Klarna betalning på webhallen.

Medlem
Klarna betalning på webhallen.

Tjabba,

Har någon använt detta som betalningssätt på webhallen, eller någon annan internetaffär för övrigt? Har ett par frågor om dom:

-Hur snabbt får man veta ifall "köpet" godkänns, antar att dom gör en kreditvalidering.
-Faktura eller avbetalning? Verkar vara rätt så lika bara att faktura så får man inte veta vad "lägsta" beloppet man kan betala är, baserat på någon % av totala köpet?

Annat ni kan säga om dom, hur sköter dom fakturor? Kommer dom i tid, försenade eller dylikt?

All info är välkommen, så länge det är kritiskt och befogat

Medlem

Handlat på faktura många gånger oc hdet har fungerat bra. Verkar som att väldigt många internet butiker använder sig av Klarna för tillfället. Vet dock inte hur pass luriga de är när det gäller avbetalning. I mina fall har det varit "betala inom 14 dagar" som gällt.


signatur
Medlem
Skrivet av Massy:

Handlat på faktura många gånger oc hdet har fungerat bra. Verkar som att väldigt många internet butiker använder sig av Klarna för tillfället. Vet dock inte hur pass luriga de är när det gäller avbetalning. I mina fall har det varit "betala inom 14 dagar" som gällt.

Är det då hela beloppet?

Lite lurigt eftersom med faktura har man även som val att betala ett lägre belopp, men det står inget om vilket belopp det kan vara eller hur man kan räkna ut det, känns väldigt osäkert att beställa med faktura som alternativ då.

Tog avbetalning som alternativ och fick detta fel:

Ditt fakturaköp kan tyvärr inte godkännas. Var vänlig välj ett annat betalsätt.

Varför detta? Har nämligen ingen bet. anmärkning eller något sedan tidigare, har aldrig haft.

*suck*

Medlem

kollar dom inte din inkomst föra året?


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

Medlem

Väljer alltid att betala med faktura (klarna) då jag handlar på Webhallen. Den skickas med i paketet och skall betalas in på Pg/Bg inom 14 dagar.
Samma sak gäller även vid förbokningar på webhallen, man behöver inte betala in något i förväg.

-Har alltid funkat klockrent för mig och jag har inte sett röken av någon kreditkoll.

Edit: Faktura är hela beloppet, avbetalning och faktura är inte samma sak.

P.S. FFS, fixa era buggiga textrutor FZ, fick skriva om detta 2 gånger för att texten plötsligt försvinner om textrutan tappar fokus av en eller annan anledning.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Ludolf:

kollar dom inte din inkomst föra året?

Ingen aning, står att dom gör en upplysning som tar 1 sekund (really?) men inget om VAD dom kollar.

Skrivet av Zymac:

Väljer alltid att betala med faktura (klarna) då jag handlar på Webhallen. Den skickas med i paketet och skall betalas in på Pg/Bg inom 14 dagar.
Samma sak gäller även vid förbokningar på webhallen, man behöver inte betala in något i förväg.

-Har alltid funkat klockrent för mig och jag har inte sett röken av någon kreditkoll.

P.S. FFS, fixa era buggiga textrutor FZ, fick skriva om detta 2 gånger för att texten plötsligt försvinner om textrutan tappar fokus av en eller annan anledning.

Så, du säger alltså att väljer jag faktura och handlar något för 2000kr så ska jag betala 2000kr till dom inom 14 bankdagar?

Medlem

Se min edit


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Se min edit

Såg det

Vet att faktura och delbetalning inte är samma, däremot, på klarna.se's hemsida står det:

För att delbetala betalar du bara in ett lägre belopp, men minst det belopp som står vid raden Betala lägst på din faktura. (klarna faktura > betala ett lägre belopp)

Då blir det ju en form av avbetalning om man kan betala i lägre belopp tills allt är betalat.

Medlem
Skrivet av mixxx:
Skrivet av Ludolf:

kollar dom inte din inkomst föra året?

Ingen aning, står att dom gör en upplysning som tar 1 sekund (really?) men inget om VAD dom kollar.

De kollar nog upp ditt personnummer om du har någon prick/anmärkning

Medlem
Skrivet av Greve_Peter:

De kollar nog upp ditt personnummer om du har någon prick/anmärkning

Exakt vilket jag inte har, då jag precis fick hem ett brev om att jag ett företag gjorde en kreditupplysning på mig. Har inga anmärkningar så något annat borde det vara :/

MFC
Medlem

Jag gillar inte klarna men det har funkat för mig de gånger jag använt det.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av mixxx:
Skrivet av Greve_Peter:

De kollar nog upp ditt personnummer om du har någon prick/anmärkning

Exakt vilket jag inte har, då jag precis fick hem ett brev om att jag ett företag gjorde en kreditupplysning på mig. Har inga anmärkningar så något annat borde det vara :/

Kan kanske vara så att årsinkomsten behöver överstiga en viss gräns. Vill minnas att det åtminstone någon gång( inte nödvändigtvis klarna) varit 120 000 kr senaste året eller liknande.


signatur
Medlem

Om du har sökt på flera ställen(även om du inte utnyttjat det) så är det kvar i registret i 36 månader, det kan vara det som stoppat dig. De brukar bli restriktiva om man har många kreditkollar på sig.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Om du har sökt på flera ställen(även om du inte utnyttjat det) så är det kvar i registret i 36 månader, det kan vara det som stoppat dig. De brukar bli restriktiva om man har många kreditkollar på sig.

Jo, självklart kan jag förstå det. Det är däremot väldigt sällan jag handlar eller beställer något som kräver en kreditkoll, just nu handlade det bara om ett mobilabonnemang.

Medlem

Enklaste är att slå Klarna en signal. Men varje gång du kollar upp något...tar en upplysning så sparas den. Rätt störande då jag kollade lån för några år sedan....sista banken sa nej och jag undrade varför, då berättade de att alla bolag jag kollade upp saken med tog en upplysning. blev rätt många samma dag


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Beställde nyligen en dator för 8200kr på Klarna delbetalning/avbetalning. På pappret från dom så stod det att min årsinkomst var 48.000kr. Det gick ju hur bra som helst att få det igenom ändå

Delbetalningen innebär att det är ett "lägsta belopp" / månad som man betalar, om man nu väljer att dela upp det på 6 eller 12 månader. Sedan om man Vill betala en större summa någon månad så är det helt okej, då blir ju avbetalningen avklarad snabbare

Detta var iofs genom DustinHome, men det är Klarna konto, så det lär ju vara samma villkor


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Beställde nyligen en dator för 8200kr på Klarna delbetalning/avbetalning. På pappret från dom så stod det att min årsinkomst var 48.000kr. Det gick ju hur bra som helst att få det igenom ändå

Delbetalningen innebär att det är ett "lägsta belopp" / månad som man betalar, om man nu väljer att dela upp det på 6 eller 12 månader. Sedan om man Vill betala en större summa någon månad så är det helt okej, då blir ju avbetalningen avklarad snabbare

Detta var iofs genom DustinHome, men det är Klarna konto, så det lär ju vara samma villkor

Konstigt, nu kommer jag inte exakt ihåg vad min årsinkomst låg förra året men borde ligga något runt 40-50 har jag för mig också (jobb vid sidan om plugg).

Äh, nog bättre att slå en signal till klarna och fråga vad som står på, dom lär ha svaren

Tack till er alla för era inputs!

Medlem
Skrivet av mixxx:

Tjabba,

Annat ni kan säga om dom, hur sköter dom fakturor? Kommer dom i tid, försenade eller dylikt?

Det enda jag har att anmärka på är att ibland fick jag aldrig nån inbetalningsavi för månadens betalning, utan det damp ner en avi + förseningsavgift en vecka senare. Detta har hänt ca 3 ggr. Annars verkar de fungera som de flesta andra.

Medlem

Aldrig haft några problem med dom och har aldrig fått en förseningsavgift även fast jag hittat en och annan avi som gått ut några dagar tidigare i mina högar av papper.

Köper dock bara saker på faktura. Tycker inte om att köpa på avbetalning, bara att skjuta upp på betalning tills löning.

Medlem

kört båda, dock vid delbetalning så kör jag det max på 6mån .

Sen faktura är det faktiska beloppet, tar du delbetalning så är det rämtpr o dyl på beloppet även om det står att det är 0 ränta på x antal månader.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Sen faktura är det faktiska beloppet, tar du delbetalning så är det rämtpr o dyl på beloppet även om det står att det är 0 ränta på x antal månader.

Exakt, räknade ut lite att i princip så är det mellan 400-500kr extra man betalar om man tar avbetalning, vilket inte är mycket enligt mig, men visst så är det en viss ränta (räknade på 6mån avbet.)

Medlem

Så länge man är medveten om det och tar den lilla smällen så är det lugnt.

