Two Fat Ladies - ett matprogram som får mig att tappa aptiten

Flakmonkey
Two Fat Ladies - ett matprogram som får mig att tappa aptiten

Normalt sett så brukar ju matlagningsprogram få en att bli rejält hungrig och sugen på att laga mat. Jamie Oliver, Nigella, Per Moberg och till och med Mat-Tina är alla programledare/kockar som verkligen inspirerar och gör att jag vill testa på något nytt. Det finns dock ett program som har i det närmaste motsats effekt på mig och det är "Two Fat Ladies" som visas på TV8. Vet inte om du har sett det, men det är iaf ett matlagningsprogram där det är två tjocka brittiska damer som lagar mat och jag klarar bara inte av det.

Det värsta med att jag känner så här är att det inte har så mycket med maten att göra även om det såklart spelar in, men jag tycks mest störa mig på de två programledarna och hur "ofräscha" de och miljön ser ut. Man äter ju inte bara med smaklökarna utan även med andra sinnen och i det här fallet så är det nog synen som gör att jag har svårt för det. De är riktigt ofrsächa och köken de jobbar i är inte heller de trevligaste. Att de är ofräscha har nu inget med deras storlek att göra, eller ja i ärlighetens namn så bidrar det väl till att höja effekten ytterliggare, men det känns bara smutsigt och oengagerat. När Nigella rör runt i en bunke med choklad eller något sådant kan det ju vara sensuellt, när de här damerna gör det så är det inte särskilt sensuellt. Det är nog snarare något som killar skulle kunna tänka på när de blir sexuellt upphetsade vid fel tillfälle.

Jag skulle likna dem vid de tanter som jag såg på kattutställningar när jag var på såna med mitt ex. Vissa av dem, oftast de som hade fina långhåriga katter, brydde sig mer om sina katter än sig själva och kom där i trasiga tröjor, tovigt hår, etc etc medans deras katter vara i det närmaste perfekta. Jo jag vet att det är en ytlig anledning och att Two Fat Ladies nog är mer autentiskt än alla andra matprogram som finns där ute, men ville jag se hur det verkligen var så hade jag ju lagat mat själv Matlagningsprogram ska ju vara en liten verklighetsflykt där man får drömma sig bort lite och inspireras till att försöka nå den drömmen och göra det som de gör i programmet, men det här får som sagt motsatt effekt... Fast kanske är det den effekten de är ute efter?

#blogg

Medlem
Two Fat Ladies - ett matprogram som får mig att tappa aptiten

Äh, det är skönt med variation utan "perfekta" människor. Även skönt att se två icke-mediatränade människor brinna för vad de gör. Leave them be!

Medlem

Ja, skönt med lite riktigt människor! Får lite vibbar av när t ex ens farmor lagade mat åt en när man var yngre.

Alla personer som lagar mat har faktiskt inte nyrenoverade kök som i alla andra matlagningsserier. Dessutom tror att att länder med mycket god matkultur (italien, grekland etc) skulle skratta åt dig med den attityden.

Medlem

More lard darling


signatur

Welcome to the Manglerdome

Flakmonkey

Visst är det bra att de finns där, men det är bara inte min kopp te. Sen så vet jag inte hur äkta de är jämfört med andra kändiskockar, man blir ju inte äkta bara för att man inte har alltför mycket smink och annorlunda kläder. Tror säkert de stylas de också fast istället för upp så stylas de kanske ner. Tror nog den enda som är eller jag ska väl säga var äkta var han britten som blev full varje gång för då är det svårt att inte vara det

Men men, jag blir helt enkelt inte sugen på mat när jag ser på deras program, sen om det är fel på något sätt spelar inte så stor roll. Då ser jag betydligt hellre på när jamie oliver åker runt i olika länder och lär sig laga deras mat. Det är inspirerande imo

Medlem

Vill man se udda matlagning så finns ju alltid Hairy Bikers:
http://www.youtube.com/watch?v=QHvrkqMei4c

Men det finns ju ingen som kommer i närheten av tv-kockarnas fader Keith Floyd: http://www.youtube.com/watch?v=1Evm30HTbD0 alltid packad och glad

Flakmonkey

Ah Keith Floyd var det jag tänkte på ja... gillade när han hälsade på i Kirunagruvan och lagade mat

Redaktör
Ponny

Två fantastiskt sköna damer. Måste bara sägas. Den där lilla trailern gjorde min dag.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag gillar dom 2, har skön humor och det beror ju helt och hållet på var dom har åkt, hur miljö och kök ser ut. Senast jag såg dom var dom ute i skogen med nå hemvärnskillar, där grillade dom hel gris och nå mer som såg jäkligt gott ut.
Sen var dom på nå munkkloster och gjorde några rätter som såg riktigt trevliga ut.


signatur
1
Skriv svar