Har man ingen ångerrätt på steam?

Medlem
Har man ingen ångerrätt på steam?

Har en kompis som köpte COD: Black Ops på Steam, men när han väl laddat ner det och spelat det så insåg han hur dåligt det var, och för honom kändes spelet ofärdigt och han var inte alls nöjd (ännu en dålig konsolportning som inte funkar bra på PC så att säga).
Han valde då att spärra bankens överföring och skrev till Steam att han ville häva köpet.
Som svar har de spärrat hans steamkonto, och till och med spärrat ett spel som han köpt till sin sons Steam konto.

Nu vet jag att Steam är lite kinkiga, men nog fasen borde väl ångerrätten gälla även för en elektronisk produkt som man bara kan ladda ner, så som det gäller vanliga produkter.
Tror inte han varit i kontakt med konsumentverket än, och jag undrar om någon vet med säkerhet om konsumentverket skulle stå på hans sida om han gjorde?

Vad jag vet så köper man ett spel i en spelbutik så har man rätt att ångra köpet om man är missnöjd, det känns som att detsamma borde gälla även en onlinebutik.

Medlem

Man har väl oftast inte rätt att ångra köpet om man testat spelet? Spelen har ju någon form av plastbit (som jag inte kommer på namnet på) som man inte får bryta.

Medlem

Håller med båtsman på denna fronten. Har man väl testat äre nog kört. Det finns nog regler som man kan googla fram för köp av nerladdningsbara spel online.

Medlem

Steam har ingen ångerrätt eftersom det är en tjänst och ingen vara.
Koden man får med anses också vara förbrukad.

Medlem

Att kontot stängs ner är inget konstigt. I Steams abonnentavtal (som man godkänner när man installerar Steam) står det klart och tydligt att dom förbehåller sig rätten att när som helst stänga ett konto om man inte betalar för saker man köpt.

Hur ångerrätten skulle fungera här ser jag inte heller riktigt... Du skulle kunna köpa och spela igenom ett spel för att sen kräva pengarna tillbaka. Samma sak med filmer etc., vilket är anledningen till att butiker inte tar tillbaka öppnade förpackningar.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Har en kompis som köpte COD: Black Ops på Steam, men när han väl laddat ner det och spelat det så insåg han hur dåligt det var, och för honom kändes spelet ofärdigt och han var inte alls nöjd (ännu en dålig konsolportning som inte funkar bra på PC så att säga).
Han valde då att spärra bankens överföring och skrev till Steam att han ville häva köpet.
Som svar har de spärrat hans steamkonto, och till och med spärrat ett spel som han köpt till sin sons Steam konto.

Nu vet jag att Steam är lite kinkiga, men nog fasen borde väl ångerrätten gälla även för en elektronisk produkt som man bara kan ladda ner, så som det gäller vanliga produkter.
Tror inte han varit i kontakt med konsumentverket än, och jag undrar om någon vet med säkerhet om konsumentverket skulle stå på hans sida om han gjorde?

Vad jag vet så köper man ett spel i en spelbutik så har man rätt att ångra köpet om man är missnöjd, det känns som att detsamma borde gälla även en onlinebutik.

Felet han gjorde var att spärra betalningen , hade han betalat och sen tagit kontakt med steam så hade det iaf varit bättre.

Du får ju aldrig ta med dig en vara ut från en affär och åka hem och testa produkten och sen tycka ne detta var inte bra och sen åka tillbaka till affären och säga att du vill lämna tillbaka.

Däremot får du köpa en produkt och sen på dom flesta ställen har du 30dagars ångerrätt även med bruten förpackning.

ang steam
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=4938-WTDF...
Så för förbokningar har du möjlighet att få pengar tillbaka men inte annars.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

För övrigt gäller enbart ångerrätt vid telefon samt dörrförsäljning.

