Redaktör

Vad tycker du om GT5 med pad då, bättre eller sämre än Forza?


signatur
Medlem

Nu blir jag ju spelsugen igen! Jag som hade glömt bort GT5 efter den usla "förhandsversionen" som kom för några år sedan....

Inaktiv
Skrivet av Arnellarn:
Skrivet av Mahone:

Bristerna finns där, men trots sina brister så ger GT5 enligt mig mycket mer valuta för pengarna än t.ex. Forza 3..

Ungefär såhär känner jag också, efter att ha spelat GT5 känns Forza 3 lite mer plastigt och mindre levande... Kan inte gå tebax till Forza 3 efter GT5, trots att onlineläget och customization i Forza är bättre så saknas det där lilla extra.

Tvärtom här. Kan nog aldrig fastna för GT5, online stödet är på tok för dåligt - Forza 3 har sin userbase mycket tack vare dess superba online.

detta är 2010 - att släppa ett spel med såhär usel multiplayer borde vara förbjudet.

Medlem

Hmm! Dissekera-dags!

Skrivet av Tompa:

Delar köps och monteras efter behag och plånbok, men till skillnad från Forza 3 ligger tonvikten på de farthöjande aspekterna istället för att hitta balans mellan råstyrka och beteende

Heh, delvis! Visst kan du slänga på fetaste turbon och sen tycka att det är bra med det men, i många fall har jag märkt att varvtiderna på banor mycket väl kan vara bättre om man tar en mindre turbo som lägger effekten tidigare i varvtalen.

Balansera stötdämpare, krängningshämmare, hjulupphängningar om du vill. Eller, kör på det som ger mest effekt. Ditt val.

Skrivet av Tompa:

Flerspelardelen beskrivs vänligast som grundläggande; den ger varken erfarenhet eller pengar, och under testtillfället körs mestadels hederliga gamla lopp på de mest kända banorna.

Var det här allt du hade och säga om multiplayer?
Är det din hela uppfattning om vad Gran Turismo 5 kan erbjuda?

Dynamisk dag/natt och dynamiskt väder.
Upp till 16 Spelare.
Byt bana och bil (eller restriktera effekt/vikt etc) när som helst.
OCH! "banjusteringsverktygets" alla skapelser kan du även ta online.

Du behöver inte ens ha ett race, utan kan istället "bara" köra runt (Free Run, såg du ens det?) för att pressa tider eller drifta eller testa dina trimmade (och, du kan även ta bort eller sätta på trim du redan köpt) favoritkärror. Vill du starta ett race? ÅHNEJ! Nu måste vi gå igenom alla jobbiga menyer för.. nej just i fan, han som startade rummet kan starta ett race när som helst, och justera restriktioner som längst tar det fyra "klick" förutsatt att dom är i multiplayer.
Vill man ta en rök-paus? Lugnt, du kan gå över i spectator mode och förhoppningsvis komma tillbaka lagomt nära slutet av ett intressant lopp.

Men, en bra summering av det kanske är "under testtillfället körs mestadels hederliga gamla lopp på de mest kända banorna." ? Dags för att testa igen låter det som.

Skrivet av Tompa:

Toppar trängs med dalar: kart-racingen känns som att köra ett strykjärn med hjul. 250 blås genom tvåmilabanans S-kurvor skickar sköna rysningar längs ryggraden.

Ja, kartingen var ingen hit i singleplayer, men väldans roligt att köra online, massor med balans och, även fast det känns som ett strykjärn kan man ha förbannat skoj med dom små rackarna. Även här kan banjusteringsverktyget komma ivägen för allt skoj. Bara två miljöer att justera banor på. Mycket bättre med Forza, finns inget av dom två sakerna där!

Skrivet av Tompa:

Rallyn är ogenomtänkt och intetsägande. Den tajta Top Gear-banan får hornen att växa i pannan, muskulös Nascar-drifting likaså.

Mycket riktigt, WRC licensen i Forza är betydligt bättre och Sebastian Loeb och Jeff Gordons medverkande i spelet är skräp! Och Top Gear?! Haha! Vilka puckon. Skönt att man inte måste köra skiten i alla fall, eller hur?! Ratta folkabuss? Ja, dom där Top Gear-snubbarna har ingen aning om vad dom gör. Vem vet, en vacker dag kanske dom spränger en bil?!

Ursäkta sarkasmen men, NASCAR må vara den tråkigaste motorsporten i hela världen, men ärligt talat, det _kan_ gå att få en riktigt bra kväll, även om man "bara" bumpdraftar fem lopp i rad och hamnar som bäst på tredje plats.

Rally var långt ifrån bra. Men! Du måste inte köra det. Det finns där och om du är intresserad av rally och äger en PS3, borde man inte få ut något nöje av det? Samma sak med NASCAR.

Skrivet av Tompa:

att ratta GT5 är många gånger en hisnande upplevelse. Bilarna har tyngd och svarar på kontrollera på ett sätt som känns trovärdigt, spelet är avsevärt mer lyhört än de tidigare smakproven. Givetvis är ratt att föredra (jag kör med Logitech G25, funkar trots att officiellt stöd trist nog saknas),

Så, med ratt tycker du ändå att körkänslan är bra på asfalt, med vanliga bilar? I sånna fall, om asfalt känns bra, och resten av spelet (WRC, NASCAR, X1 "Batmobile" Prototype) inte passar dig alls utan är där endast för OM du en gång skulle vilja försöka dig på det, skulle du då bli missnöjd? Du har köpt ETT spel, som ger dig halvkasst (men valfritt) rally, värdelösa go-karts, Driftande NASCAR-bilar men skön känsla för övrigt på asfalt. . . ?

Skrivet av Tompa:

Varför är en del rallylopp spikraka ickeutmaningar på en minut, och varför börjar loppet med 30 sekunders väntan på att få starta? Vem missade rallybuggen där klockan går igång tio meter före startlinjen? Den stannar visserligen tio meter innan mål, men ändå.

Och, i jämförelse (igen) med Forza, det var helt buggfritt vid release? Hah. O.k.

Skrivet av Tompa:

Som skademodellen – den är ett skämt. Standarbilar blir på sin höjd lite repiga, premiumkärrornas mer avancerade variant resulterar i... några fler repor. Krascha ihärdigt, kanske får du se ett par bucklor. Jag hör till dem som tycker att krockar – ofrivilliga eller ej – ska straffa sig, det ska åtminstone finnas som valbart alternativ i ett modernt bilspel med någon sorts verklighet som förebild.

Inget skämt i den, du får inte full skademodellering före du är level 40.

Duger det här åt herr Andersson? Bortslitna dörrar är även det rätt vanligt i Forza?

Bra skriven recension men, du verkar själv ha haft din uppfattning om spelet innan du ens spelat det.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Tvärtom här. Kan nog aldrig fastna för GT5, online stödet är på tok för dåligt - Forza 3 har sin userbase mycket tack vare dess superba online.

detta är 2010 - att släppa ett spel med såhär usel multiplayer borde vara förbjudet.

Hur är online stödet dåligt?
Det enda jag saknar är att invite:a folk och sätta upp privata rum.

Du gillar hoppersystemet alltså? Ja, jättejättebra. lol. Fyrhjulsdrift är i.. åtta av tio (?) fall etta på podium.

Medlem

Ja, det verkar som att man måste uppnå lvl 40 innan full damage sätts i spel på allvar. Det gjordes nog inte i recensionen ovan va? Blir lite mer än ett par sneda polygoner verkar det som. Skulle läsa om detta i en recension, men ingen recensent verkar ha kommit så långt i spelet, vilket är rätt synd. Borde vara svårt att ge en bra helhetsbild. Det dock förklarar Yamauchis tweet "it will appear later".

Edit: Fast lite osäkert är det, bara visats på rally-bilar än så länge.

Edit #2: Wtf, så dåligt skrev jag INTE. Ord måste ha fallit bort. Tss ...

Medlem
Skrivet av BlåMes:

Var hemma hos en polare och lirade Forza 3.
Tog två superbilar och körde rakt mot varandra. Vi var väl uppe i 350 i smällen så 700 in i en vägg då.

Hände inte så mycket första gångerna. Efter några såna smällar kunde man ju inte köra mer så jag tror inte Forza fansen ska gnälla så mycket på GT 5

Då föreslår jag att du ställer upp skadan på realistisk nästa gång du försöker. En totalkrock och bilen går knappt att köra med längre.

I övrigt hittar jag ingen som klagat på det mest uppenbara kukeri jag hittat hittils - AIn! Den är ju totalt värdelös. Vilken racingförare skulle hellre välja att knocka ut sin egen och en annan bil från banan och göra en femteplats till en garanterad sistaplats ISTÄLLET för att bromsa när någon annan har linjen och ligger framför dig? Kul också att DU blir diskad från specialsakerna om du krockar in i folk medan det är AIns taktik rakt igenom, att plöja dig från banan.

Sen är det även nästan lika kul att du inte plockar en position förrän din bakdel är framför den som ligger framförs motorhuv. Man hade ju kunnat tänka sig att den som har främsta delen av bilen först, leder. Icke så i GT5.

Och kameran som ligger framför motorhuven, gör inte riktigt det. Du kan krocka in i saker som ligger en bit framför dig, vilket gör att det är jobbigt som fan att INTE krocka in i folk ibland när du inte kan avgöra hur långt det är mellan din bil och bilen framför.

Sen är det ju lite trist att det bara finns hälften så många bilar som i Forza 3 (nej, importerade bilar från GT2 räknas INTE). Körkänslan är dock bra, rallyn är "helt okej" även fast banorna är helt efterblivna och det tar 45 minuter innan man får starta. Dessutom, vem beslöt sig för att lägga in en co-driver som inte kan läsa pacenotes? Man ser att det kommer en kurva. Snart läser han väl? Kommer närmare. Hallå, ska jag bromsa eller vad händer? Kommer in i kurvan, alldeles för snabbt, och krashar i väggen. Får höra efter man snurrat ett varv (överdrift, men inte långt ifrån) att det är en skarp vänster. JA DET KANSKE DU KUNDE HA SAGT NÅGON GÅNG PÅ DE 800 METER RAKSTRÄCKA SOM VAR PRECIS INNAN? Ska man lägga in en funktion kan man väl fan testa den innan? Jag skiter i om Forza 3 INTE har något rally, alls, för det är fan bättre det än att lägga in en funktion som bara är värdelös och undermålig.

Nä det är fan blandat betyg från min sida. Karriärläget känns roligare än i Forza eftersom dom bara slänger bilar på en hela tiden, en för varje level. Det tar liksom bort känslan av att ha ett eget garage. I övrigt är dom väl rätt lika förutom att du inte måste ta en massa licenser i Forza.

Sen att tuning-delen är bättre i Forza 3 är det väl ingen som undgått att märka.

Jag tycker hur som helst att det är uppenbart att Forza 3 förtjänar ett bättre betyg än GT5. Spelet är bättre på vissa punkter, jämlikt på de flesta, och har varit ute i ett år och har grymt mycket kortare utvecklingstid. Hade Turn10 lagt fem-sex år på att göra Forza 3 är det ju ingen tvekan om att det hade sopat banan med GT5, på alla punkter.

Medlem
Skrivet av natogundalf:

I övrigt hittar jag ingen som klagat på det mest uppenbara kukeri jag hittat hittils - AIn! Den är ju totalt värdelös. Vilken racingförare skulle hellre välja att knocka ut sin egen och en annan bil från banan och göra en femteplats till en garanterad sistaplats ISTÄLLET för att bromsa när någon annan har linjen och ligger framför dig? Kul också att DU blir diskad från specialsakerna om du krockar in i folk medan det är AIns taktik rakt igenom, att plöja dig från banan.

Hej!
Tro det eller ej men, det händer väldigt ofta online. Med riktiga spelare. Det du beskriver där verkar snarare vara en positiv sak om spelet snarare än en negativ.

Skrivet av natogundalf:

Och kameran som ligger framför motorhuven, gör inte riktigt det. Du kan krocka in i saker som ligger en bit framför dig, vilket gör att det är jobbigt som fan att INTE krocka in i folk ibland när du inte kan avgöra hur långt det är mellan din bil och bilen framför.

Den ligger inte framför huven alls. Jämför med cockpitvy så förstår du. Den renderar inte din bil alls i den vyn.

Skrivet av natogundalf:

Sen är det ju lite trist att det bara finns hälften så många bilar som i Forza 3 (nej, importerade bilar från GT2 räknas INTE).

Forza 3 Integra Type R
GT5 Standard Integra Type R
Trist att inte krysslådan klarar av mycket högre detaljer än ett spel från 1997.

Skrivet av natogundalf:

Körkänslan är dock bra, rallyn är "helt okej" även fast banorna är helt efterblivna och det tar 45 minuter innan man får starta. Dessutom, vem beslöt sig för att lägga in en co-driver som inte kan läsa pacenotes? Man ser att det kommer en kurva. Snart läser han väl? Kommer närmare. Hallå, ska jag bromsa eller vad händer? Kommer in i kurvan, alldeles för snabbt, och krashar i väggen. Får höra efter man snurrat ett varv (överdrift, men inte långt ifrån) att det är en skarp vänster. JA DET KANSKE DU KUNDE HA SAGT NÅGON GÅNG PÅ DE 800 METER RAKSTRÄCKA SOM VAR PRECIS INNAN? Ska man lägga in en funktion kan man väl fan testa den innan? Jag skiter i om Forza 3 INTE har något rally, alls, för det är fan bättre det än att lägga in en funktion som bara är värdelös och undermålig.

Spela inte rally, njut av allt annat som går att göra.. Kan vara rätt skoj att köra rally med vänner IRL. Turas om och försöka slå varandras tider.
Lär dig banan och ignorera den dåliga kartläsaren. Solved.

Skrivet av natogundalf:

Sen att tuning-delen är bättre i Forza 3 är det väl ingen som undgått att märka.

Jo, detta stämmer helt och hållet. Det är, enligt mig, den största delen jag saknar i GT5. Hade varit skoj som attans att få flytta runt motorer och få göra riktigt roliga bilar.

Skrivet av natogundalf:

Jag tycker hur som helst att det är uppenbart att Forza 3 förtjänar ett bättre betyg än GT5. Spelet är bättre på vissa punkter, jämlikt på de flesta, och har varit ute i ett år och har grymt mycket kortare utvecklingstid. Hade Turn10 lagt fem-sex år på att göra Forza 3 är det ju ingen tvekan om att det hade sopat banan med GT5, på alla punkter.

Jag tycker det verkligen inte är uppenbart att Forza 3 förtjänar ett högre betyg. Båda spelen har sina starka sidor men att ge Forza bättre betyg p.g.a dålig kartläsare i Rally (Som sagt, spela inte rally, ingen tvingar dig), Standard-bilar som inte har cockpit-vy (och, i många fall ser dessa GT4 modeller bättre ut än Forza 3's MEN! Det finns vissa modeller som är komplett jävla skämt, borde sållats bort 200-ish modeller från billistan, then again, jag är inte tvungen att köra dom bilarna.).

Gran Turismo's officiella forum är fullt av folk som klagar över det mesta som inte är bra och Yamauchi har redan sagt att det kommer en till patch som ska göra skadan roligare, att det kommer fler multiplayer features och att dom ska jobba på dom kantiga skuggorna som uppstår överallt.

Hur länge har inte Forza 3-forumet fått klagomål över hoppersystemet? Hur många har inte klagat på att "alla" kör med 4wd bilar online för att kunna vinna? Hur många löften om DLC-paket har dom inte brutit?

Kan någon bil i Forza 3 gå sönder lika mycket som premium-bilarna i GT5? Varför går det inte att slå av "active steering" helt och hållet i Forza? Varför är Nordslingan 1.5 gånger så bred som den är i verkligheten?
Vad jag menar är att båda spelen har sina brister. Det är ingen tvekan om det.
MEN! Finns det ett bättre bilspel till PS3? Är det det bästa bilspelet till PS3?

123
Skriv svar