänkbart, med tanke på att det säkert är massa licensstrul och tjafs.

1
Skriv svar