Robot
Gran Turismo 5

Efter två dygn i sällskap med ett bilspel på gränsen till storhetsvansinne är vi redo att avkunna domen – så här bra är Gran Turismo 5.

#gran-turismo-5, #gran-turismo-5-prologue, #polyphony-digital, #forza-motorsport-3, #gran-turismo-psp


Medlem
Gran Turismo 5

-"less would be more".

Det stämmer bra på Gt5.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Många recensioner som tagit upp att spelet är just opolerat, väldigt konstigt när utvecklingar har pågått så länge. Känns som de tog sig lite vatten över huvudet när de ville så mycket och så blev det som det blev.

Säkert bra bilspel men tror många lär fortfarande föredra Forza 3 framför detta.

Medlem

Man borde nästan införskaffa sig ett PS3 nu. ;p


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

verkar skittråkigt faktiskt..

Medlem

´Bra recension!
Väldigt bra skrivet.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Ska införskaffa mig detta inom några dagar, vilket också innebär ett köp av en konsol för första gången.
Men jag har redan haft chansen att prova detta hemma hos kompisen med ratt (G27).
Från det jag hittils upplevt från spelet så är det väldigt bra !

Men det finns några saker som jag absolut är besviken på. Tex ljudet på bilarna, de flesta låter som något ur Mariokart (med lagom överdrift). Tex några av honda bilarna, man hör aldrig att V-TEC'en kickar in som man gör i verkliga livet då hela motorn ändrar karaktär.

Sen den visuella biten: Varför kan man inte ändra visuella bitarna på lägre nivå bilarna? Vissa går inte ens att byta fälgar på, löjligt !
Tänk om man vill tok styla en Yaris eller liknande?

Sen verkar det inte finnas något stöd för G27'an än så länge för att ändra knappar osv. Vilket också är ganska underligt.

Jag upplevde också att spelet hänger sig ibland, ofta när man skulle tillbaka till huvudmenyn eller vid uppstart av spelet. Även en annan god vän upplevde detta.

Trots allt detta som jag störde mig på så är spelet helt klart värd varenda krona.
Underhållning på hög nivå !


signatur

- Wiiga -

Inaktiv

hur kan det vara opolerat?

Medlem
Skrivet av Metal4life:

hur kan det vara opolerat?

Om du läser recensionen.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Riktigt bra recenssion. Spelat det i ca 10 timmar, och du fick med i stort sätt allt jag tycker med. Förutom en sak, Laddningstiderna.. Åååh, gråter över lång tid det tar att få en "ny" bil från ett vunnet race.
Men ändå gillar jag spelet oerhört mycket, trots sina missar. Känslan att hoppa in i sin SLS AMG är oslagbar

Medlem

Stör mig också på att menyerna är så grymt långsamma. Man får inte ha bråttom när man ska lira. Själva gameplayen måste jag dock säga är hur kul som helst!

Medlem

Recensionen vart rättvis, kan verkligen se varför den får negativ kritik men samtidigt en bra rättvis sådan.

Personligen så älskade jag Gran turismo serierna till PS1 och PS2
har aldrig ägt en PS3 och nu skall de inhandlas en, fick låna syrrans PS3 och köpte GT5+collectors edition.
Efter att läst APEX boken och fått lite utbildning, så känns spelet så mer värt.

Helt klart en mäktig julklapp som man inte kommer varva på direkten.
Online läget ser jag framemot som, någon patch och några månader fram i tiden så tror jag vi har en fullpott hos alla fantaster

Är ju så rätt när man först sätter sig i sin LV0 bil, får lite cash, trimmar och börjar få in känslan för inställningar, sedan innan man vet ordet av de börjar man få råd till de "fina" bilarna, då jävlar


signatur

Sim-Racing

Inaktiv

Går det att instalera ps3 spelen helt på på ps3´s hårddisk för att minska laddningstider och att ett spel eventuellt går smidigare ?

När man hade ps3 för nåt år sen så var det lite av ett irritationsmoment att vissa spel instalerades till ett visst antal % och sen direkt ta hem nån update på flera hundra meg,
för man fick ofta vänta en bra stund innan man kunde börja köra,
rekordet för mig var nåt psn bilspel, med leksaksbilar som var cirka 450 meg stort, när man skulle starta spelet då fick man ta hem ytterliger drygt 500 eller om det var 600 meg.
En update som var större än själva spelet..

Finns det nåt spel som man verkligen skulle vilja se på ps3 så är det ett nytt Twisted Metall, det hade man mest kul med på ps2an.


signatur

Knower of the unknown

Medlem

njae alltså inget köp just nu iaf, kanske på en rea i framtiden


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Känns mycket riktigt som att GT5 får bra mycket lägre betyg just för att det är GT5.

