Pipande ljud från datorn..

Medlem
Pipande ljud från datorn..

Tja, fick ett väldigt högt och skrämmande, pipande ljud från datorn, låter nästan som sirener från polisbilar. Startade nämligen black ops och helt plötsligt tjuter de där ljudet, väckte hela huset

Är det något att vara orolig över? Vad ska jag göra ?

Medlem

Om det kommer från PC-speakern (den inbyggda i lådan) så är det nog en tempsensor som varnar.

Kolla att processorfläkten snurrar som den ska och att kylflänsarna sitter fast som de ska och inte är fulla med damm. Detsamma gäller för grafikkortet.

Är det mera ett tjutande skrikande ljud som inte låter "digitalt" så är det med all säkerhet grafikkortsfläkten som håller på att ge upp.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Kändes mer som ett skrikande ljud, som kom inne från datorn...
Temperaturerna är inte höga alls, grafikkortet ligger nog på 40-50 i idle sen ca 70 i load (blåste kortet med air duster nyligen).

Kan det vara så att grafikkortsfläkten håller på att lägga av? Höjer och sänker den ganska ofta iom att jag måste höja fläkten när jag lirar spel och sänka den när jag "chillar" i CCC.

Känns underligt att de kom precis när jag kom in på menyn i Black ops ...

Medlem

Jupp, ganska säker på att det e graffekortsfläkten (eller någon annan fläkt som har förhållandevis liten diameter) som e på väg att paja, att det börjar då du kommer in i menyn beror på att fläkten varvar upp automatiskt då man startar spel/program som använder Direct 3D eller openGL


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar