"PC är en generation före PS3 och Xbox 360"

Robot
"PC är en generation före PS3 och Xbox 360"
Inaktiv
"PC är en generation före PS3 och Xbox 360"

Sub sole nihil novi est...

MFZ
Medlem

sherlock eller?


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Årets upptäckt!

Inaktiv

Kan ju vara bra dock att nån tar upp problemet även om det är rätt uppenbart

Medlem

Let's state the obvious!
(Gillar dock konsoler och PC. Olika spel till olika platformar för min del. )

Medlem

Håller inte alls med, grafiks prioritering över spelglädje är vad som håller tillbaka bra spel, nånting som är på tok för vanligt idag. Grafik är bara ett verktyg för att hjälpa förmedla till spelaren vad som är vad, samt att sätta stämning, men används allt för ofta tungt utan att det ger något, vilket käkar enormt mycket tid och pengar. Detta är min uppfattning i vilket fall, och det gäller allt från både "hardcore" till "casual" spel.

Medlem

Lite tråkigt att konsolerna ska bromsa utvecklingen när det gäller spel. Dock lite tur för mig som har några år gammal dator. Av detta lär jag, köp ny dator ett tag efter ny generation konsol släppts


signatur
Medlem

En generation.... Det räcker inte.
Det märks så tydligt på spel som kommer på fler plattformar än PC dom ser alltid sämre ut.
Dessutom kan till och med mus- och tangentbords-kontrollen vara sämre.

Det är väll självklart att Sony & Microsoft vill hålla ut på varje generation så länge som möjligt (Och därmed bromsa utvecklingen), dom tjänar ju inte pengar fören spelen börjar säljas.

Inaktiv
Skrivet av burkmopp:

Håller inte alls med, grafiks prioritering över spelglädje är vad som håller tillbaka bra spel, nånting som är på tok för vanligt idag. Grafik är bara ett verktyg för att hjälpa förmedla till spelaren vad som är vad, samt att sätta stämning, men används allt för ofta tungt utan att det ger något, vilket käkar enormt mycket tid och pengar. Detta är min uppfattning i vilket fall, och det gäller allt från både "hardcore" till "casual" spel.

Ska vi ha den synen så kunde väl spelutvecklarna sluta utveckla grafiken efter Quake1 släpptes,,

^^

Medlem

Duh!


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Håller inte alls med, grafiks prioritering över spelglädje är vad som håller tillbaka bra spel, nånting som är på tok för vanligt idag. Grafik är bara ett verktyg för att hjälpa förmedla till spelaren vad som är vad, samt att sätta stämning, men används allt för ofta tungt utan att det ger något, vilket käkar enormt mycket tid och pengar. Detta är min uppfattning i vilket fall, och det gäller allt från både "hardcore" till "casual" spel.

Så vi borde fortsätta med text äventyr?
Jag anser att grafiken utgör en stor del av spelen.
De skall inte bara vara grymma, de ska vara en fröjd för ögat också.

Visserligen kan spel ha lite sämre grafik men så länge spelen har grym story och bra gameplay så gåre fin fint

Medlem

jag tror att det som gör att pc hålls tilbaka är att mod comunity är = gratis dlc och förbätringar och att företagen blir räda för det för att dom itne kan få pengar på dlc och annat skräp som borde vara gratis elelr ingå.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Avstängd

Okej, vi säger att konsolerna inte fanns. Hur kul skulle det vara att byta ut hårdvaru-delar till datorn hela tiden när ett nytt spel med bra grafik kom ut?
Därför är det skönt med konsol, att man inte behöver köpa nytt efter 6-12 månader.
Btw så finns det inget pc bilspel, vad jag vet, som är snyggare än GT 5. Än...

Medlem

Jag tycker han har rätt, 360n är ju 5 år gammal nu. Klart ny PC-hårdvara ligger före!

Tycker kvalitén på PC-spelen har sjunkit sedan Xbox släpptes 2001. Xboxen drog många västerländska utvecklare till konsolen som tidigare var 100% PC-utvecklare.

Och det tog ju inte så himla lång tid innan man såg att bara 64MB RAM var en väldigt begränsande faktor, banorna i spelen började krympa osv (praktexemplet är väl att jämföra Deus Ex och Deux Ex: Invisible War).

Däremot så anser jag inte på något sätt att konsolen står för "fördumningen" av spelen idag. Det beror helt enkelt på att spel är mainstream nu för stora massan.

Fast plussidan av detta är ju att jag fortfarande använder ett billigt grafikkort från 2006, och det kommer räcka fram till nästa generations konsoller kommer, för det är först då PC-spel kommer släppas som kräver mer.

