Starcraft II hett bland pirater

Robot
Starcraft II hett bland pirater

Över två miljoner spelare väljer att ladda ner illegala kopior av Blizzards strategiepos.

#starcraft-ii-wings-of-liberty


Medlem
Starcraft II hett bland pirater

jag tror jag har laddat ner det typ 2gånger men har bara instalerat det och tästat om det funkade och sen avinstalerade jag det igen
är endåså inget spel för mig laddade bara ner det för att jag kunde så jag tror inte man skall räkna alla iligala nerladingar som en förlust för jag är ganska säker på det är ganska många som gorde som jag.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Visar ju bara på hur omogna majoriteten av PC lirarna är och att det även inte spelar någon som helst roll om spelet är "bra" eller inte då det kopieras minst lika mycket oavsett.

Dem som är billiga och kopierar gör det oavsett om spelet är bra eller inte, end of story.

Medlem

Jag laddade ner spelet 3 gånger, prövade det kanske 5-5 uppdrag, tyckte det var sjukt bra, gick och köpte spelet samma dag!


signatur

Amateurish? Ama-amateurish? Jet's pure genius, and don't you forget it! And I didn't stumble across it, I MADE it.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Visar ju bara på hur omogna majoriteten av PC lirarna är och att det även inte spelar någon som helst roll om spelet är "bra" eller inte då det kopieras minst lika mycket oavsett.

Dem som är billiga och kopierar gör det oavsett om spelet är bra eller inte, end of story.

Nja, nu håller jag inte riktigt med, det finns väldigt många personer som laddar ner t.ex. som första kommentaren, för att pröva om spelet funkar bra på datorn, eller som jag, som en demo, om det är kul nog att köpa. nästan alla mina vänner gjorde som jag, och de flesta köpte faktiskt spelet.


signatur

Amateurish? Ama-amateurish? Jet's pure genius, and don't you forget it! And I didn't stumble across it, I MADE it.

Medlem

Tror inte många har köpt spelet för att spela single player. Sedan att det är relativt dåligt spelar mindre roll. Sedan tror jag det finns en del som laddar ner men ändå spelar legalt med sin nyckel. Tom. jag har laddat ner det, men spelar med min legala nyckel. Så det finns ett annat mörkertal, men ingen diskuterar dessa. Tänk så är alla dom legala användare? Nåt att fundera lite över.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Tror inte många har köpt spelet för att spela single player. Sedan att det är relativt dåligt spelar mindre roll. Sedan tror jag det finns en del som laddar ner men ändå spelar legalt med sin nyckel. Tom. jag har laddat ner det, men spelar med min legala nyckel. Så det finns ett annat mörkertal, men ingen diskuterar dessa. Tänk så är alla dom legala användare? Nåt att fundera lite över.

Tyvärr finns det ju ingen som helst anledning att göra som du gjort. Att ladda ner en piratkopia och installera med egen cd-key. Du ska ju ändå regga dig på battle.net och där kan man också LADDA NER spelet ifrån Blizzard. Går kanske inte riktigt lika fort som torrent men den är nära.

Man utför väl fortfarande en olaglig handling om man installerar ett piratat spel med sin egna nyckel?

Medlem
Skrivet av 921010:

Jag laddade ner spelet 3 gånger, prövade det kanske 5-5 uppdrag, tyckte det var sjukt bra, gick och köpte spelet samma dag!

Även det här vet jag stämmer, då jag gjort samma sak, och andra man känner. Inte just när det gäller Starcraft 2.

Skrivet av zauii89:

Visar ju bara på hur omogna majoriteten av PC lirarna är och att det även inte spelar någon som helst roll om spelet är "bra" eller inte då det kopieras minst lika mycket oavsett.

Dem som är billiga och kopierar gör det oavsett om spelet är bra eller inte, end of story.

Jag tycker din uppfattning är omogen.
Visst finns det sådana personer, men att spekulera om det resulterar i utebliven inkomst är dumdristigt. Dom är kanske snåla/fattiga, och hade förmodligen inte köpt spelet även om dom inte hade kunnat ladda ner det. 2 miljoner nerladdningar betyder inte att dom gått miste 2 miljoner sålda kopior. Bara att inse.
Vem vet, kanske fler personer upptäckte spelet och att det istället för uteblivna inkomster, så resulterade det i det motsatta?

Medlem
Skrivet av Manna:
Skrivet av Pooslice:

Tror inte många har köpt spelet för att spela single player. Sedan att det är relativt dåligt spelar mindre roll. Sedan tror jag det finns en del som laddar ner men ändå spelar legalt med sin nyckel. Tom. jag har laddat ner det, men spelar med min legala nyckel. Så det finns ett annat mörkertal, men ingen diskuterar dessa. Tänk så är alla dom legala användare? Nåt att fundera lite över.

Tyvärr finns det ju ingen som helst anledning att göra som du gjort. Att ladda ner en piratkopia och installera med egen cd-key. Du ska ju ändå regga dig på battle.net och där kan man också LADDA NER spelet ifrån Blizzard. Går kanske inte riktigt lika fort som torrent men den är nära.

Man utför väl fortfarande en olaglig handling om man installerar ett piratat spel med sin egna nyckel?

Nej. Idag kan man göra så, men på releasedagen så kunde man inte ladda från blizzards sida. Öppnades inte förren ett visst klockslag, och det hade förmodligen gått långsamt av allt tryck. Även då hade man behövt att en cdnyckel, och att köpa från deras digitala butik är inget alternativ då det kostade 200kr mer än på ICA maxi.

Folk som hade fick tag på en tidigt kopia la upp det på nätet så man kunde få hem spelet i god tid, före man har sin fysiska kopia i handen. Vilket underlättar för personer som inte använder eller har en cd/dvd/bluray-rom.

Medlem
Skrivet av Manna:

Man utför väl fortfarande en olaglig handling om man installerar ett piratat spel med sin egna nyckel?

eh, nej. Det gör du inte, du äger en licens till spelet redan och då har du all rätt att inhämta spelet genom torrent. Kan inte fatta var uppfattningen kommer ifrån att det skulle vara en olaglig handling så fort man tar hem något genom torrent.

Det enda som är olagligt då är om du använder en crack, för cracken i sig är olaglig. Fast fattar inte syftet med det om du har en egen nyckel i detta fall.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Manna:

Man utför väl fortfarande en olaglig handling om man installerar ett piratat spel med sin egna nyckel?

eh, nej. Det gör du inte, du äger en licens till spelet redan och då har du all rätt att inhämta spelet genom torrent. Kan inte fatta var uppfattningen kommer ifrån att det skulle vara en olaglig handling så fort man tar hem något genom torrent.

Det enda som är olagligt då är om du använder en crack, för cracken i sig är olaglig. Fast fattar inte syftet med det om du har en egen nyckel i detta fall.

Är cracken olagligt eller användandet av det? aldrig hört att det är olagligt att köra viss kod på sin dator. eller olagligt att inneha.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Manna:

Man utför väl fortfarande en olaglig handling om man installerar ett piratat spel med sin egna nyckel?

eh, nej. Det gör du inte, du äger en licens till spelet redan och då har du all rätt att inhämta spelet genom torrent. Kan inte fatta var uppfattningen kommer ifrån att det skulle vara en olaglig handling så fort man tar hem något genom torrent.

Det enda som är olagligt då är om du använder en crack, för cracken i sig är olaglig. Fast fattar inte syftet med det om du har en egen nyckel i detta fall.

I Starcraft 2's fall finns ingen anledning att använda en crack om man har en nyckel. Men det finns spel, som insisterar på cd-skivor hit och dit, och annat skräp. Jag har använt allt från cracks till mini-images till spel jag äger. Att behöva en fysisk skiva i datorn bara för att kunna starta ett spel, är en jäkla dum idé. Vissa kanske inte har några problem med det här, men jag tror inte jag är ensam om att ha gjort såhär.

Medlem

Jag vet rätt många som laddat ner det eller provat min trail(2st?) som hängde med för att se hur spelet flöt på innan köp. Inte kul att köpa ett spel när man sitter med laptop ganska nära minimumgränsen som två av mina polare gör för att sedan köra ett spel som kan se skit ut eller lagga för mycket för vissa uppdrag eller onlinespelande.

Näe utan demo så får man räkna med lite pirateri. Jag förhandsboka nog bara för att jag är ett fan, sitter på en rätt hygglig dator(HD4870, E8400) och ville ha nåt att lira på LAN.

Kompisen som sitter på laptop och prova min trail (9600gt amd ca 2ghz) sa att han väntar ett tag och köper spelet när han skaffar sig en stationär eller rättare sagt han ville köpa min dator för att lira det på

Medlem
Skrivet av fibnot:

Är cracken olagligt eller användandet av det? aldrig hört att det är olagligt att köra viss kod på sin dator. eller olagligt att inneha.

Det är olagligt att kringgå spelets kopieringsskydd, alltså att använda cracken.

EDIT: Sen är det givetvis olagligt att inneha/ladda ner proprietär programvara som du inte ha licens för.

