behöver hjälp med tv köp

Medlem
behöver hjälp med tv köp

okej, så jag har verkligen noll koll på vad en bra TV är. Jag skulle uppskatta ifall ni här på FZ skulle kunna hjälpa mig i mitt val av TV. Vilka är de senaste teknologierna man borde ha i sin TV? LCD eller plasma, eller kanske något helt annat? Jag är mycket tacksam för all hjälp.

Tack i förhand,

Kasper.

Medlem

Om du kommer game:a på tv'n kolla på LCD. Det är allt jag hinner säga nu för jag måste dra!

Medlem

LED såklart, har aldrig gillat plasma personligen.

Men vilken prisklass har du tänkt dej och vad ska du använda den till?

Medlem

Hade tänkt mig något mellan 5000 - 10 000. Det kanske är en stor skillnad, vet inte riktigt. Ska användas till både TV-spel och film lika mycket.

Medlem

Ska du spela tv-spel ska du inte ha en plasma, då bilden kan bränna fast i dom.

Medlem

Satsa på en full-HD LCD IMO. Har en på 40-tum som jag fick på netonnet för 5000kr. Fungerar alldeles utmärkt.
Använder den mest till o spela dock ska jag erkänna.

Medlem

Plasma ftw. Jag har kört LCD och LED och nu sitter jag på en 60 lgpk950 eller vad tusan modellen heter och jag har aldrig varit mer nöjd. Bilden är så mycket skarpare i filmer på plasman än på LCD/LED. Dock tyckte jag min LED funkade bättre till spel men jag skulle ändå gå på plasman.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

kan någon helt opartiskt förklara skillnaderna i kvalité mellan LED, LCD och Plasma, tack

Medlem

Om inte jag har helt fel så är LCD snabbare att ändra sig och passar bättre för spel. Dataskärmar är väl nästan uteslutande LCD av just den anledningen.

Plasma har dock bättre färg och svärta men är inte lika responsiv. Dem har varit lite känsliga för att saker bränner fast i skärmen. Ett exempel var en polare som spelade massa Battlefield Modern combat på sin TV. Det siktet i spelet som aldrig skiftade brändes till slut fast. Men det är väl en sak som tillverkarna blivit bättre på att motverka så jag tror inte att det är lika känsligt numera. Har själv en LCD dock så har ingen erfarenhet av det.

Det är vad jag har fått för mig, någon teknikvetare kanske vet mer exakt dock?

LED har jag ingen aning om dock.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Sitter med en Pioneer Kuro PDP-LX6090, vilket är en plasma och har inga problem med inbränningar. Det är inget problem idagsläget såvida det inte är någon budgetmodell. I övrigt så är det grym tv och den har utan tvekan bäst svärta och bildkvalité oberoende teknik (plasma, LCD eller LED). Men smakar det så kostar det.

Om LCD skulle vara bättre eller sämre på spel tack vare låg responstid beror helt och hållet på vad för input lag tv:n har. Finns LCD's med väldiga låg responstid men med närmare 100ms input lag. Helt värdelöst för spel.

Sen är det ju frågan om du ska ha tvn endast för spel eller för annat också. Är det bara för spel och ifall du inte är superkåt på storleken så vore det allra bästa att köpa en 27" BenQ 120hz skärm eller något liknande istället.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Medlem

Okej, känns som om jag har lite koll på plasma / LCD nu. Jag skulle vilja veta lite mer om responstid. vad anses som mycket responstid och vad lite?

Medlem

Nu vet jag inte om detta bara gäller för datorskärmar, men allt under 10ms duger hur bra som helst om du inte ska spela jättesnabba spel.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

1
Skriv svar