Kraschar hela tiden!

Medlem
Kraschar hela tiden!

Hej! Efter ett två-årigt förhållande har nu min kära PC börjat jävlas och kraschar nu så frekvent som en gång i halvtimmen.

Jag har använt speedfan och temperaturen på GPU:n(Nvidia geforce 9500) är på 53 i idle och 65 när jag spelar, jag misstänkte därför att problemet kunde ligga här så jag öppnade chassit och satte en monsterfläkt bredvid. Jag fick då ned temperaturen till 40 idle och 50-55 vid hårdkörning, men detta hjälpte icke.

Jag har även uppdaterat drivrutinerna för grafikkortet, kört en virusscanning och kollat runt i Bios.

Jag står därför nu rådlös och vet ej hur jag skall fortskrida så:

SNÄLLA FZ HJÄLP MIG!!

Tack på förhand!

Pontus


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem

Du får inga felmeddelanden när den kraschar? Bluescreen etc?

Vad har du för temperaturer på processorn?
Samt, du har inte bytt något i datorn på senaste tiden? Kan vara nätagget som börjar ge sig och klarar inte av att trycka ut tillräckligt till komponenterna...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Temperaturerna på GPU känns inte som problematiska. Mitt 460 SC blir långt mycket varmare ibland. Kan du testa att ta ut alla minnen utom ett? Kör på det ett tag och se ifall det fortsätter krascha. Annars byter du ut dem ett och ett tills du kan avgöra om det är ett minnesproblem.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Trasiga minnen antagligen.

Medlem

Tanka memtest och kolla av minnena.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Jo jag får en blue screen precis innan krash, tyvärr visas den bara i en halv sekund så jag hinner inte läsa något av infon ej heller ta en skärmdump..

Processorn håller en temperatur på 22-25 så den är det ej..

Har inte bytt ut ngn hårdvara sen jag köpte datorn.

Ska prova med att skifta minnen, jag återkommer om detta inte funkar.

Tack så jättemycket för alla tipsen!

Peace out!


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Ifall processorn ligger på 25C måste sensorn ha gått sönder.
Men ja, testa och flytta på/ta bort minnena. Samt kör Memtest som Achronos sa.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

1
Skriv svar