GT5 = Grymt bra spel, förutom dessa SKIT SAKER!! FÖR FAAAN PD!!! :@

Inaktiv
GT5 = Grymt bra spel, förutom dessa SKIT SAKER!! FÖR FAAAN PD!!! :@

Ok gt5 är ett sjukt bra spel no doubt efter det jag fått testa när inte min...

1. ps3a låser sig X(

2. Det tar ååååårrr att hoppa mellan menyer så att jag tröttnar och kollar på tv istället om inte min ps3a låser sig X(

3. kan inte invita vänner till online mode
om jag dock kan KOMMA IN på online utan att min ps3a låser sig X(

4. Har FULL install både från skiva och meny install.

5. Underbart spel, sjukt snyggt.
MEN FÖR I HELLLLVETE PD! VARFÖR I HELVETE kan ni inte bara släppa ett spel som FUNGERAR när man köper det?

Det är som jag fruktat tror jag.
Spelar det här ett tag, kommer inte patchar ASAP till det här spelet så lägger jag det på hyllan.

INGEN PATCH ASAP = SKRRÄÄÄÄÄP / SKIIIIT spel

PATCH = Bästa racing liret någonsin till ps3.


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Jag anar en viss frustration, käre Gremlin! Glöm inte att det bara är ett spel -- en patch som tar dig till himmelriket kommer säkert förr eller senare.

Inaktiv

hahaha du anar rätt

Bensin i blodet som väntar på att få släppas lös på banan men som hindras ut av sega laddningstider och en ps3a som fryser är aldrig en bra kombination


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

lol dum fråga, kan man installera spel från skiva till ps3?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Inaktiv

Du får en fråga första gången du sätter i skivan om du vill installera. Gör det.

Sen direkt när du är "inne i spel menyn" gå till options.
Sen längst ner och sen in i mitten menyn (vet inte vad den heter så här på rak hand)

Sen leta upp där det står: Install files bla bla bla.
Står oxå delete files och någonting med check install files m.m

Installera därifrån oxå.
Då har du (vad jag har förstått) 8gig gt5 filer på ps3an och som gör att det går snabbare m.m

Testade bara att installera från skivan först men tog år.
Sen snackade jag lite med polare och dom sa att gör så oxå.
Vilket jag gjorde och nu går det mycket snabbare att öppna banor / meny switch m.m

Dock så funkar inte online överhuvud taget nu.
Gissar på att PD fixar servrarna när jag skriver detta.

Får gå in imorgo och kolla om det funkar, nu är det sängen.


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

Red_Gr3mlin, slit ut din internetzkabel om du har problem med att komma igång online, det löser inget men man slipper starta om maskinen varje j*vla gång skiten hänger sig.
Förstår inte hur dom kan ha utelämnat full support for G25/G27 rattarna. Gah! Patch NAOW! Fan, fem år och dom strular till sånthär?! Helt otroligt.

Medlem

Måste bara komma in med en kanske korkad fråga här.
Jag fick hem mitt spel i tisdags och har sedan dess inte kunnat hitta online funktionen över huvudtaget? Var ska man gå i menyerna för att ta sig online?
Känner mig dum i huvudet, men kan inte hitta det.

Medlem

Lånar tråden lite och spiller ut lite av mina åsikter om spelet.

Innehåll.
Vad PD har gjort under alla år är ganska tydligt när man synar innehållet. Det myllrar med menyer och lull lull överallt. Det är lätt att drunka i allt man kan göra utanför själva racingen.
Att sitta och pilla på inställningar i växellådan är så där myspysigt roligt. Vem minns inte tokinställningarna i Gt3 på Pikes Peak bilen?

Vilket då leder mig till:
Bilporr.
Är 1000+ bilar verkligen något som behövs?
Absolut inte. Vad jag hellre hade sett är att PD skippat alla standardbilar och istället utökat mängden premium bilar. Jag menar då inte att det skulle vara 1000+ premium bilar. Men varför ha med hundratals meningslösa bilar som toppar 150 blås maxtrimmade?
Att inte ha någon form av cockpit i standardbilarna är bara illa. Till och med psp versionen har cockpit på sina bilar.
Men samtidigt vore det inte ett äkta Gran Turismo om det inte fanns sjukt med bilar, om man frågar Yamauchi.

Grafik.
Spelet frågar sig självt: -är jag den hetaste bruden i skolan?
Svaret?
Ja ibland. Med rätt mängd spackel. Det vill säga. Alla premium bilar ser otroligt bra ut (nu har jag ju förvisso inte sett alla än....), samt vissa banor har en grym ljusättning.
Men pillar man bort spacklet och kör en standardbil så faller Gt5 i botten. Vi snackar högupplösta Gt4 bilar med lågupplösta texturer. Det är mycket snack om huruvida Forza 3 ser bättre ut, och ställer man en standardbil bredvid en Forza bil så vinner Forza på teknisk knockout.
Vissa banor är väldigt sterila och vissa bara myllrar av detaljer.
Att glida fram i London är en upplevelse i grafikporr. Kör man sedan på en återvunnen bana från ett tidigare spel så är det samma sak som med standardbilarna. MEN, banorna har dock fått mer grafisk kärlek och upphottning än bilarna.
Men det är ändå skillnad på dom nya och dom gamla banorna rent grafiskt.
Vissa skuggor har fått duktigt med spö av "the ugly stick". Vi snackar blockiga fyrkanter som flimmrar omkring.

Ljud.
Ska vara kortfattad här. Visst låter det bra, men däckskriken ger mig kalla kårar. Motorljuden från dom bilar jag kört låter kanon och ljudmixen i 5.1 eller 7.1 är läcker. Bra panoreringar som gör att man hör när man är på gång att bli omkörd.
Musiken vill jag inte ens komentera. Säger bara fy fan....

Över till det viktigaste.
Själva körningen!
Här vinner Gt5 mitt hjärta. I mitt tyckte lämnar Gt5 Froza 3 i sandlådan.
Om man stänger av all hjälp och kör med ratt så känner man verkligen hur bilen beter sig. Man känner grym skillnad på olika underlag och däcktyper. Har ingen fakta på hur Gt5 räknar däckfysik, men det gör det bra.
Slänger man på all hjälp som finns så infinner sig dock en känsla av att ratta runt en 1½ tons stålburk. Noll känsla helt enkelt. Inte att rekommendera.

Online har jag inte försökt testa så det lämnar jag till ett senare tillfälle.

Slutligen kan då undra är Gt5 det bästa bilspelet till konsol?
Måste nog svara ja på den frågan.
Lever Gt5 upp till alla förväntingar då?
För mig personligen gör det inte det. Kanske hade jag för stora förväntningar på spelet.
Men nu har PD haft lång tid på sig att skapa och finslipa sitt skötebarn, och en jädra massa cash att backa upp den tiden med. Och med detta i vetskap måste jag nog kalla Gt5 för en besvikelse.
En besvikelse jag dock kommer ha ruggigt kul med en lång tid framöver.

Totalbetyg: 8/10


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Inaktiv

+1 Tassel


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Ish
Medlem

Laddningstider kan man ju lösa med en SSD?
Sen var det ett jävla tjat om premium vs standard.. Yamauchi har själv sagt att premiumbilarna är detaljerade till bristningsgränsen. Ett 16 bils race skulle aldrig hålla 60fps om det blev många bilar. Var glad ni fick dem istället. Oförskämda är vad ni är..


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Inaktiv

och uppdatering på mitt klagande

ps3an låser sig = Fixat
*Damsög min ps3as utgångar = allt damm borta

slöa laddningstider = fixat
* avinstallerade alla install filer från "ingame" menyn och sen installerade om dom genom samma meny. Funkar prima nu!

Kan inte invita vänner = gör inte så mycket.
*Bara jävligt synd, men efter mycket letande på nätet så kommer en patch på lördag enligt pd som ska bland annat fixa det.

Sammanfattning: 100% underbart spel.


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Ish
Medlem

Glad to hear it! Mitt ligger och väntar, men jag får inte mina vantar på det förens imorgon :/


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:

Laddningstider kan man ju lösa med en SSD?
Sen var det ett jävla tjat om premium vs standard.. Yamauchi har själv sagt att premiumbilarna är detaljerade till bristningsgränsen. Ett 16 bils race skulle aldrig hålla 60fps om det blev många bilar. Var glad ni fick dem istället. Oförskämda är vad ni är..

Jag skulle hellre bara vilja ha 220 premiumbilar än 800 dåligt gjorda bilar + de 200. Nu har jag inte testat spelet men verkar som alla som sagt något om spelet, pratar om att det inte är klart. Det skulle varit ett bra spel om det skulle varit mindre saker, och bättre polerat. Det håller nog redmac med om också..

Inaktiv

Sluta läsa vid " jag har inte testat spelet "

Kanske du bör TESTA att spela själv innan du säger något?

Visst vissa bilar (ej premium) är inte lika snygga som just Pre...
men VEM FAN kollar på bilarna när du ligger i 350 blås med
(i mitt fall) en Ford mustang modell äldre genom tokyo tunneln ?

Inte riktigt så att ialf jag pausar spelet för att kolla in varje bil i minsta detalj, det är körglädje rakt igenom (ialf för mig)

Sen när man går in i photo mode och tar kort på NON premium bilar så ser dom fortfarande sjukt bra ut.
Visst kanske inte i klass med jaw dropping gfx som premium men räcker gott och väl till ps3 bakrund. dvs RIKTIGT bra kvalite ändå.

Dom som "klagat" på gt och givit det 77 av 100 och -7 m.m
och allt skit jag läst förstår jag inte.

Det första man kan fråga sig då är:

Hur LÄNGE har dom spelat spelet? 1-2h?

Gran Turismo serien för oss som VET vad gt är förstår att spelet öppnar upp sig en bit in på B license och lika så C. ( i detta fall lvl 20 och över )

Tex: dmg modellen blir mera, motståndet blir svårare och körtekniken sätts på prov, däcken slits snabbare, oljan måste bytas, inställningar på bilens stötdämpare måste mer eller mindre göras efter varje lopp.

Nu när du läst detta: vad är gt spelet då?
Ett arcad spel eller bil simulator?

Om du väljer det sist nämnda så fråga dig själv. Är det hyper viktigt att kunna se spegelbilder i VARJE bils vindruta eller är det ok med vissa?

Eller EFTERSOM GT ÄR EN SIMULATOR viktigare att få känslan av att pyssla och trixa med bilen in i det minsta för att kunna pressa ut dom där 10kmh snabbare?

Jag kan lova dig att alla gamereviewers har kört arcade mode på easy.

ELLER så är det nfs folk som tror att GT5 är ett Arcade spel som tex NFS eller Forza (imo).

GRAND TURISMO är en bil simulator FFS!

Så, mitt råd till dig är:
SPELA SPELET SJÄLV och bilda inga uppfattningar utifrån reviews för dom flesta vet inte vad GT5 är och går ut på!

premium bilar är gfx hard porr.
NON premium bilar är gfx soft sex.

Btw: GT är ÅTERIGEN en simulator
om du inte är ute efter en SIMULATOR så köp nfs!

OCH SERIÖST BTW!

Hör du hur knas det låter det du skriver?

Jag vill hellre ha 220 premiumbilar än bla bla...

220 BILAR MED DEN GRAFIKEN!?

Jag säger igen: 220 B.I.L.A.R!

Är 220 en liten siffra för dig eller?
För mig är den en HEL DEL bilar!


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

Så idag har jag äntligen fått spendera några timmar med GT5.
Och mitt första intryck är mycket bra, jag är sjukt nöjd med spelet och även fast jag saknar/förväntat mig en del saker som inte verkar finnas så har de iallafall lyckats med det som är viktigast för ett bilspel (för mig iaf).

Första intryck: 4/5

Får se om några veckor men av någon anledning tror jag vi kommer få se en hel del grejor patchas in framöver. Vet inte varför, bara något jag fått för mig.

Ses på banorna!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Red_Gr3mlin:

text

Vart i min text skrev jag att 220 bilar är lite? Men i GT5 finns det lite mer än 1000 bilar. Endast 1/5 är premiumbilar. En premiumbil är inte bara snyggare, utan en vanlig har ingen cockpit-view. Det är något som jag inte tål. Som du säger det är en SIMULATOR. Jag håller med dig, jag gillade GT5 prologue. Men, som jag sa, vill jag hellre ha 220 klara bilar som man kan sitta vid ratten, som en riktig simulator.

Jag väljer kvalite före kvantitet.

Medlem

Red_Gr3mlin, du gnäller som en tok över att Gt5 har sina brister, men när någon annan gör det prisar du spelet som om det vore det bästa som hänt. Svårt att ta dig seriöst faktiskt.

Jag säger som många andra. Det hade inte behövts så jäkla många bilar. Känns som dom lagt ner alldeles för mycket tid på kvantitet i det här fallet.

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av Red_Gr3mlin:

text

Vart i min text skrev jag att 220 bilar är lite? Men i GT5 finns det lite mer än 1000 bilar. Endast 1/5 är premiumbilar. En premiumbil är inte bara snyggare, utan en vanlig har ingen cockpit-view. Det är något som jag inte tål. Som du säger det är en SIMULATOR. Jag håller med dig, jag gillade GT5 prologue. Men, som jag sa, vill jag hellre ha 220 klara bilar som man kan sitta vid ratten, som en riktig simulator.

Jag väljer kvalite före kvantitet.

Jag håller med om att GT5 borde ha levererats med "endast" de 220 premiumbilarna och inget mer. Hade gett spelet ett bättre intryck av kvalite.

Men efter några timmar med spelet nu så måste jag faktiskt säga att jag stör mig inte på standardbilarna när jag spelar, tänker inte ens på dem. Det enda störande är ju att man inte får någon cpit view med dem men man kan ju inte få allt här i livet

På tal om nånting helt annat vill jag bara nämna hur sjukt imponerad jag är av fartkänslan när man kör nascar. Och även om jag tycker styrningen verkar lite väl exakt (kan ju inte yttra mig om hur det är i verkligheten) så känns det verkligen som att det är en tung jävla järnklump man försöker plåga runt ovalerna

Synd bara att det inte är flaggor och pacecar/laps m.m.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Precis spelat mig till lv 14 och bara älskar det här spelet. det är sjukt snyggt och har en bilfysik som är sånära verkligheten man kan komma. många klagar på spelet hit o dit, frågar mig själv har ni som klagar ens testat det med en bra rattjävel ? jag spelar med min G25 ratt och det är så sjukt bra känsla! så till er kids som bara gnäller, skaffa en ratt och upplev ett nytt spel.

Medlem
Skrivet av Lomin:

Precis spelat mig till lv 14 och bara älskar det här spelet. det är sjukt snyggt och har en bilfysik som är sånära verkligheten man kan komma. många klagar på spelet hit o dit, frågar mig själv har ni som klagar ens testat det med en bra rattjävel ? jag spelar med min G25 ratt och det är så sjukt bra känsla! så till er kids som bara gnäller, skaffa en ratt och upplev ett nytt spel.

Själv spelar jag med en DFGT, lirade hos en polare i helgen med en g25, och jag älskar också spelet.

Och ja, spelfysiken och grafiken är helt underbar, går inte att klaga på.
Men det finns dock mycket annat man kan klaga på, och folk har all rätt att göra det. Tror faktiskt inte det är mest "kids" som klagar utan snarare inbitna bilspelsfantaster.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tja alla. Tänkte höra med er spelkunniga här istället för att starta en egen tråd, så jag lånar tråden lite. Hoppas det är ok för trådskaparen!

Jag har nu spelat spelet en hel del. Riktigt roligt lir. Men något jag undrar om just grafiken är:

När man kör med motorhuven framme eller när man står stilla i startfältet (då man ser bilen runtom på banan) så ser man skuggor som är lite väl knasiga. Som om det är svarta jack runtom bilen. Kanske inte just jack, men ni fattar vad jag menar. Samma sak uppstår när något speglas på motorhuven. T ex reklamskyltar, träd etc.

Ibland hinner heller omgivningen inte uppdatera sig allra längst fram, utan det blir lite V-Rally-effekt anno 1999. På vissa bilar när man kör inuti och ser ratten så kan man t o m se att ratten är kantig (?). Trodde först att det var en slags "sportratt" men nu vet jag inte vad jag ska tro.

Missförstå mig rätt killar. Jag älskar verkligen detta spel och jag har absolut inga problem med att lämna tillbaka det. Jag bryr mig heller inte vad det fick i betyg eller vem som dissat det, eftersom jag har alltid tyckt om bilsimulatorer. Så det här är inte gnäll, även om det kan tyckas så, utan jag vill bara veta om ni andra har också upptäckt samma missar.

Jag har också installerat nån patch till spelet, men ändå är det detsamma. Ska nämnas att jag har en riktig bra Sony-TV med EDGE-LED och Bravia 3 som jag köpt för tre månader sedan, så TV-n är det inga fel på. Inte heller PS3:an som också är testad.

Inaktiv

@Siken.

Förlåt läste helt fel : ( ber så mycket om ursäkt.

@Spectral

Det jag gnällde på löste sig, så det va mera min konsol som behövde fixas. Så om du läste lite högre upp så skulle du sätt att jag älskar det här spelet 110% och imo finns det inget att gnälla på längre när det gäller det här. ok förutom Test track och elise bilen. Blir fan tokig på den banan.

@Starsky

hahah det är ok
Tänkte bara säga att det du upplever gör jag oxå.
Dåliga reflektioner på motorhuven, skuggor som poppar upp (rallybanan/or mest) dåliga bil skuggor m.m

Därimot ang jaggies på bilar så testa att ändra i menyn det som heterer. Screen resulotion (ursäkta eng) där kan du sätta på Sharp / soft m.m kolla om det ändrar nått.

mvh


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

En sak till som jag inte förstått: Hur f-n ser man skador på bilen? Måste man köra någon högre klass än B för att skador ska uppkomma? Eller finns det inte skador alls? Jag VILL att mina bilar ska gå sönder, att jag mekar med motorn, reparerar karossen efter alla skador, av- och påkörningar.

Inaktiv
Skrivet av Starsky:

En sak till som jag inte förstått: Hur f-n ser man skador på bilen? Måste man köra någon högre klass än B för att skador ska uppkomma? Eller finns det inte skador alls? Jag VILL att mina bilar ska gå sönder, att jag mekar med motorn, reparerar karossen efter alla skador, av- och påkörningar.

lvl 20+ = Skador på karossen m.m
(blir mer desto längre ifrån 20+ du kommer)

lvl 40+ Motor problem inkl måste laga m.m
(blir mer desto längre ifrån 40+ du kommer)

Dock ska dom släppa en pach nu i december någongång där det ska fixas med motor problem saker, vet inte om det ska komma tidigare nu än lvl 40+ eller om det är bara "mer" av det vid lvl 40.


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem
Skrivet av Red_Gr3mlin:
Skrivet av Starsky:

En sak till som jag inte förstått: Hur f-n ser man skador på bilen? Måste man köra någon högre klass än B för att skador ska uppkomma? Eller finns det inte skador alls? Jag VILL att mina bilar ska gå sönder, att jag mekar med motorn, reparerar karossen efter alla skador, av- och påkörningar.

lvl 20+ = Skador på karossen m.m
(blir mer desto längre ifrån 20+ du kommer)

lvl 40+ Motor problem inkl måste laga m.m
(blir mer desto längre ifrån 40+ du kommer)

Dock ska dom släppa en pach nu i december någongång där det ska fixas med motor problem saker, vet inte om det ska komma tidigare nu än lvl 40+ eller om det är bara "mer" av det vid lvl 40.

Ser framemot detta! Jag provade förresten att ändra inställningarna på TV:n men fenomenet i spelet var fortfarande kvar. Får hoppas att denna patch fixar en del av de relativt icke iögonfallande grafikbuggarna. Synd att de blev en del sånna missar när spelet i övrigt är skitbra. Körkänslan är helt underbar, speciellt motorljud! Pissig musik dock, men den har jag stängt av hehe.

Testade grafiken idag med Killzone 2 (testat förr men ville va 100% säker) och h-e va snyggt allt är! Inga buggar alls! Att Sony och PD inte kunnat fixa sånt efter fem år är lite synd. Kanske var det för mkt bilar som gjorde att många kärrorna inte blev så jättesnygga? Men det förklarar inte varför vissa banor som exempelvis Laguna Seca ocj Suzuka ska bugga... :\

Aja, ska inte vara gnällig nu. Jag har ändå gett en drös med rekommendationer till mina vänner som kommer köpa en PS3 bara för att kunna spela spelet. Och en annan sak som lär bli kul är att se om mina drivingskills IRL har ökat en smula efter en del spelande med GT5!

Inaktiv

Skrev lite fel såg jag nu när jag läste det du skrev:

Ang inställningarna av bilden (för att få bort jaggies m.m) som kan funka:

Du kollade TV menyn tolkar jag det som? dvs inställningar för Tv,n?

Det jag syftade på är att I SPELET så finns det ett alternativ.
Gå till options, sen screen settings, där bör det stå något som
sharpen/soft/och ett tredje alternativ. Testa det.

Kan oxå vara i Option / längst ner / mitten alternativet /

ang musik: Du vet väll att du kan ha costum soundtracks? : )
Själv gasar man runt i Enya och Metallica.

killzone 2 = Ruggig grafik. Älskar den
( va bara tvungen att svara på det oxå )
men håller med att efter 5 år varav gt varit i utveckling 3 av dom så tycker man att PD skulle lärt sig hur man gör dessa saker nu.

och ang om dina driving skills ökat irl?
Det har mina gjort va ute och körde med polarens automat igår :P.


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

Enya och Metallica?! Det måste bli en salig blandning. Ena stunden glassar du runt i en Fiat 500 och fem minuter senare en toktrimmad Mustang? xD

Inaktiv

Mustang = Metallica

Glida runt i min söndertrimmade A8a eller enzo ferarri på nu...ring
(vette fan hur den banan stavas) = enya

Så du har btw sätt min mustang?


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

Veyron runt Nordsleife är kanske det läskigaste jag någonsin gjort i ett spel... Inte bra alls för nerverna...


signatur

I heard Fountain is nice this time of the year, come visit us. Panda4life

12
Skriv svar