Medlem

Har själv fått nog med tider då man köper spel som inte har demo och sen fått reda på att spelet inte funkar bra på ens dator. Sen finns det värre saker som att Demot fungerar bra men att fulla spelet inte gör för att någon kod ändrade någonting eller liknande.

Som sagt, oftast så laddar man hem saker för att pröva om det går. Går det och man gillar det, köper man det.

Medlem

Jag förväntade mig att någon skulle nämna:
http://www.youtube.com/watch?v=Sa-DKl1omfU

Tydligen inte, så jag gör det istället

Medlem

Är man pirat även om man köpt spelet? Rubriken verkar ju antyda det.

Medlem
Skrivet av MrStalker:
Skrivet av fibnot:

Är cracken olagligt eller användandet av det? aldrig hört att det är olagligt att köra viss kod på sin dator. eller olagligt att inneha.

Det är olagligt att kringgå spelets kopieringsskydd, alltså att använda cracken.

Tokfel.

"Däremot får den som har rätt att använda programmet, i enlighet med 26 g § samma lag, framställa de kopior som är nödvändiga för att kunna använda programmet, framställa säkerhetsexemplar, såvitt det är nödvändigt för användningen av programmet, samt iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa vilka idéer och principer som ligger bakom, så kallad reverse engineering. "

https://lagen.nu/dom/rh/2006:80

Lag/paragrafen de hänvisar till är Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

Skrivet av MrStalker:

EDIT: Sen är det givetvis olagligt att inneha/ladda ner proprietär programvara som du inte ha licens för.

Du är säker på det? Med tanke på ovan kommentarer får jag känslan av att du bara häver ur dig påståenden utan någon direkt kännedom om ämnet, något som är otroligt prevalent i denna tråden och FZ rent allmänt. Det är olagligt att ladda ner programvaran om du inte äger den, även från samma dom:

"Datorprogram får, i enlighet med 12 § andra stycket andra punkten upphovsrättslagen, över huvud taget inte kopieras utan avtal eller lagstöd, vilket innebär att det är otillåtet att kopiera ett datorprogram även för enskilt bruk. "

Men jag har aldrig hört att någon straffats för enbart innehav, utan rätt att använda. Dock kan dömmas för att installera utan rätt. Hur det är om man installerat och sedan säljer vet jag inte, man kan dömmas för upphovsrättsbrott om man startar programmet efter att ha sålt det:

"Exemplarframställning enligt 2 § upphovsrättslagen föreligger således i princip i de flesta fall när ett datorprogram överhuvudtaget tas i bruk (jfr Levin m.fl., Upphovsrätt i millennietid, Jure AB, Stockholm, 1999, s.115). "

Men enbart innehav av ett program, exempelvis på hårddisken, är inte olagligt så vitt jag vet. Någon som har lite mer insikt i det hela får gärna rätta om något är fel/otydligt.

Medlem

Jag vill (naiv som jag är) tro att det har resulterat i fler köpta kopior, då folk som laddar hem det via torrent sedan köper det för att spela online efter att de har spelat kampanjen.

Jag tycker som många andra att det är rätt korkat att det ej funnits demo, t.e.x skirmish mot bots så folk får testa på det.

Inaktiv

Det kan vara att det laddar ner för att testa, sedan köper spelet - för det roliga ligger i att spela online. Sedan är väl det inte alla som får igång spelet

Jag har också laddat ner det som "backup" kopia. Fast den är ju ganska onödig nu, då jag kan ladda ner spelet via Battle.net!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Crack är ej olagligt vad jag vet enligt lag. Däremot får man "teckna"/godkänna ett avtal som säger att man inte får använda crack när man installerar spelet. Använder man cracken i detta läge har tillverkarna/distributörerna rätt att göra de åtgärder som står i avtalet vilket kan vara tex avstängning osv.

nu är jag inte insatt i lagar eller vad som egentligen gäller när det kommer till alternering av programvara osv men detta är den erfarenhet som jag fått.

Är det någon som har konkret fakta gällande detta så släng gärna upp det...

Medlem

3.3miljoner ex är inget mycket, halo3 sålde väl 10miljoner ex, red dead redemption 5miljoner, inte undra på att företagen överger pcn...


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Så går det när man inte släpper någon demo.