Bör väl också påpeka att jag inte på något sätt "hatar" konsoller. Har själv flera, men då köper jag främst spel som är exklusiva till just den konsollen (främst JRPGs). Men om det är ett multiplatformspel, så köper jag det oftast till PC.

Medlem

Den enda fördelen med detta är att det är lätt att välja grafikkort, jag köpte en HD4780 1GB för snart 2 år sedan och den är fortfarande mer än nog idag om man vill köra allt maxat på en 1920x1080 skärm, jag valde just det kortet då jag visste att det klarade av alla då portade spel utan problem och att jag inte skulle behöva uppgradera det på ett bra tag så länge företagen fokuserar på konsolmarknaden.

Kanske lite därför de nya korten inte heller är så enormt mycket bättre än förra generationens, för att det finns helt enkelt inga spel som behöver det.

Don't get me wrong though, jag gillar inte det jag ser då det håller utvecklingen rejält tillbaka, denna generationens spel är "fula" om man ser till datorns potential.

Medlem

Pollen talar sitt tydliga språk.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Håller med om vad han säger, men grafik är inte allt. Ärligt talat så spelar det inte en större roll om grafiken är bra eller dålig, då jag föredrar att spelutvecklarna prioriterar gameplay eller story. Jag menar, jag spelar ju inte direkt Fallout: NV för att det är en fröjd för ögat!

Fin grafik känns snarare som en bonus än en förutsättning

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

Pollen talar sitt tydliga språk.

Kan pollen prata? Jag var pollenallergiker ett bra tag men hörde aldrig pollenfröna prata. Men det kanske var för att jag undvek dem.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag tycker han har rätt, 360n är ju 5 år gammal nu. Klart ny PC-hårdvara ligger före!

Tror du missuppfattar det hela.
Han pratar inte om hårdvara och prestanda, han pratar om spelmekanik och speldesign.

Medlem
Skrivet av KrejzY:

Okej, vi säger att konsolerna inte fanns. Hur kul skulle det vara att byta ut hårdvaru-delar till datorn hela tiden när ett nytt spel med bra grafik kom ut?
Därför är det skönt med konsol, att man inte behöver köpa nytt efter 6-12 månader.
Btw så finns det inget pc bilspel, vad jag vet, som är snyggare än GT 5. Än...

Kan ju bero på att utvecklare inte skulle lägga 5 år av hårt utvecklande till en PC exklusiv titel, saken är den att PCn är kapabel till så mycket mer om bara utvecklarna gav den en chans se -> Crysis.

Att byta ut hårdvara gör jag konstant ändå då jag är PC spelare, så vad spelar det för roll, konsoler har jag ett par stycken men de är knappast min primära spel plattform och det är sorgligt var tagens spelande gilidigt iväg -> casualland.

Medlem

haha Han är turk ju denna mannen.... Men jag håller med han lätt!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Serkish:

haha Han är turk ju denna mannen.... Men jag håller med han lätt!

Ehh? Konstigaste uttalande någonsin!


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Skrivet av wiklund:

Tror du missuppfattar det hela.
Han pratar inte om hårdvara och prestanda, han pratar om spelmekanik och speldesign.

Kan för allt i världen inte tolka artikeln så. Dessutom hade det varit ett direkt felaktigt påstående. På vilket sätt har pc-plattformens utveckling de senaste fem åren skapat större potential för innovativ spelmekanik?

Nu är det självklart subjektivt vilket håll som är "framåt", men jag skulle vilja påstå att pc-plattformen ligger ungefär tre generationer efter konsollerna på spelmekaniksidan p.g.a. att standardkontrollerna som utvecklarna är tvungna att utveckla mot är uråldriga och skapade för att mata in text och arbeta med grafisk design.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av wiklund:

Tror du missuppfattar det hela.
Han pratar inte om hårdvara och prestanda, han pratar om spelmekanik och speldesign.

Kan för allt i världen inte tolka artikeln så. Dessutom hade det varit ett direkt felaktigt påstående. På vilket sätt har pc-plattformens utveckling de senaste fem åren skapat större potential för innovativ spelmekanik?

Nu är det självklart subjektivt vilket håll som är "framåt", men jag skulle vilja påstå att pc-plattformen ligger ungefär tre generationer efter konsollerna på spelmekaniksidan p.g.a. att standardkontrollerna som utvecklarna är tvungna att utveckla mot är uråldriga och skapade för att mata in text och arbeta med grafisk design.

För det första så är det fritt fram att till PC välja Tang/mus, handkontroll, ratt/joystick och nu senast kinect. Och du kan också få förklara för mig varför funktioner som dedi servar, "luta/ligga ner funktioner" försvinner i samma takt som allt fler spel blir multiplattform.


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem
Skrivet av KrejzY:

Okej, vi säger att konsolerna inte fanns. Hur kul skulle det vara att byta ut hårdvaru-delar till datorn hela tiden när ett nytt spel med bra grafik kom ut?
Därför är det skönt med konsol, att man inte behöver köpa nytt efter 6-12 månader.
Btw så finns det inget pc bilspel, vad jag vet, som är snyggare än GT 5. Än...

Ok, först: Du behöver byta ut hårdvaru delar var 2-3e år om du ska hänga med på PC sidan.

Och GT5 ser ut såhär:
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=24550172&postcount...
Och såhär:
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=24549593&postcount...

Väldigt vackert.

Medlem
Skrivet av Mikzarn:

Ok, först: Du behöver byta ut hårdvaru delar var 2-3e år om du ska hänga med på PC sidan.

Detta är en hög med dynga.

Det enda jag uppgraderat på min dator sen 2006 är mitt grafikkort. Och jag kan fortfarande köra högsta inställningar på alla spel. Med vissa givna undantag som Metro 2033.

Skrivet av Geisenhausen:

För det första så är det fritt fram att till PC välja Tang/mus, handkontroll, ratt/joystick och nu senast kinect. Och du kan också få förklara för mig varför funktioner som dedi servar, "luta/ligga ner funktioner" försvinner i samma takt som allt fler spel blir multiplattform.

Fritt fram för vem? För spelaren ja. För spelutvecklaren? Knappast. Det spelar ingen roll hur många valmöjligheter det finns för pc-ägarna, om det inte finns tillräckligt med konsumenter som har alternativa spelkontroller så finns det ingen målgrupp att göra spel mot!
Visst kan det dyka upp små indeispel som använder sig av alternativa kontroller (Crayon Physics med ritplatta var riktigt upfriskande), men för ambitiösa projekt finns det inget hopp om mängden potentiella spelare inte har uppnått den nödvändiga kritiska massan. Att du ens nämner Kinekt är smått skrattretande, tror du det finns den minsta lilla chans att spelindustrin anammar den som spelkontroll för PC?

Förläggarnas kontrollmani över onlinespelen beror på rädsla för piratkopiering. Funktioner som försvinner och ersätts av andra oftast bara hälsosam utveckling av ett koncept, oavsett om man gör PC-spel eller konsollspel så är det dålig design att binda upp varenda knapp på hela tangentbordet.
Jag är på gränsen till att tycka att ps3 och 360-kontrollerna har för många knappar och att en nerslimmad handkontroll hade tvingat utvecklarna till bättre kontrollscheman.

Fördummande utveckling? Bullshit! Målet är konservatism av den enkla spelglädje som industrin nästan fumlat bort helt det senaste decenniet.

Medlem

Klart som fan att konsol ligger minst en om inte två generationer efter.
Den som säger att PC inte klarar av samma speldesign och mekanik som konsollerna lever förmodligen inte i samma värld.
En PC erbjuder precis allt det där och betydligt mycket mer än så. Tänk er vad man kan åstadkomma med "konsolendast" titlar så som Killzone 3 och Uncharted 2. Hur hade det då inte kunnat se ut om spelet hade kommit till PC endast?
Minst 8xMSAA, 16xAF, DX11 vilket i sin tur ger ytterliggare djup i grafiken och PhysX.

Nej usch för denna utvecklingsbroms som konsollerna har medfört och ni som predikar för konsollerna skall vara glada att det finns folk som mig som handlar ny hårdvara till datorn varje år för tusentals kronor, för det är trots allt vi som för utveklingen framåt inom hardvaruindustrin. Programutvecklarna och hardvarutillverkarna lever i symbios med varandra. Hade flera miljoner världen över inte använt sina datorer som arbetsredskap till mer än bara att skriva på, kan ni glömma att PS3an och Xbox 360 hade sett ut så som de gör idag.

Medlem
Skrivet av Mikzarn:
Skrivet av KrejzY:

Okej, vi säger att konsolerna inte fanns. Hur kul skulle det vara att byta ut hårdvaru-delar till datorn hela tiden när ett nytt spel med bra grafik kom ut?
Därför är det skönt med konsol, att man inte behöver köpa nytt efter 6-12 månader.
Btw så finns det inget pc bilspel, vad jag vet, som är snyggare än GT 5. Än...

Ok, först: Du behöver byta ut hårdvaru delar var 2-3e år om du ska hänga med på PC sidan.

Och GT5 ser ut såhär:
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=24550172&postcount...
Och såhär:
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=24549593&postcount...

Väldigt vackert.

Är de där från GT5? Hade jag väntat på detta spel i så många år, med de löftena från de släppta screens som fanns, och fick se det där när jag startade spelet... Ja, jag hade nog börjat gråta

12
Skriv svar