Regn-recog.

Medlem
Regn-recog.

Ska iväg om några minuter och reka inför en bröllopsfotografering om två helger. Just nu regnar det ganska duktigt här i Malmö så jag ser inte riktigt fram mot att kliva omkring utomhus just nu. Men så är det, det måste göras.

Väskan är packad med 70-200 och 24-70 så kan jag se lite hur det är med ljus och vilka gluggar som skulle passa bäst. Har ingen aning om hur stora eller små ytor det är eller hur mycket eller lite ljus det är. Så det är bara att trotsa regnet och ge sig ut för att ta reda på detta.

Det är ju fars dag också idag och det ska bli middag här senare i eftermiddag med min pappa. Mycket trevligt! Fläskfilé och hemgjord potatisgratäng med banan-kladdkaka till efterrätt Smarrigt!!

Igår susade bloggen över 60 000 views och jag är otroligt tacksam för allt stöd och alla fina ord på vägen hit. Jag lovar att fortsätta skriva om ni fortsätter att läsa och intressera er

Nähä nu är det dags att bege sig, vi får se om jag kan komma hem med något vettigt att visa upp, annars ska jag försöka redigera lite fler bilder från tidigare dagar, senare i kväll.

Tills dess... ha de bäst!

#blogg

Regn-recog.

Över 60 000! We did it, Jag som läsare kan inte låta bli att känna mig personligt stolt över denna bragd.

Skulle vilja ställa en fråga till experten.
Vilken slutartid är bäst att ha under en bar himmel en solig dag när solen lyser starkt, utomhus miljö!. Finns det något standard att följa?.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag delar gladeligen av mig med äran över denna bedrift! Det hade ju aldrig blivit några 60 000 om det inte hade varit för er läsare!!

För att svara på frågan så finns det nog ingen säkert svar. Moderna kameror går ju i regel ner till 1/8000-dels sekund i slutartid vilket innebär att man kan plåta med rejält stora bländare (typ f2.8) även en solig sommardag. Men att kunna sätta en standard blir nog svårt dessvärre. Det beror ju också som sagt på vilken bländare du kan använda eller vill använda, det styr vilken slutartid du behöver.

Vad man kan säga om slutartid generellt är väl att man ska eftersträva att ha minst optikens brännvidd i slutartid för att inte få kameraskak (om du plåtar på frihand, utan stativ alltså). Det betyder att om du har ett objektiv på 200mm så bör du ha minst 1/200-dels sekund i slutartid. Sen kan man komma undan med längre slutartider om man är stadig på hand eller har hjälpmedel som stativ eller bildstabilisering. Det blir nog det bästa svaret att ge dig. Sen finns det säkert fotografer som har en "grundinställning" men själv plåtar jag alltid på bländarprioritet och då styr kameran själv vilken slutartid som blir bäst beroende på vilken bländare jag valt.

Medlem

Grattis till milstolpen. Vi hissar kinesiska flaggan och skjuter lite raketer ikväll för att fira!

Medlem

Har ju aldrig frågat men vad är det du gör där borta i stora Kina?

1
Skriv svar