Sätta ihop en dator.

Medlem
Sätta ihop en dator.

Tjenis alla glada på fz

Jag kan väl börja med att säga att jag vet väldigt lite om hårdvara över lag. Det hindrar mig dock inte från att skaffa en ny dator och jag tänkte att jag ska göra det från grunden.

Som sagt så vet jag enbart det absolut mest grundläggande om hårdvara och datorbygge så jag tänkte att jag skulle läsa på lite. Skulle vara tacksam för alla tips och har ni någon länk till en nybörjarguide så uppskatas det mycket.

Upplys mig med allt som behöver vetas. Tack på förhand

Medlem

Manualen till moderkortet är ett hett tips att läsa, där står det vad som sitter var och annat som kan tänkas vara nödvändigt

Medlem

Nybörjarguide. Den fanns på FAQ/Info under hårdvarutråden. Läs igenom den så blir det nog lite mer klart! När man väl har förstått vad det handlar om så är det lite som lego

Medlem

Glöm inte jorda av dig själv innan och helst använd anti- statisk armband då du ska hålla på att bygga, se till att cpu fläkten är fastspänd ordentligt, resten är lätt


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Som Karelazi sa, moderkortsmanualen är din bibel när du sätter ihop datorn. Den berättar var alla sladdar skall kopplas och hur du ändrar och tweakar i BIOS. Var sedan bara försiktig när du stoppar in grejorna så skall det säkert gå bra.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Tackar så mycket. Ska ta och läsa på:D

En liten fråga bara. Även om det ligger lite framåt i tiden så kommer jag ju givetvis att springa runt och titta på komponenter just nu(A). Rekomenderas det att sätta ihop en egen eller att ta ett färdigt paket som säkert finns att köpa någonstans?

Medlem
Skrivet av visan:

Tackar så mycket. Ska ta och läsa på:D

En liten fråga bara. Även om det ligger lite framåt i tiden så kommer jag ju givetvis att springa runt och titta på komponenter just nu(A). Rekomenderas det att sätta ihop en egen eller att ta ett färdigt paket som säkert finns att köpa någonstans?

Rekommenderar helt klart att sätta ihop burken själv, www.inet.se is your friend.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

1
Skriv svar