Jämfört med Forza 3 så ligger körkänslan, bilmodllerna samt cockpits hästvägar framför Forza, vilket för många är dom absolut viktigaste kriterierna för ett racingspel. Enspelarläget i Forza var ju inte heller mycket att hurra för, det gör GT bra mycket bättre.

GT5 är ju tyvärr inte heller utan brister, dom största problemen är enligt mig laddningstider samt menysystem, där båda två känns osmidiga och sega, en del grafiska problem dras det också med, dock inget man lägger märke till när man är mitt uppe i ett race.

Onlinedelen i GT5 skulle också behöva jobbas på, leaderboards i stil med det nysläppta NfS Hot Pursuit vore perfekt.

Även om dessa problem skulle vara en dealbreaker för många så är det i alla fall för mig inte det mest vitala, körkänslan med en bra ratt är så pass svårslagen att det mer än väl väger upp bristerna.

5 av 5 möjliga, trots bristerna.

Inaktiv
Skrivet av Arnellarn:

Känns mycket riktigt som att GT5 får bra mycket lägre betyg just för att det är GT5.

Jämfört med Forza 3 så ligger körkänslan, bilmodllerna samt cockpits hästvägar framför Forza, vilket för många är dom absolut viktigaste kriterierna för ett racingspel. Enspelarläget i Forza var ju inte heller mycket att hurra för, det gör GT bra mycket bättre.

GT5 är ju tyvärr inte heller utan brister, dom största problemen är enligt mig laddningstider samt menysystem, där båda två känns osmidiga och sega, en del grafiska problem dras det också med, dock inget man lägger märke till när man är mitt uppe i ett race.

Onlinedelen i GT5 skulle också behöva jobbas på, leaderboards i stil med det nysläppta NfS Hot Pursuit vore perfekt.

Även om dessa problem skulle vara en dealbreaker för många så är det i alla fall för mig inte det mest vitala, körkänslan med en bra ratt är så pass svårslagen att det mer än väl väger upp bristerna.

5 av 5 möjliga, trots bristerna.

Brister gör ju att betyg sjunker,
Dom skulle nog gett tusan i allt detta polerande och istället lagt ner mer tid och kraft på övrigt i spelet.
Grafik är iju inte det absolut viktigaste i ett spel, förutom i Polyphony´s värld då, och då blir tydligen annat lidande.

Sen så ska man ju inte hänga upp sig på betyg.
Det viktiga är ju vad man själv tycker.


signatur

Knower of the unknown

Medlem

Kan man inte få en uppgörelse mellan Forza 3 och GT5 som man väntade på så länge för ett år sen

Jag håller mig till Forza 3, men jag blev lite överraskad att Polyphony inte hade gjort mer för att slå Forza3 .

Medlem

Jag gillar verkligen spelet, men det är dock en sak jag undrar:
Hur får man tag i alla bilar? Det finns ju inte många A-Spec eller B-Spec-tävlingar.
De man vinner där är ju bara en bråkdel av alla 1031 (?).
De man kan köpa från början är knappast många heller.

Skrivet av chrisrolex:

Kan man inte få en uppgörelse mellan Forza 3 och GT5 som man väntade på så länge för ett år sen

Jag håller mig till Forza 3, men jag blev lite överraskad att Polyphony inte hade gjort mer för att slå Forza3 .

Varför är det så viktigt att veta vilket som är "bäst"?
Det viktiga är väl att du vet din egen åsikt?
Har iallafall för mig att FZ gav Forza 3 högre betyg, om man nu ska gå efter endast det.

Skrivet av Naida:

Känslan att hoppa in i sin SLS AMG är oslagbar

Den bilen är fantastisk! Vann nyss GT World Championship med min Stealth-version.

Medlem

Bristerna finns där, men trots sina brister så ger GT5 enligt mig mycket mer valuta för pengarna än t.ex. Forza 3.

Jag tror bristerna är där för att Yamauchi fick STOR press från Sony. Ett spel i denna massiva storlek kräver lång utveckling, och både Sony och vi spelare har varit otåliga för länge nu så Sony bestämde sig för att spelet ska ut, och vi skiter i om det har brister, folk lär gilla det i alla fall.

Förhoppningsvis lär GT6 innehålla färre brister då det finns en hel del att jobba med redan. Premium bilarna är t.ex. av tillräckligt hög kvalité att dom lär följa med över till 6an, och många banor lär få följa med också. Jag tror dom har tänkt till lite extra och haft GT6 i tankarna när dom arbetat med 5an, parallellt arbete.

Hur som helst så tycker jag att GT5 är ett riktigt grymt spel, och det kommer nog hålla i flera år, till skillnad från Forza 3 som ligger och dammar numera.

Medlem
Skrivet av Naida:

Riktigt bra recenssion. Spelat det i ca 10 timmar, och du fick med i stort sätt allt jag tycker med. Förutom en sak, Laddningstiderna.. Åååh, gråter över lång tid det tar att få en "ny" bil från ett vunnet race.
Men ändå gillar jag spelet oerhört mycket, trots sina missar. Känslan att hoppa in i sin SLS AMG är oslagbar

Eller sin söndertrimmade chevrolet chevelle SS =). som någon sa med med ljudet, ljudet är inte "ok" ger så mycket mindre känsla än vad det kunnat vara.

Medlem
Skrivet av BingoBerra:

...

Finns det nåt spel som man verkligen skulle vilja se på ps3 så är det ett nytt Twisted Metall, det hade man mest kul med på ps2an.

Du menar som http://www.youtube.com/watch?v=Ije8tRJwJeg ? 8)

Inaktiv

FZ har rätt! Forza är världens bästa bilspel!

Forza = 5/5
GT5 = 4/5

http://img4.hostingpics.net/pics/965714datagif.gif

Men jag ska inskaffa GT5 också! äger båda konsolerna!

Medlem

showerguy: Dock får man säga så här med, 5/5 förr 2år sedan är inte 5/5 i dagens betyg. Så kanske Forza 3 skulle fått annat betyg om det släppts idag.

Anyway, så känns det som om Polypony lagt ned för mycket tid på att ha 1000 bilar och att finputsa spelet. Vad är värt mest, att man släpper ett bra spel var annat år, eller släpper ett bra spel med 1000 bilar var 5e år?
Forza visar ju samtidigt, att fast man är "ny" och släpper spel relativt ofta, så kickar man ass. Bara medans GT5 varit under utveckling 5år har det släppts 2 Forza, Forza (1) släpptes ju precis när GT5 annonserades ut för första gången, så det kanske man inte ska räkna.

Medlem

att påstå att forza 3 är bättre än gt5 är så fel det kan bli, jag har båda spelen och forza 3 är så platt och tråkigt med sitt avsaknade av väder och andra effekter från bilarna. det är samma och samma och samma hela tiden. det är snyggt,men blir snabbt uttråkat.
GT5 är en pärla som faktiskt skulle kunna slipas lite bättre, men det är fortfarande nummer ett på bilspels himlen.

En sak jag inte fattar mig på som recensenten skriver, och det är att 1/5 av bilarna har cockpit vy. jag har kört massor av bilar, allt från ford focusar till nissan GTR och ferrari f40 osv, och alla har haft cockpit vy


signatur

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson

Medlem

Ja Forza 3 är ju en jättebra bilsimulator. Alla vet ju att om en förare gör en dålig kurva kan han ju bara spola tillbaks tiden och göra om! *OBS*OBS*IRONI*

Nämen, ALLA spel är opolerade på något sätt. Men det som är det fina med det, det kommer patchar och fixar det!

Medlem

Rally känslan är ju sämst och vädereffekterna meh i gt5. Håller med vad folk tidigare nämnt, de ville för mycket helt enkelt , kvaliten är en rollercoaster också för den delen.

Medlem
Skrivet av The_Jigsaw:

En sak jag inte fattar mig på som recensenten skriver, och det är att 1/5 av bilarna har cockpit vy. jag har kört massor av bilar, allt från ford focusar till nissan GTR och ferrari f40 osv, och alla har haft cockpit vy

Då måste du fått en magisk kopia som inga andra har fått. Eller just testat dom som haft cockpit.

You decided what is most plausible.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Bristerna finns där, men trots sina brister så ger GT5 enligt mig mycket mer valuta för pengarna än t.ex. Forza 3..

Ungefär såhär känner jag också, efter att ha spelat GT5 känns Forza 3 lite mer plastigt och mindre levande... Kan inte gå tebax till Forza 3 efter GT5, trots att onlineläget och customization i Forza är bättre så saknas det där lilla extra.

Medlem

Jag är inte hemma än och har inte kunnat testa GT5 än men vet att avin har kommit så det ska bli jävligt skoj sen att köra när man är ledig.
Kan någon vänlig själ bekräfta om man har med Amalfikusten?
Jag bara älskar den banan till GT4 och Forza.

Medlem

Saknar det extrema sätten du kunde konfigurera dina bilar i från forza 3. Kändes mer realistiskt och lite mer vuxet än GT5. Har dock bara kört ett par timmar än så länge. Men just nu Forza3>GT5.

123
Skriv svar