Frustrerande spelögonblick #7 -- Monstania

Frustrerande spelögonblick #7 -- Monstania

Under mina år som obotlig spelfanatiker har jag lirat igenom hundratals och åter hundratals spel till alla möjliga format. Vissa spelögonblick har varit mer frustrerande än roliga, och några sådana listar jag här. Listan fylls på löpande alltefter jag kommer ihåg gamla störiga minnen och är alltså based on a true story. Kanske kan du relatera, men förhoppningsvis inte.

Frustrerande spelögonblick #7: att tvätta golvet i Monstania

Ack, Monstania. Ännu en underbar gammal Super Famicom-pärla som aldrig hittade utanför Japans gränser. Det är ett skönt, om än väldigt kort, j-rpg med trallvänliga melodier och en del taktiska inslag. Det handlar om bäste herr Fron och hans flickvän Tia som är på jakt efter en fé och... öh, sen hittar de också en magisk sten och i slutändan räddar de den sjunkande kontinenten Monstania från att gå under. Eller nåt sånt. På vägen hinner de också med att besöka staden där det alltid snöar. Den heter, såklart, SNOWT.

Men skit i det! För handlingen är hur som helst inte det viktiga denna gång. Istället vill jag rikta mina strålkastare mot de kalassvåra pusslen som för en småkorkad trähatt som mig själv gjorde spelet närapå omöjligt att klara av.

I ett visst parti i spelet får Fron nämligen i uppgift att svabba golvet på ett fartyg... och det visar sig vara lättare sagt än gjort. Tricket är att golvet är uppdelat i rutor, och efter att ha gått på en ruta en gång så kan man inte komma tillbaka till den igen. För att klara av att svabba golvet måste du alltså tänka till och hitta den "rätta vägen" för att någonsin komma därifrån. Första städningen är det inga problem, men i den andra omgången verkar utvecklarna ha gått bananas och de konstruerar ett så skitsvårt pussel att det borde vara brottsligt! Jag menar, det här är trots allt ett j-rpg där enda tankeverksamheten bör bestå av att hålla nere attack-knappen, och sen kommer Bits Laboratory här och kräver att jag också måste tänka!?!?!!?!??

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/j-f7-_gayAI?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;re..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/j-f7-_gayAI?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;re..." type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Exempel på golvsvabbande i Monstania. Det är ultrasvårt.

"VAD FAAAAN??!?!?!?!!?!?" var det nog många trähattar som uttryckte för sig själva, innan de besökte Gamefaqs för att hitta en lösning. Jag har nog aldrig känt mig så korkad som när jag inte klarade av att svabba golvet i Monstania. Man kan säga att det var ett frustrerande spelögonblick! Om man vill.

#blogg

Frustrerande spelögonblick #7 -- Monstania

åh gud vad jag ville ha detta spel när det kom ut. Men fick aldrig tag på det varken här eller import (sur gubbe här).


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar