Tråd om den kommande kollapsen av det finansiella systemet [Irland, Portugal, Spanien...]

MFC
Medlem
Tråd om den kommande kollapsen av det finansiella systemet [Irland, Portugal, Spanien...]

Nu när Ben Bernanke bevisat vad han går för och nu pumpar in ännu mer pengar i den amerikanska/globala ekonomin är det dags att fråga sig en sak... är det inte dags att ifrågasätta detta penningpolitiska experiment snart?

Bara för att visa på hur mycket detta skadar vår ekonomi så kan jag visa hur priserna för råvaror (på sånt som vi konsumerar) gick upp när han pumpade in $600 miljarder (egentligen handlar det om dryga $850 miljarder men shhh... ).

http://mfc.elmberg.net/files/images/qe2_vs_commodities.jpg


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Ja det ska ju iaf. bli spännande att se när amerikanerna inser att deras land gått i kk. för länge sedan och att den ständiga utmatningen av pengar bara skjuter upp och förvärrar den kommande krisen. När dollarn blivit värdelös så finns det ju inga möjliga stimulansåtgärder kvar och då är det bara att inse att det nuvarande systemet med "fractional banking" inte fungerar över längre peroider, då allt högre skulder bildas ju längre systemet är i drift och stabiliteten blir allt lägre. Hoppas bara omvärlden lyssnat på personer som Peter Schiff vilka insåg problemen för flera år sedan och har fått investerarna att gå över till Euro och guld som handels och sparvaluta. Kommer bli bra när USA går i recession, för de bidrar ändå inte med några essentiella produkter genom export så omvärlden borde klara deras kollaps och världsbankens omstrukturering bara Kina tar över rollen som köpare på världsmarknaden.

Medlem

Hmm, väldigt dåligt insatt i den ekonomiska situationen i världen, men visst är det så att dollarn är väldigt låg tack vare krisen? Dags att importera med andra ord som när den var nere i en svacka för något år sedan?


signatur

Videomupp

Medlem

det är synd att orsaken för detta efter dessa två _hela_ år av ekonomisk kris är att inflationen är för låg och att det lånas för lite pengar. Jag tycker att det är en friskhetstecken, de har ju redan en gigantisk statskuld, dags att börja sanera? Nah, vi trycker istället..

Och ingen vågar/kan göra någonting denna mandatperiod utan man skjuter på problemen tills nästa president tar över, under tiden så har fed makten över hela världsekonomin.

Förändring? Nej, amerikanerna föll för rädsla och propaganda återigen.


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av WildThing:

Hmm, väldigt dåligt insatt i den ekonomiska situationen i världen, men visst är det så att dollarn är väldigt låg tack vare krisen? Dags att importera med andra ord som när den var nere i en svacka för något år sedan?

Vi befinner oss i en valutakris (politiker envisas med att kalla det för valutakrig) där förtroendet för valutorna är i gungning. Dollarn är den valuta som orsakar mest skada då alla andra valutor (de flesta) går upp i värdet mot dollarn samtidigt som exporten blir lidande för de exportberoende länderna. Detta leder till att dessa länder stödköper dollarn så dollarn går upp i värde, tills Ben Bernanke bestämmer sig för att sänka värdet igen (USA vill ha lågt värderad dollar). Detta är givetvis en ond spiral som kommer fortsätta tills vi får vad vi har idag, skenande råvarupriser räknat i alla valutor eftersom alla (exportberoende länder) vill få ner värdet på sin valuta.

Detta kommer att hålla på tills förtroendet för det som definierar det finansiella systemet kollapsar.

Detta är den korta versionen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Otroligt skrämmande och iögonfallande. Risken att allt går åt helvete växer... Låt oss hoppa att skeppet håller.. Trots alla hål som fortsätter dyka upp som ständigt lagas tillfälligt.... Tillslut spricker väl hela skiten. Men jag försöker vara optimistisk. Amerikanerna får be till gud som aldrig förr.

Medlem

Från dokumentärtråden:

Skrivet av Fargo:

@MFC vad som är ännu mer skrämmande är ju att USA har lagt ut ÄNNU ett finanspaket på ett antal miljarder för att "smörja" ekonomin. Och boräntan ligger nästan på 0%. Om krisen förvärras avsevärt är USA ganska körda...

Vissa menar ju dock att det är precis vad som behövs. Att det är vad som kommer få fart på ekonomin.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Från dokumentärtråden:

Skrivet av Fargo:

@MFC vad som är ännu mer skrämmande är ju att USA har lagt ut ÄNNU ett finanspaket på ett antal miljarder för att "smörja" ekonomin. Och boräntan ligger nästan på 0%. Om krisen förvärras avsevärt är USA ganska körda...

Vissa menar ju dock att det är precis vad som behövs. Att det är vad som kommer få fart på ekonomin.

Jo det är klart dom inte gör det för skojs skull. Men på samma gång är det väl ganska skrämmande hur mycket pengar man pumpar in i omlopp.

MFC
Medlem
Skrivet av båtsman:

Från dokumentärtråden:

Skrivet av Fargo:

@MFC vad som är ännu mer skrämmande är ju att USA har lagt ut ÄNNU ett finanspaket på ett antal miljarder för att "smörja" ekonomin. Och boräntan ligger nästan på 0%. Om krisen förvärras avsevärt är USA ganska körda...

Vissa menar ju dock att det är precis vad som behövs. Att det är vad som kommer få fart på ekonomin.

Låt oss se hur det blir med den saken.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Låt oss se hur det blir med den saken.

Ja, där fick vi en annan synpunkt... Inte för att det säger något men.

Medlem

Jag har verkligen tappat räkningen på för vilken gång i ordningen som MFC förklarar det ekonomiska systemet som akut döende.

Gång på gång kommer det profetior som aldrig slår in.
Ifs...statistiskt sett så kommer ju profetia-kurvan att skära realitet-kurvan. Är väl bara en fråga om antalet iterationer.

Jag säger dagligen att jorden kommer gå under. Förr eller senare kommer jag få rätt


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av Nestor:

Jag har verkligen tappat räkningen på för vilken gång i ordningen som MFC förklarar det ekonomiska systemet som akut döende.

Gång på gång kommer det profetior som aldrig slår in.
Ifs...statistiskt sett så kommer ju profetia-kurvan att skära realitet-kurvan. Är väl bara en fråga om antalet iterationer.

Jag säger dagligen att jorden kommer gå under. Förr eller senare kommer jag få rätt

Aldrig slår in?

Det beror på hur man ser på saken, svenska medier skildrar inte verkligheten tyvärr.

Nästan hela Europa går på intravenös monetär dropp via ECB sedan slutet av förra året (började med Grekland). Vem tror du köper dom där värdelösa spanska eller portugisiska och för att inte tala om irländska statspapprena (ECB om du undrar). Snart tillkommer Storbritannien, Frankrike, Italien och flera andra länder. Guldet upp 40% sedan 2008 och dollarn på väg ner under 6 spänn. Har du missat att hälften av Europas länder nu går på sparlåga tack vare alla räddningspaket till bankerna. Som jag sagt, man överför bankernas förluster till staters balansräkningar.

Så sent som under våren (2010) var vi timmar ifrån ett totalt sammanbrott där till och med svenska banker tog på sig blöjorna. Då fick till och med Tyskarna som så hårdnackat nekat grekerna stöd ge efter för ett räddningspaket på €110 miljarder. Det var det senaste i raden av tillfällen då det varit.. "nära". Innan dess har det varit några tillfällen, tyvärr missar svenska medierna detta då de är mer upptagna av annat som det verkar.

Jag skulle nog vilja uppmana er att börja följa utländska medier. Ni behöver inte tro på mina ord men börja följ "flödet" så kommer ni inse vad det handlar om. Det här är allvarligt och situationen blir värre ju närmare vi kommer sanningen att vårt finansiella system måste raseras för att ett nytt ska byggas upp på grund av alla skulder och underskott.

Sedan handlar det inte om domedagsprofetior. Det handlar om en kollaps av det finansiella systemet som i sin tur innebär en ... annorlunda värld dock fortfarande existerande värld.

En sak kan jag medge, det som man föreställde sig skulle ske över några månader har tagit lite mer än ett år.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Eftersom man höjer boräntan sakta men säkerligen på grund av att ekonomin blir bättre och bättre enl flera. Så länge man inte galen höjer för det kommer bara göra läget sämre vilket ingen tjänar på.

Så undrar man ju lite hur dessa hypoteser stämmer in att det kommer bli en härdsmälta.

Sämre ja kanske för vissa, men härdsmälta imo det är att missbruka ordet tycker.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

MFC
Medlem

Problemet är inte Sverige utan hela Europa och omvärlden. Härdsmälta är definitivt rätt ord för det som väntar stora delar av Europa och jag hade inte varit orolig för Sverige om det inte varit för att 50% av vår BNP är beroende av exporten samt svenskarnas skuldsättning som är på ~2500 miljarder (och kraftigt ökande för varje månad).


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Kan ju vara värt och veta att Ron Paul numera är ordförande för vad som närmast kan jämföras med finansutskottet. För er som vet vem Ron Paul är så håll utkik efter förnyade krav på transparens vad gäller Federal Reserves balansräkning och vilka banker de håller under sitt paraply...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Lite livefeed från demonstrationerna i London där politikerna vill tredubbla avgifterna för studenterna...

http://wwitv.com/tv_channels/b5791.htm


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Lite livefeed från demonstrationerna i London där politikerna vill tredubbla avgifterna för studenterna...

http://wwitv.com/tv_channels/b5791.htm

Surt för dom.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av MFC:

Lite livefeed från demonstrationerna i London där politikerna vill tredubbla avgifterna för studenterna...

http://wwitv.com/tv_channels/b5791.htm

Surt för dom.

Bra medlidande du har där Nestor :).

Hur kan man höja avgifter för studenter? De med sämst ekonomi? Måste finnas en drös människor man kan höja skatten för istället... Eller sänka politikers löner.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Bra medlidande du har där Nestor :).

Varför skulle jag? Jag förväntar mig knappast att brittiska folket går till storms för mig och mina studentvänner när våran ekonomi tas i prutten.

Skrivet av Fargo:

Hur kan man höja avgifter för studenter? De med sämst ekonomi? Måste finnas en drös människor man kan höja skatten för istället... Eller sänka politikers löner.

Allt det där sker i UK nu. Löner sänks och skatter ses över.
Hela den brittiska ekonomin är ett enda stort clusterfuck. ALLA britter får kännbara förändringar i sin vardag.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

det tråkiga i det stora är att det segar ner på långsiktigheten inom tex utbildning och forskning. Tråkigt och turligt nog är detta ändå ett tecken på tillfriskande.

Nestor: de skulle heja på dig


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av huxflux:

det tråkiga i det stora är att det segar ner på långsiktigheten inom tex utbildning och forskning. Tråkigt och turligt nog är detta ändå ett tecken på tillfriskande.

även om jag skulle kunna hålla med om att det är frågan om "tillfrisknande" så känns det mer som ... ögonblicket där en som är bajsnödig inte längre kan hålla emot och skiter ner sig... där är många länder idag.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag bekymmrar mig inte ens en tiondel så mycket för FRs nytryck av pengar som jag bekymmrar mig för Kinas pågående buttfuck with chalk av den globala ekonomiska balansen med sin växelkurs.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av MFC:

...samt svenskarnas skuldsättning som är på ~2500 miljarder (och kraftigt ökande för varje månad).

Ren lögn, jag har ingen aning om var du fått det där ifrån.

https://www.riksgalden.se/Grafer/statsskulden_utveckling_mana...

Statsskulden är halva det du påstår och stadigt sjunkande.

Another myth busted...

Det går faktiskt bra för Sveriges statsfinanser.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

MFC
Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av MFC:

...samt svenskarnas skuldsättning som är på ~2500 miljarder (och kraftigt ökande för varje månad).

Ren lögn, jag har ingen aning om var du fått det där ifrån.

https://www.riksgalden.se/Grafer/statsskulden_utveckling_mana...

Statsskulden är halva det du påstår och stadigt sjunkande.

Another myth busted...

Det går faktiskt bra för Sveriges statsfinanser.

jag skrev svenskarnas skuldsättning... INTE svenska statens statsskuld.

Svenska folket (du och jag och några miljoner till) har 2.500.000.000.000 i skulder och lån...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Naraccas:

Ren lögn, jag har ingen aning om var du fått det där ifrån.

https://www.riksgalden.se/Grafer/statsskulden_utveckling_mana...

Statsskulden är halva det du påstår och stadigt sjunkande.

Another myth busted...

Det går faktiskt bra för Sveriges statsfinanser.

jag skrev svenskarnas skuldsättning... INTE svenska statens statsskuld.

Svenska folket (du och jag och några miljoner till) har 2.500.000.000.000 i skulder och lån...

Kan tillägga att av dom 2,5 biljoner kronorna utgör bolån ungefär 1,5 biljoner av det och övriga krediter 1 biljon. Dvs 3/5 är bolån och 2/5 är övriga krediter.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

även om jag skulle kunna hålla med om att det är frågan om "tillfrisknande" så känns det mer som ... ögonblicket där en som är bajsnödig inte längre kan hålla emot och skiter ner sig... där är många länder idag.

visst, men när man varit nödig ett bra tag känns det bra att få släppa sig säkert även i brallan, fast det ersätts med skam och viljan att byta byxor snabbt. Det är ett bra läge för att byta byxor nu


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av MFC:

även om jag skulle kunna hålla med om att det är frågan om "tillfrisknande" så känns det mer som ... ögonblicket där en som är bajsnödig inte längre kan hålla emot och skiter ner sig... där är många länder idag.

visst, men när man varit nödig ett bra tag känns det bra att få släppa sig säkert även i brallan, fast det ersätts med skam och viljan att byta byxor snabbt. Det är ett bra läge för att byta byxor nu

Står det IMF på brallan vet man att man får banta bort 95% av kroppsvikten och dessutom äta grus i 20 år


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Apropå IMF...

*foliehattarna på*


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av MFC:

även om jag skulle kunna hålla med om att det är frågan om "tillfrisknande" så känns det mer som ... ögonblicket där en som är bajsnödig inte längre kan hålla emot och skiter ner sig... där är många länder idag.

visst, men när man varit nödig ett bra tag känns det bra att få släppa sig säkert även i brallan, fast det ersätts med skam och viljan att byta byxor snabbt. Det är ett bra läge för att byta byxor nu

Står det IMF på brallan vet man att man får banta bort 95% av kroppsvikten och dessutom äta grus i 20 år

det kommer nog att släppa vartefter länderna faller, förutom usa, det är en alltför tungt maskineri. Men jag håller med om att den hårda vägen kanske inte alltid är den effektivaste vägen. Det har tagit tid att ta sig in i krisen, det borde ta tid att rätta till saker och ting, det vill säga, långsamma förbättringar istället för cold turkey.
Tycker sverige gör rätt på det sättet att man planerar långsamma räntehöjningar även om det gör att vissa problem kvarstår då det är billigt att låna.

Varför tror du på 20 år förresten?


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av huxflux:

Tycker sverige gör rätt på det sättet att man planerar långsamma räntehöjningar även om det gör att vissa problem kvarstår då det är billigt att låna.

Varför tror du på 20 år förresten?

Det var godtyckligt dock tänkt som en beteckning för de besparingar IMF drar på länder som troligen kommer vara i minst en generation (20 år). Kunde lika väl ha varit 30 eller 40 år.

För att få lån från IMF så begär IMF förändringar som inskränker på välfärd och samhällets olika funktioner såsom infrastruktur, kultur och mycket mer. Skulle vi få in IMF i Sverige så kan vi förvänta oss en hel del försämringar som gör Sverige mer eller mindre till ett U-land.

Intressanta i sammanhanget är att sedan 2008 har man fortfarande inte straffat banker. Bonusar betalas fortfarande ut och banker räddas fortfarande trots stresstester. Folket (a.k.a skattebetalare eller numera "konsumenter") verkar inte ha mycket att säga till om. Tror dock det blir ändring på det allteftersom mer makt flyttas över till EU och folk inser vad det är frågan om.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

12
Skriv svar