Fruktansvärt irriterande problem med segt internet

Medlem
Fruktansvärt irriterande problem med segt internet

Nu ska vi se här, jag har två problem som jag behöver hjälp med.

Det ena problemet har som titeln antyder med segt internet att göra.

Vanligtvis är vårat internet ganska snabbt, inget att klaga över där.

Men ibland så är det skit segt, håller sig så i en eller två dagar, för att sedan återgå till det normala.

Det har alltid varit långt mellan seghets perioderna, oftast väldigt långt, men senaste veckan har det kommit och gått lite som det vill, ibland har det till och med skiftat under vissa dagar.

Kan förövrigt påpeka att när jag säger segt så menar jag in åt helvete segt, försökte tidigare idag ladda ner en uppdatering till en plug in till Firefox som vägde 608 kb, det tog minst 5 minuter att ta sig upp till 299 kb, sen sket jag i det.

Allting tar betydligt längre tid än det ska, och ofta tappar jag anslutningen.

Det andra problemet har kanske med det första att göra, jag vet inte.

Om man loggar in på konfigurationssidan för våran router så kan man se en lista över vilka som har använt den, antar jag.

Min dator dyker upp där, syrrans samt våran stationära.

Men det dyker även upp två datorer som jag inte vet vilka det är, och som inte bör ha tillgång till WPA-PSK nyckeln som routern är skyddad med.

Det skapas även en loggfil med en massa rader som jag inte har en aning om vad de betyder, men en rad som återkommer flera hundra gånger är "Unalowed access by" följt av en MAC adress som tillhör någon av de två okända datorerna.

Vad tror ni, vad skulle man kunna göra?

Ska bli spännande att se hur lång tid det tar att posta det här inlägget....

Medlem

Det blev tydligen dubbel post, ber om ursäkt för det, jag tappade anslutningen när jag tryckte på skicka knappen.

Medlem

Vet inte om vi har haft samma problem men så här var det för mig:
Sitter med Win7 x64 med en lina från Comhem.
Av någon anledning så gick min lina också riiiiiktigt segt.
Inte lika segt som för dig men det tog ändå ett par minuter att bara ladda in Googles sida ibland och väldigt ofta så tappade min dator kontakten med internet fast min router hade kvar sin kontakt.

Även om detta inte hjälper dig, hur larvigt det än låter, så fixade det sig för mig:

Comhems tekniska support sa:
I win7: Ta egenskaper på ditt nätverkskort och tryck "Konfigurera/Configure" knappen strax ovanför protokoll-rutan. Gå ner till "Speed & Duplex" (mitt win är på engelska men borde heta något liknande på svenska) och sätt den på 100Mbps Half Duplex. Tryck OK. I rutan med protokollen: ta bort bocken för IPv6 protokollet.
Tryck OK och starta om datorn (tror inte man behöver starta om datorn utan det räcker nog med att trycka höger på "Local Area Connection" och ta disable sedan enable igen. Troligen inte ens det men jag gjorde ändå som han sa eftersom jag haft problemet så länge så ville jag typ "bevisa" att det inte var min hårdvara det var fel på =S, tjiii fick jag verkade det som.

Konstigt nog så hjälpte det för mig. Nackdelen med att ta bort IPv6 verkar ju vara att Win7 vill ha det om man kör med homegroups för att dela ut skrivare etc men sånt kan ju lösas utan det.

Det var en udda lösning jag nog inte skulle kommit på men den funkade för mig.

Angående de olovliga användarna på din router så finns det väl inte så mycket att göra än att byta WPA nyckeln/blocka de Mac'adresserna/stänga av trådlösa eller försöka spåra upp vilka Mac'arna hör till?
Var lite så för mig med en gång.. Kände inte igen en Mac men sedan visade det sig att det var min mobil som jag glömde att jag konfigurerat att använda mitt internet när den är "hemma".

Vet inte men testa skadar ju inte kan ju alltid ändra tillbaka om det inte gör någon skillnad ^^ lycka till.

Medlem

Tycker nästan det låter som en DDos. Sök genom datorn efter virus med flera olika virusprogram, du kan ha råkat få en trojan eller dyl. som använder din lina för att t.ex skicka spam m.m. Det gör ofta linan slö med tanke på hur mkt bandbredd det använder

Medlem

Tack för svar, ska prova det ni har skrivit, har dock Vista, men inställningarna lär ska vara liknande.

1
Skriv svar