Däremot rekommonderar jag inga avbetalningar på belopp större än 10k


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

MFC
Medlem

avbetalning och faktura är riskfyllt. Det blir en "plump" i protokollet varje gång man blir kreditprövad. Till och med kreditprövningar blir en plump i protokollet för framtida kreditprövningar och något säger mig att man gör bäst i att betala direkt oavsett vilka summor det handlar om.

If you aint got the cash then don't buy the trash...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Hur menarar du plump i protokollet, klart ifall du köper allt på avbetalning så kan det kanske grinas illa. Men tar du inte fler än max 1-2 per år så ska det vara lugnt, funkat för mig iaf .

ang faktura så betalar jag i princip allt på faktura ifall det går och minst 2-3st per månad no problemos , visserligen där jag redan är kund sen tidigare.

Gällande avbetalning så ska man ju undvika det helst men ibland kan det vara händigt.

Däremot dom som kör på det hela tiden hamnar ju i en ond karusell.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

MFC
Medlem
Skrivet av Notumforce:

Hur menarar du plump i protokollet, klart ifall du köper allt på avbetalning så kan det kanske grinas illa. Men tar du inte fler än max 1-2 per år så ska det vara lugnt, funkat för mig iaf .

ang faktura så betalar jag i princip allt på faktura ifall det går och minst 2-3st per månad no problemos , visserligen där jag redan är kund sen tidigare.

Gällande avbetalning så ska man ju undvika det helst men ibland kan det vara händigt.

Däremot dom som kör på det hela tiden hamnar ju i en ond karusell.

Med plump i protokollet avser jag "belastning". Saker som registreras är avbetalning, faktura (dock inte alltid), kredit mm.

Varje gång det görs en kreditprövning registreras det också och det kan bli en belastning för framtida lån/kreditprövningar.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

www.minuc.se så ser man exakt vad som står om en. Lån, kontoskulder, antal sökningar etc.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Notumforce:

Hur menarar du plump i protokollet, klart ifall du köper allt på avbetalning så kan det kanske grinas illa. Men tar du inte fler än max 1-2 per år så ska det vara lugnt, funkat för mig iaf .

ang faktura så betalar jag i princip allt på faktura ifall det går och minst 2-3st per månad no problemos , visserligen där jag redan är kund sen tidigare.

Gällande avbetalning så ska man ju undvika det helst men ibland kan det vara händigt.

Däremot dom som kör på det hela tiden hamnar ju i en ond karusell.

Med plump i protokollet avser jag "belastning". Saker som registreras är avbetalning, faktura (dock inte alltid), kredit mm.

Varje gång det görs en kreditprövning registreras det också och det kan bli en belastning för framtida lån/kreditprövningar.

Eh va?det låter som du jämställer kreditprövning som en prick?
Att man har många kreditprövningar har ju inget o göra om man sköter sina betalningar eller ej.

Ja har 3-6fakturer från klarna varje månad då jag alltid väljer det betalsättet när jag köper från internet.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Beställde nyligen en dator för 8200kr på Klarna delbetalning/avbetalning. På pappret från dom så stod det att min årsinkomst var 48.000kr. Det gick ju hur bra som helst att få det igenom ändå

Delbetalningen innebär att det är ett "lägsta belopp" / månad som man betalar, om man nu väljer att dela upp det på 6 eller 12 månader. Sedan om man Vill betala en större summa någon månad så är det helt okej, då blir ju avbetalningen avklarad snabbare

Detta var iofs genom DustinHome, men det är Klarna konto, så det lär ju vara samma villkor

Du klarar dig allt på lite pengar du.

Själv blev man utsatt för bedrägeri där utövarna använde sig utav just klarna, de hade inte gjort en kreditupplysning på mig iaf, för då hade de sagt nej.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

beställde cataclysm via klarna betalning från webhallen.

Man får ju ett makulerad faktura i paketet som man inte ska betala, nu har det gått två veckor och har fortfarande inte fått den riktiga fakturan.

Detta kom jag tyvärr på idag haha, så nu skickade jag iväg ett mejl eftersom jag inte kom fram till deras kundtjänst via telefon.

Visst ska man ju hålla koll på sina egna fakturor men det känns ju lite skumt att dem bara glömt bort att skicka den riktiga fakturan efter två veckor, har aldrig tidigare haft problem med dem

Jag hoppas bara jag slipper betala en försenings avgift nu, riktiga fakturan skulle varit betald för 5 dagar sedan!


signatur

Suup homie

Medlem

skumt men du kan ju kolla fakturan på klarna direkt om du har nått nummer som står tror jag på beställningen på webben


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar