Medlem
GT5 antiklimax

Så nu när flera retail kopior av spelet är ute bland lyckliga spelare världen över så läker det ut info och bilder/filmer från den fulla slutgiltiga versionen av GT5. Och det är mycket där som inte verkar vara det man förväntade sig, det som PD i flera år har lovat och skrytit med.

På GTPlanets forum finns en kille (tekken09 tror jag han kallar sig) som har fått tag i ett ex av GT5. Han svarar på frågor från forumanvändarna och lägger upp filmklipp från spelet.
Han säger själv att han inte vet vad som kommer längre in i spelet då han inte spelat karriär ännu och alltså inte låst upp något.
Men det han har vidarebefodrat hitills får mig verkligen att fundera på vad i helvete PD sysslat med de senaste åren.

1. Det finns inga options för fysik. I prologue kunde man välja standard eller pro, men i GT5 finns alltså inget val...Och körfysiken som visats upp i filmer är verkar bitvis bra men bitvis väldigt arkadaktig.

2. Skademodeller. Det finns inga inställningar för visual och/eller mechanical. Och som det är i spelet verkar det visuella vara hyfsad, det mekaniska näst intill obefintligt men det mest störande att bilarna tar frontalkrockar i 300KM/H utan några somhelst problem. PD har själva sagt att i t.ex. nascar skulle bilarna flyta i tusentals småbitar men icket...

3. Ännu en gång måste jag ta upp min besvikelse över tracklistan och bristen på tracks som stöder väder och tids förändringar. Endast vissa banor går att köra i t.ex. regn, och endast vissa banor går att köra i dagsljus eller mörker.

Det finns mycket mer som varit lovat och annat som verkligen vore önskvärt i GT5 som inte verkar finnas där men dessa är de punkter jag känner verkligen är lovade men nu alltså verkar bara varit en massa skitsnack.
6 års utveckling, 5 års intensivt hajpande (från PD själva) och allt snack om perfektion hit o dit.
Vad har PD sysslat med? Har de spenderat för mycket tid på att animera förarnas blinkningar bakom hjälmvisiret för att ha tid med det som de verkligen lovat?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Medlem
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=17tehIM9_mo

Själv tycker jag att det ser jäkligt bra ut.

Medlem
Skrivet av kebbe:

http://www.youtube.com/watch?v=17tehIM9_mo

Själv tycker jag att det ser jäkligt bra ut.

du tycker inte att en 180km vs 180km frontalkrock borde resultera i mer än en bucklig kofångare?
Visst, de effekter som finns i spelet ser riktigt bra ut, men det är alldeles för lite.
Och man tycker ju att i "the real driving simulator" så borde en sådan krock avsluta racet direkt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tycker att det duger så. Krockar du i 60 km/h i verkligheten så blir bilen obrukbar ( http://www.youtube.com/watch?v=ldWpXdjZSmc ), det vill jag inte ha i spel. Då ser jag hellre skador som i GT5 eller inte alls.

Vad är du ute efter? Att man får starta om racet varje gång man krockar i över 30 km/h under sista kurvan skulle bli bra mer irriterande än att skadefysiken inte lever upp till spelets undertitel.

Talar vi om sådan realism så skulle en allvarlig krock i en gammal bil innebära döden för spelaren, varpå man skulle behöva köpa ett nytt spel om man ville spela vidare..

För övrigt så var skadorna i länken jag skickade betydligt mer än bara en bucklig kofångare.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tycker att det duger så. Krockar du i 60 km/h i verkligheten så blir bilen obrukbar ( http://www.youtube.com/watch?v=ldWpXdjZSmc ), det vill jag inte ha i spel. Då ser jag hellre skador som i GT5 eller inte alls.

Vad är du ute efter? Att man får starta om racet varje gång man krockar i över 30 km/h under sista kurvan skulle bli bra mer irriterande än att skadefysiken inte lever upp till spelets undertitel.

Talar vi om sådan realism så skulle en allvarlig krock i en gammal bil innebära döden för spelaren, varpå man skulle behöva köpa ett nytt spel om man ville spela vidare..

För övrigt så var skadorna i länken jag skickade betydligt mer än bara en bucklig kofångare.

Du har aldrig spelat en simulator förstår jag.

Det du beskriver är precis vad jag önskar i bilspel. (förrutom din löjliga liknelse med att dö och köpa ett nytt spel).
Ett misstag i sista kurvan och man går från raceledare till DNF. Precis som i verklighetens motorsport.

Även det som är det bästa med att köra online, där kan man inte ens starta om tävlingen. Kör åt helvete och ditt race är över.

Jag tycker såklart att detta ska vara en valmöjlighet, GT5 måste tilltala även de som vill spela lite mer casual.
Men PD har länge hajpat upp sina skademodeller, speciellt i Nascar, och det som verkar levereras är INGET i närheten av vad då påstått sig arbeta med.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det stämmer, jag spelar inte speciellt mycket renodlade simulatorer. GTR-serien är den enda jag tycker är värd att lägga tid på, resten är inte så jäkla bra som "hardcore-nissarna" vill få det att verka som.

Gran Turismo är och har alltid varit semi-simulatorer, vänder du dig till den serien när du letar efter en simulator så är du inte lite vilsen. Det är dessutom bra naivt av dig att tro att en serie av renodlade simulatorer skulle sälja över 50 miljoner tillsammans.

PD har talat om skademodellerna, ja. Eftersom skademodellerna hittills helt och hållet lever upp till vad jag förväntade mig skulle jag därför aldrig påstå att de lovat mer än vad de levererat. Fast jag vet ju inte vilka overkliga förväntningar du haft..

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det stämmer, jag spelar inte speciellt mycket renodlade simulatorer. GTR-serien är den enda jag tycker är värd att lägga tid på, resten är inte så jäkla bra som "hardcore-nissarna" vill få det att verka som.

Gran Turismo är och har alltid varit semi-simulatorer, vänder du dig till den serien när du letar efter en simulator så är du inte lite vilsen. Det är dessutom bra naivt av dig att tro att en serie av renodlade simulatorer skulle sälja över 50 miljoner tillsammans.

PD har talat om skademodellerna, ja. Eftersom skademodellerna hittills helt och hållet lever upp till vad jag förväntade mig skulle jag därför aldrig påstå att de lovat mer än vad de levererat. Fast jag vet ju inte vilka overkliga förväntningar du haft..

Jag vet att GT inte är riktiga simulatorer, och vilka simmar som är bra eller dåliga är väl upp till var och en? Smaksak eller?
Självkalrt vänder jag mig inte till något konsollspel om jag söker en ÄKTA simulator.
Men GT brukar iallafall hålla mer åt simhållet än arkadhållet. Och skälet till att GTserien blivit så stor är mycket PGA dess semirealistiska natur.
Jag är troligen mindre vilse än du.

Att GT5s skademodeller lever upp till DINA förväntningar är väl trevligt för dig, men de lever inte upp till PDs egna uttalade nivå och det är därför det blir fullt tillåtet för folk att klaga/gnälla eller överhuvudtaget uttrycka sin besvikelse, och med all rätt. Lovar man något man inte kan hålla så är det inte hela världen, men då får man helt enkelt stå ut med att folk klagar.

Så de "overkliga" förväntningar jag haft är att jag trott PD skulle leverera det de lovat och lovordat i flera år nu.
Och det kan de mycket väl göra också, men bara om dessa läkta versioner av spelet egentligen inte ÄR retailprodukten.

Men sålänge du är nöjd så kul för dig, du får helt enkelt stå ut med att alla andra inte är nöjd om en spelutvecklare ljuger om sin produkt i flera års tid.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vilket liv det blir om skademodellen. Först vara alla glada över att det ens kom. När det väl finns så klagar alla.

Om du verkligen ligger och pressar, sladdar ur i en kurva så är din tid förstörd ändå. Inte sitter du då och tittar "oooooh vad mycket delar som flyger!".

Nej utan man startar om och försöker igen.
Spelet skulle vara bra om det inte fanns skademodell överhuvudtaget.

Det är ett RACING spel. Inget Demolition Derby!!


signatur

Wii like to play? Or Do Wii?

Medlem
Skrivet av BlåMes:

Vilket liv det blir om skademodellen. Först vara alla glada över att det ens kom. När det väl finns så klagar alla.

Om du verkligen ligger och pressar, sladdar ur i en kurva så är din tid förstörd ändå. Inte sitter du då och tittar "oooooh vad mycket delar som flyger!".

Nej utan man startar om och försöker igen.
Spelet skulle vara bra om det inte fanns skademodell överhuvudtaget.

Det är ett RACING spel. Inget Demolition Derby!!

Jag förväntar mig att om PD inför skademodeller i GT5 så ska de va något utöver det vanliga. Antingen det eller inte införa dem alls, för spelet skulle vara bra endå. Se det som en komplimang riktat emot dem.

Kan meddela alla som är intresserad att ännu en kille på gtplanet forumet har fått tag i ett ex av spelet och han skriver en riktigt gedigen rescension löpande ju mer han spelar och testar.
Mycket bra läsning, och väldigt lugnande för oss som hyst en viss oro på slutet. Rekommenderas.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kan hålla med om att skademodellerna inte är nå vidare imponerande, allt annat ser ju perfekt ut enligt mig så varför inte gå fullt ut även på skador? Men men, jag har då inga planer på att krocka så to hell with that

Har du någon länk till recensionen på GTPlanet? Vore jävligt intressant att läsa

Edit: Nevermind, hittade recensionen. Nu är de bara att börja läsa då

Medlem

Tack för tipset om den recensionen. Den rättade ut ett stort frågetecken för mig. Känns som om jag kan sova lugnt i vetskap om att GT5 simulerar däckfysik som jag hoppades på!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Rätta mig om jag har fel, har också kollat in GTPlanet ett par veckor nu och det verkar inte vara mekanisk damage upplåsta från första början i spelet heller.
När man senare kommer upp i nivå i spelet till Extreme osv så kanske det egentligen handlar om att visuell damage ska reflektera den mekanisk damage som finns.

Och jo man kan visst ändra fysiken, det heter inte Standard/Pro längre bara, utan det är en slider helt enkelt. Hur bra som helst, tänk alla nybörjare som börjat med Standard och sedan kör på det jämt och ständigt istället för att tänka "mja, jag kan ju höja den här slider ett par snäpp" voila! titta hur vanliga spelare blir pro snabbt som katten.

Medlem
Skrivet av MxB-One:

Rätta mig om jag har fel, har också kollat in GTPlanet ett par veckor nu och det verkar inte vara mekanisk damage upplåsta från första början i spelet heller.
När man senare kommer upp i nivå i spelet till Extreme osv så kanske det egentligen handlar om att visuell damage ska reflektera den mekanisk damage som finns.

Och jo man kan visst ändra fysiken, det heter inte Standard/Pro längre bara, utan det är en slider helt enkelt. Hur bra som helst, tänk alla nybörjare som börjat med Standard och sedan kör på det jämt och ständigt istället för att tänka "mja, jag kan ju höja den här slider ett par snäpp" voila! titta hur vanliga spelare blir pro snabbt som katten.

"Skid recovery force"


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av MxB-One:

Rätta mig om jag har fel, har också kollat in GTPlanet ett par veckor nu och det verkar inte vara mekanisk damage upplåsta från första början i spelet heller.
När man senare kommer upp i nivå i spelet till Extreme osv så kanske det egentligen handlar om att visuell damage ska reflektera den mekanisk damage som finns.

Och jo man kan visst ändra fysiken, det heter inte Standard/Pro längre bara, utan det är en slider helt enkelt. Hur bra som helst, tänk alla nybörjare som börjat med Standard och sedan kör på det jämt och ständigt istället för att tänka "mja, jag kan ju höja den här slider ett par snäpp" voila! titta hur vanliga spelare blir pro snabbt som katten.

"Skid recovery force"

yes vad tycker du om den ändringen?

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av MxB-One:

Rätta mig om jag har fel, har också kollat in GTPlanet ett par veckor nu och det verkar inte vara mekanisk damage upplåsta från första början i spelet heller.
När man senare kommer upp i nivå i spelet till Extreme osv så kanske det egentligen handlar om att visuell damage ska reflektera den mekanisk damage som finns.

Och jo man kan visst ändra fysiken, det heter inte Standard/Pro längre bara, utan det är en slider helt enkelt. Hur bra som helst, tänk alla nybörjare som börjat med Standard och sedan kör på det jämt och ständigt istället för att tänka "mja, jag kan ju höja den här slider ett par snäpp" voila! titta hur vanliga spelare blir pro snabbt som katten.

"Skid recovery force"

yes vad tycker du om den ändringen?

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av MxB-One:

Rätta mig om jag har fel, har också kollat in GTPlanet ett par veckor nu och det verkar inte vara mekanisk damage upplåsta från första början i spelet heller.
När man senare kommer upp i nivå i spelet till Extreme osv så kanske det egentligen handlar om att visuell damage ska reflektera den mekanisk damage som finns.

Och jo man kan visst ändra fysiken, det heter inte Standard/Pro längre bara, utan det är en slider helt enkelt. Hur bra som helst, tänk alla nybörjare som börjat med Standard och sedan kör på det jämt och ständigt istället för att tänka "mja, jag kan ju höja den här slider ett par snäpp" voila! titta hur vanliga spelare blir pro snabbt som katten.

"Skid recovery force"

yes vad tycker du om den ändringen?

1
Skriv svar