Medlem

stämmer 3.3 miljoner kopior verkligen trodde det skulle vara betydligt mer


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

3.3miljoner ex är inget mycket, halo3 sålde väl 10miljoner ex, red dead redemption 5miljoner, inte undra på att företagen överger pcn...

jag är inte 100 på detta men jag tror att rts spel har en mycket mindre publik en tex fps / rpg. (vet inte om red är rpg eller inte har bara för mig det)
men 3mil är ganska många ex om det är så att det är en ganska liten publik det är riktad till och inte som tex andra consol spel är riktar itne sig på så stor publik som möjligt.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Visar ju bara på hur omogna majoriteten av PC lirarna är och att det även inte spelar någon som helst roll om spelet är "bra" eller inte då det kopieras minst lika mycket oavsett.

Dem som är billiga och kopierar gör det oavsett om spelet är bra eller inte, end of story.

BRA spel kopieras givetvis mer... men samtidigt så säljer de dessutom mycket bättre än de dåliga spelen. Vilket är ganska så logiskt.

Starcraft II köpte jag faktiskt ett par dagar efter release. Men jag hade såklart testat det tidigare.

Och något som man blir så j-a trött på är folk som tror att en kopia per automatik är lika med en förlorad förtjänst...

Medlem

Jag är så trött på dessa diskussioner varje gång om att folk "laddat ner spelet" och sedan faktiskt betalat för att det var bra och "alla" de känner gjort samma sak. Ni menar på fullt allvar att ni laddat ner det olagligt och sedan spelat igenom det eller "testat om det funkar på eran dator" för att sedan tänka ja vad kul nu går jag och betalar 500kr for en sak jag redan har.
Glöm det! Gör ni samma sak med musik? Eller sparar ni de låtar ni tycker är bra och skickar sen en 20 lapp till artisterna för den låt ni tyckte var bra? Hur skulle det vara om ni läste "systemkraven" för spelet så vet ni redan då om det funkar på eran skitdator eller inte. Ni har ingen laglig rätt att ladda ner ett spel om så bara för att testa eller se om det är kul att ni sedan betalar för vissa spel är ju ointressant. Går ni till konsum och snattar godis men kan tänka er gå tillbaks och betala för godiset om det var gott? Idioti. Eller ladda ner en film och sedan betalar för den om den var bra? Folket bakom produkten har ju sagt att för att använda deras produkt skall man betala, oavsett hur länge man vill använda produkten att ni sedan har egna argument om att de säljer mer for att de får reklam för att ni laddat ner det ar bara skitsnack för att skydda er själva, ni ändrar lagen så att den passar er så är det. Argumenten håller inte, gratis är gott och nog sagt. OBS har inte tid och sitta och argumentera med lamers om detta!


signatur

Det är bara rövhål som fuskar.. nuff said!

Medlem
Skrivet av MYM_Jesus:

Jag är så trött på dessa diskussioner varje gång om att folk "laddat ner spelet" och sedan faktiskt betalat för att det var bra och "alla" de känner gjort samma sak. Ni menar på fullt allvar att ni laddat ner det olagligt och sedan spelat igenom det eller "testat om det funkar på eran dator" för att sedan tänka ja vad kul nu går jag och betalar 500kr for en sak jag redan har.
Glöm det! Gör ni samma sak med musik? Eller sparar ni de låtar ni tycker är bra och skickar sen en 20 lapp till artisterna för den låt ni tyckte var bra? Hur skulle det vara om ni läste "systemkraven" för spelet så vet ni redan då om det funkar på eran skitdator eller inte. Ni har ingen laglig rätt att ladda ner ett spel om så bara för att testa eller se om det är kul att ni sedan betalar för vissa spel är ju ointressant. Går ni till konsum och snattar godis men kan tänka er gå tillbaks och betala för godiset om det var gott? Idioti. Eller ladda ner en film och sedan betalar för den om den var bra? Folket bakom produkten har ju sagt att för att använda deras produkt skall man betala, oavsett hur länge man vill använda produkten att ni sedan har egna argument om att de säljer mer for att de får reklam för att ni laddat ner det ar bara skitsnack för att skydda er själva, ni ändrar lagen så att den passar er så är det. Argumenten håller inte, gratis är gott och nog sagt. OBS har inte tid och sitta och argumentera med lamers om detta!

Grattis du vann precis 10 retard poäng!

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

3.3miljoner ex är inget mycket, halo3 sålde väl 10miljoner ex, red dead redemption 5miljoner, inte undra på att företagen överger pcn...

The Sims sålde över 100 miljoner, WoW har 12+ miljoner some betalar varje månad, inte undra på att företagen överger konsollerna...

Medlem

Det är nog så att många vill testa hur det funkar på deras maskiner innan de lägger ner pengar på ett köp. Om det skulle släppas ett demo i samband med release så skulle nedladdningarna minska drastiskt.

12
Skriv svar