Medlem

Köpa tjänster

Ångerrätten gäller också när du köper tjänster på distans. Det kan exempelvis vara hantverkstjänster. Men lagen gäller även vissa finansiella tjänster som krediter, försäkringar och betaltjänster. Även vid köp av tjänster är ångerfristen 14 dagar utom för livförsäkringar och privat individuellt pensionssparande. Då är den 30 dagar. Som regel gäller ångerfristen från dagen då avtalet ingås. När du köper livförsäkringar räknas fristen från och med den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts. Ångerrätten börjar dock aldrig gälla förrän du har fått den information som säljaren måste ge dig. När du köper finansiella tjänster ska du även ha fått avtalsvillkoren för att ångerfristen ska börja löpa.
Återbetalning

När du ångrar ett köp ska säljaren snarast betala tillbaka allt du har betalat, utom returfrakten, till dig. Säljaren måste alltid betala tillbaka inom 30 dagar.
När du inte har ångerrätt

Det är viktigt att komma ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. För att undantagen ska gälla måste säljaren informera dig om dem både före och efter köp. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt.

* inkvartering
* transporter
* servering, catering eller liknande
* kultur-, idrottsevenemang eller liknande
* livsmedel
* tidningar
* vadhållning
* plomberade cd-skivor, datorprogram och liknande om plomberingen har brutits

Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.

hämtat direkt från konsumentverkets hemsida

Medlem

Jag håller med om att ångerrätten borde gälla för för spel inköpta på Steam. Dock så tycker jag nog inte att det gäller spel man "öppnat". Precis på samma sätt som man inte kan lämna tillbaka en film man köpt om plomberingen brutits.

Men Distans- och hemförsäljningslagen har ju helt klart inte hängt med hur man köper vissa varor idag, men jag tror inte att din kompis kan få rätt om han vänder sig till ARN, men det är ju värt ett försök.

Dock borde ju Steams sätt att stänga av hela konton och hindra tillgång till spel man bevisligen köpt och äger strida mot svensk lag. Där tror jag han lätt får rätt om han vänder sig till ARN.

Medlem

Enligt denna
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5406-WFZC...
Under sektionen Payment Fraud, samt kolla på credit card chargebacks vilket banken har initerat

Så per automatik så inaktiveras ens steam konto.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag vet att Steam kan vara väldigt griniga när det gäller sånt.
Att han spärrade betalningen via banken kan tyckas vara rätt, men det slutade ju med att steam spärrade hans konto, och då förlorar han mer på det än vad Steam gör.
Betala summan, och kontakta dem via mail. Antagligen får du inte pengarna tillbaka (då Black Ops har gått åt helvete till PC, och de flesta vill ha refund, men får ej)

men du vet inte till 100% innan du försökt!

Medlem

njae, här gjorde väll Steam inget fel tycker jag. Han har ju ändå spelat spelet. En annan sak vore det om han direkt efter köpet insåg sitt misstag och vill ångra, utan att ha lagt ner en enda spelminut. Jag vet ändå inte om det skulle bara möjligt ändå, men jag skulle känna sympati i alla fall.

Skulle världen fungera på något annat sätt så skulle jag åka till SF och kräva pengarna tillbaka för Transformers.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Att starta en digital kopia borde väl vara som att bryta förpackningen på en fysisk? Vilket brukar innebära ett problem för ångerrätten. Dock är jag ingen specialist på området.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Citerar Bungie:
You have no rights, place nice

Enda anledningen att jag undivker Steam är att de har sådan makt över PC-plattformen. DE får för sig att stänga ditt konto och helt plötsligt är alla spel du köpt hos dem "förburkade", det är ju konsumentvänligt :/
Tror tyvärr inte du kan ångra köpet, du har ju "brutit förpackningen" genom att spela det.

Medlem

Kruxet är att man som konsument inte läser dom policys som gäller, vilket innebär att man kan råka illa ut,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Han valde då att spärra bankens överföring och skrev till Steam att han ville häva köpet.
Som svar har de spärrat hans steamkonto, och till och med spärrat ett spel som han köpt till sin sons Steam konto.

Nu vet jag att Steam är lite kinkiga, men nog fasen borde väl ångerrätten gälla även för en elektronisk produkt som man bara kan ladda ner, så som det gäller vanliga produkter.

Jag är osäker på vad som gäller för nerladdningsbara produkter. Möjligtvis hamnar de under kategorin "mjukvara där plomberingen brutits" och då gäller inte ångerrätten. Oavsett vad som gäller kommer han dock få svårt att hävda sin rätt om han inte har betalt för varan.

Skrivet av ForrestFox:

Vad jag vet så köper man ett spel i en spelbutik så har man rätt att ångra köpet om man är missnöjd, det känns som att detsamma borde gälla även en onlinebutik.

När man handlar i en fysisk butik har man ingen ångerrätt såvida inte butiken tillämpar öppet köp. Det finns dock ingen lag som tvingar dem till det.

Skrivet av marcusn:

Steam har ingen ångerrätt eftersom det är en tjänst och ingen vara.

Steam är visserligen en tjänst men själva spelet bör rimligtvis räknas som en vara. Det är dock oväsentligt då ångerrätten även innefattar tjänster.

Skrivet av Mitso!:

För övrigt gäller enbart ångerrätt vid telefon samt dörrförsäljning.

Ångerrätt gäller vid all distanshandel vilket inkluderar köp via Internet.

Medlem

"Ångerrätt gäller vid all distanshandel vilket inkluderar köp via Internet. "

Gäller bara inom sverige ej utomlands vad jag kan tyda hos arn.

Se denna länk, för info ang e-handel utanför eu

http://www.konsumenteuropa.se/sv/E-handel/E-handel-utanfor-EU...


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Felet han gjorde var att spärra betalningen , hade han betalat och sen tagit kontakt med steam så hade det iaf varit bättre.

Du får ju aldrig ta med dig en vara ut från en affär och åka hem och testa produkten och sen tycka ne detta var inte bra och sen åka tillbaka till affären och säga att du vill lämna tillbaka.

Däremot får du köpa en produkt och sen på dom flesta ställen har du 30dagars ångerrätt även med bruten förpackning.

ang steam
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=4938-WTDF...
Så för förbokningar har du möjlighet att få pengar tillbaka men inte annars.

Måste ge dig cred för en riktigt bra jämförelse.

Man kan säga mycket om Steam och ångerrätt samt den nästan totala avsaknaden numera av spelbara demos i anslutning till en spelrelease, men blockar man en betalning så blir det såhär tyvärr.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Notumforce:

"Ångerrätt gäller vid all distanshandel vilket inkluderar köp via Internet. "

Gäller bara inom sverige ej utomlands vad jag kan tyda hos arn.

Se denna länk, för info ang e-handel utanför eu

http://www.konsumenteuropa.se/sv/E-handel/E-handel-utanfor-EU...

Det stämmer. Borde ha förtydligat det. Ångerrätten gäller bara om företaget säljer mot den svenska marknaden, dvs de marknadsför sig mot svenska kunder (företaget behöver alltså inte nödvändigtvis vara lokaliserat i Sverige). Det finns även lagar inom EU angående ångerrätt.

Medlem

Mycket bra läsning här boys (and girls?).
Dock måste jag poängtera en sak. Black Ops som han köpte fungerar ej tillräckligt bra på hans dator. Han ligger långt över systemkraven för spelet, men spelet i fråga funkar ändå inte tillfredsställande. Jag vet också att det är många fler som haft samma problem med samma spel, och jag finner det väldigt konstigt om alla de köparna inte ska ha någon laglig rätt att skydda sig med.

Här spricker lagen:
Steam skulle alltså kunna marknadsföra och sälja en påhittad produkt som inte alls innehåller det köparna förväntar sig, och börjar man gnälla så kan de bara stänga av ens konto utan att man har någon rätt att få tillgång till sina andra spel som man betalat pengar för.
Känns som att PC Gamer och FZ.se skulle kunna gräva lite djupare i det här och skriva väldigt intressanta artiklar. Jag som spelare vill jättegärna få tydliga varningar om dylika tjänster som kan blåsa oss, samt kanske läsa vad en jurist tycker om detsamma. Det kanske vore ett sätt att få konsumentverket intresserad om situationen så de kan sätta tydliga regler så vi kan vara skyddad från "trasiga" och oanvändbara produkter.

Steam kan å sitt sätt börja med att släppa bara halva spel till en början: Dvs man köper ett spel, får spela det i kanske fyra timmar (2 timmar för singelplayer, 2 timmar för multiplayer. Tillräckligt med tid för att se om det funkar på ens dator och att man inte blir missnöjd med kontroller, innehåll *såvitt de inte fuckar till slutet av spelet etc* osv). Har man sedan ångrat sitt köp innan man spelat dessa timmar så kan man häva köpet, annars o man fortsätter så blir köpet "låst". Detta är bara en förenklad lösning och förslag.
Hur som helst, spelet Black Ops funkar inte bra på min kompis dator, och just nu saknar han all rätt att kunna häva köpet.
Jag jobbar i butik, och vi tar emot trasiga dvd-filmer varje vecka utan att opponera oss eftersom det är kundens rätt, känns som att kunder till Steam borde ha samma rätt :/

Medlem

Det du nämner sist har funnits länge, och kallats för demo. Steam pysslar vad jag vet sällan med sånt.

Att ett spel går dåligt på hans dator trots att han ligger långt över systemkraven kan ni i mina ögon knappast klandra spelutvecklaren för. I närmaste fall är det drivrutiner eller kompatabilitet som felar, och således grafikkorts-tillverkarens/drivrutins-tillverkarens ansvar/fel.

Tills han har betalat för varan kan han inte kräva köpet hävt, då inget köp har ägt rum tills pengarna förts över, figures.
Att köpa spelet på steam, spela det och därefter spärra överföringen, kan förmodligen lirkas om till stöld. Återigen, i min egna åsikt, är detta stöld, och hade det gjorts rätt hade förmodligen inga problem uppstått, och med lite tur (Läs: Supportsnubbe på bra humör) hade ni även kunnat "returnera" spelet.

(Sen tycker nog jag iaf inflika att det inte är tjänligt att på ett forum säga hur skit ett spel är i en tråd som inte handlar om ämnet. Vill någon behandla hur ett spel håller vad det lovar eller inte osv, är nog en recension mer korrekt, sen är väl jag känd lite som en tjurgubbe iofs

Det var iallafall mina fem ören, och som jag tycker att det rätt klart ligger till. Sen är ju min åsikt iofs inte lag, men det är så jag tolkar detta.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Här spricker lagen:
Steam skulle alltså kunna marknadsföra och sälja en påhittad produkt som inte alls innehåller det köparna förväntar sig, och börjar man gnälla så kan de bara stänga av ens konto utan att man har någon rätt att få tillgång till sina andra spel som man betalat pengar för.

Det hade varit vilseledande marknadsföring vilket inte är tillåtet.

Medlem

Kom att tänka på en händelse jag själv råkade ut för..
Hade köpt spelet APB vid release, jag blev ganska hypad över all reklam de gjorde och förbeställde. Dock hann jag inte spela spelet så mycket, hann bara lägga ner ca 9 timmar, sen efter 3 månader tog de bort servrarna.
Skrev till Steam och ville ha en ersättning eftersom jag verkligen inte fått någon valuta för mina pengar, men deras svar var att de inte hade någon skyldighet till någonting och att jag fick vara nöjd med den lilla tid jag haft med spelet.

r3lev4nt: Ett köp kan hävas även om inga pengar förts över från hand till hand. Ungefär som när du står i kön i din livsmedelsbutik och ångrar dig och ber kassörskan ta bort den där påsen med ostbågar du inte vill ha.
Däremot har du i de flesta butiker en rättighet att prova varan du köpt, och skulle den visa sig trasig så kan du ångra köpet. Köper du en ost som visar sig vara möglig när du kommit hem är det bara att återlämna den, lika med en trasig DVD-film, spel osv..
Skulle Ica och Coop börja skriva till texten "Vid köp av våra produkter så går du med på att du inte äger produkten, butiken kan när som helst hämta tillbaka produkten och butiken har ingen som helst skydlighet att ersätta dig om produkten är gammal eller trasig" så skulle nog ingen våga handla i deras butiker längre. Ändå så är det så få som reagerar på att Steam har just exakt sådana regler vid köp av deras produkter.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

r3lev4nt: Ett köp kan hävas även om inga pengar förts över från hand till hand. Ungefär som när du står i kön i din livsmedelsbutik och ångrar dig och ber kassörskan ta bort den där påsen med ostbågar du inte vill ha.

Men du får inte ha öppnat påsen med ostbågar, ätit och inte gillat dem, för att sedan säga åt personen i kassan att ta bort den.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Kom att tänka på en händelse jag själv råkade ut för..
Hade köpt spelet APB vid release, jag blev ganska hypad över all reklam de gjorde och förbeställde. Dock hann jag inte spela spelet så mycket, hann bara lägga ner ca 9 timmar, sen efter 3 månader tog de bort servrarna.
Skrev till Steam och ville ha en ersättning eftersom jag verkligen inte fått någon valuta för mina pengar, men deras svar var att de inte hade någon skyldighet till någonting och att jag fick vara nöjd med den lilla tid jag haft med spelet.

Testa via EA istället, dem som la ut spelet

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=144739...

En viss ersättning iaf lyckas en del få ut.


signatur

Videomupp

Medlem

ok, det är ju bra att det finns alternativ.

Just när det är spel där steam inte står för servrar och liknande kan man förstå att dom inte vill betala ut ersättning för.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av ForrestFox:

r3lev4nt: Ett köp kan hävas även om inga pengar förts över från hand till hand. Ungefär som när du står i kön i din livsmedelsbutik och ångrar dig och ber kassörskan ta bort den där påsen med ostbågar du inte vill ha.

Men du får inte ha öppnat påsen med ostbågar, ätit och inte gillat dem, för att sedan säga åt personen i kassan att ta bort den.

Mjo, till en viss del får du faktiskt det.
Du får öppna påsen, smaka på dess innehåll, och skulle det vara oätligt (dvs smaken är fel, de är torra/blöta, eller vad det nu kan vara) så har du rätt att komma tillbaka till butiken och få ersättning. Det händer dagligen att någon kund vill återlämna en matprodukt som det är något fel på som de upptäckt efter att de öppnat förpackningen.
Det skulle kunna jämföras med att du provar spelet, ser att spelet inte funkar och får då lämna tillbaka det.

Medlem

Ni borde kolla på Amerikansk, EU eller Engelsk lag och inte svensk så som föregående har sagt. Det är ett utländskt företag, utan svensk hemsida, utan svenskt kontor, utan svensk butik eller på något anat sätt marknadsför sig med Sverige. Alternativt får du kolla på internationell handelslag och den är inte speciellt konsumentvänlig utan betydligt mycket mer baserad på vad som avtalats.

Kom ihåg att skilja på ångerrätt och hävning av köp. Det är olika regler i båda.

Distans- och hemförsäljningslag 12§ säger att man får lov att utföra de åtgärder som krävs för att undersöka varan, alltså installera spelet. Dock har din kompis i detta faller importerat spelet ifrån ett utländskt företag så denna lag är oväsentlig.

Köp spel ifrån en svensk distributör nästa gång och få de förmåner som den svenska lagstiftningen ger konsumenter.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Det skulle kunna jämföras med att du provar spelet, ser att spelet inte funkar och får då lämna tillbaka det.

Fast då har du ju betalat för den. Och sen är det svårt att göra en jämförelse mellan två så pass olika branscher.

Medlem

Det är inte Steam som gör spelet, så klaga hos EA om spelet suger. Steam står för tjänsten, EA för spelet.

12
Skriv svar